View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 05:10

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Ger denna sag eller kompression? 
Author Message

Post Ger denna sag eller kompression?
Ger detta kit ordentlig sag-aktig effekt eller kommer det att låta mer som en vanlig kompressor?

http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?products_id=82

Vad tror ni?

------
Dom låter alla lika

21 Jan 2009, 10:51
Profile

Den väsentliga skillnaden mellan sag och en kompressor, som jag upplever den, är att när stärkaren saggar ökar disten i tonen samtidigt som tonen komprimeras. Ju hårdare du slår an, desto mer viker sig rören, de distar tidigare när strömmen inte räcker till och spännnignen droppar.

Med en kompressor blir det snarare tvärtom. I varje fall blir tonen lika clean när du slår an hårt. Det är ju fiffigt för att ta ned topparna, få skjuts i tonen, utan att generera mer dist.

/Gunnar

21 Jan 2009, 11:41
Profile

Jo, det är en klar skillnad. Åtminstone för mig. Kompression, i t.ex. pedalform, är inget för mig.

Däremot gillar jag den svikt (sag) som slår luften ur attacken, som ger den där liknande sugande känslan i magen som uppstår när man kör i ett gupp.

------
Dom låter alla lika

21 Jan 2009, 12:03
Profile

...Däremot gillar jag den svikt (sag) som slår luften ur attacken, som ger <font color="red">den där liknande sugande känslan i magen som uppstår när man kör i ett gupp</font id="red">...
[:D][:D][:D][:D][:D]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

PS: Fast vad det har med sagga att göra begriper då inte jag... [;)]

21 Jan 2009, 14:00
Profile

Ger detta kit ordentlig sag-aktig effekt eller kommer det att låta mer som en vanlig kompressor?

http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?products_id=82

Jag är precis på väg att testa två olika varianter på sag i mitt bygge. Det ena är side-chain och det andra strömbegränsning på katoden till slutrören. Jag har tänkt installera båda varianterna och se vilken som funkar bäst. Jag ska etsa några kretskort ikväll.

Min tes är att side-chain kommer att funka bäst rent praktiskt eftersom stärkaren också har Powerscaling. Side-chain varianten borde hålla sig någorlunda konstant oavsett nivå på Powerscaling, medan strömbegränsaren förmodligen måste justeras när man ändrar effekten i slutsteget. Men, det återstår att se hur det blir.

Erik R

21 Jan 2009, 14:40
Profile

Jag är precis på väg att testa två olika varianter på sag i mitt bygge. Det ena är side-chain och det andra strömbegränsning på katoden till slutrören. Jag har tänkt installera båda varianterna och se vilken som funkar bäst. Jag ska etsa några kretskort ikväll.

Har din förstärkare katod- eller fixed bias?

------
Dom låter alla lika

21 Jan 2009, 16:20
Profile

Har din förstärkare katod- eller fixed bias?

Det är katodbias. Side-chain går att använda på både katod- och fixed bias. Det är bara för katodbias som beskrivs i TUT4 (övriga metoder tror jag finns i TUT6), så jag har inte full koll på hur man kopplar i fixed bias. I båda fallen tror jag att man kopplar ungefär som när man mixar in en biasmodulerande tremolooscillator (jfr Princeton Reverb och Matchless Hurricane).

Erik R

21 Jan 2009, 22:06
Profile

Jag är mycket intresserad av att höra resultatet. Jag har själv haft en förstärkare med både power scaling och sag, och jag hade mycket mer användning av sviktkontrollen än power scalingen.

Vill gärna pilla in sviktkontroll i mitt pågående bygge, och det är också katodbias som gäller där.

------
Dom låter alla lika

21 Jan 2009, 22:17
Profile

Det tar nog ett par dagar innan jag fått ihop det. Jag återkommer...

Erik R

22 Jan 2009, 09:40
Profile

Har gjort ett första försök med side-chain sag, men det blev misslyckat. Det blir bara sprak och allmänt instabilt. Antingen är det nån felaktig komponent, eller så har jag tänkt fel någonstans. Ska börja felsöka...

(OBS! Det här är alltså min egen krets med utgångspunkt från TUT4, inte något av Kevin O'Connors kit)

Erik R

25 Jan 2009, 22:11
Profile

Har gjort ett första försök med side-chain sag, men det blev misslyckat. Det blir bara sprak och allmänt instabilt.

Erik R

Hur är det möjligt? Jag trodde att jag hade monopol på att åstadkomma sprak och instabilitet när man är inne och pillar.
Även du min Brutus. [;)]

------
Dom låter alla lika

25 Jan 2009, 22:22
Profile

hmmm förlåt en newbie.. Men TUT-4 som det pratas om.. Vad är det?

25 Jan 2009, 22:37
Profile

hmmm förlåt en newbie.. Men TUT-4 som det pratas om.. Vad är det?

TUT syftar på Kevin O´Connors bokserie The Ultimate Tone. Läs mer på http://www.londonpower.com

------
Dom låter alla lika

25 Jan 2009, 22:40
Profile

Hmm... ett fel fixat - jag hade lött dit poten bakvänt. Men det fixade inte felet. Det gatear och sprakar och tappar volym oavsett hur jag ställer poten. Jag börjar tro att det inte är fel i själva kretsen, utan att det är nåt glapp någonstans som uppstått när jag trixat med sag-kontrollen.

Min experimentplatform (jag kan nästan inte kalla det förstärkare längre) är ett skräckexempel på hur en instabil och felvänligt layout ska se ut. Säkert en dålig lödning på någon av alla fritt hängande komponenter...

Erik R

25 Jan 2009, 22:49
Profile

Ash, jag hade ändå tänkt beställa TUT6, så jag gjorde slag i saken och slängde in ett SUS-2 kit också. Jag återkommer med recension när jag har fått grejorna och installerat.

Erik R

27 Jan 2009, 22:37
Profile

OK, nu är SUS-2 kitet installerat. Har inte hunnit testa så mycket än, så det blir en ofullständig recension.

Effekten är väldigt subtil, men den känns. Attacken blir lite komprimerad, men inte så mycket. Direkt efter attacken känner man att stärkaren kippar lite efter andan och sen återhämtar den sig och intensiteten stiger lite innan tonen börjar klinga ut.

Jag kan inte svara på om det låter som "äkta" sag eller inte. Det låter i alla fall inte alls som en vanlig kompressorpedal. Det är som sagt mycket mer subtilt.

Jag ska nog experimentera lite med några komponentvärden för att släppa in lite mer signal i sustain-kretsen. Då borde det gå att få lite mer dramatisk effekt. Just nu är det max eller inget som gäller, så det skulle i princip lika gärna kunna vara en switch.

Erik R

09 Feb 2009, 23:32
Profile

------
Dom låter alla lika

09 Feb 2009, 23:36
Profile

Fick du SUS-2 kitet redan?

Jodå jag fick det redan för några dagar sen. Det tog bara en dryg vecka från Canada. Jag blev lite överraskad själv när jag såg paketet i brevlådan.

Erik R

09 Feb 2009, 23:43
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]