View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 08:00

Reply to topic  [ 16 posts ] 
damage control womanizer schema?? 
Author Message

jag har sökt med ljus och lykta på internet för att hitta elschema på en womanizer rör preamp men misslyckats finns det någon här som har en länk eller schema på denna tingest måste modda den till min smak
tacksam för svar

//Janne

27 Feb 2009, 23:28
Profile ICQ WWW

jag har sökt med ljus och lykta på internet för att hitta elschema på en womanizer rör preamp men misslyckats finns det någon här som har en länk eller schema på denna tingest måste modda den till min smak
tacksam för svar

//Janne
Öppna och börja rita och sen lägger du upp schemat här så vi får se. Kan inte tänka mig att det är så mycket i just rördelen. Högtalarsim är nu lite knivigt dock att följa kanske.

28 Feb 2009, 11:00
Profile

Prova att maila till Damagecontrol och fråga efter schemat.

Jag kan tänka mig att den blir svår att modda; förmodligen är ytmonterade kretskort. Har du öppnat och tittat hur det ser ut?

Erik R

28 Feb 2009, 13:36
Profile

I det här fallet så kan "reverse engineering" kanske vara det enda sättet att få koll på innehållet om det inte finns några schemor etc publicerade.
Ofta beror bristen på detaljerad information på att företagen som tillverkar unik eller speciell utrustning håller stenhårt i sin tekniska information för att minska risken av billighetskopior "made in china" etc.

Detta har ju blivit ett allt större problem när det mesta "fuskkopieras" borta i vissa länder och säljs till vrakpriser eftersom det inte behövs några investeringar alls i R&D och man dessutom använder så billig kvalitet som möjlgt på komponenterna och till sist och kanske värst t o m barn/slavarbetare...

Det är t ex inte alls ovanligt att man måste skriva på ett sekretessavtal innan man får tillgång till schemor, teknisk dokumentation etc för utrustning som man skall serva/reparera. Och bryter man mot detta så blir det dyrt på flera sätt, så därför brukar inte schemorna i dessa fall få fötter ut från resp verkstad...

Det finns också till och med många exempel på folk som blivit jagade av resp rättighetsinnehavares advokatbyråer efter det att de publicerat/använt reverse engineering och/eller publicerat schemor som kommit till på det sättet. I alla fall som jag känner till någorlunda har de snabbt krupit till korset för att inte riskera kännbara följder. Några exempel är t ex Empirical Labs, Neve och API.

Det kan ju vara värt ett försök, som sagt, att maila Damage Control, utifall att. Vissa företag, exempelvis Fender är ju öppna med sina schemor medan till exmpel Behringer ( som själva ironiskt nog ofta kritiseras/beskylls för just "kloning" ) är "mera slutna" med sin dokumentation...

Att det skulle vara svårt att "modda" bara för att det eventuellt rör sig om ytmonterade kretsar vet jag inte om jag håller med om. Däremot kan det kanske bli mera avancerat om burken innehåller omärkta/industrimärkta digitala IC eller processorkretsar innehållande mjukvara.

28 Feb 2009, 17:24
Profile ICQ YIM WWW

Image
Image
ursäkta den dåliga bilden på "womanizern" men mitt ex[xx(] tog digitalkameran och jag fick hålla tillgodo med handdatorn 2 pixlar[;)]
kondingarna som syns på bilden har följande värden "på rörsockelkortet" från höger till vänster räknat 2 st 4,7nF/400v
2 st 0,22uf/63v 1st 0,47uf/63v 1st 0,22uf/63v 1st 47nf/100v
2 st 10nf/250v (2st stående elektrolyter 10uf/50v "Mitten")
vad jag kan förstå så är kondingarna över 100v av kopplings kondingar och dom under är katod kondingar
Glättningskondingarna är 4 st för högspänningen 47uf/250v

logist så borde dom 2st 4,7nf/400v vara gainsteg 1 och 2
och 2st 10nf/250v vara gainsteg 3 och 4:as avkopplingskondingar
resten får man gissa vilken konding som hör till vilken katod
pedalen låter mörkt och är lite gain fattig utan riktigt bett i neutralt läge med drive kl 12 (känns trögspelad)
jag jämför den med blackstars ht dual (Kanon pedal med bara 1 rör)

jag hoppas jag kan få igång en diskussion ang mitt resonemang här rätta mig gärna om jag har fel o utan el schema och allt[:D]

Jag skall försöka att få tummen ur och mäta anod spänningen och så

//Janne

28 Feb 2009, 19:04
Profile ICQ WWW

Björbojanne wrote:

Image
Image
ursäkta den dåliga bilden på "womanizern" men mitt ex[xx(] tog digitalkameran och jag fick hålla tillgodo med handdatorn 2 pixlar[;)]
kondingarna som syns på bilden har följande värden "på rörsockelkortet" från höger till vänster räknat 2 st 4,7nF/400v
2 st 0,22uf/63v 1st 0,47uf/63v 1st 0,22uf/63v 1st 47nf/100v
2 st 10nf/250v (2st stående elektrolyter 10uf/50v "Mitten")
vad jag kan förstå så är kondingarna över 100v av kopplings kondingar och dom under är katod kondingar
Glättningskondingarna är 4 st för högspänningen 47uf/250v

logist så borde dom 2st 4,7nf/400v vara gainsteg 1 och 2
och 2st 10nf/250v vara gainsteg 3 och 4:as avkopplingskondingar
resten får man gissa vilken konding som hör till vilken katod
pedalen låter mörkt och är lite gain fattig utan riktigt bett i neutralt läge med drive kl 12 (känns trögspelad)
jag jämför den med blackstars ht dual (Kanon pedal med bara 1 rör)

jag hoppas jag kan få igång en diskussion ang mitt resonemang här rätta mig gärna om jag har fel o utan el schema och allt[:D]

Jag skall försöka att få tummen ur och mäta anod spänningen och så

//Janne

Ja jisses, mycket på ett järnspett där[:D]

/Krister

Min hemsida: http://www.zeta-sound.se

28 Feb 2009, 19:16
Profile ICQ WWW

Ja, där har du något att bita i.
Synd att xet snott kameran, bilden, med den upplösningen, säger ju tyvärr inte så mycket.
Det är nog kanske tyvärr bara att bita i det sura äpplet och följa banorna på kretskorten för att få något grepp om det hela och rita sig ett schema. Annars blir det nog tyvärr alltför mycket gissningar, för mig i alla fall.

28 Feb 2009, 20:09
Profile ICQ YIM WWW

Det där med bett och mörkhet och så, går inte det justera med pre-eq? Den ligger ju innan diststegen så den påverkar ju just sådana saker.
Annars är det ju ett filter innan diststegen som tar upp diskanten som ger mer bett och brightare ljud. Då låter det även mer gainigt.
Kan ju även vara ett diskantsänkande filter som ska tas bort istället?

28 Feb 2009, 20:48
Profile

nu har jag fått tummen ur och back trackat lite
jag har kollat spänningen (spännande) det kommer (bara) 238v efter likrikningen lite besviken hade hoppats på 300v
1:a gain steg 100k/2k/4,7nf ingen katod konding
2:a gain steg 100k/2k/4,7nf ingen katod konding
3:e gain steg 100k/2k/10nf ingen katod konding
4:e gain steg 100k/2k/10nf ingen katod konding
spänningsdelarna mellan stegen var för jobbiga idag kollas nån annan dag
steg 1 o 2 har separat 4,7k nod resistor med 47uf/250v konding
steg 3 o 4 har gemensam 4,7k nod med 47uf/250v konding
det ligger 168v mellan anod och jord på alla gain stegen
spänning över katoderna är 1.6v-2,0v

jag skulle vilja ha lite mer dynamik ur den ochså[:)]
min tanke är att få upp spänningen lite kan man gå ner till 2,2k ev. 1k på dom 4 noderna?
hur mycket högre spänning skulle det bli på ett ungefär har hört att man bör ligga på 175v på 1:a steget

så tänkta jag byta ut dom trånga 4,7nf kopplings kondingarna på 1:a o 2:a steget mot nåt lämpligare

låter det som nån bra ide eller????

//janne

01 Mar 2009, 00:43
Profile ICQ WWW

Hmm, den låga spänningen brunar klart till ljudet och ligger förmodligen bakom det du är missnöjd med. Den går inte få upp något större genom att sänka värdet på resistorerna. Det bör droppa väldigt lite över 4k7 om det är 2k på alla katoder, dvs det flyter väldigt lite ström.

01 Mar 2009, 01:00
Profile

Undrar om blockschemat visar sanningen. Pre-EQ efter kompressorn verkar lite konstigt, den skulle göra mera nytta före. Sedan undrar jag om "Gain control" sitter där den är ritad eller mellan steg 2 och 3 i kedjan av de 4 rörstegen. Kan också vara en dubbelpot med den ena halvan mellan steg 1 och 2 och den andra mellan 3 och 4.

Jag saknar midcontrol i EQ, en dip runt 300-400Hz torde ta bort den bruna hinnan från ljudet.

Matningspänningen är inte enkel att få upp. Den skapas från 9V in i pedelan med intern switchad DC/DC omvandlare, den lilla transformatorn på ferritkärna skulle behöva lindas om....

Av klippen på Damagae hemsida tyckte jag att clean-crunch lät bäst, santana-lead var en besvikelse, den hade bra sustain men den sjöng inte.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

01 Mar 2009, 10:40
Profile WWW

så tänkta jag byta ut dom trånga 4,7nf kopplings kondingarna på 1:a o 2:a steget mot nåt lämpligare

låter det som nån bra ide eller????

//janne

Om dom är trånga är relativt till vad för resistans det är efter dom till jord. Är det 1M tex så är dom inte trånga. Att öka värdet på dom gör nog att det blir ännu mörkare ljud om det ens gör någon skillnad. Misstänker att den mesta tonfiltrering sitter innan rörstegen i denna och dom kondingarna bara är till för att blocka brum från att leta sig igenom.
Men det är bara gissningar.

01 Mar 2009, 11:34
Profile

jag har fått tummen ur igen skickade detta mail till damage control

<font color="blue">hi there!

i`m Jan Ericson 41 years old from sweden that has just bought the womanizer preamp Great product

i´m a guitarist and a quite experienced hobbyist when it comes to tube amps,pedals and so fourth i do my own mods JUST FOR ME =NOT COMERSIAL!!!!

i´ve would like to mod this pedal for more dynamics more bite and more gain like a kind of hotbox/jcm 800 preramp style i´ve reversed engineered quite a bit but

i really could be helped by a schematics over this product

i wonder if you could be so so kind and email me a schematics i´ve would really appreciate that very much

i´m not going to spread the schematics over the internet i PROMISE THAT! i know that you are making a livin on selling this kind of product.

but i can mention how SUPERB the SUPPORT are at damage control over the SWEDISH TUBE AMP FORUM "LJUDBOJEN"

BTW i notice that the voltage is around 238v-240v after the rectifier i wonder if you got a replace transformer that boosts up to around 300v that i can buy from you?

with cind regards

//Jan</font id="blue">

jag hoppas få ett svar av dom och ev. ett schema!!!
Jag spånar lite här få se vad ni tycker

jag kom på en sak angående den lite låga spänningen jag har mätt upp medföljande nättrafon obelastad den är på 10.35v/2A
om jag skulle skaffa en 12v/2A trafo så har jag räknat ut att högspänningen skulle stiga från 238 till ca:275v
och dc glöden från 11v till ca:12,8v borde vara ok
och även 12v spänningen för reläer och annat öka ca med 1.5v där är jag osäker om det kommer att lukta bränt och vara slut på det roliga[?][:D][:D]
eller var kan man få tag på såna småtrafos som steppar upp spänningen?
finns det kustom lindade? kan man få den omlindad????
många frågor nu!
gain potten är mono förresten[:)]

//Janne

01 Mar 2009, 19:13
Profile ICQ WWW

har inte fått nått svar från damage control på mitt mail skickade ett nytt idag med lite mer "rövslickar ton" få se om dom släpper iväg nåt schema nu då[|)]

är det nån som vill kommentera mitt resonemang ang att byta min befintliga nättrafo (extern) till en med lite högre utspänningv ca: 2V för att på så sätt öka HÖG spänningen internt till runt 300v / respektive byta ut linda om eller nåt annat trix med den interna step up trafon för att få upp hög spänningen ytterligare
tacksam för svar

//Janne

04 Mar 2009, 19:09
Profile ICQ WWW

Lr vill dom inte ge me sig[:p]

06 May 2009, 09:54
Profile

hallo där
det här svaret fick jag

Hi Jan,
We have not given out our schematics to date. While, I'm sure you are being honest that you are not going to publish them, I hope you can understand that we would rather not give them out. The schematic is actually confusing because both Womanizer and Demonizer share a common PCB and you need to have the bill of materials to know what parts are stuffed.

Maybe I can help some though. The signal path is

1. JFET gain stage Q9 and Q10 in parallel and JFET buffer Q13
2. Gain compensated compressor at U9-7
3. Pre-EQ on tube board U11, U12
4. Dive control U9-1
5. First tube stage AV2-1
6. Nuclear switching Q30 R199 between tube stages.
7. 3rd tube stage AV1-1
8. 4th tube stage AV1-6
9 Post EQ U13

jag har reverse engineerat signal vägen
och testat lite men brist på tid har gjort att det stått stilla
ett tag nu
fortsätter när tid ges

//Janne

06 May 2009, 21:24
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]