View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 07:07

Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
puckade Skåne-poliser på TV 
Author Message

Ersmarker wrote:

Quote:
200 kulturberikande ungdomar i Bro rustade till tänderna

Jag blir mer och mer uppgiven, beklämd och inte minst förbannad över resonemang som förs här på forumet. Alltfler medlemmar här inne uttrycker sig på sätt som gör att jag inte har det minsta intresse att diskutera gitarrer eller något annat med dem. Ännu mindre bistå med information och allra minst ha något med dem i verkligheten att göra. Det oroar mig dessutom än mer att det i flera fall rör sig om människor som är föräldrar, eftersom jag inser att dessa åsikter sprids vidare till nya generationer.

Begreppet i citatet ovan har jag hittills bara sett i rasist-forumet på Flashback och i ngt flygblad från Nationaldemokraterna. Därtill vet jag inte ens vad jag ska säga om idén om att man tycker sig ha rätt att använda våld mot medmänniskor som är pyskiskt sjuka bara just för att de är psykiskt sjuka och man tycker att de inverkar störande på ens liv. Det är obehagligt, och även där känner jag mig beklämd över att dessa människor uppfostrar barn och kommer föra vidare sådana åsikter. Minst lika beklämd som jag kan bli över att det finns människor som anser sig ha rätt att kasta sten på brandbilar. Det handlar om exakt samma djupa förakt för sina medmänniskor.

Dessa åsikter hos mig har inget att göra med min syn på grundproblematiken i ämnet som diskuteras här, eller orsaken till den situation som diskuteras. Det är dock säkert lätt att häva ur sig tirader om att jag med de åsikterna aldrig kan ha upplevt problematiken som orsakar synpunkter som den typ som framförs av vissa här. I mitt fall är en sådan slutsat dock direkt felaktig.
Jag känner bara en ohygglig avsmak över de grundläggande värderingar vissa människor här ger uttryck för.

Har du suttit i en buss med alkoholister varje morgon, som vägrar att betala osv?
Det är jävligt frustrerande, och det du säger är alltså att man inte ska göra något?
Jag ska alltså bli försenad till mitt jobb för att en alkoholist super upp sitt bidrag istället för att betala för bussen, sitta ner och hålla käft?

DET tycker jag är skrämmande.
Alkoholister, psyksjuka mm. kanske inte kan hjälpa att de har problem, men om det sitter en alkoholist eller psyksjuk person på en buss/tåg eller vart fan som helst, och beter sig som ett jävla svin, då måste man ju ingripa!
Att man är sjuk är ingen jävla ursäkt till att bete sig hur som helst, och är man psyksjuk så att man står och skriker sönder halsen på stan, då är det dags att spärras in.

Men jag antar att du menar att vi ska lalla med alla bråkstakar: "Snälla lilla du pluttegubben, om du får en tjuga, kan du vara så jättesnäll att vara lite tyst då? Jag ber om ursäkt om jag stör lilla pluttelutten." .. eller?

Mina värderingar är att alla människor är värda lika mycket, men det finns ingen ursäkt till att förstöra för andra människor.
Det är helt rätt att slänga av en stökig person ur tåg, bussar eller vad det nu är, oavsett om de är alkoholister, psyksjuka eller bara allmänt dumma i huvudet.

Jag är benägen att hålla med Burner, du skulle själv förmoderligen sitta och störa dig hela dagen på den där alkisen som satt och spillde öl i knät på dig, men om någon hade ingripit, då tar det minsan hus i helvete!

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

05 Feb 2009, 18:45
Profile ICQ WWW

När det gäller begreppet kulturberikare tycker jag det är rätt kul, förbannat vettigare än blatte etc.. och faktum kvarstår..
De som var rustade till tänderna var samtliga av utländsk härkomst.

Fyllon & pshykfall togs innan pshykreformen om hand av sammhället, istället för att ges en lägenhet dom inte klara av för att sedan hamna på gatan i alla fall..

Att poliser använder tillmälen som "apjävlar" är inte politiskt korrekt och för tjänstemanna utövning tämligen korkat.
Därmed håller jag med i sak..

Jag jobbar med övervägande del invandrare som finnar, somalier, greker, juggar, indier, pakistanier etc..
Hos dom finns precis lika många idioter som det finns hos mina "landsmän"..

Som ex på mina kulturberikande arbetskamraters egan kommentarer.

- Jag vet va det är för fel på maskinen(säger man från uganda)
- jasså?
- Han som kör maskinen e svart![:D]

Innan jul.. säger min pakistanske kollega
- Du ska inte ha en mångkulturel jul i år?
- öhh.. vadå menar du?
- Jo jag kunde komma förbi så kan ni dansa runt mig[;)]

Så... en idiot är en idiot är en idiot.
Svart, gul, polis, fyllo..

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //

http://www.myspace.com/attitudemusicalproject</font id="size1">

05 Feb 2009, 19:07
Profile WWW

FenderBender wrote:

Det är sånt där som föder och när polisförakt. Och så länge ungdomarna i Rosengård föraktar poliserna så kommer problemen att fortsätta.

Rosengård har tillåtits utvecklas ett slags subkultur och inte ens Zlatans framgångssaga kunde få ungdomarna att inse att det finns något utanför "byn".

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

Kan de inte respektera det samhälle som betalar deras hyra och leverne så borde de kanske ifrågasätta vad de gör här.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

05 Feb 2009, 19:15
Profile ICQ YIM WWW

Sir Realistic wrote:

Haraldrig wrote:

<font color="red"><b>HUr var det med åsiktsfrihet och yttrandefrihet?</b> </font id="red">
DU gör ju exakt samma sak genom att lägga vikt vid polisernas ursprung.

Ang Rosengård så är det ett svart hål. Tror det är lätt för dig att sitta där uppe i 08 och tycka. Det är rena rama cirkusen där nere.
Politiker, invandrare etc de är alla grunden till problemet.
Men att reta upp sig på en Polis som är verksam där och troligen får höra "Svenne-tillmälen" på en daglig nivå löser inga problem.

Visst är det problematiskt i Rosengård, såväl som i Rinkeby och Bergsjön, men det berättigar inte polisernas ordval. <font color="red">Att de får tillmälen i "svenne-klassen" är dessvärre en del av jobbet </font id="red"> och måste tacklas på ett profesionellt sätt inte med rent rasistiska glåpord och hot som "...ska få duktigt med stryk...". Det ingår i polisens utbildning att "ta skit" med bättre psykologi än att sjunka till busets nivå. <font color="red">Arbetet som Polis väljer man själv och lär då vara medveten om yrkets trista sidor.</font id="red">

Självklart får vi "...sitta där uppe i 08 och tycka..." likväl som befolkningen i andra delar av landet får tycka till om företeelser i Stockholm, Sverige, världen...

<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">
[url="http://www.sirrealistic.se"]Image[/url]
sirrealistic(snabel)spray.se

Du menar att lärare, poliser, personal på tex socialen ska acceptera att bli kallade tillmälen och till och med att bli hotade.
Jag tolererar inte att en person som blir insläppt i Sverige och får hela sitt liv här betalt av skattepengar kallar oss som betalar det för svennar eller andra nedvärderande ord.

Men det intressanta är att i Sverige så är ordet rasist något som enbart kan appliceras på vita människor. Rasism är i själva verket något som verkar unisont över alla gränser och är lika fult i alla scenarion.

Jag skulle visa uppskattning för det land som gett mig en andra chans i livet, men det kanske bara är jag. Mina föräldrar kanske gjorde mig till en altruist, vem vet? Eller så är jag helt dum huvudet som visar uppskattning tillbaka när andra människor erbjuder sig att hjälpa mig.

Min Email:

05 Feb 2009, 19:21
Profile ICQ YIM WWW

ramjac wrote:

...fast eftersom man inte använder sterilisering som åtgärd för "crowd control", så kommer ju psykologin in som ett viktigt redskap. Korkad retorik som skvallar om total avsaknad av grundläggande kompetens och rutten människosyn, kan enbart vara kontraproduktiv.

Sterilisering är lite väl drastiskt men skulle lösa många problem i Rosengård. Dock så skulle jag uppleva det lite omoraliskt.

Mitt förslag är att föräldrar hålls ansvariga för sina barns handlingar och blir straffpliktiga för brott som barnen begår.
Det och föräldrakörkort sen kanske situationen blir lite bättre.

Min Email:

05 Feb 2009, 19:27
Profile ICQ YIM WWW

vägra floyd wrote:

Få begrepp är väl så missbrukade som just rasism.

Jag tror inte att hudfärgen var det som utlöste uttalandet "rötäggen" emellan utan snarare uppviglarens beteende, hur han agerade.

I min bok är uppviglaren rötägget, oavsett härkomst.

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">

Nu ärdu hel ute och cyklar[:)]
Rasism är något som bara vita kan ägna sig åt.
Och vi gör det väldigt mycket. Gärna tillsammans i slutna grupper på någon fin country club är vi även planerar hur vi ska kontrollera samhället. Om man inte rösta på vänsterpartiet förstås. Då blir man automatiskt cool och medlem i "gör aldrig fel" klubben.

Min Email:

05 Feb 2009, 19:30
Profile ICQ YIM WWW

Jag tror inte det finns speciellt många "rasister" i Sverige. Däremot jävligt många som har åsikter om vår invandrarpolitik och det är tamigfan två helt skilda frågor.
Det är inte på grund av rasfrågor vi har problem i områden som Rosengård t.ex. Det är resultat av vår invandrarpolitik som skapar dessa "problemområden" runt omkring i vårt land, speciellt i storstadsområdena.
Jag är INGEN rasist, eller ens i närheten av att vara det, däremot är jag fly förbannad på just, invandrarpolitiken.
Vi är INTE rasister om vi i Sverige säger NEJ till invandring om vi inte kan erbjuda dom som kommer en vettig integration och en möjlighet att på ett smidigt sätt passa in i vårt samhälle.
Det är snarare inhumant att lite överallt i vårt land skapa dessa problemområden. Vem blir hjälpt av att bo i Rosengård?
Med alla dessa superområden med invandrare borde det ju i så fall finnas all hjälp i världen att ta hand om dom problem, som vid det här laget, borde vara ganska så kända.
Men näää....[:(!]
Jag kan förstå dessa lätt luttrade poliser som med viss uppgivenhet, möter samma problem hela dagarna och samtidigt konstaterar att ingen fan gör nåt.
Jag tror det mest beror på att dom värnar vårt land och har lika svårt som andra, att acceptera att områden kring våra storstäder, förvandlas till kopior av dom hembyar invandrarna vanligen kommer ifrån med i stort sett fullständig anarki.

Jag kan också ibland bli jävligt förbannad och har säkert någon gång hävt ur mig liknande tillmälen. Men det skäms jag inte över.

Morgan

05 Feb 2009, 20:29
Profile ICQ WWW

MoFo wrote:

Jag tror inte det finns speciellt många "rasister" i Sverige. Däremot jävligt många som har åsikter om vår invandrarpolitik och det är tamigfan två helt skilda frågor.
Det är inte på grund av rasfrågor vi har problem i områden som Rosengård t.ex. Det är resultat av vår invandrarpolitik som skapar dessa "problemområden" runt omkring i vårt land, speciellt i storstadsområdena.
Jag är INGEN rasist, eller ens i närheten av att vara det, däremot är jag fly förbannad på just, invandrarpolitiken.
Vi är INTE rasister om vi i Sverige säger NEJ till invandring om vi inte kan erbjuda dom som kommer en vettig integration och en möjlighet att på ett smidigt sätt passa in i vårt samhälle.
Det är snarare inhumant att lite överallt i vårt land skapa dessa problemområden. Vem blir hjälpt av att bo i Rosengård?
Med alla dessa superområden med invandrare borde det ju i så fall finnas all hjälp i världen att ta hand om dom problem, som vid det här laget, borde vara ganska så kända.
Men näää....[:(!]
Jag kan förstå dessa lätt luttrade poliser som med viss uppgivenhet, möter samma problem hela dagarna och samtidigt konstaterar att ingen fan gör nåt.
Jag tror det mest beror på att dom värnar vårt land och har lika svårt som andra, att acceptera att områden kring våra storstäder, förvandlas till kopior av dom hembyar invandrarna vanligen kommer ifrån med i stort sett fullständig anarki.

Jag kan också ibland bli jävligt förbannad och har säkert någon gång hävt ur mig liknande tillmälen. Men det skäms jag inte över.

Morgan

In my opiion så är invandring något positivt men det ska inte kosta skattebetalarna pengar. Det tjänar varken invandrarna eller skattebetalarna på. De som hävdar att invandringen inte kostar pengar kan läsa rapporten från England om hur många tiotalsmiljarder pund invandringen kostar England årligen. Givetvis så vågade ingen svensk tidning trycka den rapporten. När England räknade på intäkter kontra utgifter så var det en ren förlustaffär för de engelska skattebetalarna.

Som jag ser det så blir ingen glad av att bo i Rosegård eller dito område i tex Stockholm. Chanserna att integreras i det svenska samhället och ta åt sig av de värderingar vi har kring "viktiga" områden är ju obefintliga om man inte lever med dem.

Som det ser ut idag så måste Sverige begränsa invandringen pga 2 faktorer:
1. bostadsbristen
2. Arbetslösheten

Det ter sig naturligt att det blir kaos när man släpper in tiotusentals människor om det inte finns varken jobb eller bostäder.
Jag har bott i 2 länder och varit i många och ALDRIG sett något liknande den situation som råder i Sverige när det kommer till bostäder. Att behöva stå i kö för att få en bostad är ju begängt. Det till och med är på gränsen till att bryta mot de mänskliga rättigheterna (ja, de finns ju på papper i alla fall).

Om Sverige skulle börja kräva självförsörjning från första dag samt en relevant och valid universitetsexamen så skulle situationen se helt annorlunda ut. I Japan har man de kraven på sig som utlänning och de har 0% arbetslöshet bland invandrare (ja, de har väldigt många invandrare till skillnad mot vad svenska röster som är kritiska till krav på de "stackars invandrarna" säger).

I USA ställer man liknande krav på invandrare och det är blivande obelpristagare som flyttar dit. Det gynnar USA. Den sortens invandring vi har är näst intill endast duglig till att håla arbetslösheten uppe.

Min Email:

05 Feb 2009, 20:55
Profile ICQ YIM WWW

marcusss wrote:

Haraldrig wrote:

Om Sverige skulle börja kräva självförsörjning från första dag samt en relevant och valid universitetsexamen så skulle situationen se helt annorlunda ut.

Så människor som flyr från krigshärjade länder ska bli stoppade vid gränsen om de inte kan visa upp en examen?

Image
<b>Min email: marcusss79 (a) gmail.com</b>

Ja, annars är det inte bra för samället och skattebetalarna.

Min Email:

05 Feb 2009, 21:24
Profile ICQ YIM WWW

marcusss wrote:

Haraldrig wrote:

Om Sverige skulle börja kräva självförsörjning från första dag samt en relevant och valid universitetsexamen så skulle situationen se helt annorlunda ut.

Så människor som flyr från krigshärjade länder ska bli stoppade vid gränsen om de inte kan visa upp en examen?

Image

Min Email:

Håller inte med dig på flera ljusår! [V] Min arbetsgivare har ingen examen från sitt hemland. Om han hade blivit stoppad vid gränsen hade åtta svenskar varit utan jobb idag!

En annan bekant till mig var advokat och drev en advokatbyrå i sitt hemland. Här i Sverige har han varit pizzabagare i drygt 20 år. Är det vad du menar att man ska använda den där examen till? [}:)] Det intressanta är att karln aldrig någonsin klagat!

Det är vi, samhället, som har misslyckats kapitalt med att ta tillvara många värdefulla resurser som kommer hit. Det har i sin tur lett till frustration och bitterhet hos många invandrare.

Menar du att även alla mexikanare som okontrollerat dräller in i USA är nobelpristagare? Illegal aliens utgör en stor del av USA's befolkning. Glöm inte det.

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

05 Feb 2009, 22:04
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:

marcusss wrote:

[quote="Haraldrig"]

Image

Min Email:

Håller inte med dig på flera ljusår! [V] Min arbetsgivare har ingen examen från sitt hemland. Om han hade blivit stoppad vid gränsen hade åtta svenskar varit utan jobb idag!

En annan bekant till mig var advokat och drev en advokatbyrå i sitt hemland. Här i Sverige har han varit pizzabagare i drygt 20 år. Är det vad du menar att man ska använda den där examen till? [}:)] Det intressanta är att karln aldrig någonsin klagat!

Det är vi, samhället, som har misslyckats kapitalt med att ta tillvara många värdefulla resurser som kommer hit. Det har i sin tur lett till frustration och bitterhet hos många invandrare.

Menar du att även alla mexikanare som okontrollerat dräller in i USA är nobelpristagare? Illegal aliens utgör en stor del av USA's befolkning. Glöm inte det.

[/quote]

Vem somhelst kan ersätta din arbetsgivare. Han har troligen ingen spetskompetens. Läkare och advokater har olika praxis i olika länder vilket gör att jag är glad att de inte får jobb här. Såvida de inte kommer från mer utvecklade länder och det tenderar inte invandrare i Sverige göra.

Illegal invandring är ju jättebra. Ja, om man äger företag och vill ha folk som jobbar för 2$/h och inte har några rättigheter.
Den ultimata kapitalismen typ.

Min Email:

05 Feb 2009, 22:22
Profile ICQ YIM WWW

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:

[quote="marcusss"]

[quote="Haraldrig"]

Image

Min Email:

[/quote]

<font color="red">Vem somhelst kan ersätta din arbetsgivare</font id="red">. Han har troligen ingen spetskompetens. Läkare och advokater har olika praxis i olika länder vilket gör att jag är glad att de inte får jobb här. Såvida de inte kommer från mer utvecklade länder och det tenderar inte invandrare i Sverige göra.

Illegal invandring är ju jättebra. Ja, om man äger företag och vill ha folk som jobbar för 2$/h och inte har några rättigheter.

Min Email:
[/quote]
En sann entreprenör ersätter du inte så lätt. Så varför efterlysa universitetsexamina vid gränsen om de ändå inte ska användas till nåt? Hmmm... [}:)]

05 Feb 2009, 22:27
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:

FenderBender wrote:

[quote="Haraldrig"]

[quote="marcusss"]

[quote="Haraldrig"]

Image

Min Email:

[/quote]

<font color="red">Vem somhelst kan ersätta din arbetsgivare</font id="red">. Han har troligen ingen spetskompetens. Läkare och advokater har olika praxis i olika länder vilket gör att jag är glad att de inte får jobb här. Såvida de inte kommer från mer utvecklade länder och det tenderar inte invandrare i Sverige göra.

Min Email:
[/quote]
En sann entreprenör ersätter du inte så lätt. Så varför efterlysa universitetsexamina vid gränsen om de ändå inte ska användas till nåt? Hmmm... [}:)]

[/quote]

Entreprenörer som kan laga mat går det 25 på dussinet av.
FoU är vad Sverige behöver. Indien och Kina är två intressanta kandidater som kan fylla det behovet i Sverige.

Min Email:

05 Feb 2009, 22:50
Profile ICQ YIM WWW

Nu har den här tråden gått över till att för vissa medlemmar på forumet vädra sina åsikter om invandring, etnisitet och (smyg?)rasism.

Grunden i tråden var väl ändå om det är OK att individer ur polisekåren använder det språkbruk som framkommit i media de senaste dagarna.
Eftersom justitieministern, polismästaren i Malmö, polisfacket m.fl. gått ut och fördömt uttalanden och tillfälligt stängt av individerna från tjänst så tror jag man kan dra slutsatsen att det är INTE OK att säga det som sagts vare sig det är från en yrkesutövande polis eller annan individ.
Sir Realistic wrote:

Visst är det problematiskt i Rosengård, såväl som i Rinkeby och Bergsjön, men det berättigar inte polisernas ordval. <font color="red">Att de får tillmälen i "svenne-klassen" är dessvärre en del av jobbet </font id="red"> och måste tacklas på ett profesionellt sätt inte med rent rasistiska glåpord och hot som "...ska få duktigt med stryk...". Det ingår i polisens utbildning att "ta skit" med bättre psykologi än att sjunka till busets nivå. <font color="red">Arbetet som Polis väljer man själv och lär då vara medveten om yrkets trista sidor.</font id="red">

Självklart får vi "...sitta där uppe i 08 och tycka..." likväl som befolkningen i andra delar av landet får tycka till om företeelser i Stockholm, Sverige, världen...

Haraldrig wrote:

Du menar att lärare, poliser, personal på tex socialen ska acceptera att bli kallade tillmälen och till och med att bli hotade.
Jag tolererar inte att en person som blir insläppt i Sverige och får hela sitt liv här betalt av skattepengar kallar oss som betalar det för svennar eller andra nedvärderande ord.

Nej, jag menar inte att det är OK att behöva ta glåpord eller hot men att man som professionell yrkesutövare bör uttrycka sig lite mer städat. Att individer inom poliskåren och andra yrkesutövare inom den offentliga sektorn använder sig av liknande vokabulär och metoder som buset är inte professionellt.

Jag arbetar i skolmiljö och får själv ta emot vissa dumheter från elever och jag går då genast och PRATAR med individen på lugnt och sakligt sätt, inte kallar honom/henne får korkade tillmälen. Jag skulle inte kunna tänka mig att sitta i en av lärarnas arbetsrum/glasburar (jämför en polisbil) och prata nedlåtande om eleverna utanför. Man måste ut och prata med dom som är målen, inte skärma av sig i en bubbla.

Haraldrig utgår ifrån att buset i Rosengård (och andra platser) "...får hela sitt liv här betalat av skattepengar..."
Vad grundar du det på?

<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">

06 Feb 2009, 08:49
Profile

Quote:
Vem somhelst kan ersätta din arbetsgivare. Han har troligen ingen spetskompetens. Läkare och advokater har olika praxis i olika länder vilket gör att jag är glad att de inte får jobb här. Såvida de inte kommer från mer utvecklade länder och det tenderar inte invandrare i Sverige göra.

I hur stor grad är du själv oersättlig?
Alla kan inte driva ett företag med framgång. Förmodligen är det inte ens meriderande med en examina från Handelshögskolan när det gäller att driva en restaurang, VVS firma eller liknande.

En examen har inget med hur kompetet en person är. Examina är åxå bara en färskvara.

Hellre tio enteprenörer (utan examina) som vill starta, driva företag och anställa folk än folk med inaktuella papperslappar.

Vi har redan idag regler för arbetskraftinvandring där kompetensbehovet är ett kriterie. Fn kommer det mest datakunniga Indier till vår kalla nord.

Duktiga och drivkraftiga enteprenörer är det vi lider störst brist på om så det är restaurangägare eller kvantfysiker. En examina säger ingenting om intelligens eller om personens egenskaper och sociala kvalifikationer. Det finns brist på folk i nästan alla praktiska branscher där erfarenhet är viktigare än examina.

Göran Perssons väg till framgång ledde bara till att vi hade högst arbetlöshet i Europa bland jurister och akademiker. När jobb tillfällena kom så var deras utbildning mer eller mindre oaktuell.
Som tack för kaffet så blev iaf skulden till CSN kvar.

En självförsörjande medborgare oavsett härkommst kan aldrig vara fel om man så rensar avlopp eller vänder papper.

06 Feb 2009, 10:08
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:

FenderBender wrote:

[quote="Haraldrig"]

[quote="marcusss"]

[quote="Haraldrig"]

Image

Min Email:

[/quote]

Min Email:
[/quote]

[/quote]

Sverige har redan pizzabagare så det räcker och blir över.
Vad som behövs är spetskompetens för FoU.
Jag garanterar dig att du kan hitta åtminstonde 50000 pers i Sverige som kan ta din chefs plats men du hittar inte så många interntationellt framstående forskare här.
Vilket leder till mest jobb? En ny industri som Ericson eller liknande eller en resturang? Givetvis så måste vi satsa på att skapa nya produkter som leder till att vi kan exportera. Förösk exportera din mat[:)] Det svenska köket är ju världsberömt[:)]

Min Email:

06 Feb 2009, 10:44
Profile ICQ YIM WWW

Tobbe z wrote:

Quote:

I hur stor grad är du själv oersättlig?
Alla kan inte driva ett företag med framgång. Förmodligen är det inte ens meriderande med en examina från Handelshögskolan när det gäller att driva en restaurang, VVS firma eller liknande.

En examen har inget med hur kompetet en person är. Examina är åxå bara en färskvara.

Hellre tio enteprenörer (utan examina) som vill starta, driva företag och anställa folk än folk med inaktuella papperslappar.

Vi har redan idag regler för arbetskraftinvandring där kompetensbehovet är ett kriterie. Fn kommer det mest datakunniga Indier till vår kalla nord.

Duktiga och drivkraftiga enteprenörer är det vi lider störst brist på om så det är restaurangägare eller kvantfysiker. En examina säger ingenting om intelligens eller om personens egenskaper och sociala kvalifikationer. Det finns brist på folk i nästan alla praktiska branscher där erfarenhet är viktigare än examina.

Göran Perssons väg till framgång ledde bara till att vi hade högst arbetlöshet i Europa bland jurister och akademiker. När jobb tillfällena kom så var deras utbildning mer eller mindre oaktuell.
Som tack för kaffet så blev iaf skulden till CSN kvar.

En självförsörjande medborgare oavsett härkommst kan aldrig vara fel om man så rensar avlopp eller vänder papper.

En akademisk kultur i en familj innebär ofta att de har lite mer sofistikerat beteende. Människor som kommer från grushålor brukar inte vara så sofistikerade.

en behöver Sverige kompetent folk och inte fler pizzabagare.

Som sagt, häga krav på invandrare = bätrre för dem och de som tar emot dem.

När det gäller polisen i Malmö så har jag full förståelse för deras tilltag. veriges invandringspolitik leder till konflikt, segregation, fattigdom (eller som det ju heter på politiskt språk, utanförskap).

Det är otroligt intressant att ingen ens ifrågasätter vad ungdomarna gjort. Än konstigare är att media, när det gällde, skrev att det var inte muslimerna som gick bärsärk utan det var ditresta "proffsdemonstranter" och våldsverkare. Hur ska de ha det egentligen. Hur ska de ha det egentligen.

Ps. De företag som jag och frugan driver kräver i princip att det är vi eftersom ingen annan lyckats innan oss.

Min Email:

06 Feb 2009, 10:53
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
Vilket leder till mest jobb? En ny industri som Ericson eller liknande eller en resturang? Givetvis så måste vi satsa på att skapa nya produkter som leder till att vi kan exportera. Förösk exportera din mat Det svenska köket är ju världsberömt

Nämn nya Svenska storföretag som är etablerade efter 1960.[V][V][V]

Ericsson ,Volvo, SAAb mfl. visar fn hur dåligt det är med riskspridningen

Tänk åxå att det är dom små innovativa företagen som borde tillåtas växa-där borde nytänkadet finnas.

06 Feb 2009, 10:57
Profile ICQ WWW

Sir Realistic wrote:

Nu har den här tråden gått över till att för vissa medlemmar på forumet vädra sina åsikter om invandring, etnisitet och (smyg?)rasism.

Grunden i tråden var väl ändå om det är OK att individer ur polisekåren använder det språkbruk som framkommit i media de senaste dagarna.
Eftersom justitieministern, polismästaren i Malmö, polisfacket m.fl. gått ut och fördömt uttalanden och tillfälligt stängt av individerna från tjänst så tror jag man kan dra slutsatsen att det är INTE OK att säga det som sagts vare sig det är från en yrkesutövande polis eller annan individ.
Sir Realistic wrote:

Haraldrig wrote:

Nej, jag menar inte att det är OK att behöva ta glåpord eller hot men att man som professionell yrkesutövare bör uttrycka sig lite mer städat. Att individer inom poliskåren och andra yrkesutövare inom den offentliga sektorn använder sig av liknande vokabulär och metoder som buset är inte professionellt.

Jag arbetar i skolmiljö och får själv ta emot vissa dumheter från elever och jag går då genast och PRATAR med individen på lugnt och sakligt sätt, inte kallar honom/henne får korkade tillmälen. Jag skulle inte kunna tänka mig att sitta i en av lärarnas arbetsrum/glasburar (jämför en polisbil) och prata nedlåtande om eleverna utanför. Man måste ut och prata med dom som är målen, inte skärma av sig i en bubbla.

Haraldrig utgår ifrån att buset i Rosengård (och andra platser) "...<font color="red">får hela sitt liv här betalat av skattepengar..."
Vad grundar du det på</font id="red">?

Ja du, ta en titt i socialförvaltningens utgifter så får du se.
Dessutom så brukar ju media och politiker lägga skulden på just arbetslösheten när de talar om segregationen (en segregation som de själva skapar). Att de ska komma ut på arbetsmarknaden är ju det klassiska citatet. Det har det snackats om i många år, när kommer resultatet?

Min Email:

06 Feb 2009, 10:58
Profile ICQ YIM WWW

Tobbe z wrote:

Quote:
Vilket leder till mest jobb? En ny industri som Ericson eller liknande eller en resturang? Givetvis så måste vi satsa på att skapa nya produkter som leder till att vi kan exportera. Förösk exportera din mat Det svenska köket är ju världsberömt

Nämn nya Svenska storföretag som är etablerade efter 1960.[V][V][V]

Ericsson ,Volvo, SAAb mfl. visar fn hur dåligt det är med riskspridningen

Tänk åxå att det är dom små innovativa företagen som borde tillåtas växa-där borde nytänkadet finnas.

Det är ju det jag jag försöker säga. Sverige har 2 saker som gör att vi går mot U-landssituation.
1. Skatter som gör det omöjligt att anställa
2. Lågt antal forskare med spetskompetens och alldeles för låg budget för forskning.

Varför vi måste attrahera eliten från Indien mm.
Pizzabagare har vi så det räcker och blir över.

Sen kan man ju också resonera huruvida alla invandrare är anställningsbara. Vem vill ha en anställd som måste gå undan och be mitt i jobbet? Jobbade åt ett Engelskt företag när jag bodde i London och det var väldigt många arga medarbetare som också ville ha en 10min paus men inte fick det.

Min Email:

06 Feb 2009, 11:02
Profile ICQ YIM WWW

Fy fan för alla j--la "vet allt om allt" personer som ser en möjlighet att utrycka helt ogrundade påståenden på div. forum när något som detta inträffar.
Skilj på flykting mottagning & invandring!!

STÄNG & SLÄNG!

Rattle&Twang

06 Feb 2009, 11:29
Profile WWW

...Tyvärr återstår grundproblemet: En havererad integrationspolitik
där flata politiker för enkelhetens skull klumpat ihop landsmän i
ghetton som Rosengård. Ska vi ta emot människor i nöd eller
invandrare som vill pröva lyckan måste det ändå finnas en rimlig
möjlighet för dem att försörja sig eller leva ett produktivt liv.
Rosengård ÄR ett jävla aphus, skithål och ett pinsamt kvitto på
hur landet i övrigt också mår.

Heder åt de poliser som trots allt vill göra sitt jobb varje dag även
om uttryck som "apejävlar" är olämpligt. Tyvärr är det lättare att
hänga polismän för deras språkbruk, än att ställa de ansvariga
politikerna till svars. Detta larviga land vi kallar Sverige... [:(]

06 Feb 2009, 12:11
Profile ICQ YIM WWW

<i>Originally posted by Sir Realistic"]

Sir Realistic wrote:

Haraldrig utgår ifrån att buset i Rosengård (och andra platser) "...<font color="red">får hela sitt liv här betalat av skattepengar..."
Vad grundar du det på</font id="red">?

<i>Originally posted by Haraldrig"]

Ja du, ta en titt i socialförvaltningens utgifter så får du se.

Att invandrargrupperna är överrepresenterade bland socialbidragstagare är förvisso ett faktum som ingen trivs med men det är din generalisering jag reagerar på, det trodde jag att du förstod.

Du verkar grunda dina tankar på att alla invandrare lever på socialen, ingen annan än "svennar" betalar skatt, pizzabagare är mindre värda som människor än t.ex. forskare, det är enbart muslimer som bråkat i Rosengård o.s.v. En eländigt trång samhällssyn tycker jag.

Att ungdomar (och även äldre) har bråkat i Rosengård är det ingen som har förmnekat men det är ju inte det som tråden handlar om, försök hålla dig till ämnet?

Du verkar ju bo i Skåneregionen, vad har du själv gjort för att försöka främja den allmänt dåliga stämningen? Vad har du gjort för att lindra segregationen?

06 Feb 2009, 12:27
Profile

Sir Realistic wrote:

pizzabagare är mindre värda som människor än t.ex. forskare

Vart läste du det?

Jag läste det som att forskare tillför sverige mer än pizzabagare,
vart kommer människovärdet in?

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">

06 Feb 2009, 14:48
Profile ICQ WWW

Skönt att man bor i norrland så det inte är så gott om dåliga poliser haha. Enda nackdelen är att det är lika dåligt om bra poliser.

06 Feb 2009, 14:59
Profile ICQ WWW

Att polisen kallar folk för apjävlar och blattejävlar är illa... men vad som skrämmer mig är att de inte går ut med intentionen att gripa de här människorna och sätta dem inför domstol utan att själva straffa direkt på plats. Direkt ur filmen: "Han ska ha sig så mycket stryk att han inte kan stå på benen"

Det är fan totalt vidrigt. Sådana poliser vill jag inte komma i närheten av.

Videon för er som inte sett den:
http://sydsvenskan.se/webbtv/webbtv_mal ... ext=webbtv

Upploppen är självklart inte försvarbara och skyldiga ska lagföras och straffas... men ingen jävla judgedreddpolis tack!

06 Feb 2009, 15:13
Profile ICQ WWW

OGF wrote:

...Tyvärr återstår grundproblemet: En havererad integrationspolitik
där flata politiker för enkelhetens skull klumpat ihop landsmän i
ghetton som Rosengård. <font color="red">Ska vi ta emot människor i nöd eller
invandrare som vill pröva lyckan måste det ändå finnas en rimlig
möjlighet för dem att försörja sig eller leva ett produktivt liv.</font id="red">
Rosengård ÄR ett jävla aphus, skithål och ett pinsamt kvitto på
hur landet i övrigt också mår.

Heder åt de poliser som trots allt vill göra sitt jobb varje dag även
om uttryck som "apejävlar" är olämpligt. Tyvärr är det lättare att
hänga polismän för deras språkbruk, än att ställa de ansvariga
politikerna till svars. Detta larviga land vi kallar Sverige... [:(]

Helt rätt.
Pinsamt att Sverige slår sig för bröstet internationellt.
Och ännu värre är att ingen politiker i Sverige vågar säga att det är dags att styra upp skutan. De individuella poliserna är ju lätta att ställa till svars förstås och som du påpekar, politikerna är hala som ormar. Men jag undrar också varför ingen ställer de bråkande invandrarna till svars. Rätt ska väl vara rätt och moral ska väl gälla alla i samhället.

Min Email:

06 Feb 2009, 20:24
Profile ICQ YIM WWW

brukar inte vara inne å kommentera här på off topic
men jag tänkte göra ett undantag för det här är värt
att diskutera!

Jag blir så innebaljan förundrad över våran svenska
lyxångest!!

Så fort vi ser något... typ dra fjädrarna av ankor livslevande
så blir det ett debattprogram flera dagar över detta!

Varför då? jo för att vi skall kunna sova bättre om nätterna
för vi är så duktiga och präktiga i detta land!
Likadant med dom här smårasisterna till snutar...nu ska vi älta
detta och sparka folk så det lixom försvinner ur världen!!!!!!!!!!!!!

Kom igen! VAKNA!!!!!!!

Det verkar ibland som många här i Sverige får en AHA upplevelse
av en sån här grej...jag bara undrar vilken verklighet lever folk
i? Typ stoppa skiten under kudden... sen när någon polischef får
sparken... eller när någon direktör får 10 miljoner... via Media.
Tror folk att det inte händer nästa vecka igen`?

Allstå jag bara undrar!

laros66@gmail.com

Tycker att den här diskussionen i grunden handlar om huruvida poliser kan göra ett bra jobb med den typen av människosyn. Det filmades med det enda syftet att samla bevis mot upprorsmakarna. Att språkbruket är på den nivån i en filmupptagning som är ämnad för bevisföring visar på en normalisering av rutten människosyn inom kåren.

PS. inom kort lägger jag upp en tråd där jag A-B-testar mina duntäcken. Dun från torterad gås Vs. dun från avrättad gås.

06 Feb 2009, 20:25
Profile

vägra floyd wrote:

Sir Realistic wrote:

pizzabagare är mindre värda som människor än t.ex. forskare

Vart läste du det?

Jag läste det som att forskare tillför sverige mer än pizzabagare,
vart kommer människovärdet in?

Image

Vad har människovärdet för betydelse i ett dekadent samhälle som Sverige? Människovärdet är inte mer än det samhälle som bär upp det och de gemensamma värderingarna i samhället. Som det ser ut iSverige nu så har vi ingen bärande kraft. Den förda politiken leder till ett vi och dom samhälle. Kan vi däremot blomstra, utvecklas och skapa ett behov av människor så kan vi tala om människovärde.

Idag har människan ett instrumentalt värde som enbart tjänar systemet.
Det samhälle som vilade på människan är sedan länge dött.

Min Email:

06 Feb 2009, 20:29
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 85 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next