View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 08:50

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Testa olika rör...Blackstar HT-5 
Author Message

Post Testa olika rör...Blackstar HT-5
Image
HT-5

Jag har en Blackstar HT-5 med förstegsrör 1x ECC83/12AX7 och slutrör 1x 12BH7…min fråga går det att byta dessa till tex JJ ECC83S och NOS GE 12BH7 alternativt till Electro Harmonix EH 12BH7 eller annat slutrör, som tex JJ 12AU7 / ECC82…

Det jag är osäker är om något kan hända vid rörbytet?...jag vill helt enkelt experimentera med soundet.

Tackar på förhand…

Mvh Ulf

10 Mar 2009, 22:45
Profile

Det är inga problem att byta ditt 12AX7 till ett annat 12AX7-rör. Att byta till ett annat 12BH7-rör funkar förmodligen. Jag tror inte det funkar att byta till en annan typ av slutrör; jag skulle i alla fall inte vilja chansa innan jag sett ett schema på stärkaren.

Det verkar vara transistorer i försteget och rör bara i slutsteget (12AX7 är förmodligen fasvändare). Därför kommer nog ev. skillnader mellan olika rör att märkas först när du drar på rejält på volymen.

Erik R

11 Mar 2009, 00:25
Profile

Intressant….hur funkar ECC83 i försteget, och vad har det för funktion som fasvändare?

Jag läste om någon som var nöjd med ett JJ ECC83 i försteget.

Mvh Ulf

11 Mar 2009, 00:50
Profile

OBS! Jag har inte sett något schema på stärkaren bara lite bilder på innanmätet, så det är mest gissningar.

Jag antar att 12AX7-röret används som fasvändare och att alla rör i stärkaren sitter efter mastervolymen. I annat fall skulle det vara transistorer i fasvändaren, och jag har i alla fall aldrig hört talas om någon hybrid som haft rör i försteget, transistorer i fasvändare och rör i slutsteget. Fast, det är givetvis inte omöjligt att Blackstar har gjort något unikt här.

Fasvändarens uppgift är att dela upp signalen i två delar där den ena inverteras. Dessa två signaler skickas sedan till varsit slutstegsrör (12BH7 funkar som två rör i ett).

Om mitt antagande om att alla rör sitter efter mastervolymen, så kommer rören inte att pressas särskillt hårt på låg volym, och inte påverka ljudet så mycket; då är det transistorerna som står för disten. I det läget tror jag inte olika märken på 12AX7 eller 12BH7 kommer att påverka ljudet särskillt mycket.

Men, om du drar på med ordentlig volym kommer rören att börja "jobba" mer och då kommer eventuella skillnader mellan rör att visa sig mer.

Det bör som sagt inte vara några problem att byta mellan olika märken på 12AX7-rör. Däremot skulle det möjligen kunna bli problem att byta till ett annat 12BH7, beroende på hur bias är konstruerat. Förmodligen inga problem där heller, men jag är inte säker.

Prova gärna några olika 12AX7, det kostar ju inte så mycket. Berätta gärna vad det blir för resultat!

Erik R

11 Mar 2009, 11:52
Profile

Stort tack för informativt svar Erik….Ht är ändå specad som â€Â

11 Mar 2009, 13:04
Profile

"All valve" är nog att ta i lite. 12AX7:an/EEC83 är garanterat ett försteg. Jag grundar det antagandet på att man säkert utgår från sin generella pedaldesign i försteget. Men vilken typ av arbetsspänning eller koppling man använder är svårt att säga utan ett schema. Hittils har i vilket fall inte jag hört eller hört talas om ett försteg som är en rör-transistorhybrid där olika ECC83 gjort någon skillnad värd att nämna. Jag avfärdar gärna rapporter om mer än väldigt subtila skillnader av olika ECC83 i Marshall Valvestate, Fender Performer 1000 och Tubeworks, Tonebone som rent önsketänkande som örat vill infria. Men om Blackstar är annorlunda går inte heller att säga säkert. Mycket hänger på förutsättningarna, som anodspänningar. Däremot finns ofta skillnader mellan till exempel ECC83 och ECC82/12AU7 i de här designerna. Med reservation för vissa skillnader mellan rören hur de belastar nätdelar lite olika.

I slutsteget är 12BH7 unikt effektivt att mata ström för en 9-pinnars dubbeltriod. Möjligen är 12AU7 en ekvivalent att överväga.
Eftersom det med all sannolikhet driver ett utgångstrafo skiljer utgångsimpedanserna så mycket mellan 12BH7 och andra i 12XX7-serien, till exempel 12AX7 att förutsättningarna för några som helst vinster med just ett 12AX7 är extremt små.

Men man kan aldrig säga något helt säkert innan man prövat. Jag skulle i första hand hålla mig till de specificerade rörtyperna här och leta efter kvalitativt bättre versioner. Mata din Blackstar med lite finare foder helt enkelt[:)]

Image

Image

11 Mar 2009, 21:25
Profile ICQ WWW

Det står absolut inte "all valve" på Blackstars websajt. Däremot säger man givetvis inget om att den inte skulle vara det. Så brukar de flesta tillverkare göra.

Det är rätt kul att gissa hur olika stärkare är uppbygda genom att läsa tillverkarens marknadsföring. Så låt oss spekulera lite...

Om kretsen är baserad på deras distpedaler, så borde det ju vara rör i själva försteget. Men är den verkligen det?

<i>"packing all the great tone and innovative features of the award-winning HT valve pedals""] står det på websidan. OBS - det står <i>inte"] att det är samma krets. Med "Innovative features" menar de nog den sk ISF-kontrollen. "all the great tone" betyder ingenting; självklart anser de att den låter bra. Så det finns inget som direkt anger att det är samma krets som i distpedalerna.

I tråden du refererar till spekuleras om det kan vara ett self-split slutsteg. Det är rätt osannolikt. Dels ger ett sånt slutsteg väldigt låg effekt. HT-5 krämar ur hela 5W ur ett enda 12BH7. Tittar man på databladet anges ca 2.5W som rimlig effekt. Oavsett om Blackstar överdriver effekten lite, eller om de pressar röret betydligt hårdare än databladets maxgräns, så bör det vara ett mycket effektivt slutsteg. Dvs knappast self-split.

Således behövs en fasvändare. I och för sig behövs (tror jag) inte alls lika hög signal för att driva 12BH7 och liknande smårör jämfört med traditionella slutrör. Då skulle det i princip gå att göra fasvändaren med transistorer.

Nåja, mycket spekulation och lite fakta. Det viktigaste är givetvis hur det faktiskt låter, inte vad som är rör eller inte. [:)]

Erik R

11 Mar 2009, 21:35
Profile

d95err wrote:

Det står absolut inte "all valve" på Blackstars websajt. Däremot säger man givetvis inget om att den inte skulle vara det. Så brukar de flesta tillverkare göra.

Det är rätt kul att gissa hur olika stärkare är uppbygda genom att läsa tillverkarens marknadsföring. Så låt oss spekulera lite...

Om kretsen är baserad på deras distpedaler, så borde det ju vara rör i själva försteget. Men är den verkligen det?

<i>"packing all the great tone and innovative features of the award-winning HT valve pedals""] står det på websidan. OBS - det står <i>inte"] att det är samma krets. Med "Innovative features" menar de nog den sk ISF-kontrollen. "all the great tone" betyder ingenting; självklart anser de att den låter bra. Så det finns inget som direkt anger att det är samma krets som i distpedalerna.

I tråden du refererar till spekuleras om det kan vara ett self-split slutsteg. Det är rätt osannolikt. Dels ger ett sånt slutsteg väldigt låg effekt. HT-5 krämar ur hela 5W ur ett enda 12BH7. Tittar man på databladet anges ca 2.5W som rimlig effekt. Oavsett om Blackstar överdriver effekten lite, eller om de pressar röret betydligt hårdare än databladets maxgräns, så bör det vara ett mycket effektivt slutsteg. Dvs knappast self-split.

Således behövs en fasvändare. I och för sig behövs (tror jag) inte alls lika hög signal för att driva 12BH7 och liknande smårör jämfört med traditionella slutrör. Då skulle det i princip gå att göra fasvändaren med transistorer.

Nåja, mycket spekulation och lite fakta. Det viktigaste är givetvis hur det faktiskt låter, inte vad som är rör eller inte. [:)]

Erik R

Transistorer som fasvändare i ett rörsteg är inga problem, så drev Music Man fyra 6CA7 i sina 130 wattare. Det sitter två TO220-kapslade transistorer precis vid skarvdonet för kablaget ut till 12BH7-röret, det skulle inte förvåna mig om de är fasvändarna. 5 watt låter verkligen som en hel del men man kan för att spekulera lite och tänka sig att effekten är angiven som just ett klass B-steg.

11 Mar 2009, 22:35
Profile ICQ WWW

Jag hittade en ledtråd till som skulle kunna antyda att fasvändaren är transistor. På flera forum beskrivs ett problem med HT-5: om nätspänningen blir för hög (t.ex 240V istället för 230V) så blir den "fjärtig" vid anslaget.

Vi antar att diststegen är rör och att man efter det tar ned signalen till lagom nivå för en transistorfasvändare. Givetvis har man trimmat detta för att få så hög signal som möjligt utan att fasvändaren ska dista. Fasvändarens spänning är reglerad (samma som för opamparna) och oberoende av variationer i nätspänning, men anodspänningen till rören är inte det.

Om nätspänningen ökar kommer rörstegen att få högre sving. Detta kan vara tillräckligt för att driva fasvändaren till distorsion, vilket får stärkaren att "fjärta".

Spekulationer, spekulationer... (men det låter väl rimligt?) [:)]

Erik R

11 Mar 2009, 22:49
Profile

Tack för ett grymt inlägg Woostock och tack Erik för intressanta frågeställningar…

För egen del är ju hur den låter som är det primära, jag gick på en recension från magasinet Guitarist när jag köpte den, där omnämner dom HT som Type: â€Â

11 Mar 2009, 23:33
Profile

Tack skall du ha[:)], men det var egentligen inte så mycket jag hade att komma med. Och strategin att hålla sig till de specificerade rörtyperna är antagligen den bästa. 12BV7 i slutsteget har förhållandevis hög utspänning <i>och"] hög utström för ett 12XX7 rör. Ett ensamt 12AX7 i försteget kan aldrig ge den distmängd det är frågan om här så röret står garanterat i relation till operationsförstärkare som bör bestämma mest av vad förstärkaren kan leverera, mer eller mindre oberoende av vad som sitter i rörsockeln.

12 Mar 2009, 01:29
Profile ICQ WWW

Nu är jag inget rör-ess sådär även om jag har en del andra rörstärkare.

Jag vet inte om ni har lirat på en HT-5, men i mina öron så låter den bra, om jag skall försöka beskriva ljudet så låter clean (vad jag kommer ihåg) lite som gamla JC-serien, en väldigt kristallig o fin ton, jag använder delay/reverb i loopen och tillsammans med en strata så låter det riktigt bra.

När pådraget blir mer än ca 50% på clean så börjar den "klippa" och distar ju mer man drar på, men kanske inte så rör-vackert som jag skulle önska, vilket säkert beror på bygget.

Desto enklare är det med OD-kanalen, dels är reglagen bra och det finns en sk ISF (Infinite Shape Feature) som effektivt ändrar karaktären på ljudet…men drive-kanalen låter lite som en stärk med en bra pedal framför.

Jag skulle vilja beskriva ljudet som ett â€Â

12 Mar 2009, 09:56
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]