|
| Author |
Message |
|
Plexiglas
|
laros wrote: Att då se dem bedöma sig, säger det mesta om själva topicen[:D]
intressant - du menar alltså att du spelat med flera av dem som fläker upp sig i den här tråden? Berätta mer!!![8D] http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 05 Feb 2009, 21:44 |
|
 |
|
Little Wing
|
Detta var minsann en gammal tråd! Såg att jag bedömt mig själv för fyra år sen..[:I][:I] Stämde ju knappast! Spelar i band nu på lite smått seriös nivå men är ingen supergitarrist, försvinner i mängden "medelmåttor". http://www.myspace.com/rockandsoulMail: kbringeland[a]hotmail.com
|
| 05 Feb 2009, 22:33 |
|
 |
|
ralvejd
|
gehör = [:(!] rytm = [:(!] fingerfärdighet = [xx(] skapande kraft = [:I] spelar inte i band [^] /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 06 Feb 2009, 01:38 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10942 Location: I skogen utanför Göteborg
|
laros wrote: knut wrote: laros wrote: Att då se dem bedöma sig, säger det mesta om själva topicen[:D]
intressant - du menar alltså att du spelat med flera av dem som fläker upp sig i den här tråden? Berätta mer!!![8D] http://www.myspace.com/gudarsskymningNej det var inte så jag menade! Jag har ingen aning om folk här på bojen förutom typ 1-2st som oftast är på vintge eller rörforumet! En av dem är VÄLDIGT duktig ...han skulle nog bedöma sig själv ganska lågt jämfört med andra här... Vad jag menade var att det " skulle" kunna vara så..... Så bedöma sig själv verkar ju ganska meningslöst... även om det är rätt skoj att läsa hur seriöst en del bedömer sig... framför allt hur högt! laros66@gmail.comJag tycker faktiskt att realistiskt och verklighetsförankrat kunna bedöma sig själv är ett måste. Både för att veta var man står när man söker jobb och för att kunna komma vidare i sitt spel. Framförallt att kunna zooma in på de negativa delarna, och jobba på det. Men även att veta vad man kan, för att bygga trygghet i sitt spel. Jag menar verkligen inte på vare sig ett negativt â€Â
|
| 06 Feb 2009, 01:46 |
|
 |
|
notuern
|
rifle wrote: På en skala hur bra tycker ni själv att ni är på att spela.
Bedöm gehör, rytm, fingerfärdighet, skapande kraft och berätta även om ni spelar i band.
Gehör - 8(Var bäst i klassen på att hitta toner i gehörslära.) Rytm - 7(Jag är bra på rytmiker, men tycker inte att jag är svintight.) Fingerfärdighet - 7(Jag är bra, men kan bli bättre, MYCKET bättre.) Skapande kraft - 10(Jag improviserar ALLTID och är duktig på att lägga stora stämmor mm.) Jag spelar just nu i ett band, som dock går rent åt helvete(Pga. alkoholister/missbrukare i bandet som är helt omotiverade.). Länk till våran musik på myspace finns i min signatur(Grymt otight inspelning, jag har utvecklats något fantastiskt sedan dess.). Edit: Jag utgår från att 0 är helt värdelös, 5 är genomsnittligt och 10 är så bra det bara kan bli. <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 06 Feb 2009, 01:55 |
|
 |
|
notuern
|
FenderBender wrote: <b>Gehör:</b> Jag tillhör en liten skara människor som "lider" av nästintill fullständigt gehör. Det gör (tyvärr) att jag aldrig lyckats lära mig noter - betraktar mig själv som tonblind. Dock ej tondöv! <b>9</b>
Samma här.. jag har även något som kallas "Synthesi", vilket innebär att jag SER tonhöjder och rytmiker, och det översätter jag lätt till en rörelse över greppbrädan. Det som är konstigt är att jag har svårt att förklara HUR jag ser tonhöjderna och rytmikerna(På ett ungefärligt som en sk. "pianoroll": http://www.umsl.edu/~fraundorfp/rworld/piano_roll.png), och jag kan inte höra en låt och säga vilka band jag ska spela på, men jag kan höra en låt och spela den nästan rakt av. Jag har gått Estetisk linje med musikinriktning, och lade mer eller mindre ner bara för att jag inte kunde lära mig noter. Jag kunde lära mig och förstå det rent teoretiskt, men det var helt omöjligt för mig att översätta det till nävarna, eftersom att jag måste göra en bild till en annan bild, och sedan föra över det till händerna. ;X <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 06 Feb 2009, 02:03 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
notuern wrote: rifle wrote: På en skala hur bra tycker ni själv att ni är på att spela.
Bedöm gehör, rytm, fingerfärdighet, skapande kraft och berätta även om ni spelar i band.
Gehör - 8(Var bäst i klassen på att hitta toner i gehörslära.) Rytm - 7(Jag är bra på rytmiker, men tycker inte att jag är svintight.) Fingerfärdighet - 7(Jag är bra, men kan bli bättre, MYCKET bättre.) Skapande kraft - 10(Jag improviserar ALLTID och är duktig på att lägga stora stämmor mm.) Jag spelar just nu i ett band, som dock går rent åt helvete(Pga. alkoholister/missbrukare i bandet som är helt omotiverade.). Länk till våran musik på myspace finns i min signatur(Grymt otight inspelning, jag har utvecklats något fantastiskt sedan dess.). <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6> Måste bara fråga, om jag spelar upp en jazzlåt för dig en gång, kan du spela ackorden i låten direkt då? /Magnus
|
| 06 Feb 2009, 02:04 |
|
 |
|
texas
|
Undrar vad Gilbert eller Satriani skulle skriva,Yngwie vet jag redan vad han skulle skriva.
Det som kan störa mig är att när jag hör saker i huvudet så klarar jag inte av att spela det.Improvisation skulle jag behöva bli bättre på,upprepar mig till förbannelse.Försökte ett tag med att spela så långsamt det bara gick,bara för att höra toner som skulle komma och inte bara låta fingrarna vandra dit de varit förrut.
Så här blir det låga 2:or rakt igenom. Utom gehör där jag är ett totalt misslyckande. Fast skapande kan jag nog knipa en 3:a på,kan slänga iväg nya riff en gång i minuten,men jag har inget minne så dan efter är dom förlorade för alltid[:)]
|
| 06 Feb 2009, 02:13 |
|
 |
|
notuern
|
Magnus Olsson wrote: Måste bara fråga, om jag spelar upp en jazzlåt för dig en gång, kan du spela ackorden i låten direkt då?
/Magnus
Troligtvis inte, mestadels eftersom att jag inte har ett allt för bra tonminne. Däremot så kan du spela ett ackord och jag kan plocka ut de enskilda tonerna ganska snabbt. Som sagt så har jag synthesi, vilket gör mitt gehör väldigt udda. Jag har svårare att plocka ackord på gitarr än på keyboard, för mitt synthesi stämmer bättre med ett keyboard, vilket gör gitarr något ologiskt för mig. Det innebär i sin tur att jag inte skulle kunna plocka ut ett "jazz-ackord" på en gång när jag spelar gitarr, men förmoderligen så skulle jag klara det på keyboard. Och om du tycker att jag har rankat mig för högt så tänker jag som så att 10 är absolut gehör, och 5 är en skolkörsångare. [:p] <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 06 Feb 2009, 02:15 |
|
 |
|
BennyBanana
|
Om man räknar som att 10 är att man fullständigt bemästrar det, alltså <b>fullständigt</b> bemästrar och kan allt som har med det att göra, så skulle jag nog säga så här: Gehör: 3,5 Rytm: 4 Fingerfärdighet: 5 Skapandekraft: Om det här menas med idéflöde, så skulle jag nog säga 6-7 nånting. Jag tror inte alla tänker på samma sätt när de sätter 10´or. Om 10'orna menas med "Har inga direkta problem med det, kan hänga med på det mesta" så skulle jag nog sätta lite högre på mig också. Men om man tänker att man verkligen bemästrar det till fullo, att det inte finns nånting mer att lära om det, så får man nog en annorlunda bild av det. ------------------------------ http://www.myspace.com/bennynilsson
|
| 06 Feb 2009, 08:23 |
|
 |
|
Con Chord
|
Kul att läsa men lite svårt att jämföra mellan olika svar då alla har sin egen referens. Om 10 är så bra man kan bli funderar jag.. Hur bra KAN man bli?
Men, jag gör ett försök:
Gehör: Jag hör om jag spelar fel och jag hör om andra spelar fel. Däremot skulle jag ha svårt att kunna skriva noter eller tabbar genom att lyssna på en låt. Betyg: 3
Rytm: Bedömer mig som medelmåttig. Jag är hyfsat tight men långt från bäst. Betyg: 4
Fingerfärdighet: Jag kan spela ganska snabba grejor som sitter i ryggmärgen men det är jag knappast unik med. Betyg: 3,5
Skapande kraft: Jag skriver 90% av låtarna i vårt band. Det är ingen stor variation men det passar för oss. Skapade betydligt mer innan BHF-tiden (Barn, Hus, Fru). Betyg: 3
Japp, jag spelar i band och har gjort det mer eller mindre de senaste 20 åren.
Slutsats: Det finns många saker jag borde träna på. Jag har flera utvecklingsområden men jag gillar prylar och vi har jäkligt skoj då vi repar/gigar även om det blir för sällan.
steelcarl(a)hotmail.com
|
| 06 Feb 2009, 09:02 |
|
 |
|
John the Revelator
|
Skulle tippa på något i denna stil: gehör 6-7 rytm 4-10 beroende på inspiration och engagemang fingerfärdighet 5-7 beroende på om man är uppvärmd skapande kraft 8 Spelar i http://www.myspace.com/lemonbird
|
| 06 Feb 2009, 11:49 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
Jag är rätt så bra faktiskt [:D] Dock är jag nästan aldrig nöjd, om man säger, måste hela tiden känna att jag åtminstone försöker bli bättre.
Förtröstansfullt nog kan jag ta till mig komplimanger ibland och överraska mig själv på inspelningar - "woao! spelade <u>jag</u> det, kooolt" [:)]
|
| 06 Feb 2009, 12:40 |
|
 |
|
DrSlim
|
Jag är en riktig sopa på att lira. Har lirat olika band och med diverse musiker/musikanter i ungefär trettio års tid men aldrig lyckats skaffa mig någon bra teknik. <i>Men"] - jag är en jävel på att fuska. Och jag har lärt mig fuska så till den milda grad att det finns de som på fullt allvar tror att jag kan lira. Jag har t.o.m. lyckats med att periodvis försörja mig på detta bristfälliga hanterande av gitarr. Är det nåt jag möjligen skulle kunna sägas vara bra på så är det väl att få till ett bra sound.
|
| 06 Feb 2009, 12:59 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
BennyBanana wrote: Om man räknar som att 10 är att man fullständigt bemästrar det, alltså <b>fullständigt</b> bemästrar och kan allt som har med det att göra, så skulle jag nog säga så här: Jag tror inte alla tänker på samma sätt när de sätter 10´or. Om 10'orna menas med "Har inga direkta problem med det, kan hänga med på det mesta" så skulle jag nog sätta lite högre på mig också. Men om man tänker att man verkligen bemästrar det till fullo, att det inte finns nånting mer att lära om det, så får man nog en annorlunda bild av det. ------------------------------ http://www.myspace.com/bennynilssonJa, det är så jag också menar. En 10a på gehör så har man perfekt pitch, någon kan slå på en lyktstolpe och man berättar vilken ton det, någon kan sätta sig på ett piano klaviatur och man kan säga vilka toner det sitter på, om någon spelar upp en låt (vilken låt som helst, extremt avancerat avantgarde) så kan man skiva ner låten i realtime, när låten är slut så kan man hela. Med sitt instrument i handen så kan man spela med vad som helst direkt när man hör man det utan att missa eller behöva leta. En 5a på gehör så kan man spela enkla pop/rock/hårdrocklåtar efter att ha hört dom en gång, man har på en bra dag näst intill felfri relative pitch (interval och ackord), man känner igen modes direkt och kan plocka ut allt om man lägger lite tid på det, typ. En 10a på fingerfärdighet och man kan spela allt första gången man försöker. Jag tror också att många här har väldigt olika bedömningsskalor. /Magnus
|
| 06 Feb 2009, 13:14 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
notuern wrote: Magnus Olsson wrote: Måste bara fråga, om jag spelar upp en jazzlåt för dig en gång, kan du spela ackorden i låten direkt då?
/Magnus
Troligtvis inte, mestadels eftersom att jag inte har ett allt för bra tonminne. Däremot så kan du spela ett ackord och jag kan plocka ut de enskilda tonerna ganska snabbt. Som sagt så har jag synthesi, vilket gör mitt gehör väldigt udda. Jag har svårare att plocka ackord på gitarr än på keyboard, för mitt synthesi stämmer bättre med ett keyboard, vilket gör gitarr något ologiskt för mig. Det innebär i sin tur att jag inte skulle kunna plocka ut ett "jazz-ackord" på en gång när jag spelar gitarr, men förmoderligen så skulle jag klara det på keyboard. Och om du tycker att jag har rankat mig för högt så tänker jag som så att 10 är absolut gehör, och 5 är en skolkörsångare. [:p] <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6> Okey, för mig är en normal skolkörsångare ungefär 0.5. Jag tror faktiskt att det är så för alla, lättare på keyboard än på gitarr (iallafall för alla som har lite erfarenhet av ett klaviatur). Ett keyboard är mycket mer visuellt och logiskt än en gitarr. Generellt så har alla keyboardister jag jobbat med mycket bättre gehör än alla andra musiker jag jobbat med. Jag tycker också det är lättare att plocka ut på keyboard. /Magnus
|
| 06 Feb 2009, 13:18 |
|
 |
|
ChronicTown
|
notuern wrote: jag har även något som kallas "Synthesi"
notuern wrote: Som sagt så har jag synthesi,
notuern wrote: för mitt synthesi
Är det synestesi du talar om eller har du en specifik kompetens inom grekisk folkmusik? http://www.synthesimusic.com/
|
| 06 Feb 2009, 13:23 |
|
 |
|
rifle
|
Magnus Olsson wrote: [Jag tror också att många här har väldigt olika bedömningsskalor.
/Magnus
Borde haft med dina riktlinjer när jag skapade tråden [:D]
|
| 06 Feb 2009, 13:54 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
rifle wrote: Magnus Olsson wrote: [Jag tror också att många här har väldigt olika bedömningsskalor.
/Magnus
Borde haft med dina riktlinjer när jag skapade tråden [:D] [:D] Nja, så viktigt är det nog inte. /Magnus
|
| 06 Feb 2009, 13:58 |
|
 |
|
_jesper_
|
Code: gehör: 1 rytm: 2 fingerfärdighet: 3 skapande kraft: 2 spelar i band: 0
Jag hör om jag spelar fel.. men är ganska dålig på att höra åt vilket håll jag ligger fel.. Jag är rätt bra på donkey konga...  Jag är ganska fingerfärdig på andra områden, så jag måste helt klart vara en potentiell fyra även här  När jag skapar så gör jag bara random saker jag tycker låter bra, det blir inte många poäng. Rätt nöjd måste jag säga [^]
|
| 06 Feb 2009, 14:50 |
|
 |
|
Chopper
|
Gehöret är rätt bra. Jag har sjungit kör ett drygt tiotal år och klarar rätt bra att plocka ut en stämma eller att höra om en ton är falsk.
Takt och rytm är oxå rätt ok.
Fingerfärdigheten är usel och jag skyller på att jag egentligen började spela elgitarr o vuxen ålder, innan dess hade jag bara en seg jesusklinkare, bas och en massa munspel.
Skapande kraft, nej inte nåt speciellt. Jag sitter och plockar fram slingor ibland som jag kan sitta och groova på några timmar men skriver aldrig ner nåt. Det finns tillräckligt många andra skapande krafter i gruppen jag spelar i och jobbet jag har tar all psykisk energi.
Spelar kompgitarr i det dottern kallar "gubb-bandet" och bas i ett coverband. Munspel till gospelkören.
|
| 06 Feb 2009, 15:12 |
|
 |
|
PGW
|
På en skala 1 - 10, öh, hmmm.....
Fingerfärdighet : mellan kass & något över genomsnittet, högst varierande beroende på dagsformen - är lite paj i nacke axlar efter en bilolycka. Rytm & takt : 6 = något bättre än genomsnittet. Gehör : 6 - man hör ju skillnad på Maj, 6:or & 7:or[:D] Skapande : handlar mest om att få fingrarna ur det berömda hålet & faktiskt göra något riktigt. Att schemalägga "skapandet" ( låter j***gt överpretentiöst IMO - lite trollkarlsaktigt ur någon saga ) ger en hel del insikter. Arrar gärna om lite - mest med utgångspunkten att vi är en trio ( elpaddel, hundhus & koskinn [:D]), enkelt hårdsväng ska det vara.
Spelar elpaddel & körar i vår fett-trio Stampede/DKW, låter väl ungefär som namnet... eller med farsans vokabulär "Big Stomp Skramlers"[:D][:D]
You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 06 Feb 2009, 19:33 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
*Till anonyma gitarrister* Hej. Jag heter Jesper. Jag spelar gitarr i ett band som återfallsgitarrist,å jag suger.[:D] Ur alla perspektiv. *I kör-samtliga* HEEEEEEEEEEEEEEJ JESPER!![;)][^][:D] hrj743@hotmail.com
|
| 06 Feb 2009, 20:05 |
|
 |
|
Andrew Blakk
|
Äsch vad gör det om folk bedömer sig själva högt. Man bedömer ju sig kanske ofta i det sammanhanget man spelar eller dom man spelar tillsammans med. Inte kanske mot ens idoler eller STORA gitarrister. Jag kan själv tycka att hohoho.. tyckte jag så där för snart 4 år sen. Jaja, idag vet jag bättre... Idag är jag en bra mycket bättre gitarrist(börjar bli på den nivå som jag tyckte då var lite utav en utopi) än då samtidigt som jag inser att jag har mängder att lära och kämpar på ännu mer. Det tyckte jag inte då. Ödmjukheten kommer välan liksom med kunskapen. Men samtidigt är det väl bättre att man höjer sig själv och fortsätter... än att sänker sig själv och kanske neggar ihop. [:)] ________________________________________________________________________________________________ <b><font color="green">http://www.ponamerosundown.com - http://www.myspace.com/ponamerosundown</font id="green"> Kommande spelningar: 090207 Stockholm, RoQ 090314 Trosa, Hoj hoj </b>
|
| 06 Feb 2009, 20:31 |
|
 |
|
notuern
|
Magnus Olsson wrote: Okey, för mig är en normal skolkörsångare ungefär 0.5.
Jag tror faktiskt att det är så för alla, lättare på keyboard än på gitarr (iallafall för alla som har lite erfarenhet av ett klaviatur). Ett keyboard är mycket mer visuellt och logiskt än en gitarr. Generellt så har alla keyboardister jag jobbat med mycket bättre gehör än alla andra musiker jag jobbat med. Jag tycker också det är lättare att plocka ut på keyboard.
/Magnus
Ok, jag räknar en 5a som någon som kan sjunga "ok" till en låt, kunna ta hyffsade oktaver mm. Med din utgångspunkt så är jag nog en 5:a isf. Jag har som sagt ett unikt gehör som både gör det lätt och svårt för mig. Solon faller på plats nästan på en gång, men ackord mm. blir "grötigt" i huvudet på mig(Iaf. på gitarr.). Ersmarker wrote: Är det synestesi du talar om eller har du en specifik kompetens inom grekisk folkmusik?
Synestesi var det jag menade! Så kan det gå när man skriver mitt på natten! [:o)][:I] Jaojao, i vilket fall som så ser jag tonerna och rytmiken jag hör, och tydligen så innebär synestesi inom musik nästan alltid ovanligt bra gehör(Dock aldrig absolut.). Själv tycker jag nog att jag är ganska så dålig på det mesta, men realistiskt så ligger jag nog på de poängen jag satte mig själv på, men som sagt så ser jag så mycket brister att jag gärna sätter mig själv lägre. <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 06 Feb 2009, 20:34 |
|
 |
|
blueskalle
|
Jag bedömmer mig själv som en bluff på alla punkter och väntar bara på att någon ska komma fram på ett gig och säga:" Du kan ju för fan inte lira! Du är ju bara en jävla bluff!" Än så länge får jag dock fortsätta...[;)][:D] Kalle http://www.buzzinblues.comhttp://www.myspace.com/buzzinblues
|
| 06 Feb 2009, 20:43 |
|
 |
|
vodooman
|
blueskalle wrote: Jag bedömmer mig själv som en bluff på alla punkter och väntar bara på att någon ska komma fram på ett gig och säga:" <font color="red">Du kan ju för fan inte lira! Du är ju bara en jävla bluff!</font id="red">" Än så länge får jag dock fortsätta...[;)][:D] Kalle http://www.buzzinblues.comhttp://www.myspace.com/buzzinbluesAMEN! haha [:D] viktigast är nog att man är duktig nog att andra kan orka lyssna på en! [;)] om man är ute efter att spela live iaf! vi borde ha träff där vi dömer varandra ist, blir nog mycket lättare att säga var man ligger på för nivå då. en annan vågar nog inte ens jamma med vissa här hihi [:D] http://www.myspace.com/roselinegroupmail; voodooman[a]live.se
|
| 06 Feb 2009, 21:19 |
|
|