View unanswered posts | View active topics It is currently 08 Oct 2026, 01:28

Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
HERREGUD! Jag har byggt en förstärkare! Ljudklipp 
Author Message

Jag hör ett lågfrekvent brum som verkar finnas där även med volym neddragen. Är det från högtalaren eller bara rent mekaniskt från trafon?
Från högtalaren
Quote:

Det låter i mina öron som 50Hz, typ glödbrum eller helt enkelt inkommande AC-brum som fortplantar sig. Vad har du för PT? Olika PT:s brummar ju mer eller mindre, även kvalitets-PT.
Ringkärnetrafo från Trafomic med skärmtejpning.
Quote:

Jag tycker det verkar finna lite ripplefräs också när du drar på lite volym. Men det behövs nog ett schema för att föreslå åtgärd.

Här är et schema men OBS, det stämmer inte till hundra %, men nog till 95 %. [url]sfp.fi/files/Tempkierk.pdf[/url]
Quote:

Det kraftiga brummet som kommer när du petar på någon kabel - väldigt vanligt. Men ajg uppfattade inte vilken tåt det är?

Dels den som går från gallrets sockel på V1a till 1M på kortet och vidare ner till jord. 1M-motståndet på kortet är närmast inputjacket, längst till vänster på bild http://koti.welho.com/pmanns/Kierkegaard/Untitled-8.jpg. Kabeln är den orangea som går från motståndet ner till V1a.

Den andra är den den orangea kabeln som går till den andra potten (diskant) från vänster på samma bild, och sedan vidare till 4n7 och till jord (syns på schemat).

Fast jag fattar inte vilken nytta skärmen gör på en kabel som går ner till jord? Vad spelar det för roll hur mycketbrus går ner till jord?

------
Dom låter alla lika

11 Feb 2009, 11:40
Profile

ser ut som kablarna till pinne 6 och 7 (anod och styrgaller) på rörsockeln uppe till vänster är sammantvinnade - inte bra! Hinner tyvärr inte njuta av brumfilerna.

Ska ske!
Jag har följt principen "when in doubt, twist", men det har kanske inte varit klokt.

Tack för rådet.

------
Dom låter alla lika

11 Feb 2009, 11:43
Profile

Dels den som går från gallrets sockel på V1a till 1M på kortet och vidare ner till jord. 1M-motståndet på kortet är närmast inputjacket, längst till vänster på bild http://koti.welho.com/pmanns/Kierkegaard/Untitled-8.jpg. Kabeln är den orangea som går från motståndet ner till V1a.

Denna kabel är ju i princip sammas som din signalkabel in i V1A. Den är hyperkänslig för brum, men kan kanske klara sig när chassit är stängt. Risk dock att den fångar upp skit.
- En lösning är att sätt 1M-motståndet på sockeln och dra andra änden till jord.
- Eller så sätter du 1M-motståndet på jacket (mer vanligt).
- Eller så byter du en orangea kabeln till skärmad och jordar i änden vid kortet.

Quote:
Den andra är den den orangea kabeln som går till den andra potten (diskant) från vänster på samma bild, och sedan vidare till 4n7 och till jord (syns på schemat).

Fast jag fattar inte vilken nytta skärmen gör på en kabel som går ner till jord? Vad spelar det för roll hur mycketbrus går ner till jord?

Behöver nog se ett schema på tonssacken där. Men de flesta tåtar som leder signal är känsliga för brum. Att den i ena änden går mot kompontnet som går mot jord behöver inte betyda att den inte är känslig. Vart går andra änden? Är det där tåten möter signal på väg mot nästa rör (kanske full signal, beroende på hur poten står)? Om du i visst läge på poten har full signal i den kabeln är den ju lika känslig för brum som själva signalkabeln.

Att skärma en tåt som går till jord är onödigt. Men om du har en tåt till en komponent på kortet som sedan fäster mot jord kan du ju alltså ha full signal i tåten. Och då kan skärmen förhindra att störning kommer in i signalväg. Jämför resonemanget med det jag skrev om din inputlösning!

/Gunnar

11 Feb 2009, 12:10
Profile

Behöver nog se ett schema på tonssacken där.

Här:
http://sfp.fi/files/Tempkierk.pdf

Diskantpotten är R9 och kondingen ser du i anslutning till potten.

------
Dom låter alla lika

11 Feb 2009, 13:08
Profile

Grattis!

Snyggt bygge!
Jag har inte riktigt hängt med i svängarna. Och vilka imponerande framsteg du gjort beträffande lödarbetet. För ett par år sedan var du och en lödkolv en livsfarlig combo. Historia.

In abstracto, in concreto

11 Feb 2009, 13:28
Profile ICQ WWW

Grattis!

För ett par år sedan var du och en lödkolv en livsfarlig combo. Historia.

In abstracto, in concreto

Du menar som när jag hade huvudet inne i högtalarlådan och grep lödtången i fel ända? [:D]
Jag kommer ännu också ihåg hur det luktade bränt skinn.

Nå, nog tror jag att jag kan utgöra livsfara fortfarande med lödkolv, men bättre har det blivit.

------
Dom låter alla lika

11 Feb 2009, 13:36
Profile

Du menar som när jag hade huvudet inne i högtalarlådan och grep lödtången i fel ända? [:D]

[:D] [:D] [:D]

Erik R

11 Feb 2009, 14:12
Profile

Diskantpotten är R9 och kondingen ser du i anslutning till potten.

Aha. När du vrider ned diskanten en del och gainpoten är högt ställd - ja, då är tåten som går mellan diskantpoten och kondingen på kortet i princip signalkabel in i nästa rör = brumkänslig som faen. Skärma gärna. Eller sätt kondingen direkt på poten och dra jordtåten till kortet.
/Gunnar

11 Feb 2009, 16:03
Profile

Vill gärna sälla mig till den gratulerande och imponerade skaran.
Att se din förstärkare stärker min egen förhoppning att kunna göra en stärkare.(Visserlligen utan att veta hur mycket mer kunskaper än mej du hade innan[:I])
/Magnus

11 Feb 2009, 17:25
Profile ICQ WWW

Vill gärna sälla mig till den gratulerande och imponerade skaran.
Att se din förstärkare stärker min egen förhoppning att kunna göra en stärkare.(Visserlligen utan att veta hur mycket mer kunskaper än mej du hade innan[:I])
/Magnus

Tack, men ni skall nog inte låta er imponeras av detta bygge än. Jag har inte lyckats lösa problemet med brum eller brus.

------
Dom låter alla lika

11 Feb 2009, 23:44
Profile

- flyttat 1M motståndet till ingångsjacket
- korrigerat bootstrapen som funkade åt fel håll
- avtvinnat kablarna som går till pinnar 6 och 7 på V2
- ersatt kabeln som går till pinne 7 på V2 med en skärmad kabel

Ingenting ändrades.

Tonstacken är ett problem.

Treblepotten, R9, funkar dels åt fel håll och dels för brant. Ingenting hände förrän de sista millimetrarana då den skar diskant. Det konstiga var att den skar diskant då när motstånedt i potten var som störst, fast jag tycker det borde vara tvärtom. Hur är det möjligt?

Baspotten R6 är inte en pot, för jag hittade inte en reverse taper 2M log. Den är en rotaryswitch med olika motstånd i kombination med R5 och C3. Här är samma problem; det är bara sista läget som förändrar ljudet, annars påverkas inget.

Men på Skylarken funkar denna tonstack helt problemfritt. Varför?

Nåja, jag fick i nerverna och rev bort både diskant- och volympot så nu funkar inte förstärkaren längre. Kanske bäst så.

------
Dom låter alla lika

11 Feb 2009, 23:59
Profile

Jag håller själv på med ett projekt. Undrar då om du började från scratch eller designade den utifrån en tidigare modell?
Om du gjorde en helt ny design var hittade du informationen?
Har du något att rekommendera (i bokväg eller dyl.)?
Tack och åter igen grattis!
Mitt egna projekt har stannat av då den kvinnliga delen av familjen har lagt anspråk på arbetsbänken...attans!

12 Feb 2009, 02:58
Profile

Helvete också, nu har jag:

- flyttat 1M motståndet till ingångsjacket
- korrigerat bootstrapen som funkade åt fel håll
- avtvinnat kablarna som går till pinnar 6 och 7 på V2
- ersatt kabeln som går till pinne 7 på V2 med en skärmad kabel

Ingenting ändrades.

Tonstacken är ett problem.

Treblepotten, R9, funkar dels åt fel håll och dels för brant. Ingenting hände förrän de sista millimetrarana då den skar diskant. Det konstiga var att den skar diskant då när motstånedt i potten var som störst, fast jag tycker det borde vara tvärtom. Hur är det möjligt?

Baspotten R6 är inte en pot, för jag hittade inte en reverse taper 2M log. Den är en rotaryswitch med olika motstånd i kombination med R5 och C3. Här är samma problem; det är bara sista läget som förändrar ljudet, annars påverkas inget.

Men på Skylarken funkar denna tonstack helt problemfritt. Varför?

Nåja, jag fick i nerverna och rev bort både diskant- och volympot så nu funkar inte förstärkaren längre. Kanske bäst så.

------
Dom låter alla lika

Hm, men något måste ha förändrats. Rimligen har du inte längre en brumkänslig tåt på inputjacket? Fenomenet med kraftigt brum när du petar på vissa kablar borde vara borta. Eller brummar det en massa fortfarande när du tar på diskantpotens kabel?

Din diskantpot förresten - det verkar vara ett väldigt högt värde på den. Och i förhållande till gain-poten. Jag kan inte Skylarks krets alls, men det ser ut som en diskant-pot på 500k-1M vore mer fuktionellt. Kanske i kombination med en gain-pot på på 500k-1M.

Det förändrar väl inte burm och surr, men ändå.

/Gunnar

12 Feb 2009, 08:01
Profile

Grattis!
Jag håller själv på med ett projekt. Undrar då om du började från scratch eller designade den utifrån en tidigare modell?
Om du gjorde en helt ny design var hittade du informationen?
Har du något att rekommendera (i bokväg eller dyl.)?
Tack och åter igen grattis!
Mitt egna projekt har stannat av då den kvinnliga delen av familjen har lagt anspråk på arbetsbänken...attans!

Mer eller mindre från scratch. Jag utgick från en Gibson Skylark, schema:
http://www.informatik.uni-bremen.de/~dace/gg/ga-5t_skylark_white-panel__back_qual6.jpg.

Sen började jag göra förändringar. De största moddarna är fasvändaren, steget före fasvändare, parallellkopplade ingångsröret, bootstrapmastern, nätfiltreringen och möjligheten att byta mellan EL84 och EL34.

Jag hade inte erfarenhet av varken öljetter eller lödtorn så jag testade båda. Nätkortet blev med lödtorn och resten med öljetter. Det är inte skillnad på liv och död vad man använder.
Jag rekommenderar naturligtvis bojen. Bojen har varit till stor hjälp och är det fortfarande. När man själv är färdig att slänga bort skräpet så finns det folk som, t.ex. i denna tråd, orkar bry sig och fundera. Man kan ju inte ge upp när andra orkar kämpa för en! [:)]

Den litteratur jag använde mest och rekommenderar var nog Valve wizards, http://www.freewebs.com/valvewizard/index.html, och Randall Aikens, http://www.aikenamps.com/, webbplats och Kevins TUT-böcker.
Av TUT:arna använde jag mest TUT 3. Där finns några praktiska kapitel om kabeltjocklekar, hur de bör dras och sånt.

------
Dom låter alla lika

12 Feb 2009, 10:25
Profile

Hm, men något måste ha förändrats. Rimligen har du inte längre en brumkänslig tåt på inputjacket? Fenomenet med kraftigt brum när du petar på vissa kablar borde vara borta. Eller brummar det en massa fortfarande när du tar på diskantpotens kabel?

Nu hann jag ju redan i vrede vrida loss hela diskant- och volympotten. Men jag skall försöka andas lugnt när jag kommer hem idag och pilla in en ny.

När jag vred loss dem i vrede så märkte jag att ibland försvann bruset när jag vred och slet i kabeln från volympotten till V2a. Men det kan ju naturligtvis ha varit så att hela kontakten bröts och att det därför blev mindre brus.

Quote:

Din diskantpot förresten - det verkar vara ett väldigt högt värde på den. Och i förhållande till gain-poten. Jag kan inte Skylarks krets alls, men det ser ut som en diskant-pot på 500k-1M vore mer fuktionellt. Kanske i kombination med en gain-pot på på 500k-1M.

Skylarkens orginalschema hittar du i föregående inlägg. Diskantpotten har jag gjort av en dual 1M pot som jag seriekopplat med sig själv, för jag hittade ingen 2M pot. Kanske jag borde testa med en vanlig 1M pot. Eller så bygger jag en switch med några olika värden.

Jo en sak till; bruset, men inte brummet, blev mindre när jag rörde i chassi eller i pottarna.

------
Dom låter alla lika

12 Feb 2009, 10:36
Profile

Om du ändå är inne och river i stärken igen se till att dra en krympslang över "ändarna" på de skärmade kablarna, dvs den sida som inte ansluter jord. Har för mig att jag såg att dom var "öppna" när jag tittade på bilderna härom dagen. Det är lätt att en kardel av strumpan vidrör chassi och man bör bara jorda i ena änden. Men nog måste det vara något kretsmässigt galet, iaf med hänseende på "brummet", inte bruset. Har du kollat över allt 100ggr?

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

12 Feb 2009, 10:52
Profile ICQ WWW

Om du ändå är inne och river i stärken igen se till att dra en krympslang över "ändarna" på de skärmade kablarna, dvs den sida som inte ansluter jord.

Ok. Drar väl en slang över pottarnas lödöron också.
Quote:

Har du kollat över allt 100ggr?

Så känns det i alla fall. Suuuuuuuck............[:(]

------
Dom låter alla lika

12 Feb 2009, 14:52
Profile

Har du kollat över allt 100ggr?

Jo det har du säkert, men hur systematiskt har du kunnat göra det [;)][:)]

När man inte snabbt hittar orsaken är det bästa att försöka köra steg för steg. Som sagt kolla gärna i min tråd om brumjakt. Det gäller att utesluta olika orsaker.

Och dela upp problemen för ingen åtgärd kommer lösa alla problemen tror jag.

- Brus är en sak (t.ex. dåliga rör eller andra komponenter)
- Surr en annan (jordningsprblem, AC-störning in i signalväg etc)
- Ripple en tredje (taskig filtrering, dåliga e-lyter)
- Brum kan vara flera saker... (glödbrum, jordbrum, mekaniskt brum från trafon mm).

Om du har brum i högtalaren redan vid uppstart och 0 på volymen - koppla ur försteget helt. Kanske även koppla ur fasvändaren. Försök isolera varifrån det kommer.

För surrjakten kan du nyttja Tubis variant att släcka ned signal med en tåt och konding som du sätter från olika ställen i premamp och mot jord. På så sätt kan du hitta om DC far runt.

Testa att koppla försteget till en annan förstärkare och sedan en annan förförstärkare in i slutsteget. Vad följer med av brum och surr, vad försvinner?

Verkar du ha surr och brum i försteget kan du identifiera var genom att koppla in gitarren direkt i fasvändaren, sedan steg för steg mot input.

Och så vidare... det finns fler trix som andra kan fylla på med.

/Gunnar

12 Feb 2009, 15:18
Profile

Nu har jag tagit bort det mesta som en gång varit denna förstärkare. Kvar finns fasvändare och slutsteg. Ingången är rakt på fasvändargallret och från ingången går också 1M ner till jord.

Bootstrappen är förintad. Nätdelen är halshuggen från fasvändaren framåt.

Bruset är borta, men brummet är kvar. Brummet är ungefär G# på låga E-strängen.

Kierkegaard var nog ett passande namn. Hans liv blev också kort.

------
Dom låter alla lika

12 Feb 2009, 20:42
Profile

Bruset är borta, men brummet är kvar. Brummet är ungefär G# på låga E-strängen.

G = 100Hz. Rätt vanligt brum i en gitarrförstärkare. Kan vara problem med likriktning och filtrering. Kan du testa med att langa på lite mer uF över dina små 17uf? Vet inte om det ger så stor skillnad men testa vettja.

Ibland undrar jag om inte glöden kan ge brum och surr i andra frekvenser än inkommande 50Hz. Jag kan inte förklara varför, men det verkar i bland uppstå störning från glöden i 100Hz-området, ibland mkt högre än så.

Du kan testa att ansluta glödens jordning till en postitiv potenial på ca 60-70V. Gör en spänningsdelare vid fasvändarens spänningsmatning, typ B+-330k/100k-jord och sätt en 10uF-konding över 100k-motståndet. Mät och kolla att du ligger kring 60-70V. Om inte, anpassa motståndens värden. Vips har du en sådan positiv potential att sätta glödjorden mot. Det kan hjälpa mot glödbrumsproblem.

/Gunnar

13 Feb 2009, 00:08
Profile

Tyvärr, förstärkaren har jag redan skickat bort. Efter att ha lagt ner tre kvällar utan att få bukt på problemet så insåg jag att:
a) jag lyckas inte reparera den
b) klåparslen som jag borde inte inbilla sig att de kan bygga en förstärkare
c) jag skall inte göra det fler gånger

Men tusen tack till Izzy och ni andra som lagt ner tid och energi på att hjälpa till. Jag beklagar att jag inte kunde åstadkomma önskat resultat.

Några tankar föddes nu efteråt. Jag hade jordat allt utom skyddsjord på ett och samma ställe. Kanske jag borde ha jordat nätdelen och effektrörens katoder separat från försteget och fasvändaren? Högtalarutgången var nog heller inte jordad.... hmmmm......

Nåja, skit i det. Kan inte hjälpas för jag har inte förstärkaren kvar längre.

------
Dom låter alla lika

13 Feb 2009, 14:29
Profile

Potten R7 (2Mohm) ska det vara en pott med 4 ben, jag vet att jag har sett sådan, det fjärde benet är väl det som kondingen ligger till.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

13 Feb 2009, 15:06
Profile

OCKU

Potten R7 (2Mohm) ska det vara en pott med 4 ben, jag vet att jag har sett sådan, det fjärde benet är väl det som kondingen ligger till.

Jo, enligt schemat. Men den Skylark jag själv varit inne i och rotat hade en vanlig trebent pot och det lät bra med den.

------
Dom låter alla lika

13 Feb 2009, 15:11
Profile

Tyvärr, förstärkaren har jag redan skickat bort. Efter att ha lagt ner tre kvällar utan att få bukt på problemet så insåg jag att:

Men tusen tack till Izzy och ni andra som lagt ner tid och energi på att hjälpa till. Jag beklagar att jag inte kunde åstadkomma önskat resultat.

Några tankar föddes nu efteråt. Jag hade jordat allt utom skyddsjord på ett och samma ställe. Kanske jag borde ha jordat nätdelen och effektrörens katoder separat från försteget och fasvändaren? Högtalarutgången var nog heller inte jordad.... hmmmm......

------
Dom låter alla lika

Men bäste man, vart tog din sisu vägen? Du hade ju bara börjat. [;)]
Nästa gång kan du ju lämpligen välja ngt enklare än en egen konstruktion. Varför inte ett beprövat kit?
Revansch!
/G

13 Feb 2009, 15:55
Profile

Ocku wrote:

------
Dom låter alla lika

Men bäste man, vart tog din sisu vägen? Du hade ju bara börjat. [;)]
Nästa gång kan du ju lämpligen välja ngt enklare än en egen konstruktion. Varför inte ett beprövat kit?
Revansch!
/G

Jo, jag borde ha varit mer envis men måste också ta mitt förnuft till fånga.

Frugan börjar vara trött på att jag inte talat ett ord på tre kvällar. Bara svurit och osat ikapp med lödkolven.
Jag märkte också att jag började handskas mer och mer våldsamt med delarna.
Jag snackade med Martin som åtog sig att söka vad som orsakar brummet.
Om det fixar sig så blir det kanske en förstärkare trots allt och jag har fått mig en lärdom.

I så fall blir nästa steg att planera ett diststeg mellan V1 och tonstacken.

MEN, summa summarum så har jag ändå misslyckats. Det skall vi inte glömma eller försöka bortförklara!

------
Dom låter alla lika

13 Feb 2009, 20:50
Profile

Det är ju av misstagen man lär sig. Nästa gång går det garanterat bättre, från en med lite avlägset sisu i blodet. ca: 1500 talet

13 Feb 2009, 22:02
Profile

Mitt första bygge rundade som en stucken gris[;)]

13 Feb 2009, 22:06
Profile

Ocku, det är frågan om hur du ser på saken, du har inte brunnit upp och lever. Framgång! På ett projekt igen bara, nästa kommer flyta fint och inte ställa till problem. Jag lovar.. [:D]

Signature deleted due to offensive remarks

13 Feb 2009, 22:07
Profile ICQ WWW

Du skall veta att du inte är ensam om dessa erfarenheter. Alla som verkligen försöker skapa något, i stället för att passivt titta på TV, misslyckas ibland och man blir ledsen uppgiven och förbannad om vartannat.

Det är också viktigt, som du upptäckt, att ge upp en liten stund så att du inte förlorar förståndet eller fördärvar både sömn, familjerelationer och materiel [:D] Gör något annat ett tag och kanske släpper knuten och du kan ge dig på grejorna igen efter ett tag. Risken är annars att du tröttnar så du inte vill se åt skiten längre, någonsin!

Jag har t.ex. minst 4 projekt på gång samtidigt inom varje hobby jag håller på med. Ibland känns det som man inte blir färdig med något fast man har skoj under tiden.[:)]
Rätt som det är så är ett par projekt klara samtidigt eller så ser man horisonten och lösningen men inser att man inte har lust att lägga pengar på låda, nätdel mm. och kanske inte behöver bygget alls.. Man har lärt sig något och kan gå vidare. Slakta prylarna och ha till ett annat projekt kanske.
Att få till det ultimata bygget som du med några moddar kan vara stolt med resten av livet är sällan verklighet. Efter lång erfarenhet kommer dock projekten som funkar direkt och blir snygga.

Då höjer man kraven på sig själv och så är man där igen [:p][;)]

Ja, det är sällan man blir nöjd. Det är nog något mänskligt och man får lära sig leva med det. Huvudsaken är att ha trevligt med sin hobby under resans gång.[:)]
Ha nu en trevlig helg med annan avkoppling.

mvh// Ove Tegnér
http://www.binatech.se

13 Feb 2009, 23:37
Profile WWW

Mitt första rejäla från scratch-bygge brände tre PT:s. Satans vilken <s>dyr</s> exklusiv stärkare jag har [:D]
/G

14 Feb 2009, 00:13
Profile
Reply to topic   [ 87 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next