View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 04:37

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Framtiden för rör? 
Author Message

Post Framtiden för rör?
http://www.youtube.com/watch?v=URvfywUxWzk&feature=channel_page

Så, vad tror ni?[:D]
Utgångsläget för sånt här är ju att man är "väldigt skeptisk" - Men det skulle ju vara kul att bli överbevisad en vacker dag. Hur som helst tycker jag det känns rätt onödigt att byta ut just förstegsrören - det är ju slutstegsrören som man skulle vilja slippa byta och ha konstanta, men det kanske kommer. Åh andra sidan lär väl det vara svårare att lyckas substitut för slutstegsrör som låter bra...

24 Feb 2009, 12:41
Profile

Mot slutet på videon säger han att med vanliga rör så låter det "som om förstärkaren kvävdes till skillnad mot när jag satte i grinders.."

Alltså är dessa tingestar inte nåt som ersätter välljudande rör.
Vill jag ha en MOS-FETförstärkare så köper jag en sån.[:D]

Gillar man transistorljudet så kan det vara intressant,men jag är ute efter hur mina gamla stärkare lät när de var nya,så detta är nog inte intressant för min del(särskilt inte med de där priserna).

24 Feb 2009, 13:40
Profile WWW

http://www.youtube.com/watch?v=URvfywUxWzk&feature=channel_page

Så, vad tror ni?[:D]
Utgångsläget för sånt här är ju att man är "väldigt skeptisk" - Men det skulle ju vara kul att bli överbevisad en vacker dag. Hur som helst tycker jag det känns rätt onödigt att byta ut just förstegsrören - det är ju slutstegsrören som man skulle vilja slippa byta och ha konstanta, men det kanske kommer. Åh andra sidan lär väl det vara svårare att lyckas substitut för slutstegsrör som låter bra...

Kolla den här tråden:

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=23498

24 Feb 2009, 14:46
Profile

Just det, där fanns den. Svår tråd att upptäcka, med en sådan titel.

24 Feb 2009, 18:57
Profile

Mot slutet på videon säger han att med vanliga rör så låter det "som om förstärkaren kvävdes till skillnad mot när jag satte i grinders.."

Alltså är dessa tingestar inte nåt som ersätter välljudande rör.
Vill jag ha en MOS-FETförstärkare så köper jag en sån.[:D]

Gillar man transistorljudet så kan det vara intressant,men jag är ute efter hur mina gamla stärkare lät när de var nya,så detta är nog inte intressant för min del(särskilt inte med de där priserna).

Precis, jag håller med. Man blir inte direkt sugen att testa. Allt utom rör låter ju skit som man spelat på hittills. Rör is king.

MEN, precis som i den andra tråden skriver alla att det handlar om MOS-FET direkt det inte handlar om rör. Står det någonstans <font color="red">eller tar alla bara det för givet</font id="red"> att det är just den, 40-åriga gamla teknik, som används?

Är det helt otänkbart att det skulle kunna vara någon annan teknik?

24 Feb 2009, 19:08
Profile

Skulle nog tippa på att det sitter minst en mosfet i ett sånt rör. Sen kan det vara andra tekniker inblandat. Kan ju tex vara någon opamkonfig med både bipolära och mosfettrissor, nån diod här och var och några kondingar och resistorer. En hel krets alltså och inte bara en trissa.

24 Feb 2009, 20:31
Profile

MEN, precis som i den andra tråden skriver alla att det handlar om MOS-FET direkt det inte handlar om rör. Står det någonstans <font color="red">eller tar alla bara det för givet</font id="red"> att det är just den, 40-åriga gamla teknik, som används?

Är det helt otänkbart att det skulle kunna vara någon annan teknik?

Jag har aldrig läst den andra tråden.Däremot har jag kollat runt på andra forum där de också nämner MOS-FET.
Att det skulle röra sig om någon form av "rörteknik" är omöjligt genom att han påstår att livslängden i stort sett är oändlig.
Rör kräver ett ämne som kan alstra ett elektronmoln (emission) vid upphettning,vilket med tiden tar slut.Transistorer är det enda alternativet som teoretiskt "aldrig tar slut".(dessutom låter rörtyper som har metall som kapsling skit)

MOS-FET-transistorer är kända för sin rörliknande karaktär,men som alla vet så räcker inte epitetet "rörliknande" eftersom vi gitarrister skyr hur vissa märken låter och sorterar bort dessa FAST det då handlar om rör som i stort sätt är byggda på samma sätt och är klassificerade inom ganska snäva toleranser för att få kallas t.ex 12AX7.[:D]

Skrattretande att han står och kör demo med slutrören utdragna ur sin Mesa.[:o)]
Påstår han att denna förstärkare "öppnade upp sig" så får det åtminstone mig att bli lite skrajsen,eftersom MESA knappast är kända för sitt instängda ljud (snarare tvärtom).

Nä,jag sätter hellre korvsnuttar i mina gamla rörhäckar än det kommer in nåt kisel på andra ställen än strax efter nättrafon.[:D]

24 Feb 2009, 20:35
Profile WWW

Att de här jepparna skulle ha lyckats hitta den Heliga Graalen för transistorer där 50 års utveckling gått bet är ganska osannolikt. Bara för att man stoppar i några transistorer i ett rör så låter det inte mer rör.

Det har i slutändan ingen betydelse om det låter som rör eller inte. Hur ska de kunna marknadsföra dem? Att de har lång livslängd hjälper ju inte så mycket. Hur ofta byter man ett förstegsrör för att det tagit slut?

Om de skulle ta fram ersättare för slutstegsrör finns det möjligen lite bättre möjligheter. Där finns det ju faktiskt en ekonomisk fördel jämfört med rör på lång sikt (om de får ned priset). Många kör ju stärkare med hög effekt och fullstack och pressar inte slutsteget så hårt att det distar eller komprimerar. Då borde en eventuell ljudskillnad vara minimal. Men fortfarande ser jag inte hur det ska gå att marknadsföra.

Erik R

24 Feb 2009, 21:55
Profile

Den enda fördelen jag ser med att kunna ersätta preamprören med trissor är att bli av med högspänning och glödspänning och storleken. Inga av dessa uppfylls av ovanstående. Det går lika bra att plugga in rör och han överdriver ju rörens ojämnhet något hiskeligt.

24 Feb 2009, 22:28
Profile

Larsa334 wrote:

Skrattretande att han står och kör demo med slutrören utdragna ur sin Mesa.[:o)]
Påstår han att <font color="red">denna förstärkare "öppnade upp sig" </font id="red"> så får det åtminstone mig att bli lite skrajsen,eftersom MESA knappast är kända för sitt instängda ljud (snarare tvärtom).

Nä,jag sätter hellre korvsnuttar i mina gamla rörhäckar än det kommer in nåt kisel på andra ställen än strax efter nättrafon.[:D]

Det är fullt möjligt att förstärkaren öppnade upp sig under testet: Han kanske hade förstärkarchassiet dåligt monterat i kabinettet. När han sedan spelade med sina produkter monterade lossnade chassiet och föll ut [?]

25 Feb 2009, 00:25
Profile ICQ WWW

Att de här jepparna skulle ha lyckats hitta den Heliga Graalen för transistorer där 50 års utveckling gått bet är ganska osannolikt. Bara för att man stoppar i några transistorer i ett rör så låter det inte mer rör.

Det har i slutändan ingen betydelse om det låter som rör eller inte. Hur ska de kunna marknadsföra dem? Att de har lång livslängd hjälper ju inte så mycket. Hur ofta byter man ett förstegsrör för att det tagit slut?

Om de skulle ta fram ersättare för slutstegsrör finns det möjligen lite bättre möjligheter. Där finns det ju faktiskt en ekonomisk fördel jämfört med rör på lång sikt (om de får ned priset). Många kör ju stärkare med hög effekt och fullstack och pressar inte slutsteget så hårt att det distar eller komprimerar. Då borde en eventuell ljudskillnad vara minimal. Men fortfarande ser jag inte hur det ska gå att marknadsföra.

Erik R

Det där är ungefär mina tankar också. Det borde väl vara slutstegsrören som möjligtvis kunde ge dem kunder. Men, tror ni inte att det är lättare komma undan med förstegs-substitut just av den anledningen att man har själva rörslutsteget kvar och därmed inte sabbar ljudet lika mycket. Kretsar med rör i slutsteget och trissor i försteget låter ju "IMO" bättre än kretsar med rör i försteget och trissor i slutsteget.

Känns lite som att dom satte en dyr prislapp och hoppas på det bästa[:D]

25 Feb 2009, 02:26
Profile

Det där är ungefär mina tankar också. Det borde väl vara slutstegsrören som möjligtvis kunde ge dem kunder. Men, tror ni inte att det är lättare komma undan med förstegs-substitut just av den anledningen att man har själva rörslutsteget kvar och därmed inte sabbar ljudet lika mycket. Kretsar med rör i slutsteget och trissor i försteget låter ju "IMO" bättre än kretsar med rör i försteget och trissor i slutsteget.

Känns lite som att dom satte en dyr prislapp och hoppas på det bästa[:D]

Många moderna mastervolym-stärkare körs ju ofta utan att slutsteget pressas särskillt hårt. I det läget borde skillnaden mellan riktiga rör och ersättare vara som minst.

Håller med om att hybrider ofta blir bäst när rören sitter i slutsteget. Fast det beror nog delvis på att många hybrider egentligen är rena transistorstärkare med ett rör inklämt i marknadsföringssyfte.

Priset på ersättarna är givetvis skyhögt just nu, men det handlar bara om hur stora volymer som tillverkas. Får de igång produktionen kan priset säkert bli lägre än vanliga rör. Fast då är det kört för dem i alla fall, för då kommer ännu billigare Kina-kopior inom ett halvår...

Erik R

25 Feb 2009, 09:16
Profile

Det är fullt möjligt att förstärkaren öppnade upp sig under testet: Han kanske hade förstärkarchassiet dåligt monterat i kabinettet. När han sedan spelade med sina produkter monterade lossnade chassiet och föll ut [?]

Haha,eller också snackar han om en öppen krets.Därav de uttagna slutrören?!? [:D]

25 Feb 2009, 11:58
Profile WWW

Kan tänka mig att en rectifier blir mer öppen för den sunkar nått innivassen när den höga signalen från ingångssteget pumpas in mot diststegen på hög gaininställning. Mosfet klarar säkert det mycket bättre än rör gör. Dvs tonen blir nog klarare och rappare. Men övertonerna........

25 Feb 2009, 12:53
Profile

Jag tror att det GÅR att göra gitarrförstärkare baserade helt på halvledare o.d. som låter precis lika bra som de bästa rörförstärkarna.

Jag tror att den största bromsen är att vi gitarrister är så konservativa och tycker att "det var bättre förr" och sådant...

En bra rörförstärkare kostar kanske 30 000:- eller mer. En 50- till 70-tals Fender eller Marshall eller annan stärkare av hög kvalitet, borde kanske också kosta det idag, med tanke på vilket ljud man får. Om man verkligen utvecklat halvledarförstärkare och kunnat ta lika mycket betalt som för en Vibro King, för lika mycket funktion, tror jag att det hade kunnat bli lika bra.

Men! Är vi beredda att betala mycket för något som inte är rör?

Är det någon tillverkare som vågar satsa på att utveckla en dyrare halvledarstärkare med huvudtanke på kvalitet och ljud (och inte i huvudsak tusen funktioner)?

Jag bara funderar högt...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

25 Feb 2009, 13:02
Profile

Jag tror att det GÅR att göra gitarrförstärkare baserade helt på halvledare o.d. som låter precis lika bra som de bästa rörförstärkarna.

Jag tror att den största bromsen är att vi gitarrister är så konservativa och tycker att "det var bättre förr" och sådant...
[...cut...]
<b><font color="blue">Är det någon tillverkare som vågar satsa på att utveckla en dyrare halvledarstärkare med huvudtanke på kvalitet och ljud (och inte i huvudsak tusen funktioner)?</font id="blue"></b>

http://www.pritchardamps.com

Bra grejer....

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

25 Feb 2009, 13:14
Profile WWW

Ingen som vet någon bra guide hur man ställer in arbetspunkten för en småsignal mosfet för audio? Måste testa lite[:p]

25 Feb 2009, 13:56
Profile

Ingen som vet någon bra guide hur man ställer in arbetspunkten för en småsignal mosfet för audio? Måste testa lite[:p]

Har inte så bra koll, men sök lite på stompboxsajterna. Här är några kretsar med småsignal-MOSFETS:
http://www.muzique.com/schem/mosfet.htm
http://www.diystompboxes.com/analogalch ... idian.html

Erik R

25 Feb 2009, 16:23
Profile

Tubis wrote:

Har inte så bra koll, men sök lite på stompboxsajterna. Här är några kretsar med småsignal-MOSFETS:
http://www.muzique.com/schem/mosfet.htm
http://www.diystompboxes.com/analogalch ... idian.html

Erik R
Tack, Funderar om man skulle shunta trissan med lite kapacitanser för att efterapa röret bättre. Kanske tar bort lite av dom där täta jobbiga övertonerna som blir när man överstyr mosar.
Och använda feedback för att bromsa överstyrningen lite, den blir ju väldig häftig utan verkar det som, ingen mjukhet alls.

25 Feb 2009, 17:43
Profile

Sven-Johan wrote:

En bra rörförstärkare kostar kanske 30 000:- eller mer. En 50- till 70-tals Fender eller Marshall eller annan stärkare av hög kvalitet, borde kanske också kosta det idag, med tanke på vilket ljud man får. Om man verkligen utvecklat halvledarförstärkare och kunnat ta lika mycket betalt som för en Vibro King, för lika mycket funktion, tror jag att det hade kunnat bli lika bra.

Men! Är vi beredda att betala mycket för något som inte är rör?

Är det någon tillverkare som vågar satsa på att utveckla en dyrare halvledarstärkare med huvudtanke på kvalitet och ljud (och inte i huvudsak tusen funktioner)?

Jag bara funderar högt...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

Det där har ju försökts med sen 60-talet, och du tror fortfarande att det går?[;)]
Några få transistorstärkare har överlevt, och fått sina vänner, jag tänker främst på Jazz-chorus (mycket hög kvalitet), och Lab series.
De var ju också ganska dyra på sin tid.
Det finns också Petersonstärkarna från England t.ex. som var ganska fina och dyra. Standel var ju också exklusiva.
Men samtliga dessa stärkare har överlevt på sitt rena ljud, fast Adrian Belew hade fantastiska distorgier med sina Jazz-chorus....
Men hur tjusigt man än bygger en transistorstärkare blir den mycket billigare att tillverka än en rördito, och det är väl därför tillverkarna aldrig gett upp försöket...
Men konkurrensen från rörstärkarna är mycket hårdare nu än på 80-talet, då rörens framtid var mycket oviss. Rörstärkare finns ju numer i alla prissegment.
Men visst, det finns ju en massa föreställninga om "rörljud" som nog skulle få svårt att hålla i en blindtest, det är t.ex lite lustigt att så många gitarrister bygger sitt sound på distboxar som gör att det definitivt låter transistor även om de kör skiten genom en rörstärkare...

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

Edit: Kollade just in Pritchardamps sida; priserna är ju rejält oblyga! Deras sida om transistorljud är intressant läsning för skeptiker: http://www.pritchardamps.com/audio_myths.cfm

25 Feb 2009, 22:37
Profile ICQ WWW

Jag tror att de digitala simuleringarna kommer att utvecklas till en nivå där de låter identiskt likt "äkta vara". Algoritmerna utvecklas hela tiden; det är processorkraft vs kostnad som sätter gränserna just nu. Det går knappt att föreställa sig hur mycket beräkningskraft man kan få in i en vanlig stompbox om sådär 10 år.

De stora tillverkarna är nog inte så intresserade av perfekt kvalitet (där handlar det mer om så många finesser som möjligt till lågt pris) men kanske kommer det i framtiden finnas en digital "boutique"-marknad med små firmor som slåss om att göra den bästa Tweed Deluxe simuleringen... [:)]

Erik R

25 Feb 2009, 23:01
Profile

Jag tror att de digitala simuleringarna kommer att utvecklas till en nivå där de låter identiskt likt "äkta vara". Algoritmerna utvecklas hela tiden; det är processorkraft vs kostnad som sätter gränserna just nu. Det går knappt att föreställa sig hur mycket beräkningskraft man kan få in i en vanlig stompbox om sådär 10 år.

De stora tillverkarna är nog inte så intresserade av perfekt kvalitet (där handlar det mer om så många finesser som möjligt till lågt pris) men kanske kommer det i framtiden finnas en digital "boutique"-marknad med små firmor som slåss om att göra den bästa Tweed Deluxe simuleringen... [:)]

Erik R
Mjo, men den boutique-marknaden har nog nästan redan sprungit till liv!
Det hetaste på Bojens (i viss mån) amerikanska motsvarighet The Gear Page var länge Axe-FX.
http://www.fractalaudio.com

Det borde väl vara det närmaste man kan komma digital-boutique?

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

26 Feb 2009, 13:49
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]