View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 06:40

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Dela med mig av mina PowerScaling erfarenheter 
Author Message

Post Dela med mig av mina PowerScaling erfarenheter
Tänkte dela med mig av min PowerScaling erfarenheter.

Har labbat lite hit och dit under ett längre tag med PowerScaling och har nu efter tips och råd m.m härifrån landat med det som jag tycker låter och fungerar bäst.

1. Började med att PowerScale hela förstärkaren (Enbart sänkning av B+ inte någon MasterVolym). Inte så kul, tremolot slutade fungera när B+ sänktes, ljudmässigt så lät förstärkaren tråkig, inget för mig.

Fick tips om att en bra fungerande PowerScaling inkluderar en Mastervolym efter PI så att insignalen till slutrören anpassas efter B+

2. PowerScale av slutrören (enbart skärmgallrerna) och Mastervolym (Förförstärkaren med konstan B+), lät väl bra dock blev den konstig att ställa in.

3. Byggde om B+ så att skärmgallrerna, Anoderna och utgångstrafon påverkades av sänkning av B+ (Förförstärkaren går med konstan B+)
Nu verkar jag ha hittat hem, det är väldigt lätt att balansera insignalen till slutrören i förhållande till den nivå som man sänkt B+.
Ljudmässigt sjunger förstärkaren, till och med på träningsvolym hemma i garaget.

Jag jämförde ljudet mellan en PowerBrake (sitter mellan slutsteg och högtalare) och tog ner volymen till samma ljudnivå som punkt 3, det lät som om jag hängt en filt över förstärkaren all brillians försvann, basen lät fattig och tråkig, allt lät komprimerat.
Bort med Powerbraken och ställde in ljudnivån med Powerscaling, vilken skillnad, inte alls långt ifrån att köra förstärkaren på fulla spjäll.

Nu går tankarna till att bygga in PowerScaling i min Marshall Bluesbreaker, vad tror ni kommer det fungera lika bra i en förstärkare med Fixed Bias som en med katod bias, måste man justera om bias efter det att B+ sänks ?

[:)][:)][:)][:)]

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

08 Mar 2009, 20:23
Profile

Mrcool wrote:
Nu går tankarna till att bygga in PowerScaling i min Marshall Bluesbreaker, vad tror ni kommer det fungera lika bra i en förstärkare med Fixed Bias som en med katod bias, måste man justera om bias efter det att B+ sänks ?

Ja, bias måste justeras i takt med att B+ förändras.

Erik R

08 Mar 2009, 21:19
Profile

Tack för powerscaling rapporterna, verkar finnas hur många varianter som helst att pröva nu förtiden. Det är möjligtvis inte någon som har prövat UR12's scaling, VVR2 med bias trackingen? Är lite lur på om min lilla Express behöver något att komma ner lite i normala nivåer. Har hört mycket gott om Dana's "powerscaling" men har inte hört om någon svensk som har gett sig i kast med saken. Prismässigt verkar det ju vara ett fynd i jämförelse med O'connors dito.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

08 Mar 2009, 22:41
Profile ICQ WWW

KOC:s SB-1 kit kostar 78 dollars och funkar utmärkt i vanliga stärkare med spänning upp till kanske 500V. Bias tracking ingår. Du sänker spänning till slutrör och OT. Känns som rätt ok pris, även om delarna i sig kanske inte kostar mer än några hundra kr här hemma.

PS är ju rätt okej för att få ned effekten. Men ljudtryck är en stor del av fenomenet "Låter Bra!"

Jag har testat med olika typer av drive compensation (dvs. att ställa in-nivån till slutrören) - så väl postfasvändarmaster som bootstrapped och prefasvändaremaster. Det funkar i princip lika bra som drive comp, men ger lite olika påverkan på ljud, dist och feeling. Dock mindre skillnad än vad man kan tro.

/Gunnar

09 Mar 2009, 00:21
Profile

PM'ade precis Dana, har för mig att han sålde dom dyngbilligt förr iaf, men han verkar ha fått lite hett om öronen sen han skapade lil' Devil. Folk lär hamra karlstackaren efter kits. [:D] Frågade givetvis vad han skulle ha för ett sånt också.. [}:)] Kan aldrig ha för mycket byggen på gång vet du. Får se om han svarar. Drygt att han inte använder hemsidan sin för att sälja kit'en dock.

/Peder

09 Mar 2009, 01:24
Profile ICQ WWW

Fick precis reply från Dana nu, han verkar har börjat ta betalt han med. Han tar 50 dollars för sin VVR3 prebuilt, lite billigare bidde det, men inte mycket. Däremot tog han bara 329 dollar för ett Lil' Devil kit. [:p] Kliar i köpefingrarna men det gör så ont med den här dollarkursen. [:D]

/Peder

14 Mar 2009, 23:19
Profile ICQ WWW

Hej Mrcool. Ralle här. Du har möjligtvis inte så att du kan skicka ett schema på den där powerscalingen? Jag har kört med en powerbrake i runt tio år nu och har alltid varit nöjd med den ( jag har moddat den lite för att bli så transparant som mojligt och jag aldrig saknat varken bas eller diskant) men nu blev jag nyfiken på vad du har gjort...
MVH/Ralle[:)]

16 Mar 2009, 18:53
Profile ICQ YIM WWW

Hej Mrcool. Ralle här. Du har möjligtvis inte så att du kan skicka ett schema på den där powerscalingen? Jag har kört med en powerbrake i runt tio år nu och har alltid varit nöjd med den ( jag har moddat den lite för att bli så transparant som mojligt och jag aldrig saknat varken bas eller diskant) men nu blev jag nyfiken på vad du har gjort...
MVH/Ralle[:)]

U got mail

16 Mar 2009, 19:24
Profile

Mrcool: jag skulle också vilja ha schemat om det går bra...

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på ringvägen.

19 Mar 2009, 23:26
Profile ICQ WWW

Mrcool: jag skulle också vilja ha schemat om det går bra...

Mvh
Andreas

Titta här

http://luisamark.com/mark/files/default.html

20 Mar 2009, 08:46
Profile

Köpte dana's vvr2 katodbias kit för 35$ för ett år sedan och kittet för fastbias kostade 50$. Det var då ett hett ämne på 18watt.com och många var nöjda.

Har ingen erfarenhet av koc kit men dana's var väldigt lätt att installera och funkade utmärkt efter att jag bytt zenerdioden från 6V till 12V. Innan förlorade jag 15V på fullt blås men med 12V zener tappar jag bara kanske 3V mot om jag inte använt vvr.

Tycker det är underbart att kunna köra distat på lägre volym och kan knappt tänka mig min 18wattare utan vvr. Den scalar hela stärkaren och jag tycker också ljudet blir tråkigt vid för lågt b+. Men däremellan tycker jag det låter bra. Rent ljud låter visserligen bäst på max b+.

Det kan läcka dc in i gitarren vid låga b+ vilket resulterar i lätt knastrande gitarrpottar. Man kan då sätta en konding som hindrar detta.

//Nicklas

20 Mar 2009, 23:12
Profile

Köpte dana's vvr2 katodbias kit för 35$ för ett år sedan och kittet för fastbias kostade 50$. Det var då ett hett ämne på 18watt.com och många var nöjda.

Har ingen erfarenhet av koc kit men dana's var väldigt lätt att installera och funkade utmärkt efter att jag bytt zenerdioden från 6V till 12V. Innan förlorade jag 15V på fullt blås men med 12V zener tappar jag bara kanske 3V mot om jag inte använt vvr.

Tycker det är underbart att kunna köra distat på lägre volym och kan knappt tänka mig min 18wattare utan vvr. Den scalar hela stärkaren och jag tycker också ljudet blir tråkigt vid för lågt b+. Men däremellan tycker jag det låter bra. Rent ljud låter visserligen bäst på max b+.

Det kan läcka dc in i gitarren vid låga b+ vilket resulterar i lätt knastrande gitarrpottar. Man kan då sätta en konding som hindrar detta.

//Nicklas

Intressant det där med 12V zener, är det någon poäng med att just ha 12V om det fungerar lika bra med 3V som du gjort. Har oxå noterat tappet på ca 15V, tänkte inte på att det var zenern som orsakade detta.

Måste prova

21 Mar 2009, 11:05
Profile

Intressant det där med 12V zener, är det någon poäng med att just ha 12V om det fungerar lika bra med 3V som du gjort. Har oxå noterat tappet på ca 15V, tänkte inte på att det var zenern som orsakade detta.

Måste prova

Vet inte om jag förstod dig eller du mig. Men alltså för att förtydliga, med 6V zener tappade jag ca 15Volt över kretsen. Med 12V zener tappar jag bara ca 3V. Har du 12V zener nu eller? Jag använder 12V zener. Det var dana som föreslog att jag skulle testa detta. Jag hade för mig att han ändrade zenern på sina kit senare men du kanske köpt kit innan dess eller minns jag fel.

Som förklaring till hur zener resistor mosfet arrangemanget funkar vill jag citera Dana. Men hur det förklarar ändringen i spänningsfallet vet jag inte riktigt:
"When the voltage drop across the mosfet and the 10 ohm resistor is
equal to the zener voltage the zener "turns on" and shuts down the mosfet. Ususally the mosfet "Turn on" resistance is 1 to 3 ohms. So if if it were to drop 3 volts and you had 300 ma of current flowing through the 10 ohm resistor, you would get 3v dropped across the 10 ohm resistor. The 6v dropped across the mosfet and 10 ohm resistor would limit the current to 300ma. By changing the zener to a 12 v zener then you would need 900ma of current through the 10 ohm resistor to drop 9 volts added to the 3 volts to get 12v to turn on the zener and protect the mosfet. So by changing the value of the 10 ohm resistor or the zener voltage rating or the mosfet with a different "On resistance" you can change the amount of current limiting."

edit:Kom på att du hade koc kit. Det glömde jag allt. Då kan jag inte ge några tips. Det som gäller ovan är ju för vvr2 inte koc kittet som du har.

21 Mar 2009, 11:57
Profile

Tack för länken Mrcool!

Mvh
Andreas

21 Mar 2009, 12:07
Profile ICQ WWW

Mrcool wrote:

Måste prova

Vet inte om jag förstod dig eller du mig. Men alltså för att förtydliga, med 6V zener tappade jag ca 15Volt över kretsen. Med 12V zener tappar jag bara ca 3V. Har du 12V zener nu eller? Jag använder 12V zener. Det var dana som föreslog att jag skulle testa detta. Jag hade för mig att han ändrade zenern på sina kit senare men du kanske köpt kit innan dess eller minns jag fel.

Som förklaring till hur zener resistor mosfet arrangemanget funkar vill jag citera Dana. Men hur det förklarar ändringen i spänningsfallet vet jag inte riktigt:
"When the voltage drop across the mosfet and the 10 ohm resistor is
equal to the zener voltage the zener "turns on" and shuts down the mosfet. Ususally the mosfet "Turn on" resistance is 1 to 3 ohms. So if if it were to drop 3 volts and you had 300 ma of current flowing through the 10 ohm resistor, you would get 3v dropped across the 10 ohm resistor. The 6v dropped across the mosfet and 10 ohm resistor would limit the current to 300ma. By changing the zener to a 12 v zener then you would need 900ma of current through the 10 ohm resistor to drop 9 volts added to the 3 volts to get 12v to turn on the zener and protect the mosfet. So by changing the value of the 10 ohm resistor or the zener voltage rating or the mosfet with a different "On resistance" you can change the amount of current limiting."

edit:Kom på att du hade koc kit. Det glömde jag allt. Då kan jag inte ge några tips. Det som gäller ovan är ju för vvr2 inte koc kittet som du har.

Jag tänkte fel, jag har 12V zener.

21 Mar 2009, 20:18
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]