View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 05:50

Reply to topic  [ 11 posts ] 
EL34 till 6L6 switch 
Author Message

Post EL34 till 6L6 switch
En sån har ju jag på min Bugera och jag undrar rent generellt vad son sker inne i stärkaren när jag switchar från 6L6 till EL34.

"Borde" ju funka likadant i alla förstärkare med en sån switch. Eller ?

Jag undrar därför att jag har ju 6L6 i min och när jag biasjusterade den i helgen så fick jag följande värden: (kör från minnet nu)

Spänningen mellan pin 3 och pin 8 var 450V vilken borde ge en biasström på 47mV vid 70%.
Jag kunde (med switchen i 6L6) max få upp den i 39mA så jag testade att flippa över switchen till EL34 och då var det inga problem att komma upp till 47mA.

Går det att göra så eller blir det nåt knas ?

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">

02 Mar 2009, 20:39
Profile WWW

vet inget om Bugera (schema tack!!) men olika slutrör drar olika biasspänning... och då blir biasströmmen (som du mäter i milliVOLT) olika...

eller vissa rör är mer lättdrivna.

b

02 Mar 2009, 21:11
Profile

47 mA per rör [?] vid 450 volt ger runt 85% av max anodförlust. Men varmt och mysigt blir det, speciellt under den här årstiden.

Det som händer i förstärkaren är att man kopplar in ett extra lastmotstånd i biaskretsen med switchen i EL34:aläget. Den fasta spänningen ändras då från kanske strax över -40 volt (6L6) till runt -35 volt (EL34).

02 Mar 2009, 21:23
Profile ICQ WWW

47 mA per rör [?] vid 450 volt ger runt 85% av max anodförlust. Men varmt och mysigt blir det, speciellt under den här årstiden.

Det som händer i förstärkaren är att man kopplar in ett extra lastmotstånd i biaskretsen med switchen i EL34:aläget. Den fasta spänningen ändras då från kanske strax över -40 volt (6L6) till runt -35 volt (EL34).

Öh, räknar du på 25w eller 30w då ?
25w och 70% blir väl 39mA.
30w och 70% blir väl 47mA.

Ska man köra "safe" och räkna på 25w kanske ?

Ok så rören kan inte ta skada av att switchen står på EL34 då förutom att man måste hålla koll på bias ?

Kom precis på att jag mätte inte anodspänningen efter jag switchat över till EL34. Kan den ändras då ?

Gammelnalle:
Jag har letat schema som en tok men inte hittat något.
Dom är ju rätt nya på marknaden också.
Jo, visst mäter man i milliVOLT [;)] men resultatet är väl milliAMPERE [:I]

<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">

02 Mar 2009, 21:51
Profile WWW

woodstock wrote:

Ok så rören kan inte ta skada av att switchen står på EL34 då förutom att man måste hålla koll på bias ?

Kom precis på att jag mätte inte anodspänningen efter jag switchat över till EL34. Kan den ändras då ?

Gammelnalle:
Jag har letat schema som en tok men inte hittat något.
Dom är ju rätt nya på marknaden också.
Jo, visst mäter man i milliVOLT [;)] men resultatet är väl milliAMPERE [:I]

[:D]visst har du rätt men i första inlägget skriver du:
"Spänningen mellan pin 3 och pin 8 var 450V vilken borde ge en biasström på 47mV vid 70%." ville bara bezzerwizza lite...

Anodspänningen (om du inte har katodbias-selfbias) ändras ofta vid ändrad ström, så man BÖR mäta om den... ytterligare en anledning varför jag inte gillar "biasprobar"... Brukar inte bli några STÖRRE ändringar- men fullt mätbart och beräkningsbart...

b

02 Mar 2009, 21:57
Profile

[:D]visst har du rätt men i första inlägget skriver du:
"Spänningen mellan pin 3 och pin 8 var 450V vilken borde ge en biasström på 47mV vid 70%." ville bara bezzerwizza lite...

Anodspänningen (om du inte har katodbias-selfbias) ändras ofta vid ändrad ström, så man BÖR mäta om den... ytterligare en anledning varför jag inte gillar "biasprobar"... Brukar inte bli några STÖRRE ändringar- men fullt mätbart och beräkningsbart...

Bezzerwizzra (nytt verb ?) på du [:D] Annars lär man sig ju inget.
Jag satt och pratade i telefon med en brud när jag skrev det där så det blev nog "lite" rörigt [:p]

Då ska jag ta och mäta om anodspänningen nästa gång jag åker ut till replokalen så får vi se om den ändrat sig.

02 Mar 2009, 22:24
Profile WWW

Anodspänningen sjunker när rören drar mer ström. Hur mycket spänningen faller vid ett högre strömdrag beror på flera saker, som trafots strömkapacitet, utgångsresistans, resistans i likriktare och så vidare.

Det gäller även vid katodbias där strömmen också direkt ger en högre biasspänning över katodmotståndet. Och eftersom man räknar bort spänningen över katodmotståndet för den effektiva anodspänningen påverkas ett rör med katodbias inte dubbelt så mycket men väl dubbelt.

02 Mar 2009, 22:25
Profile ICQ WWW

Skavis wrote:

Om du tar 30 watt anodförlust per rör från Bugera:s självdeklarerade 120 watts förstärkare är det ändå rörens 25 watt man skall utgå ifrån. Effekten mäts vid en viss % THD och med en hög anodspänning och ett stadigt och linjärt utgångstrafo och lite välvilja pressar man ner distorsionen i förhållande till effekten. För 120 watt bör man alltså justera bias för lägsta distorsion med signal istället för efter ström vid tomgång. 450 volt är i och för sig inget märkvärdigt i sammanhanget men med högre spänningar är rören mer 25 wattare än någonsin. Det gäller vid klass AB. I exempelvis Music Man med 140 watt från samma rör handlar det om en annan biasklass där rören justeras för extremt lite ström i vila jämfört med klass AB. Allt efter principen håller man sig svalare medan man vilar och vilar lite längre mellan varven kan man gå lite varmare vid arbete.

02 Mar 2009, 23:15
Profile ICQ WWW

Skavis wrote:

Om du tar 30 watt anodförlust per rör från Bugera:s självdeklarerade 120 watts förstärkare är det ändå rörens 25 watt man skall utgå ifrån. Effekten mäts vid en viss % THD och med en hög anodspänning och ett stadigt och linjärt utgångstrafo och lite välvilja pressar man ner distorsionen i förhållande till effekten. För 120 watt bör man alltså justera bias för lägsta distorsion med signal istället för efter ström vid tomgång. 450 volt är i och för sig inget märkvärdigt i sammanhanget men med högre spänningar är rören mer 25 wattare än någonsin. Det gäller vid klass AB. I exempelvis Music Man med 140 watt från samma rör handlar det om en annan biasklass där rören justeras för extremt lite ström i vila jämfört med klass AB. Allt efter principen håller man sig svalare medan man vilar och vilar lite längre mellan varven kan man gå lite varmare vid arbete.

Ok. Titta, då lärde jag mig ju något i dag också [:)]
Då får det bli att räkna på 25w i fortsättningen då.
25/450=0,56*0,7=0,39mA

02 Mar 2009, 23:26
Profile WWW

För 120 watt bör man alltså justera bias för lägsta distorsion med signal istället för efter ström vid tomgång.

Menar du att man bör justera mer med öronen ist för att blint strirra på mätinstrumentet ?
Eller det kanske inte ens är hörbar distortion ?

03 Mar 2009, 14:19
Profile WWW

Skavis wrote:

woodstock wrote:

För 120 watt bör man alltså justera bias för lägsta distorsion med signal istället för efter ström vid tomgång.

Menar du att man bör justera mer med öronen ist för att blint strirra på mätinstrumentet ?
Eller det kanske inte ens är hörbar distortion ?

Vid 120 watt är skillnaden i enstaka % distorsion antagligen inte speciellt hörbar. Det vanliga är att man justerar bias efter distorsion och effekt med hjälp av ett oscilloskop.

03 Mar 2009, 15:03
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]