View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 08:40

Reply to topic  [ 120 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
TUT, copyright, upphovsrätt och att dela med sig 
Author Message

Quote:
tycker mest inte om att man inte kan disskutera hans lösningar när dom kommer upp för ingen lägger upp schemat.

Quote:
Då hänvisar man ofta bara till aktuell bok och "håller inne" med informationen så att man måste ha/skaffa/läsa i boken ifråga för att få ta del av tipset eller informationen.

Quote:
Om någon tex undrar hur en bra loop ska konstruerats och svaret blir den i sida X i TUTnr X. Jag ser inte det som rätt väg att gå på ett diskussionsforum men det är bara min åsikt.

Quote:
När frågaren sedan ber om det schemat kommer inget svar...

Jösses Amalia, vilken energi och tankemöda det har lagts ner på att försöka skuldbelägga oss som köpt Kevins böcker. Inte nog med att ni är för snåla och ogina att köpa en bok, ni kräver dessutom att vi andra gratis ska kopiera upp den åt er!
Jag håller inte inne med nåt, jag ids bara inte förse kreti och pleti med information de är för lata och snåla för att skaffa själva.
Voine voine...

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

09 Feb 2009, 22:41
Profile ICQ WWW

Som sagt jag vill inte ha några kretsar gratis, förmodligen skulle dom inte passa mig alls ändå. Jag vill däremot kunna disskutera kretsen när det tals om den och se hur den är uppbyggd och komma med konstruktiva förslag på det hela, men jag tänker ju inte skaffa någon bok själv bara för vissa anser att: jag har banne mig betalat och då ska ingen ens få lukta på min bok gratis.[}:)]

09 Feb 2009, 23:18
Profile

Martin! Jösses Amalia på dig själv [:(!][V].

Om du tycker att t.ex. jag lagt massa "energi och tankemöda på att försöka skuldbelägga er som köpt Kevins böcker", så är det inte <u>tillnärmelsevis</u> så mycket energi som jag lägger på att hjälpa till på detta forum, att dela med mig av det jag tror mig veta och att ta/leta reda på uppgifter för att kunna svara så bra som möjligt [:(!].

I många år har jag samlat på mig erfarenhet om rörförstärkare och har <u>antagligen</u> en hel del kunskap som många utan samma erfarenhet <u>kanske</u> inte har. Detta delar jag med mig ganska fritt av, tycker jag själv i alla fall.

Exempelvis skulle jag ju kunna låta bli att tala om hur man löser vissa saker och hur man kan hitta vissa fel och så, som jag har lärt mig via erfarenhet, och istället säga: "Lämna förstärkaren till mig så ska jag fixa den!".

Ditt inlägg få mig personligen att tycka att vi ("ni som blivit skuldbelagda" och "vi som är lata och snåla") är så långt från varandra i uppfattning, att det inte är så stor idé att diskutera vidare. I varje fall inte på ett forum, så här, där man måste skriva varje inlägg.

<u>I min värld</u> var det inte för att gratis skansa till mig något otillbörligt som jag tog upp tråden. Jag inbillar mig att det, inte för ett ögonblick, tar bort eller minskar villigheten att köpa <u>en hel bok</u> (eller, som i detta fall, flera böcker) om någon här i detalj talar om vad där står om <u>en enskild sak</u>. Jag tror snarare tvärt om, att om man i detalj får reda på vad där står om en sak, blir man <u>mer</u> sugen på att köpa för att få del av <u>allt</u> som står i boken.

Kanske jag med tråden bara önskade ett, <u>som jag ser det</u>, mer ömsesidigt givande och tagande och att man inte särbehandlar vissa upphovsmän.

Men, jag kan förståss ha fel i mycket och det känns som att vad jag än säger i detta ämne, kan det uppfattas som att vara snål, ogin, skuldbeläggande och lat o.d. [V]... Kanske jag, ur någon synvinkel, är det... Jag kommer att ta en rejäl funderare på flera av sakerna som kommit upp.

Adjö!

Sven-Johan

10 Feb 2009, 10:12
Profile

Kanske jag med tråden bara önskade ett, <u>som jag ser det</u>, mer ömsesidigt givande och tagande och att man inte särbehandlar vissa upphovsmän.

Men, jag kan förståss ha fel i mycket och det känns som att vad jag än säger i detta ämne, kan det uppfattas som att vara snål, ogin, skuldbeläggande och lat o.d. [V]... Kanske jag, ur någon synvinkel, är det... Jag kommer att ta en rejäl funderare på flera av sakerna som kommit upp.

Adjö!

Sven-Johan

Ja du får nog göra det Sven-Johan.
Som dysletiker vet jag att det handlar många gånger om hur man tolkas och inte alltid vad man egentligen "menar" eller försöker få fram (har dessvärre fått min beskärda del av detta)

Så utifrån hur JAG har tolkat vad du skrivet från början S-J så så tycker jag dina paraleller "haltar" när du jämför ditt deltagande på ett forum (som för övrig nog givet dig både en o annan kund) med KOC och varför vi som har köp hans böker inte delar med oss av dom scheman som finns där.

1. Du har vad jag vet ett fast jobb och håller på med stärkare som ett "vid sidan om" Jobb. KOC LEVER PÅ SINA BÖCKER!
Förstår inte att du inte ser den skillnaden, med tanke på vad du skrev i din första post.

2.Dela med sig av KOC scheman. Först o främst så har jag inte personligen några möjligheter till detta även om jag viljat.
Sen vill jag nog tro det råder en ganska stor konsensus (även i usa) angånde KOC scheman, just pga av att det är han levebröd och att han är en mycket hjälpsam person. För helt ärligt har jag inte så så många av hans scheman på webben, så det kan ju knappas bara vara vi här i Sverige som köp hans böcker som tycker som vi gör [:I]

3.Intressant iaktagelse är ju att dom som yttrat sig negativ om detta med inte posta KOC:s scheman är även dom personerna som inte har träffat KOC vad jag vet?
Om du visste vad FEL det känns när du går på om att inte dela med i förhållade till KOC!
För vi som träffat han VET att han är den personen som delar med sig till höger o vänster o är mycket hjälpsam utan sätta någon "gurukrona" på sig.
Om du visste hur mångar timmar KOC har spenderat i telefon med mig(och många andra) och förklarat och hjälp mig, så tror jag nog inte du hade haft det tonläget som jag upplever du haft i denna tråd.

Jag förstår din frågeställning och kan vara adekvat att ställa.
Men jag tycker du glömmer många parametar och gör paraleller som inte stämmer övrens med hur o varför.

Då jag har träffat dig några gånger Sven-Johan så är jag helt övertygad om att skulle du ha träffat KOC så hade du inte ställt frågan på det sätt du gjorde, märkligt svar kanske men vill tro det är väldigt nära sanningen.[:D][;)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

10 Feb 2009, 11:20
Profile

Ojoj vilken släng med sleven Sven-johan fick i den här tråden, ganska orättfärdigt också skulle jag säga. Sven-johan för ett resonemang som är helt valid och bör inte bli anklagad för "snålhet" pga detta. Om KOC kunskap är helig och hemlig så håller jag med Sven-johan och Johan, håll kunskapen borta från trådarna på bojen. Det är inte konstruktivt för dialogen i en tråd att komma dragandes med en lösning som är hemlig och inte kan diskuteras på ett vettigt sett. Att ta Kevins lösningar till bordet och inte redovisa vad man menar är ett moraliskt beslut som ni gör, handlar inte om vad man lagligen får eller inte får göra. Så stå för det då och sluta pimpa hans hemliga böcker som inte får diskuteras så länge man inte betalar.

För att ta en analogi så vore det principiellt samma sak som om någon ställer en fråga i en tråd ang. storleken på ett katodmotstånd i en specifik fender, svaret som ges är: HA! jag har schemat framför mig, men jag tycker Leo verkade vara en trevlig snubbe så jag tänker inte ge dig info'n du söker, gå och köp schemat av fender din snåle fan, dom lever ju av att sälja saker!

Har man tagit den "moraliska högvägen" så är det väl helt ok, men då kan man hålla sig ifrån att ge sig i clinch med frågeställaren och hålla sin hemliga lösning för sig själv och inte irritera trådskaparen med dessa och anklaga denne för snålhet i samma andetag som man gör reklam för hemlig kunskap.

Jag respekterar KOC för att han verkar vara en schyst lirare, vill han ej ha massa snack och scheman postade gällande sina lösningar så är det helt ok, jag respekterar det. Men har man den inställningen till kunskap, inte för att jag har hört att han har det från andra ställen än här men ändå, så kommer jag inte rekomendera hans böcker då informationen finns tillgänglig hos annat folk som vill ha dialog kring kunskap. Jag kommer definitivt inte slänga TUT'arna i ansiktet på folk som söker info för att sedan kalla dom för snål för att dom inte köper dom själv.

Jag har länge velat köpa TUT'arna själv, men om kunskapen däri räknas som helig, oantastlig och ej får diskuteras så funderar jag på om det är värt det?

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

10 Feb 2009, 11:57
Profile ICQ WWW

Själv är jag tacksam för alla tips på litteratur som innehåller intressant information om det jag frågar om.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

10 Feb 2009, 12:12
Profile ICQ WWW

maglemer wrote:

Själv är jag tacksam för alla tips på litteratur som innehåller intressant information om det jag frågar om.

Jo, men om frågan gällde ett ämne som är ganska "brett" utforskat så som scaling etc kanske du skulle uppskatta ett svar som hänvisar dig till en gratis lösning på ditt problem, snarare än få till svar: "din snåle fan, köp TUT1-5 där hittar du ditt svar. Kom för guds skull sen ihåg att vi inte kan diskutera detta 'svar' här på forumet sen, för gud förbjude att dessa snålisar här på bojen skulle få tillgång till kunskapen sen".

/Peder

10 Feb 2009, 12:21
Profile ICQ WWW

Om KOC kunskap är helig och hemlig så håller jag med Sven-johan och Johan, håll kunskapen borta från trådarna på bojen. Det är inte konstruktivt för dialogen i en tråd att komma dragandes med en lösning som är hemlig och inte kan diskuteras på ett vettigt sett.
Precis, att höra att den kretsen är bäst, den funkar till allt, och sen, köp boken. Tycker jag än en gång inte hör hemma på ett diskussionsforum.
Då är det bättre att hålla inne med

Att rekomendera tutböckerna kan man väll göra rent allmänt men att istället för att ge konkreta råd eller scheman hänvisa till en bok, fel fel fel.

Även att disskutera kretsar där bara dom som har böckerna kan följa med och fatta, fel fel fel, ta det över mailen i sådana fall.

Och sen hur starka känslor vissa har för KOC och hur dom tycker det är deras ansvar att han får bröd på bordet ska väll inte alla forumdeltagare behöva deltaga i.

10 Feb 2009, 12:28
Profile

Allt som finns publicerad och därmed offentligt är öppet för kritisk granskning och analys.

Ponera att jag hittar ett gravt faktafel i en publikation. Det är mig fritt att offentliggöra detta eller att informera författaren direkt.
Väljer jag det senare är det upp till författaren att själv publicera en rättelse. Gör han det så förväntar jag mig att få cred för detta.

En sak till. Köper man tekniska ämnesböcker så köper man information, man köper ingen kunskap alls. Det får man först när man har FÖRSTÅTT informationen. Just att FÖRSTÅ underlättas genom att ställa frågor och diskutera öppet.
KOC skriver för brödfödan med all heder och ära. Men bara för att vi tycker han är en cool cat hjälper honom inte att sälja fler böcker. En diskussion kring "produkten och dess innehåll", istället för personen, understödd med exempel och citat får mycket större marknadsföringsvärde för TUTtarna.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

10 Feb 2009, 12:34
Profile WWW

Johan, Alex. Amen!

10 Feb 2009, 12:43
Profile ICQ WWW

linusberg wrote:

maglemer wrote:

Jo, men om frågan gällde ett ämne som är ganska "brett" utforskat så som scaling etc kanske du skulle uppskatta ett svar som hänvisar dig till en gratis lösning på ditt problem, snarare än få till svar: "din snåle fan, köp TUT1-5 där hittar du ditt svar. Kom för guds skull sen ihåg att vi inte kan diskutera detta 'svar' här på forumet sen, för gud förbjude att dessa snålisar här på bojen skulle få tillgång till kunskapen sen".

/Peder

Hur du kan få ett litteraturtips liktydigt med "din snåle fan, köp TUT1-5 där hittar du ditt svar. Kom för guds skull sen ihåg att vi inte kan diskutera detta 'svar' här på forumet sen, för gud förbjude att dessa snålisar här på bojen skulle få tillgång till kunskapen sen" är för mig en gåta. Jag är fortfarande helt oförstående inför den irritation som det väcker att tipsa om en bok. Det måste väl rimligtvis vara bättre att dels få veta VAD det skrivs om i KOCs böcker och dels att få ett tips om att hans krets (-ar) fungerar bra, än bara en allmän bedömning att hans bok är bra. Men please don't hetsa upp er so much - det här handlar ju inte om fildelning.[:)]

Och varning, varning: det kan nog hända att jag även framdeles tipsar om vad som står i TUTarna.[}:)][;)]

Johan H

10 Feb 2009, 12:44
Profile ICQ WWW

Det som irriterade mig var att för att vissa tyckte det var tråkigt att vara utanför diskussionen eftersom det diskuterades heliga verk, verk som man inte kan diskutera utan man måste köpa. När dessa ifrågasatte dess validitet för ett öppet diskussions forum, samt dess helighetsstatus så blir dom i princip kallad för snåla.

Dålig stil tycker jag, då får de morliska rättesnörena här på bojen stå för sina beslut och förklara vad det handlar om, inte kalla andra snål för att man inte vill punga ut 600 spänn för att förstå vad tråden handlar om.

/Peder

10 Feb 2009, 12:55
Profile ICQ WWW

Det som irriterade mig var att för att vissa tyckte det var tråkigt att vara utanför diskussionen eftersom det diskuterades heliga verk, verk som man inte kan diskutera utan man måste köpa. När dessa ifrågasatte dess validitet för ett öppet diskussions forum, samt dess helighetsstatus så blir dom i princip kallad för snåla.

Dålig stil tycker jag, då får de morliska rättesnörena här på bojen stå för sina beslut och förklara vad det handlar om, inte kalla andra snål för att man inte vill punga ut 600 spänn för att förstå vad tråden handlar om.

/Peder

Jag vet inte om du syftar på någon speciell?
Men jag kan bara tala för mig själv:
NEJ tycker varken KOC innehåll i sina böcker är hemligt eller heligt, men då jag inte äger någon skanner eller ritprogam så har det många gånger varit lättare att hänvisa till TUT-böckerna och ibland har någon (gunnar) ritat upp det jag pratat om.
Att jag sen tycker S-J paraleller "stapplar" något och på det sätt jag tycker han beskriver det på, Ja det är ju en annan sak.

Sen tycker jag nog disktionen har blivet väl laddad, och om jag bidragit till att det blivet så? Så ber jag om ursäkt, för det har inte varit mitt syfter (även om Johan inte alltid tror mig [:D])

Häls
Owe Johnson

10 Feb 2009, 13:23
Profile

Owe, kör du med Windows? Om du gör det så äger du ett ritprogram.

10 Feb 2009, 13:28
Profile

Tror det kan vara på sin plats att sätta in detta i sitt sammanhang lite mer. KOC säljer också en byggsats baserad just på det schema som Sven-Johans citat i inledningen av denna tråd handlar om:
http://www.londonpower.com/catalog/prod ... ucts_id=24

Det var också i samband med en fråga om just denna byggsats som det som Sven-Johan beskriver i anslutning till det andra citatet utspelades (att jag är skurken har väl alla insett vid det här laget[B)][;)]):
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... s=loop,TUT

Förhoppningen var att någon skulle bistå med schemat så att pengar inte skulle behöva spenderas på vare sig bok eller byggsats. För mig kändes inte det riktigt juste, och jag har inte ändrat mig.

<u>Ingen</u> diskussion om innehållet i KOCs bok följde. Samma sak gäller även det första citatet, och föjaktligen kan knappast någon ha "utestängts" från någon diskussion i något av dessa sammanhang. Jag kan faktiskt inte påminna mig någon sådan diskussion om innehållet i Kevins böcker överhuvudtaget, så kanske är det bara ett hypotetiskt problem vi håller på med? Sannolikt har jag missat något, men i så fall var kanske inte citaten så väl valda.

Johan H

10 Feb 2009, 13:32
Profile ICQ WWW

Jag aspirerar inte på att förstå, delta i eller intressera mig för varenda tråd här på forumet. Det är ganska vanligt att det förekommer referenser till böcker jag inte har (t.ex Gerald Weber's böcker, Radiotron Engineers Handbook, osv). Jag bekymrar mig inte så mycket om det.

Om någon frågar <i>"vad gör motståndet R5 i fig 4-24 i TUT4?""], eller <i>"hur funkar modden Y i Webers bok?""] får man kanske inte så många svar. Då är det upp till var och en om man är nöjd med en begränsad diskussion eller om man vill ta sig tid att publicera schemat och få en bredare diskussion.

Visst kan det vara trist om förståelsen av en tråd hänger på att man har en viss bok, men det är ju inte värre än att man skippar den tråden.

Erik R

10 Feb 2009, 14:11
Profile

Jag har nu gjort det som Owe föreslog tidigare i tråden - frågat Kevin själv:
http://www.powerscaling.com/community/i ... pic=1004.0

Erik R

10 Feb 2009, 14:27
Profile

Nu börjar det likna något. Det skall bli väldigt spännande att se svaren.

mvh// Ove Tegnér
http://www.binatech.se

10 Feb 2009, 14:46
Profile WWW

Efter att ha försökt registrera mig och då använt min hotmail-adress får jag nu: "Sorry Guest, you are banned from using this forum! Hotmail registrations are no longer allowed". Vad jag än gör kommer denna protest. Jag kan inte registrera mig med en annan mejladress. Jag kan inte få hjälp om jag har glömt mitt passerord (jag kan nämligen har registrerat mig där tidigare, men jag minns inte riktigt). Jag kan överhuvudtaget inte göra någonting! [V]

Jag är väl nu svartlistad eller nått... [V]

Sven-Toan

10 Feb 2009, 14:48
Profile

Jag kommer inte in på PowerScaling.com

Efter att ha försökt registrera mig och då använt min hotmail-adress får jag nu: "Sorry Guest, you are banned from using this forum! Hotmail registrations are no longer allowed". Vad jag än gör kommer denna protest. Jag kan inte registrera mig med en annan mejladress. Jag kan inte få hjälp om jag har glömt mitt passerord (jag kan nämligen har registrerat mig där tidigare, men jag minns inte riktigt). Jag kan överhuvudtaget inte göra någonting! [V]

Jag är väl nu svartlistad eller nått... [V]

Jag har för mig att det har varit en del strul med det där både på PS.com och andra liknande forum. Man blir automatiskt bannad om man ändrar email till hotmail eller liknande, så det kanske var det som råkade hända. På hjälp-forumet rekommenderas att man mailar till någon av moderatorerna så fixar de det.

Prova att maila "Mickey": mike PUNKT corrieri AT cox PUNKT net

Än så länge inget svar på mitt inlägg. Jag kan rapportera här när Kevin svarar.

Erik R

10 Feb 2009, 17:28
Profile

Lyckades registrera mig från en annan dator. Men, det är ju off topic...

Jag funderar förståss fortfarande på, och kommer nog att göra ett tag, hur jag ska förhålla mig till att ge information här på Bojen, och hur det i så fall bör göras...

Det där med lat, tog hårt... [V]

Sven-Toan

10 Feb 2009, 18:06
Profile

"kreti och pleti", Martin - det känns rätt hårt att se i text, och speciellt från dej som väl normalt sett är en hygglig och hjälpsam filur.

Vi är väl en s k "community" där man - såvitt jag förstått - hjälper varann i den mån man kan och vill. Vi kommer (nästan) alla från samma sandlådenivå och har lärt oss saker om rör genom att ge och ta på forum som detta i många år. Många har träffats IRL, och dom man inte träffat är lika bra människor ändå, på nåt vis - vi strävar efter att lära oss, och efter nån sorts virtuell kamratskap.

"Kreti och pleti" är - i min bok - en ytterligt föraktfull benämning på dom som står utanför, dom som inte är lika mycket värda.

Är det så du ser på folket som varit ditt ressällskap och ditt bollplank under många år?

Finns det nu en elit, en (TUT-innehavande) "inner circle" bland rörgubbarna här - och resten är ovärdiga, lata och snyltande idioter - "kreti och pleti"?

Omformulera, kanske, eller ta risken att bli kallad "Herr Von Oben" eller "Herr Elitist"?

Fan, man trodde man kände människor, åtminstone lite grann, efter en fem-sex år här...

/R

10 Feb 2009, 19:05
Profile

Jag funderar förståss fortfarande på, och kommer nog att göra ett tag, hur jag ska förhålla mig till att ge information här på Bojen, och hur det i så fall bör göras...

Det där med lat, tog hårt... [V]

Ash, jag tycker du (och flera andra i den här tråden) överreagerar. Som vanligt är det alltför lätt att ett inlägg på ett webforum tas som personliga angrepp även om det egentligen kanske mest var menat som en allmän spontan kommentar och med viss glimt i ögat.

Låt det hela vila några dagar så hoppas jag att det snart är business as usual här på forumet.

Erik R

10 Feb 2009, 19:09
Profile

My understanding of that thread was that it is settled. Marcus had the most succinct reason to not reprint my schematics - apart from the fact it is illegal.

If you respect yourself then you should respect the work of others.

Have fun
Kevin O'Connor"]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

10 Feb 2009, 19:20
Profile

Vete katten om jag överreagerar. Det är en viss skillnad på deltagarna (diskussionerna) här och på en gymnasist som - utan att göra ett smack, inte ens googla i fem minuter - vill snylta till sej ett G i elektronik genom att kopiera nån annans arbete.

En tanke: hur funkar det där kopieringsavtalet som lärarna har, egentligen? Dom får väl kopiera - och sprida i utbildningssyfte(!) - ett antal sidor ur en bok, men inte hela boken. Det skulle väl kunna vara en duglig kompromiss att luta sej emot i såna här fall - eller är det så att publiceringen av ETT ENDA SCHEMA skulle sätta upphovsmannen på fattighuset?

Eller är det så att varenda sida i de heliga skrifterna innehåller en potentiell källa till snabb och oförtjänt förmögenhet för "kreti och pleti"?

Jag fattar inte. Kevin borde ha intresse av att folk diskuterar hans böcker och idéer öppet, om inte annat för att sprida "the gospel" och för att visa hans förträfflighet som tekniker och människa. Om nån börjar kopiera hans lösningar (och marknadsföra dom som sina egna) lär dom väl få höra av hans advokater?

Notera nu att jag inte tagit in "huvudredaktörsansvaret" som Bojens ägare faktiskt har, även om rättsläget är oklart (svensk/internationell lag). Det borde vara DOM som avgör vad som inte får postas här, inte nån "inner circle".

På AX84.com (bland annat) har man löst det genom att vägra publicering av scheman/reverse engineeringtips på saker som är "in current production". Bra eller dåligt? Helt OK, tycker jag. Då slipper man se Dr Z:s, Webers och KOC:s scheman på forumet, Och forumägaren går fri från tokiga jänkaradvokater.

Men: dom cirkulerar ju ändå. Inom "the inner circle". Precis som de raraste Dylan-bootlegsen förr bara var förunnade "the inner circle", dom förtjänta, "those in the know".

Jaja. Hur som haver gillar jag inte uttrycket "kreti och pleti".
Jävla elitist-tänkande.
/R

10 Feb 2009, 19:39
Profile

Anta att TUT:arna fanns på bibblan (där lär dom inte hamna, för bindningen anses undermålig, men ändå).

Anta att 30 personer läser om dunderkretsen X - vid separata tillfällen, eller nästan samtidigt - och sedan råkar diskutera det dom läst vid utgången eller i tidningssoffan.

Anta att dessa 30 dessutom betalar var sin krona för att kopiera schemat, varpå dom bär hem kopian.

Alltsammans i syfte att förstå. Inte stjäla, snylta. FÖRSTÅ, och kanske förundras.

Illegalt? Knappast, väl.

Det blir inte illegalt förrän det händer nåt kommersiellt kring kopieringen av schemat - dvs reproduktion för försäljning, eller när man snor iden och bygger stärkare - med kretsen X i omoddad form - som sedan säljs i stor skala.

Och där träder advokaterna in - om och när det upptäcks, med grovt artilleri.

Men det är väl inte riktigt där vi befinner oss, vi som bara vill diskutera och bli lite klokare?

/R

10 Feb 2009, 20:21
Profile

Det verkar som att Kevin missförstod min fråga. Den handlar ju inte om något specifikt fall och inte heller om att kopiera sidor direkt ur själva böckerna.

Vi får se vad han svarar på min följdfråga.

Erik R

10 Feb 2009, 20:22
Profile

Det blir inte illegalt förrän det händer nåt kommersiellt kring kopieringen av schemat - dvs reproduktion för försäljning, eller när man snor iden och bygger stärkare - med kretsen X i omoddad form - som sedan säljs i stor skala.

Såvida det inte är patent på kretsen kan du nog massproducera hur mycket du vill. Därför tar en del firmor patent på löjligt enkla kretsar.

10 Feb 2009, 20:28
Profile

...If you respect yourself then you should respect the work of others...
Ja, och det gäller väl respekt för ALLAS arbete. Oberoende av om man skriver böcker, komponerar musik (skriver låtar), skriver dikter, gör bildkonst, gör tekniska lösningar eller vad det än må vara. Är man bara konsekvent i att inte kopiera eller sprida vidare någonting av detta, så är det väl en väldigt bra inställning.

Jag kommer i alla fall att tänka över rejält om, hur och vad jag sprider, t.ex. på detta forum. Både när det gäller information hämtad från andra och information som jag själv skaffat/upptäckt/kommit på, efter mer eller mindre mycket "arbete".

Kevin O'Connor wrote:

...Have fun
Sannerligen att bra råd! DET är ju, i min värld, en av livets stora meningar! [:)]

d95err wrote:

Låt det hela vila några dagar så hoppas jag att det snart är business as usual här på forumet.
Jo, ledsenheten och knuten i bröstet lägger sig förståss... [:)]

En het disskussion, även om den går över i irritation, att man skakar på huvudet och att man blir ledsen, är ju ofta uppfriskande och kan i slutändan ge något bra.

Denna tråd visar nog dock, återigen, också på hur svårt det kan vara att diskutera på detta sätt, skriftligen. Exempelvis har jag lätt att läsa några av er andras inlägg som att ni har missuppfattat vad jag menar. Jag är ganska övertygad om att vi hade funnit varandra om vi hade diskuterat öga mot öga, i verkliga livet [:)].

Jag är fundersam på en hel del som kommit upp, men kanske tråden bör avslutas med just: <b>HA ROLIGT!</b> [:)][:p][:o)]

Puss och kram på er alla Bojare! [:X]

Sven-Johan

10 Feb 2009, 20:30
Profile

När jag först läste dig skriva om: "the inner circle"
Så blev jag nästan förnärmad och tycket det stämmer väl inte,,,,
Men sen tänkte jag lite till, Jo du har enligt mig rätt!

För pga att den större marjoteten (min uppskattning) vid en periode undre planket tiden och även här, var ägare av en eller flera TUT-böcker, så skapades nog omedveten en "the inner circle" med en "slarvig" attityd där man refererade till TUT precis som: "Den har ju alla"
Så, Ja det är nog många TUT ägare (mig inkluderad) som varit lata när man har diskuterat och bidragit till en:"inner circle" av vi som äger TUT-böcker.

När det gäller publisera scheman, så är jag väldigt kluven måste jag erkänna, ibland får man scheman eller får se scheman som man får möjlighet till av rent förtronde och man skulle alldrig uppa något om dessa just pga av att det är ett förtronde.
Samtidigt blir man ju skit glad varje gång man hittar ett schema som det varit mycket hysch hysch runt, trotts att man vet att upphovsmannen till dessa inte alls är så glad över att dom kommit ut.
Och där kom jag på mig själv att ha dubbelmoran [:I] något som jag annas har starka åsikter om,,,,

Häls
Owe Johnson

10 Feb 2009, 21:04
Profile
Reply to topic   [ 120 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next