|
TUT, copyright, upphovsrätt och att dela med sig
| Author |
Message |
|
maglemer
|
d95err wrote: Jag tror egentligen inte det här handlar så mycket om upphovsrätt och juridik. Om man publicerar sina kretsar i faktalitteratur blir de ju förr eller senare en välkänd standardkrets (förutsatt att den är bra). Man ser ju knappast några referenser i Fenders scheman till GE's gamla application notes, Radio Engineers Handbook och liknande som många av kretsarna bygger på.
Nej, det handlar mer om hjärta än om hjärna. Vi slits mellan olika moraliska aspekter; olika "lojaliteter" (OBS inom citationstecken) till Kevin, forumet och så vidare, samt rent praktiska frågeställningar om vad som egentligen är bäst för alla inblandade.
Erik R
+1. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 03 Feb 2009, 13:52 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
d95err wrote: ...Sven-Johan - du är verkligen duktig på att hitta intressanta och lite provokativa ämnen att diskutera!...
Om jag bara ser till mig själv, håller jag med Tubis-Johan i det han nämnt här. Det är så jag också tyckt flera gånger... <u>MEN!</u> Som så ofta finns det ju flera olika sätt att se på saker och ting. Det var lite av dem jag ville få fram, och få tillspettsade. Jag ville också få min uppfattning ifrågasatt, vilket är bra, lärorikt och kul. Jag saknar dock fortfarande kommentarer bl.a. från några andra Bojare... [;)] Sven-Johan
|
| 03 Feb 2009, 16:22 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: Om någon, exempelvis på ett forum som detta, på ett korrekt sätt som Alex skriver om ovan, för vidare information från Kevin O'Connor's, Gerald Weber's, Ken Fisher's eller någon annans böcker, är det ju inte säkert att det säljs färre böcker för det. Kanske det istället säljs fler, eftersom man kanske tycker "Wow, vad mer kan jag få ut av hela boken?"
Liknelsen kanske haltar, men ligger det inte lite i den, eller? Jo. Problematiskt blir det när du tar ifrån upphovsmannen rätten att göra den bedömningen själv. För övrigt tror jag att Ocku har en viktig poäng: Kevin skriver böcker, och lever på det, Marshall säljer stärkare. "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
| 03 Feb 2009, 22:20 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Citat från ANOS-tråden: Tubis wrote: Hm, om man skulle skriva en bok och sen bara hänvisa till den i disskusioner, vad tror ni om det? [:o)]
knut wrote: blir ju inte så mkt diskussion då
Och från denna tråd: Tubis wrote: vi som inte har böckerna eller kretsen i fråga framför oss blir liksom utestängda från diskussionen. Det ska ju inte behöva inhandlas bara för att man ska kunna följa med?
Det är nog egentligen detta jag undrar över. ALLA upphovsmän har rätt till sina verk. Det bör man väl <u>konsekvent</u> respektera. Men, jag tycker att Tubis-Johan ändå, typ, har rätt. Hur ska/bör vi göra i trådar där många blir uteslutna bara för att man hänvisar till något som alla inte har? Izzy-Gunnar gör en bra sak i sin surrtråd. Vill man ha reda på vidare, kan man ju då fråga vad som menas med "galaktisk jordning med buss och en sista stjärna". Izzy wrote: Äh. Nedrans. Ingen skillnad. Det enda som är chassijordat nu är slutrörens katoder. Allt annat är enligt <s>KOC:s principcer</s>, förlåt galaktisk jordning med buss och en sista stjärna. Sven-Johan Rörförstärkartekniker sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
|
| 04 Feb 2009, 09:14 |
|
 |
|
maglemer
|
Quote: ... vi som inte har böckerna eller kretsen i fråga framför oss blir liksom utestängda från diskussionen. Det ska ju inte behöva inhandlas bara för att man ska kunna följa med? ...
Det är nog egentligen detta jag undrar över.
ALLA upphovsmän har rätt till sina verk. Det bör man väl <u>konsekvent</u> respektera.
Men, jag tycker att Tubis-Johan ändå, typ, har rätt. Hur ska/bör vi göra i trådar där många blir uteslutna bara för att man hänvisar till något som alla inte har?
sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
Jag tycker inte att detta är så problematiskt. Dels är det ju precis som du säger inga problem om man bara refererar innehållet - det är nåt annat än att kopiera och lägga ut ett komplett schema på nätet. Och dels kan man ju betrakta infon som tips om bra böcker i ämnet, som kan vara värda att inhandla.[;)] Ingen har väl egentligen blivit utestängd från nån diskussion, eftersom Kevins kretsar inte diskuterats. Jag kan inte se att detta handlar om nåt annat än en moralisk gränsdragningsfråga. Ponera att någon här får för sig att rita upp scheman på Alex Niemands, Sixten Forséns, Ola Lehnerts och Lars Söderquists förstärkarkretsar - skulle det kännas okej att lägga ut dem här?[:)][8D] Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 04 Feb 2009, 10:38 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
I detta fall pratar vi om reverse engineering och det är en helt annan fråga. Alex http://www.tubewonder.comhttp://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008
|
| 04 Feb 2009, 10:58 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
VacuumVoodoo wrote: För att dra frågan till ytterlighet: Säg att vi har en workshop där jag i realtime ritar scheman på tavlan. Någon tar foton av tavlan och sedan lägger ut dessa på sin hemsida. Fotografen har äganderätten till själva bilderna men vem äger rättigheter till bildernas innehåll? [}:)][}:)][}:)] Alex http://www.tubewonder.comhttp://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008 Det där var en så intressant fråga att jag var tvungen att engagera mig! Så jag tog ett snack med en gammal god vän som är pressfotograf till yrket sedan 25 år tillbaka. Han sa följande: Det är inte tillåtet (etiskt korrekt!) att fotografera hemligstämplat material. Om en person ritar scheman för en grupp människor anses nog "hemligstämpeln" vara lyft. Om du har patentskyddat materialet så är det produkten/konstruktionen som är patentskyddad och inte ritningarna. Patentet skyddar inte mot att mångfaldiga kopior av ritningarna utan skyddar mot produktion och FÖRSÄLJNING av produkter byggda efter samma ritningar. Patentskyddet omfattar inte egenproduktion av kopior för eget bruk. Det är vid försäljning brottet begås, eftersom du då potentiellt snuvat upphovsrättsmannan på pengar. Men just vid fotografering kan det tydligen bli lite knepigt eftersom upphovsrätten till bilderna tillhör fotografen.  <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> <font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">
|
| 04 Feb 2009, 11:10 |
|
 |
|
Björbojanne
|
En annan liten vinkel är att kevins TUT3 går att låna på biblioteket vilket jag gjorde jag frågade om dom kunde tänka sig att införskaffa hela TUT serien men det blev ett blankt nej p.g.a inbindningen var för dålig.jag kopierade TUT3:an till mig själv(fy skäms på mig)men jag har av owe köpt 2:an 4:an 5:an för mig kan det kännas lite löjligt att den förbaskade ultimata loopen from Tut1 :an inte kan visualiseras på detta forum (surkukeri igen bjuder på det) Jag är av den åsikten att man delar med sig av det man kan det tjänar alla på! har själv varit restriktiv att dela ut tips från böckerna av Kevin p.g.a att nästan alla här på frumet bara hänvisar till böckerna skall vi ändra på det??? skall man tjäna pengar på förstärkare så bör man köpa litteraturen jag har inte tjänat en spänn på rörstärkare och tänker inte tjäna nåt på dem i framtiden heller är en glad entusiast/amatör som gör det här helt enkelt för att jag är intresserad
//Janne
|
| 04 Feb 2009, 11:44 |
|
 |
|
gammelnalle
|
Quote: [i] för mig kan det kännas lite löjligt att den förbaskade ultimata loopen from Tut1 :an inte kan visualiseras på detta forum (surkukeri igen bjuder på det)
//Janne
Jag vill mena ATT den finns publicerad här på ljudbojen.... den heter bara nåt annat... men om jag minns rätt är t.o.m. motståndsvärdena rätt... (men mitt minne är inte 100% tillförlitligt) b
|
| 04 Feb 2009, 12:11 |
|
 |
|
PGW
|
Ett litet sidospår angående ritningar på elapparater i största allmänhet - förr ( före EU-inträdet som tidsreferens) fick elapparater inte säljas i Sverige om inte agenten/tillverkaren kunde tillhandahålla fullständiga <i>svenska"] servicemanualer/ritningar - har den lagen alldeles satts ur spel ? Att de sedan inte måste vara gratis är en annan femma.
Gällande copyrighten kan man ju fundera hur mycket som i fallet KOC <i>egentligen"] är hans egna konstruktioner, hur ett förstärkarsteg kan kopplas har ju egentligen inte förändrats särskilt mycket sedan 50-talet´s Western Electric-ritningar som de gödslade ut till konstruktörer & reparatörer i USA - det som skiljer mest är väl spänningar, antal steg & anpassningar därefter.
Om KOC´s böcker sedan är, pedagogiskt sett, vettigt upplagda tycker nog jag att det är texten som ska skyddas, den tekniska biten går ju att räkna ut själv om man har behov därav och kunskap.
Man ska förstås veta att jag är en ren amatör & därför kanske & troligen yrar i nattmössan[;)][:D][:D]
You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 04 Feb 2009, 12:19 |
|
 |
|
linusberg
|
Tror att det ni klurar för mycket på vad man lagligen får och inte får göra, det är klart att det vi diskuterar låter sig göras både enligt svensk lag och internationell lag, oavsett vad KOC tycker om saken. Tror ni annorlunda så ta och läs på lite gällande svensk citaträtt och upphovsrätten i stort. Alla andra aspekter vi diskuterar är således rent moraliska och det är upp till var och en som sagt.
När man väljer att inte publicera en avbildning eller principskiss av KOC så ska man vara jäkligt tydig på att man gör så av moraliska principer, inget annat.
Det är oärligheten gällande vad som LAGLIGEN gäller som gör att vi har urholkat upphovsrätten till den grad vi har idag, för konsumenterna dvs, allt sedan bernkonvensionen. Folk har glömt bort vad tanken med copyright handlar om, dom tror på fullaste allvar att upphovsrätt handlar om att författaren ska få full kontroll av sina verk och tjäna pengar på dom till ca: 100 år efter dess död. Det finns anledningar till att exempelvis USA inte skrev på konvensionen förrens 1989! Det var först då det kulturella kontraktet som skrevs gällande allmänhetens rättigheter kontra upphovsmännens svängt till fördel för upphovsmän efter 100 års lobbying och gnäll från jänkare och britter.
Jag å den andra sidan som är lite rabiat och extrem rättshaverist i mitt tänkande gällande upphovsrätt anser att upphovsrätten GAVS från OSS i början för att stimulera skapande, nu har den efter 100 år svängt till att ge företag ett verktyg att göra kreatörer till slavar och göra konsumenterna kultur-livegna. På dessa grunder finner jag inga moraliska hinder över huvudtaget att bryta upphovsrätten så mycket som möjligt. Det är en orättfärdig lag som inte gäller mig helt enkelt.
Tycker jag synd om KOC om vi publicerar lite av hans ideer här? Inte ett dugg. Det är min rättighet som människa att diskutera allmän vetenskap utan samtycke från en författare. Tror knappast Kevins kunskap kom till honom ur ingenting, det handlar om att ge och ta. Skulle Kevin å den andra sidan be mig att inte förstöra hans affärsmodell genom att publicera, skulle jag kanske MORALISKT ta beslutet att inte göra det.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 04 Feb 2009, 13:23 |
|
 |
|
Tubis
|
linusberg wrote:
Det är min rättighet som människa att diskutera allmän vetenskap utan samtycke från en författare.
Precis, publiserar man artiklar, även om man tar betalt för publikationen, ska man nog räkna med att bli citerad. Varför ska KOC behandlas annorlunda än alla andra publikationer? Tycker det hela är lite konstigt för har inte vart med om att man hyschar om vad som står i en faktabok förut, på något plan. Edit: Ska bara tillägga att jag inte på något sätt är ute efter att få KOC lösningar gratis från någon som betalat för boken. Jag är inte intresserad av andras lösningar för eget bruk, jag gillar ju att söka mina egna vägar, utan tycker mest inte om att man inte kan disskutera hans lösningar när dom kommer upp för ingen lägger upp schemat.
|
| 04 Feb 2009, 14:46 |
|
 |
|
maglemer
|
Kanske är det viktigt att tydliggöra att Kevin är en person som flera här känner personligen, och som många här har träffat på hans workshops. Det var det jag spelade på i min kanske lite långsökta jämförelse ovan (och inte dom juridiska aspekterna). För mig spelar det roll, och nånstans måste väl alla dra gränsen. Precis som Peder m fl påpekat, det är den moraliska aspekten det handlar om. Och om nån vill lägga ut hans schemor här, handritade eller reproducerade på nåt annat sätt, så har jag inga synpunkter på det, men för mig känns det helt enkelt inte rätt. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 04 Feb 2009, 15:10 |
|
 |
|
robbangitarr
|
det är nog där skon klämmer mer eller mindre, jag tror ju inte folk har så mycket problem att lägga ut trainwreck pages eller nått dumble schema eller annat liknande, men samtidigt kan man tycka att vi som köpt boken har rätt till uppdateringar i feltryck etc.... dom kostar ju trots allt en del. Owe., var är du? Samtidigt tycker jag mig inte se en referens av folk typ tut, plexi, sidan vad det nu är, fig. ? etc.. eftersom det är en bunt av oss som äger böckerna så bordes det ju göras mer om man har frågor, det refereras mer allmänt till tut si o så, lite som att alla ska ha en[;)] MVH
|
| 04 Feb 2009, 20:18 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Tubis wrote: linusberg wrote:
Det är min rättighet som människa att diskutera allmän vetenskap utan samtycke från en författare.
Precis, publiserar man artiklar, även om man tar betalt för publikationen, ska man nog räkna med att bli citerad. Varför ska KOC behandlas annorlunda än alla andra publikationer? Tycker det hela är lite konstigt för har inte vart med om att man hyschar om vad som står i en faktabok förut, på något plan. Hej johan! Well, att du inte se vissa kopplingar ([:D])mellan detta forum o KOC kan iofs förstå, då du antagligen trimmade moppen [:D] när många av oss andra fick ett närmare förhållade till han. Detta går tillbaka till början av rörplanket tiden där jag efter ett tag fixade till en Workshop med KOC i E-tuna: http://www.londonpower.com/wkprelim.htmOch efter det var det ju många av oss som köpte många av hans böcker och det blev lite av referens böcker efter det. KOC var även aktiv på rörplanket på den tiden (hans fru Wendy lärde sig Svenska och översatte till han)och har väl inte "hängt med i svängarna" efter det att "vi alla" flyttade till ljudbojen. När det gäller inte publisera matrial från KOC böcker så tror jag det är tre saker som påverkat att detta: 1. Att många av oss redan har hans böcker. 2.Att KOC är en liten firma som tjänar sitt uppehälle på att till stor del sälja böcker, Och precis som jag sett diskutioner på andra forum (USA) angånde scheman på DR:Z, så har många haft moraliska aspekter att dela med sig av dessa då även han har en mindre firma och är en trevlig kille. 3.Att många av oss har träffat KOC och vet att han gärna delar med sig vad han kan på ett väldigt kamratligt sätt, och kan kännas lite O-okej att publisera saker på webben utan först frågat han innan. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 04 Feb 2009, 20:58 |
|
 |
|
Tubis
|
Amp Healer wrote:
Hej johan! Well, att du inte se vissa kopplingar ([:D])mellan detta forum o KOC kan iofs förstå, då du antagligen trimmade moppen [;)] när många av oss andra fick ett närmare förhållade till han.
Vad har min ålder att göra med det hela? Försöker du förringa mig med att använda ålderskortet här eller vad menar du? Och vad menar du med "detta" forum? Vad som hände på GMF på stenåldern har väl ganska lite att göra med vad som händer på Ljudbojen i nutid. Det finns ju andra här som kommit till senare och som inte har ett så nära förhållande till KOC som viss verkar ha. Eller är det någon sort senioritetslag som gäller här? Sånt där gillar jag verkligen inte.[}:)]
|
| 04 Feb 2009, 21:13 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
Tubis wrote: Amp Healer wrote:
Hej johan! Well, att du inte se vissa kopplingar ([:D])mellan detta forum o KOC kan iofs förstå, då du antagligen trimmade moppen [;)] när många av oss andra fick ett närmare förhållade till han.
Vad har min ålder att göra med det hela? Försöker du förringa mig med att använda ålderskortet här eller vad menar du? Och vad menar du med "detta" forum? Vad som hände på GMF på stenåldern har väl ganska lite att göra med vad som händer på Ljudbojen i nutid. Det finns ju andra här som kommit till senare och som inte har ett så nära förhållande till KOC som viss verkar ha. Eller är det någon sort senioritetslag som gäller här? Sånt där gillar jag verkligen inte.[}:)] ajabaja[;)] jag är inte nån senior..... [:D] nu kontrar jag detta ... är det nån krets man verkligen vill ta upp på ljudbojen dvs verkligen bearbeta denna så skulle jag nog först ta kontakt med kevin.... o få hans tillåtelse dels även bjuda in han i denna fråga/svar tema[:)][:)] för alla här kan väl skriva på engelska ? o vem är inte bäst att fråga än författaren själv........ obs gmf är inte nå stenålder det är produkten av där vi är nu[^] dock lite mer seriöst ( om man jämför sista året på planket) du owe kan man inte be kevin att länka gmf(planket) länken på hans sida till ljudbojens rör sida ? <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker 
|
| 04 Feb 2009, 21:28 |
|
 |
|
Tubis
|
zven wrote:
obs gmf är inte nå stenålder det är produkten av där vi är nu[^] dock lite mer seriöst ( om man jämför sista året på planket)
Nja stenåldern är ganska bidragande till var vi är nu. Det betyder inte att vi ska vara där. Det var ett liten kontring bara till Owes uttalande om moppeålder vilken i mitt fall var för 18 år sedan eftersom jag är 33 nu. Jag tycker att jag ska få föra en diskussion och vara kritiskt till saker utan att få ålderskortet daskat i ansiktet. Jag tycker det är ganska förlegat i vårat informationssamhälle att hålla inne med info och istället hänvisa till en bok medans andra människor gladeligen lägger ut sin kunskap gratis. Att han sedan lever på att sälja böcker är inte frågan. Saken är att folk tar upp hans lösningar på diskussionsforumet och hänvisar till boken vilket är snäpp på reklam. Vet man hur lösningen är och rekomenderar den och istället för att demonstrera denna uppmanar att köpa boken tycker jag inte är rätt någonstans
|
| 04 Feb 2009, 21:46 |
|
 |
|
Ocku
|
Tubis wrote:
Att han sedan lever på att sälja böcker är inte frågan.
Jag tror att för många är det just det som är svaret på Sven-Johans fråga. S-J frågade varför man inte delar med sig den information som står i Kevins böcker när man gör det med information som andra personer/företag har stått för. Och för många har svaret just att göra med det att Kevin lever på att sälja sina böcker. ------ Dom låter alla lika
|
| 04 Feb 2009, 21:59 |
|
 |
|
Tubis
|
Ocku wrote: Tubis wrote:
Att han sedan lever på att sälja böcker är inte frågan.
Jag tror att för många är det just det som är svaret på Sven-Johans fråga. S-J frågade varför man inte delar med sig den information som står i Kevins böcker när man gör det med information som andra personer/företag har stått för. Och för många har svaret just att göra med det att Kevin lever på att sälja sina böcker. ------ Dom låter alla lika Det jag snackar om är inte att lägga ut hela hans böcker vilket troligen innehåller en hel del text med utan att demonstrera just det som är på tapeten. Om någon tex undrar hur en bra loop ska konstruerats och svaret blir den i sida X i TUTnr X. Jag ser inte det som rätt väg att gå på ett diskussionsforum men det är bara min åsikt. [:)]
|
| 04 Feb 2009, 22:17 |
|
 |
|
Bassamps
|
Det är bara att titta i KOCs.TUT böcker och se : Varför är hans ritningar handritade?
Det är för han själv har lånat material från andra källor. Då är copyright problemen för hans del lösta .Han har inte konstruerat något unikt själv. (Har TUT 4 o 5 )
|
| 04 Feb 2009, 22:25 |
|
 |
|
d95err
|
Bassamps wrote: Det är bara att titta i KOCs.TUT böcker och se : Varför är hans ritningar handritade?
Det är för han själv har lånat material från andra källor. Då är copyright problemen för hans del lösta .Han har inte konstruerat något unikt själv. (Har TUT 4 o 5 )
Ehh, skulle det bli skillnad på copyright-frågan om han ritar illustrationerna för hand eller med ett dataprogram??? [?] Erik R
|
| 04 Feb 2009, 23:24 |
|
 |
|
linusberg
|
Hehe, något som slår mig när jag läser den här tråden är att vi trots allt är ganska snälla och trevliga gossar med förhållandevis hög moral när det gäller de här sakerna. Att vi tänkter till när det gäller publicering av andras verk är väl ett gott tecken när det gäller bojjens karraktär. Men när jag tänker lite längre så kan jag inte drifta mig till att tänka om det vore Webers scheman som dök upp i diskussion, skulle vi visa samma respekt? Inte är det någon som gnölar nämnvärt när pappa Randalls stulna MESA scheman blir länkade osv?
Är man en schyst lirare, som Kevin verkar vara, så respekteras man av bojjens medlemmar helt enkelt och får kränga en och annan bok på köpet. Som det ska vara![:D]
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 05 Feb 2009, 00:46 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Tubis wrote: Nja stenåldern är ganska bidragande till var vi är nu. Det betyder inte att vi ska vara där. Det var ett liten kontring bara till Owes uttalande om moppeålder vilken i mitt fall var för 18 år sedan eftersom jag är 33 nu. Jag tycker att jag ska få föra en diskussion och vara kritiskt till saker utan att få ålderskortet daskat i ansiktet.
Men fan Johan, käkade du citron o huggorm till middag i dag eller? [:0][:0][:0] Antar du inte såg "gubbarna" som vanlig brukar indikera på att man skämtar! Att du sen tidigare la upp en bild på dig, där du inte ser för lastgammal ut och jag sen skämtar om att du måste varit i moppeålder 2003, ja det är väl ändå mer än kompligmang än något att bli sur över. Och även om du varit så ung, så verkar det som du drar starka paraleller mellan ålder o kunnande, något jag INTE gjorde eller menade! Utan var mer ute efter att belysa att många år tidigare innan du dök upp på planket, fanns det en andledning till att många ännu ger referenser till KOC böcker och pga att man har träffat personen i fråga, är kanske lite mer reserverad att lägga ut matrial från hans bok. Eller för att sätta det i ett samanhang: Jag vet att jag o flera andra som sätter in Powerscaling, mycket lätt hade kunde köp ETT kit av Kevin och sen i fortsättningen mycket väl kunnat köpa dessa komponenter själv betydligt biligare. Men vet att flera med mig, köper dessa kit av Kevin varje gång pga att vi vet han ska leva på detta och det känns moraliskt fel, att bara köpa ett kit och sen i fortsättning säga man instalerar powerscaling utan Kevin får en slant för det. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 05 Feb 2009, 01:54 |
|
 |
|
Tubis
|
Amp Healer wrote:
Men fan Johan, käkade du citron o huggorm till middag i dag eller? [:0][:0][:0]
Ja, varje morgon.[8D] Amp Healer wrote: Antar du inte såg "gubbarna" som vanlig brukar indikera på att man skämtar! Du använder gubbarna fel Owe ett[;)]efter ett uttalande indikerara att man påpekar något den andre inte vet[;)] Amp Healer wrote: Att du sen tidigare la upp en bild på dig, där du inte ser för lastgammal ut och jag sen skämtar om att du måste varit i moppeålder 2003, ja det är väl ändå mer än kompligmang än något att bli sur över. Jag får ofta visa leg för saker som innebär att folk tror jag är under 18 år.[;)] Nä det låter mer som vi är äldre än dig vi var här före dig så vi vet bäst när man säger så, sen om du menade det som ett skämt eller inte så hade du ju ändå den tanken eftersom du skrev det.[;)] Amp Healer wrote: Och även om du varit så ung, så verkar det som du drar starka paraleller mellan ålder o kunnande, något jag INTE gjorde eller menade! Nä det uppfattades mer av mig som en senioritet av att vi var här först vi är äldre vi sätter dagordningen, jag fick ett liknande inlägg på GMF som dock var lite längre och utan "Gubbar" från just dig[;)] Amp Healer wrote: Jag vet att jag o flera andra som sätter in Powerscaling, mycket lätt hade kunde köp ETT kit av Kevin och sen i fortsättningen mycket väl kunnat köpa dessa komponenter själv betydligt biligare. Men vet att flera med mig, köper dessa kit av Kevin varje gång pga att vi vet han ska leva på detta och det känns moraliskt fel, att bara köpa ett kit och sen i fortsättning säga man instalerar powerscaling utan Kevin får en slant för det.
Man kan ju utveckla kretsen vilket jag ser finns flera saker som skulle kunna göras utifrån det jag förstått om kretsen(det lilla som någon vågat yttra)och sen kalla det något helt annat vilket då inte snor kunder som vill ha just powerscaling. Sånt görs ju med allt, man tar det någon har uppfunnit tidigare och utvecklar och förändrar och sen är det något annat med annat namn. Att dela med sig av kunskap är det som tar samhället framåt[;)]
|
| 05 Feb 2009, 07:40 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Den dagen ni får direktadresserad erbjudande om gruppboende för seniorer...först då får ni lov att beklaga er...fick ett i förra veckan. Det stod inget om sköterskornas ålder så jag slängde det [;)] Vad gäller effektloop som ngn har efterlyst. 5st varianter finns illustrerade här: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/schematics.htm#VariaAtt jag inte länkar direkt till scheman beror på att Tom har bett att inte göra det. Jag är personligen bekant med både KOC och Tom. Äger endast TUT5 och bläddrade snabt i de andra hemma hos Owe för dryggt 2 år sedan... Vad var först, hönan eller ägget... Alex http://www.tubewonder.comhttp://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008
|
| 05 Feb 2009, 09:22 |
|
 |
|
Tubis
|
VacuumVoodoo wrote:
Vad var först, hönan eller ägget...
Evolution bygger ofta på yttre omständigheter och inte inre mutation av arvsmassan. Sluter man in skapelsen i ett oföränderligt system så krävs mutation av arvsmassan för att utveckling ska ske. Och det sker ju inte så ofta så utvecklingen går mycket långsamt och kan gå åt fel håll(innavel, sjuklig arvsmassa) för vi slår bort det naturliga urvalet[:D]
|
| 05 Feb 2009, 09:34 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
linusberg wrote: ...Men när jag tänker lite längre så kan jag inte drifta mig till att tänka om det vore Webers scheman som dök upp i diskussion, skulle vi visa samma respekt? Inte är det någon som gnölar nämnvärt när pappa Randalls stulna MESA scheman blir länkade osv?...
[:D][:D][:D] [^] Min fråga i denna tråd var mer övergripande principiell. Den bara accentuerades <u>igen</u> gällande just effektloopen i BoogieCats Amp. Men, tack ändå [:X]. Sven-Johan Rörförstärkartekniker sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
|
| 05 Feb 2009, 11:27 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Amp Healer wrote: Quote: Men fan Johan, käkade du citron o huggorm till middag i dag eller? [:0][:0][:0] Ja, varje morgon.[8D] Ja det märks! Quote: Amp Healer wrote: Antar du inte såg "gubbarna" som vanlig brukar indikera på att man skämtar! Du använder gubbarna fel Owe ett[;)]efter ett uttalande indikerara att man påpekar något den andre inte vet[;)] Då ber jag så mycket om ursäkt! Fast blir lite fundersam då ingen annan har tolkat det som du innan, men ska rätta till det å göra en ännu gladare "gubbe" så ingen missförstår. Även om i min "värld" så står inte en glad gubbe som blinkar, för något annat än man skämtar eller pikar skojsamt. Amp Healer wrote: Att du sen tidigare la upp en bild på dig, där du inte ser för lastgammal ut och jag sen skämtar om att du måste varit i moppeålder 2003, ja det är väl ändå mer än kompligmang än något att bli sur över. Jag får ofta visa leg för saker som innebär att folk tror jag är under 18 år.[;)] Nä det låter mer som vi är äldre än dig vi var här före dig så vi vet bäst när man säger så, sen om du menade det som ett skämt eller inte så hade du ju ändå den tanken eftersom du skrev det.[;)] Tycker det är mer bara tragiskt att du haft sådana relationer i ditt liv att du måste se allt så negativt och inte hur det var menat! Typ: om jag ska följa ditt sätt att tolka saker o ting på har du just kallat mig: för en lögnare,,,,,!!!! Då jag trotts jag givet en förklaring, fortsatt inte tror mig. Amp Healer wrote: Att du sen tidigare la upp en bild på dig, där du inte ser för lastgammal ut och jag sen skämtar om att du måste varit i moppeålder 2003, ja det är väl ändå mer än kompligmang än något att bli sur över. Jag får ofta visa leg för saker som innebär att folk tror jag är under 18 år.[;)] Nä det låter mer som vi är äldre än dig vi var här före dig så vi vet bäst när man säger så, sen om du menade det som ett skämt eller inte så hade du ju ändå den tanken eftersom du skrev det.[;)] Ännu en gång bli jag orolig för vad som format dig till att se så negativt på kommentarer du får av mig,,,, Varför kan du inte vara glad över att du ser ung ut? Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 07 Feb 2009, 01:25 |
|
 |
|
Tubis
|
Amp Healer wrote: Ännu en gång bli jag orolig för vad som format dig till att se så negativt på kommentarer du får av mig,,,, Varför kan du inte vara glad över att du ser ung ut?
Det är jag, jag kan ju lätt komma undan med 10 år yngre damer[:D] I ärlighetens namn brukar du själv ha svårt för vissa skämt och att förstå ironi hur många smileys man än slänger efter dom[;)] Jag ville bara diskutera ämnet och inte vem som var äldst, skämt eller inte skämt[:)] Skämtar man om vissa saker är det lite som att trycka ner den andre även om det är skämt, åldersskämt, könskämt, bögskämt, rasistiska skämt. Även fall man skämtar och inte igentligen menar något illa sätter man en viss ton. Det kanske bara är jag som ser det så.[:I] Tex kan jag ju skämta att du är nog så gammal att det är förvånande att du kan hantera en dator eller surfa överhuvudtaget[:D] Som i skämt. Hör ju inte hemma i diskussionen och man kan bli grinig fastän det är ett skämt. Så nu orkar jag inte tjata om detta mer varken ämnet eller övrigt tjafs, notera att jag inte nämnde några namn i min diskussion om ämnet som att "han gjorde det" "han sa det" Gör man så kan man undvika att gå in på personliga konflikter och istället lägga sin energi på att diskutera ämnet i fråga.[;)]
|
| 07 Feb 2009, 10:26 |
|
|