View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 08:36

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Säkerhetsfråga... 
Author Message

Post Säkerhetsfråga...
Som bekant är det riktigt farliga spänningar inne i en rörstärk. Spänningar kan ligga kvar i elektrolyterna, och det ryktas även om att de kan ladda upp sig igen.. (?)

Jag vet ju hur jag brukar gå tillväga för att slippa kompa kören i himlen, men tänkte höra med Bojenpanelen om jag måhända gör en tankevurpa någonstans... Exemplet nedan är Blackface Super rev.

Jag kör stärkaren i minst 5minuter så katoderna är rejält upphettade, drar ut nätsladden med brytaren på. Lossar chassiet och mäter om jag har någon spänning på anoden på slutrören, det brukar sällan vara det... Sedan mekar jag på i vild förtvivlan.

De saker jag själv funderar över:
1. Varför ska jag egentligen dra ut kabeln? Det blir väl samma effekt av att slå av strömbrytaren då jag inte har någon standbyswitch?

2. Borde jag mäta någonannsnstans eller räcker det med anoderna på slutrören?

3. Borde jag jorda anoderna medan jag mekar för att förebygga någon form av återladdning av E-lyterna?

4. Är jag galen? Har jag bara tur som inte dött av elshock?

Förövrigt kör jag alltid stärkaren med jordfelsbrytare, känns en aning bättre bara...

23 Feb 2009, 00:58
Profile

1. Inte säkert du har 2polig brytning på nätsladden OCH brytare kan (och gör) klibba ihop. Dessutom slipper du ha den farligare 50Hz 230V ens i närheten av dit micklande.

2. Teoretiskt KAN det ligga spänning kvar på preampen enär den "isoleras" med ett motstånd 1-100K... Men det är den STORA ellyten som man vill ta bort en massa Joule från.

3. En effektiv urladdning av lytarna gör att de inte återladdar sig nämnvärt. Dvs låt urladdningsmotståndet (ABSOLUT INTE KORTSLUTNING) ligga kvar någon minut.

4. Ja du är galen!!! Alla som gått ner sig i rörträsket borde få hjälp att rehabilitera sig...
Du har inte bara haft tur ... jag tycker du verkar ha koll och ditt sätt att ladda ur det värsta är inte alls dumt.

5. JFB gör jag tummen upp för!!! Borde alla ha!!

b

23 Feb 2009, 08:01
Profile

Läste in en bok om hur man jobbar säkert i rörförstärkare.

1. Ta bort nätsladden

2. Ta bort nätsladden

3. Ta bort nätsladden

4. Resistor på något k från B+ till jord.

5. Öppna förstärkaren och gör ditt jobb.

Han menade att han dubbelkollar alltid nätsladden, det har hänt att den har suttit kvar även om han var säker på att den var borta.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

23 Feb 2009, 08:16
Profile

Never solder in your underwear (don't ask!). Seriously, short pants and soldering don't mix very well. Wear appropriate clothing.

http://www.aikenamps.com/SafetyTips.html

[:D]

23 Feb 2009, 09:38
Profile

Farorna med rörstärkare är något överdrivna. De extrema varningsmeddelandena kommer främst ifrån amerikanska företag och websidor som måste helgardera sig hundra gånger om för att skydda sig mot eventuella stämningar. Risken att skadas värre än ett litet brännsår är väldigt liten. Men självklart ska man ha respekt för högspänning.

När man ändå är inne i en stärkare och mekar kan man ju löda in ett permanent urladdningsmotstånd över första elektrolyten. Med ett lagom värde (typ 330k tror jag är rimligt) är påverkan på spänningarna i stärkaren försumbart. Stärkaren laddar då ur sig automatiskt inom ett par minuter efter att man stängt av strömmen (givetvis ska man alltid mäta för säkerhets skull).

Jag använder alltid jordfelsbrytare även när jag bara spelar på mitt hembygge. Jag litar inte tillräckligt mycket på mina elektronikkunskaper för att våga vara utan...

När det gäller elkabeln så använder jag samma urtag för stärkare och lödkolv så jag måste dra ut den ena för att kunna använda den andra. Annars är det lätt att glömma lödkolven på när man ska börja testa, och lätt att glömma dra ur sladden när man ska börja löda. Dessutom har jag alltid lödkolven på en 30 min timer (frustrerande ibland när man märker att den kallnat, men hellre det än att den råkar stå på över natten).

Erik R

23 Feb 2009, 09:57
Profile

När det gäller elkabeln så använder jag samma urtag för stärkare och lödkolv så jag måste dra ut den ena för att kunna använda den andra. Annars är det lätt att glömma lödkolven på när man ska börja testa, och lätt att glömma dra ur sladden när man ska börja löda. Dessutom har jag alltid lödkolven på en 30 min timer (frustrerande ibland när man märker att den kallnat, men hellre det än att den råkar stå på över natten).

Erik R

Det där var smart, så ska jag börja göra!

Jag har fått många småsmällar av uppladdade lytar, när jag fått riktiga kyssar är det pga nätspänning eller liknande. Oftast pga slarv med att koppla ur, man är lite för självsäker i bland.

Högmod går före spänningsfall! [:D]

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

23 Feb 2009, 10:31
Profile

gammelnalle wrote:

måste citera Aiken:

Never solder in your underwear (don't ask!). Seriously, short pants and soldering don't mix very well. Wear appropriate clothing.

Jäkla Aiken å veta allt, å jäkla mig att inte lyssna. Vill egentligen inte plantera en så pass horribel mental bild i huvudet på er, men jag var en notorisk filling lödare tills jag tappade ett VARMT lödstöd och rent reflexmässigt nöp det mellan knäna.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

23 Feb 2009, 12:02
Profile ICQ WWW

Läste in en bok om hur man jobbar säkert i rörförstärkare.

1. Ta bort nätsladden

2. Ta bort nätsladden

3. Ta bort nätsladden

4. Resistor på något k från B+ till jord.

5. Öppna förstärkaren och gör ditt jobb.

Han menade att han dubbelkollar alltid nätsladden, det har hänt att den har suttit kvar även om han var säker på att den var borta.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

Det där är bra, riktigt bra. De enda gånger jag fått kyssar under rörstärk-meck är när jag glömt dra ur nätsladden. En gång la jag armbågen över huvudbrytarens poler. Snacka om änkestöt [B)][xx(]

Eftersom alla "farliga" moment under ett meck-jobb måste göras med spänning på är man ju beredd och försiktig. Med rätt handhavande brukar då det värsta som kan hända vara att en säkring sticker eller att det gnittrar till lite när man råkar göra kortis.

Men med sladd i och oförberedd kan vad som helst hända.

/Gunnar

23 Feb 2009, 12:24
Profile

förtydligande: LIK-spänningen , namnet till trots- är inte tillnärmesevis så farlig för människan ur strömgenomgångsperspektiv.
VÄXELSpänningen får hjärtat att flimra.-> Hjärtstillestånd.
Däremot blir det värre ljusbågar (läs- brännskador) med likspänning.

Alva Edison demostrerade på sin tid växelströmmens farlighet genom att ta död på en elefant.

23 Feb 2009, 15:26
Profile

Är det bara jag eller känns inte AC-hurringen mer som en vibrerande smärta medans DC-kablängaren mer hugger till? Tycker jag brukar ha mer ont efteråt av AC medans DC bara försätter en i en lite shock utan så mycket smärta. Eller så är det inbillning. Kanske ett blindtest[:D]
Kids, dont try this at home.

23 Feb 2009, 17:16
Profile

Är det bara jag eller känns inte AC-hurringen mer som en vibrerande smärta medans DC-kablängaren mer hugger till? Tycker jag brukar ha mer ont efteråt av AC medans DC bara försätter en i en lite shock utan så mycket smärta. Eller så är det inbillning. Kanske ett blindtest[:D]
Kids, dont try this at home.

jag tycket att det gör lika jäkla ont!

Jobbade några år med reparation av elektronik i flygplan, ofta matas det hela med 115V 400Hz vilket gör rejält ont![:I]

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

23 Feb 2009, 18:00
Profile

måste citera Aiken:

[:D]

Genialt och sedelärande... Med detta tips och att inte äta gul snö kan man nog klara sig långt i livet.

23 Feb 2009, 21:12
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]