|
|
Page 1 of 1
|
[ 29 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
rejjo
|
 5881 = 6L6?
Inhandlade precis en Marshall JTM 30, i den sitter två slutrör, <i>Sovtek 5881/6L6WGC"]. Jag funderar på att byta ut dem mot ett par 6L6or (vet inte riktigt märke än), går det att göra utan att justera bias? Har inte riktigt förstått om 5881 är det samma som 6L6...
Kan också passa på och fråga, finns det några speciella rörmärken man bör kolla in om man lirar blues/rock med fenderlikt ljud?
|
| 12 Mar 2009, 20:12 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
rejjo wrote: Inhandlade precis en Marshall JTM 30, i den sitter två slutrör, <i>Sovtek 5881/6L6WGC"]. Jag funderar på att byta ut dem mot ett par 6L6or (vet inte riktigt märke än), går det att göra utan att justera bias? Har inte riktigt förstått om 5881 är det samma som 6L6...
Kan också passa på och fråga, finns det några speciella rörmärken man bör kolla in om man lirar blues/rock med fenderlikt ljud?
I min Fender Hotrod Deluxe satt det Sovtek 5881/6L6WGC från början. Jag har förstått att dessa 5881 inte är likvärdiga med 6L6or (GC) men även att de inte är likvärdiga med 'riktiga' 5881or. På Fender Hotrod Deluxe inofficiella hemsida fram går detta: <font size="1">Someone asked a very good question the other day in an email. They pointed out that the stock power tubes are 5881WXT, so I've been misleading people with the advice here. However, the Sovtek 5881WXT is not a real 5881. They're not even really audio tubesâ€â€
|
| 12 Mar 2009, 20:57 |
|
 |
|
Ocku
|
Många utgår ifrån att Sovteks 5881 är ett 23 watts rör, medan andra har bevisligen vridit över 30 watt ur dem utan att de sett ut att lida. För att krångla till det ytterligare så förekommer det datablad på det rör som Sovteks 5881 lär egentligen vara, det ryska 6P3C-EV, och enligt dessa datablad är max effekten för dessa rör 20 watt.
Min gissning är att de flesta på detta forum har den erfarenheten att dessa rör kan behandlas som vanliga 30 watts 6L6GC.
Men när det gäller din förstärkare så är den smått berömd för att köra rören så himla hett att de brinner snabbare än tomtebloss. Så vore jag du skulle jag i första hand be någon kunnig tekniker kolla över slutsteget, i synnerhet skärmgallermotstånden och biasjustering.
------ Dom låter alla lika
|
| 12 Mar 2009, 22:08 |
|
 |
|
rejjo
|
Jaså det säger ni ja, just när det gäller biasjusteringen har jag dock ett problem (?); <i>"This amp does not have a bias pot, and you'll have a hard time fitting EL34's in the tube cage.""] http://www.drtube.com/marshall.htm#JTM30
|
| 13 Mar 2009, 01:10 |
|
 |
|
woodstock
|
Korkad biaslösning med zenerdioder. 100 ohm skärmgallermotstånd kan diskuteras, antagligen mest OK med 6L6/5881:or. Ser man på schemat ser standbykopplingen inte helt självklar ut kanske? http://www.drtube.com/schematics/marsha ... -61-02.pdf<i>Fitting EL34 in the tube cage"] syftar på att det sitter en form av "bur" som skruvas fast över rören som ligger ner i JTM30 med chassiet monterat. 5881/6L6WGC har en låg, kortare sockel än 5881/6L6WXT som har den sockelhöjd vi antagligen är mest bekanta med för oktalrör. Senare utgåvor (sent 90-tal och frammåt) av 5881/6L6WGC kan anses som betydligt bättre och effektivare än tidigare. Det lär ha tagit en stund för Mike Matthews/New Sensor att få ordning på de gamla ryska stridsvagnsglasen. Så sitter orginalrör i nu finns antagligen allt att vinna oavsett val av rör. New Sensors, eller reflektorfabrikens senaste 5881-märkta rör kanske, Tung Sol Reissue[?] Antagligen varken mer eller mindre Fenderlikt i en Marshall, men ändå.
|
| 13 Mar 2009, 02:20 |
|
 |
|
rejjo
|
Aha okej, och på ren svenska blir detta alltså? Kan man kasta in 6L6-rör eller 5881? Eller ska man helt hålla sig till Sovtek 5881/6L6WGC?
|
| 13 Mar 2009, 14:21 |
|
 |
|
Amp Healer
|
rejjo wrote: Aha okej, och på ren svenska blir detta alltså? Kan man kasta in 6L6-rör eller 5881? Eller ska man helt hålla sig till Sovtek 5881/6L6WGC?
Har labbat med din typ av stärkare innan, och min slutsatts är att: denna stärkan är konstruerad för just dessa ryska "5881:or" och är tveksam om något annat lär hålla med tanke på hur "hot" man kör dessa rör. Då ryska "5881:or" är "millitärrör" och mycket tåliga rör, men behöver bättre skämgallermotstånd för att verkligen "leva" ett bra liv, så om du byter R 108 till 1K så kommer dessa må mycket bättre! Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 13 Mar 2009, 22:49 |
|
 |
|
rejjo
|
Amp Healer wrote: rejjo wrote: Aha okej, och på ren svenska blir detta alltså? Kan man kasta in 6L6-rör eller 5881? Eller ska man helt hålla sig till Sovtek 5881/6L6WGC?
Har labbat med din typ av stärkare innan, och min slutsatts är att: denna stärkan är konstruerad för just dessa ryska "5881:or" och är tveksam om något annat lär hålla med tanke på hur "hot" man kör dessa rör. Då ryska "5881:or" är "millitärrör" och mycket tåliga rör, men behöver bättre skämgallermotstånd för att verkligen "leva" ett bra liv, så om du byter R 108 till 1K så kommer dessa må mycket bättre! Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seDär ser man, tackar för infon. Då jag inte har varit och pillat i en förstärkare tidigare men dock har mycket goda lödkunskaper (gitarrer, pedaler, datorer och liknande) undrar jag om du kan specificera dig lite? [:)]. R 108 till 1K? Snackar du vanliga små simpla motstånd tro? Så slutsatsen bör iallafall bli "använd Sovtek 5881/6L6WGC, och inget annat"? Inte ens nåt annat märke? (Om det nu finns) Utan det är just denna modell som gäller?
|
| 13 Mar 2009, 23:31 |
|
 |
|
Amp Healer
|
1K/5W krävs. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 14 Mar 2009, 16:46 |
|
 |
|
rejjo
|
Det gjorde mig dessvärre inte mycket klokare? [:D]
|
| 14 Mar 2009, 19:10 |
|
 |
|
Ocku
|
Du undrade om man kan använda små simpla motstånd och Amp Healer svarade att du inte kan använda små simpla motstånd.
Motstånden resistans skall vara helst 1K, alltså 1000 ohm, och motståndens effekttålighet skall vara minst 5 watt.
Det som man i gitarrförstärkarsammanhang kan kalla små simpla motstånd är motstånd vars effekttålighet är 0,25-0,6 watt.
|
| 14 Mar 2009, 19:43 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Ocku wrote: Du undrade om man kan använda små simpla motstånd och Amp Healer svarade att du inte kan använda små simpla motstånd.
Motstånden resistans skall vara helst 1K, alltså 1000 ohm, och motståndens effekttålighet skall vara minst 5 watt.
Det som man i gitarrförstärkarsammanhang kan kalla små simpla motstånd är motstånd vars effekttålighet är 0,25-0,6 watt.
Tack Markus! Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 14 Mar 2009, 20:07 |
|
 |
|
rejjo
|
Ocku wrote: Du undrade om man kan använda små simpla motstånd och Amp Healer svarade att du inte kan använda små simpla motstånd.
Jaså där ser man, tackar för det! Var hittar man ett sånt här motstånd tro, kan detta vara rätt? http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=Och var skall detta petas in tro? Nedan finns en liten simpel skiss av elektroniken i stärkaren va... http://www.drtube.com/schematics/marsha ... -61-02.pdf
|
| 14 Mar 2009, 21:44 |
|
 |
|
Tubis
|
Och varför räcker inte 470ohms motståndet r108 vilket blir i runda slängar samma som 1k för varje rör? Har frågat det mången gång förr men aldrig fått något svar.....
|
| 14 Mar 2009, 22:16 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Ja dessa funkar bra! Om du inte förstår vilket du ska btya ut, från det schemat och anvisningar du fått innan, Ja tyvärr, då ska du inte vara i en stärkare o pilla, det är 410V i dennan staärkan och inget att leka med om man inte vet hur. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 14 Mar 2009, 22:46 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Tubis wrote: Och varför räcker inte 470ohms motståndet r108 vilket blir i runda slängar samma som 1k för varje rör? Har frågat det mången gång förr men aldrig fått något svar.....
Här är ett halvt svar: det har att göra med C108 vara eller icke vara. Alex http://www.tubewonder.comhttp://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008
|
| 14 Mar 2009, 23:16 |
|
 |
|
Tubis
|
VacuumVoodoo wrote: Tubis wrote: Och varför räcker inte 470ohms motståndet r108 vilket blir i runda slängar samma som 1k för varje rör? Har frågat det mången gång förr men aldrig fått något svar.....
Här är ett halvt svar: det har att göra med C108 vara eller icke vara. Alex http://www.tubewonder.comhttp://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008 Så du menar att c108 tömmer sig genom röret så att r108 kan räknas bort?
|
| 14 Mar 2009, 23:24 |
|
 |
|
rejjo
|
Amp Healer wrote: Ja dessa funkar bra! Om du inte förstår vilket du ska btya ut, från det schemat och anvisningar du fått innan, Ja tyvärr, då ska du inte vara i en stärkare o pilla, det är 410V i dennan staärkan och inget att leka med om man inte vet hur. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seHaha jo jag hittade det allt på schemat, gäller bara att hitta det i stärkaren då också, annars lämnar jag helt enkelt in den. Vad var motiveringen till att byta motståndet från början sa du? Att "spara" slutrören lite mer? Det ger ingen skillnad i ton antar jag? Bara hållbarhet?
|
| 15 Mar 2009, 15:26 |
|
 |
|
woodstock
|
rejjo wrote: Haha jo jag hittade det allt på schemat, gäller bara att hitta det i stärkaren då också, annars lämnar jag helt enkelt in den. Vad var motiveringen till att byta motståndet från början sa du? Att "spara" slutrören lite mer? Det ger ingen skillnad i ton antar jag? Bara hållbarhet?
För tydlighets skull är det två motstånd du skall byta och de heter R126 och R128 på schemat. Men mitt tips är att skippa detta eller verkligen lämna förstärkaren till någon med mer erfarenhet av elektronik. Skärmgallermotstånden påverkar i varierande grad absolut ljudet i förstärkaren <i>och"] rörens prestanda inklusive livslängd. Nya skärmgallermotstånd med mer vedertagna värden, ett rörbyte med koll på bias och ett rörpar som förstärkaren gillar alternativt en modifiering av biaskretsen, är inte helt fel. Det ger definitivt mest ur rören vad gäller bättre ljud och under flest antal timmar. Och allt med i sammanhanget lite tid och ansträngning investerat normalt sett. Samtidigt fungerar helt säkert 1000-tals JTM30 helt ovetande om detta och utan större problem helt utan modifieringar. Du kan i princip slänga i vilka hyggliga rör som helst i 6L6-väg i förstärkaren, hoppas på det bästa och chansa på att biasspänningen blir någorlunda rätt. Med inte mer än relativt låga lite drygt 400 volt på rören händer mindre jämfört med annat som kan ha betydligt hetare slutsteg. Att mäta bias är ofta inte särskilt krångligt och visar det sig att det kanske blir helt fel åt något håll får man väl ta i det då.
|
| 16 Mar 2009, 01:34 |
|
 |
|
rejjo
|
Okej efter att ha lirat lite mer på förstärkaren måste jag säga att jag faktiskt är nöjd med ljudet som det är, så jag ser ingen anledning till att gå in och pilla/lämna in den för dyra pengar för att förändra ljudet. Däremot om jag kan spara rörens livslängd/förhindra stärkaren från att överhetta skulle det självklart vara intressant.
Kom på det också, om jag skulle byta rören till nya matchade Sovtek 5881/6L6WGC, skulle jag behöva justera bias då?
Ytterligare en sak, finns det några riktlinjer på vilka förändringar som sker på ljudet beroende på vilka förstegsrör jag bytar? Som det är nu sitter det 2 st Sovtek 12AX7 och ett Ruby 12AT7 i, rubyröret sitter närmast slutrören.
|
| 16 Mar 2009, 03:04 |
|
 |
|
woodstock
|
rejjo wrote: Okej efter att ha lirat lite mer på förstärkaren måste jag säga att jag faktiskt är nöjd med ljudet som det är, så jag ser ingen anledning till att gå in och pilla/lämna in den för dyra pengar för att förändra ljudet. Däremot om jag kan spara rörens livslängd/förhindra stärkaren från att överhetta skulle det självklart vara intressant.
Kom på det också, om jag skulle byta rören till nya matchade Sovtek 5881/6L6WGC, skulle jag behöva justera bias då?
Ytterligare en sak, finns det några riktlinjer på vilka förändringar som sker på ljudet beroende på vilka förstegsrör jag bytar? Som det är nu sitter det 2 st Sovtek 12AX7 och ett Ruby 12AT7 i, rubyröret sitter närmast slutrören.
If it works don't fix it som det heter. Matchade rör är en förutsättning för att rören fungerar bra tillsammans med nuvarande biaslösning, ett rent internt förhållande rören emellan. Men det är ingen förutsättning för att de fungerar optimalt i just din förstärkare. Sovtek eller inte har heller ingen betydelse. Sovtek gör flera olika 12AX7 som alla ger lite olika ljudkaraktär. 12AT7 som fasvändare är typiskt för Fender reverbförstärkare, schemat säger egentligen 12AX7 där det sitter ett 12AT7 nu i din. 12AX7 bör till att börja med ge ett klarare ljud, om du känner för att experimentera lite.
|
| 16 Mar 2009, 03:17 |
|
 |
|
rejjo
|
woodstock wrote: rejjo wrote: Okej efter att ha lirat lite mer på förstärkaren måste jag säga att jag faktiskt är nöjd med ljudet som det är, så jag ser ingen anledning till att gå in och pilla/lämna in den för dyra pengar för att förändra ljudet. Däremot om jag kan spara rörens livslängd/förhindra stärkaren från att överhetta skulle det självklart vara intressant.
If it works don't fix it som det heter. Matchade rör är en förutsättning för att rören fungerar bra tillsammans med nuvarande biaslösning, ett rent internt förhållande rören emellan. Men det är ingen förutsättning för att de fungerar optimalt i just din förstärkare. Sovtek eller inte har heller ingen betydelse. Sovtek gör flera olika 12AX7 som alla ger lite olika ljudkaraktär. 12AT7 som fasvändare är typiskt för Fender reverbförstärkare, schemat säger egentligen 12AX7 där det sitter ett 12AT7 nu i din. 12AX7 bör till att börja med ge ett klarare ljud, om du känner för att experimentera lite. Platsen som nu tas upp av ett 12AT7 i min stärkare är alltså fasvändarrör? Innebär det att jag har "fenderförstärkare"-setup där för tillfället? Great isåfall![:)][^]
|
| 16 Mar 2009, 03:45 |
|
 |
|
rejjo
|
Har nu läst på lite om stärkaren på diverse sidor. Opålitlig verkar vara den allmänna uppfattningen, sen har folk lite olika uppfattningar om ljudet, jaja, jag tycker det låter underbart iaf. En kille, John Phillips, föreslår på följande forum att man ska <i>"replace the T6.3A fuse on the center board with a T10A""], vad tror ni om det? Bu eller bä? http://www.thegearpage.net/board/showth ... weedbucketVidare rekommenderar många att man sätter in en fläkt för att antingen blåsa kall luft på rören, eller blåsa ut den varma luften från rören, en kille hade löst detta på följande sätt:  Måste säga att det ser ganska smart ut, <i>"The 3 position toggle switch is mounted on the upper left of the tube gage. Center off, up is 7VDC, down is 4.5 VDC. I used the 7VDC to start the fan spinning, then switch to 4.5 VDC. The fan sucks heat downward. The wires dangling on the side lead to automobile style quick connects (hidden behind the back panel). This makes it easy to remove the tube cage with the fan mounted when needed. The fan is a 12VDC 4" muffin computer fan. I tapped into the amps 7VDC preamp heater voltage for power. The fan was a little big for the cage so I cut off 2 of the corner mounting flanges and bolted it to the bottom of cage using the 2 remaining. I stuck a little rubber casketing material in between the cage and fan to suppress any vibration.""]
|
| 16 Mar 2009, 14:59 |
|
 |
|
woodstock
|
Glödspänningen lär vara alldeles tillräckligt avsäkrad redan vid 6,3 A.
Lyckas man bara lösa det tekniska och står ut med eventuellt surrande är säkert en fläkt ingen dum idé.
|
| 16 Mar 2009, 15:19 |
|
 |
|
rejjo
|
woodstock wrote: Glödspänningen lär vara alldeles tillräckligt avsäkrad redan vid 6,3 A.
Lyckas man bara lösa det tekniska och står ut med eventuellt surrande är säkert en fläkt ingen dum idé.
Hmm okej det säger du ja, får väl kolla på det. Men hur var det med förstegsrören, det närmast slutrören är alltså fasvändarrör? Där jag nu har ett 12AT7? (Bara informerar mig lite [:)])
|
| 16 Mar 2009, 16:36 |
|
 |
|
woodstock
|
Fasvändarröret sitter närmast slutstegsrören på den här förstärkaren, också.
|
| 16 Mar 2009, 18:35 |
|
 |
|
rejjo
|
woodstock wrote: Fasvändarröret sitter närmast slutstegsrören på den här förstärkaren, också.
Haha okej. Men vad kom vi då fram till, nya slutrör (nya Sovtek 5881/6L6WGC simply) med en koll på bias är inte helt fel tydligen. Men bör jag byta upp skärmgallermotståndet? Och bör jag isåfall byta enbart R108 eller både R126 och R128? http://www.drtube.com/schematics/marsha ... -61-02.pdf
|
| 16 Mar 2009, 18:51 |
|
 |
|
Amp Healer
|
woodstock wrote:
If it works don't fix it som det heter. Matchade rör är en förutsättning för att rören fungerar bra tillsammans med nuvarande biaslösning, ett rent internt förhållande rören emellan. Men det är ingen förutsättning för att de fungerar optimalt i just din förstärkare. Sovtek eller inte har heller ingen betydelse.
Hej Peter! Vet inte om du har lyft på huven på JTM 30 ? Jag gjorde det för några år sen o även gjorde lite efterforskning. Vill säga det finns två skäl att välja just Sovtek 5881:or: 1.Utrymmes skäl, jag vill minnas att några längre rör får helt enkelt inte plats? 2.Biasen, den jag hade inne låg på 410V och hade 60mA per slutrör [:0] Jo jag vartnrärr chockad över detta vill jag minnas, men efter snack med div andra kunniga, så framkom det att dessa ryska militärrör var väldigt tåliga och vet i katten hur många andra 6L6 kommer gilla dessa förhålladen om man ska köra efter vad Marshall hade ställt in slutrören för. Att jag rekomenderad byta endast R108 till 1K/5W och inte R 126 o 128 som jag minns det så satt dessa rätt knepigt till och R108 var lätt att komma åt, visst det påverkar B+ till fasvändare o pre-amp en gnutta, men rätt minimalt. Vill säga bägge sätten funkar det en lite mer korekt än det andra dock [:I] Att man sen ska byta till 1K/5W SGM när man använder ryska 5881:or, handlar inte om någon "exakt kundskap" utan mer empirisk kundskap som jag och många med mig har anammat, då även om dessa ryska millitärrör är väldigt(extremt)tåliga under "rätt" förhållande, och just för lågt SGM verkar vara dess akilleshäl. Jag har haft fletaler Marshalls från den perioden då Marshall gjorde sina stärkare med 5881:or som slutrören pajat i, efter byte till högre SGM, så ha dessa bara tuffat på utan några problem. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 16 Mar 2009, 19:19 |
|
 |
|
woodstock
|
Amp Healer wrote: woodstock wrote:
If it works don't fix it som det heter. Matchade rör är en förutsättning för att rören fungerar bra tillsammans med nuvarande biaslösning, ett rent internt förhållande rören emellan. Men det är ingen förutsättning för att de fungerar optimalt i just din förstärkare. Sovtek eller inte har heller ingen betydelse.
Hej Peter! Vet inte om du har lyft på huven på JTM 30 ? Jag gjorde det för några år sen o även gjorde lite efterforskning. Vill säga det finns två skäl att välja just Sovtek 5881:or: 1.Utrymmes skäl, jag vill minnas att några längre rör får helt enkelt inte plats? 2.Biasen, den jag hade inne låg på 410V och hade 60mA per slutrör [:0] Jo jag vartnrärr chockad över detta vill jag minnas, men efter snack med div andra kunniga, så framkom det att dessa ryska militärrör var väldigt tåliga och vet i katten hur många andra 6L6 kommer gilla dessa förhålladen om man ska köra efter vad Marshall hade ställt in slutrören för. Att jag rekomenderad byta endast R108 till 1K/5W och inte R 126 o 128 som jag minns det så satt dessa rätt knepigt till och R108 var lätt att komma åt, visst det påverkar B+ till fasvändare o pre-amp en gnutta, men rätt minimalt. Vill säga bägge sätten funkar det en lite mer korekt än det andra dock [:I] Att man sen ska byta till 1K/5W SGM när man använder ryska 5881:or, handlar inte om någon "exakt kundskap" utan mer empirisk kundskap som jag och många med mig har anammat, då även om dessa ryska millitärrör är väldigt(extremt)tåliga under "rätt" förhållande, och just för lågt SGM verkar vara dess akilleshäl. Jag har haft fletaler Marshalls från den perioden då Marshall gjorde sina stärkare med 5881:or som slutrören pajat i, efter byte till högre SGM, så ha dessa bara tuffat på utan några problem. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seAtt byta R108 till 1k gör ingen skillnad varken för skärmgallerspänningarna, strömmen genom skärmgallren eller spänningarna i resten av förstärkaren för den delen, R108 470 eller 1k är i praktiken samma sak som skärmgallren ser det. De egentliga skärmgallermotstånden är R126 och R128, det är dessa du måste byta för att egentligen uppnå något som gör att rören avlastas. Andra rör än Sovtek 5881WGC får definitivt plats i JTM30, och som du säkert vet drar rör även av samma fabrikat och modell olika mycket ström under samma förutsättningar. Det går absolut att hitta rör som håller sig inom mer acceptabla viloeffekter med den biasspänning som förstärkaren lämnade England med, inte minst med tanke på att B+ är ganska låg. Sovtek 5881 är definitivt ingen förutsättning för att förstärkaren skall fungera eller fungera bra eller bättre.
|
| 16 Mar 2009, 21:41 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 29 posts ] |
|