View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 07:20

Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hur "vet" man att ett ANOS rör är sjyst? 
Author Message

Post Hur "vet" man att ett ANOS rör är sjyst?
Jag letar runt lite bland ANOS rör och ahr hittat lite olika. Bland annat ett visst rör som mäter 1,6/1,2ma. Anses detta vara "för lågt"? har sett mätningar på över 3.

Vad bör jag kolla efter för värden och mätningar?

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison

02 Feb 2009, 19:11
Profile ICQ WWW

ANOS kan ofta betyda "detta gamla och begagnade rör måste jag snabbt sälja vidare innan det går sönder". Genom att kalla det ANOS kan man också sätta ett högre pris.

Oberoende av vilka värden röret visar så finns det inget som garanterar att röret håller mer än några dagar. Det kan bli mikrofoniskt eller gå sönder oberoende av hur fina värden det uppvisar. Så när du bestämmer dig för hur mycket du är villig att betala kan det vara bra att räkna med risken att röret går sönder inom några dagar.

------
Dom låter alla lika

02 Feb 2009, 21:18
Profile

Ett nytt sätt att (dyrt) kränga rejält använda rör som fortfarande råkar mäta bra. Dessutom kan du aldrig lita på några mätvärden, om du inte vet hur/mot vad testaren är kalibrerad mot.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

02 Feb 2009, 21:25
Profile WWW

Bra det var det jag ville höra. Precis som jag trodde med andra ord! [:)]

Vågar man lita på Tango Tubes? [:I] [:)]

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison

02 Feb 2009, 22:35
Profile ICQ WWW

Jag litar på Tango Tubes = Rojoz. Har uteslutande positiva erfarenheter av honom.

------
Dom låter alla lika

02 Feb 2009, 22:40
Profile

Tuff wrote:

Jag litar på Tango Tubes = Rojoz. Har uteslutande positiva erfarenheter av honom.

------
Dom låter alla lika

Låter bra det. Det är enligt hans ord att det är "ett bra begagnat" med bra mätvärden mot hans referens.

Hoppas de är sant för de är de första nästan-nos rör jag tänkt inhandla. Telefunken ECC83 i en Vox ac30 kan väl inte vara allt för fel?

__

02 Feb 2009, 22:51
Profile ICQ WWW

Kom bara ihåg att bra mätvärden inte är någon som helst garanti mot mikrofoni eller andra "mekaniska" fenomen, saker som kan göra rör praktiskt oanvändbara.

/Sixten

02 Feb 2009, 22:59
Profile WWW

<i><i>Hoppas de är sant för de är de första nästan-nos rör jag tänkt inhandla. Telefunken ECC83 i en Vox ac30 kan väl inte vara allt för fel?"]"]

Telefunken har lång livstid och solid konstruktion. Jag har sällan fått dåliga Telefunkens trots att vissa av dom har varit jävligt gamla och mycket använda. Dessutom låter dom bra. Mina absoluta favorit ECC83:or.

03 Feb 2009, 00:11
Profile

I en sjysst, gammeldags värld kallades såna rör för "pulls" - dvs dom kunde komma precis varsomhelst ifrån, och prissattes ganska lågt för att ingen hade nån som helst koll på hur hårt dom gått - trots hyggliga mätvärden och att dom ser ut som nya kan dom ju ha gått 15000 timmar i ett mätinstrument i nåt labb, t ex - likaväl som dom kan ha gått FEM timmar om samma instrument stått i ett mob-förråd.

Jag har "pulls" här från gamla radioapparater - ska jag kalla dom för ANUS och kränga dom dyrt? Nope :-) - dom får gå i mina och kamraternas grejor tills dom stupar. Och nej, TFK ECC83 är inte dom bästa man kan ha i en AC30, tycker jag. Alltför rena och sprilliga, för lite krämighet. Testa GEC 12AX7 (gamla loggan) eller Mazda....
Men det är ju jag, det. :-)

Och just ja - 1,6/1,2 anser jag nog är för stor skillnad mellan triodhalvorna för att betala stora pengar - men återigen: det beror på vad som mätts, och hur och med vad för apparat/vilka spänningar. Samma rör kanske visar upp 1,6/1,6 vid korrekt arbetspunkt, eller efter 20 minuters uppvärmning...
/R

03 Feb 2009, 00:32
Profile

Mjo visst är det som Ballz säger. Tanken var att jag ville ha tag i ett bra rör att sätta i V1 (A. Normal och B. Top Boost) i voxen. Bytta från orginal till ett JJ och märkte stor skillnad och kände att om det går att få så mycket mer liv i ljudet genom bra rör så kan det vara värt en slant.

Men vart efter man tittar inser jag nog mer och mer att man "måste" ha ett Mullard NOS ECC83 om man ska vara nöjd... Men f-n 1000:- är mycket för ett rör, även om det ska hålla 10000h! Önskar att det gick att testa sånt här man det går ju inte. Visst låter det hur bra som helst skulle jag lägga de pengarna på de utan problem. Men tänk om de inte blir som man tänkt sig.

Jag blev då erbjuden ett TFK (det vi pratat om tidigare) från Rojoz som är ett "bra beg" enligt honom för 300:-. Men jag vet väldigt lite om gamla rör så jag har inte så mycket att säga till om. Är det ett rimligt pris ändå? Perfekta TFK är ju svindyra de också.

__

03 Feb 2009, 00:42
Profile ICQ WWW

Rojoz är hyvens, har alltid levererat det han lovat (till mig). Sen är det ju upp till var och en att bedöma priset för beggade rör - det finns ju inga 100% garantier för att röret tuffar och går i flera år till.

03 Feb 2009, 08:49
Profile WWW

undrar om inte ditt GEC är ett mullardrör ;), Mazda låter lite osäkert också, de märkte om massvis med andra tillverkares rör!

03 Feb 2009, 10:10
Profile WWW

Hm, om man skulle skriva en bok och sen bara hänvisa till den i disskusioner, vad tror ni om det? [:o)]

03 Feb 2009, 10:34
Profile

03 Feb 2009, 11:12
Profile WWW

Men f-n 1000:- är mycket för ett rör, även om det ska hålla 10000h!

det normala för ett "nos" ecc83 ligger nog snarare kring 2-3K timmar om det sitter i V1. TFK smooth plates ryktas ska kunna nå 10K timmar, men har aldrig officiellt behäftats med ngn sådan garanti.

03 Feb 2009, 11:20
Profile WWW

Jag blev då erbjuden ett TFK (det vi pratat om tidigare) från Rojoz som är ett "bra beg" enligt honom för 300:-. Men jag vet väldigt lite om gamla rör så jag har inte så mycket att säga till om. Är det ett rimligt pris ändå? Perfekta TFK är ju svindyra de också.

Priset är helt ok för ett sådant rör beg. De håller hur länge som helst. Jag har några sådana, som använts en del tidigare men som fortfarande tuffar på.

Däremot passar inte Tfk:s egenskaper mig så himla bra, även om det är ett fantastiskt fint rör. Det finns andra rör som jag föredrar (det är väl som att säga att man gillar spanskt bubbel bättre än Champagne...flå't).

Någon som vill byta grejor? Har du några beg Mullards, Philips, RCA, Brimar, JAN, GE, Sylvania osv. kan jag kila hem och plocka ihop några beg Tfk i utbyte.

/Gunnar

03 Feb 2009, 11:45
Profile

Låt oss säga att jag vill lägga kring 400:-.

Jag har ett Smooth-plates Tele beggat för 300:-. Jag har även nya Tungsram ECC83 för 350:-, nya Sylvania 12AX7A/7025 tidigt 60-tal för 450:-. Ei ECC83 tidigt 80-tal, märkta bla. Siemens för 300:-. Det finns säkert mycket mer men de är några förslag.

Vad vill min Vox ha i V1?

__

03 Feb 2009, 15:36
Profile ICQ WWW

vox-kretsen kom ju till när mullard stod på höjden av kvalitet. Man kan ju rimligen anta att den bestyckades med sådana rör när den skeppades ut från fabrik. Kretsen borde väl till och med byggts kring Mullards, eftersom det var det som fanns till hands i England. Tror inte det blir "fel"[:)] med ett sånt i V1.

För min egen del brukar jag reservera TFK smooth till fasvändaren, där de enl min uppf är helt oslagbara.

03 Feb 2009, 16:09
Profile WWW

Låt oss säga att jag vill lägga kring 400:-.

Jag har ett Smooth-plates Tele beggat för 300:-. Jag har även nya Tungsram ECC83 för 350:-, nya Sylvania 12AX7A/7025 tidigt 60-tal för 450:-. Ei ECC83 tidigt 80-tal, märkta bla. Siemens för 300:-. Det finns säkert mycket mer men de är några förslag.

Vad vill min Vox ha i V1?

Om man går på det du har idag skulle jag testa:
alt 1 tungsram
alt 2 EI
alt 3 TFK

Har du flera individer av samma märke (tungsram?) föreslår jag att du testar <u>ALLA</u>, det kan skilja en hel del i respons och ton!

03 Feb 2009, 16:16
Profile WWW

Hm, om man skulle skriva en bok och sen bara hänvisa till den i disskusioner, vad tror ni om det? [:o)]
knut wrote:

blir ju inte så mkt diskussion då
[:D][:D][:D]

Sven-Tjosan

03 Feb 2009, 16:30
Profile

Jag hittar desvärre väldigt lite info om Tungsram och hur de låter. Någon som kan hjälpa mig med de?

__

03 Feb 2009, 16:35
Profile ICQ WWW

Javisst, de ligger rätt nära Mullard, men har mer briljans och sprödhet på toppen. Om du har ngra är det väl bara att prova?[:)]

Jag föredrar helt klart Tungsram i mina marshalltoppar framför Mullard. Mullardrören är för mörka och murriga i min smak.

03 Feb 2009, 17:51
Profile WWW

Javisst, de ligger rätt nära Mullard, men har mer briljans och sprödhet på toppen. Om du har ngra är det väl bara att prova?[:)]

Jag föredrar helt klart Tungsram i mina marshalltoppar framför Mullard. Mullardrören är för mörka och murriga i min smak.

Det där låter väldigt lovande. Någon mer som har samma uppfattning?

Jag har inga nu men funderar lite på de eftersom de är relativt billiga.

__

03 Feb 2009, 19:02
Profile ICQ WWW

Om du är nyfiken på Telefunken kan jag rekommendera ett "ribbed plates" istället. De brukar ju vara billigare, och om jag hade haft en hatt hade jag lovat att äta upp den om du skulle kunna höra skillnad på ett sådant och ett "smooth plates". EI övertog f ö Telefunkens utrustning och kanske är det också därför som även EI har "smooth plates". Men de har ju förstås inte fått nån egen mytologi (än?).[}:)]

Telefunken liggger oftare närmare de specade värdena än andra rör, och har oftare hyfsad balans mellan rörhalvorna. Det innebär naturligtvis inte i sig någon självklar fördel i gitarrförstärkarsammanhang, men det betyder att de inte är riktigt lika mycket "personligheter" som exempelvis Mullards eller Tungsram, vilka varierar mycket från rör till rör, och ofta dessutom mellan rörhalvorna.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

03 Feb 2009, 19:40
Profile ICQ WWW

EI övertog f ö Telefunkens utrustning och kanske är det också därför som även EI har "smooth plates". Men de har ju förstås inte fått nån egen mytologi (än?).

En sak de är ökända för är mikrofoni, men om man hittar ett fungerande ex så låter de riktigt bra! Gav bort ett till en kompis som satte det i V1 i sin marshall 50w bass topp, och han vart helnöjd!

03 Feb 2009, 20:44
Profile WWW

Hmm man kanske skulle sätta Ei's i PI på voxen. Eftersom de nu ska vara byggda efter TFK och ska tydligen låta väldigt likt.

För övrigt så tror jag att jag ska ta ett Tungsram att testa med. Känns säkrare att köpa ett äkta NOS än ett ANOS som "kanske" håller länge.

__

03 Feb 2009, 23:15
Profile ICQ WWW

Sitter på ett par Telefunken ECC83 helt NOS som kan avyttras. Är sugen på RCA 7025/AX7/AT7... och ett helrör.

Sen undrar jag hur ni ser på var man skall lägga pengarna om man nu inte anser sig rik nog att köpa bästa NOS till alla positioner. Exemplet är en Super Reverb Blackface, håller ni med om följande prioriteringsordnign:
1. V1/V2 (beroende på vilken kanal man lirar på)
2. Slutrör
3. Reverb recovery
4. Fasvändaren
5. Reverb send

Vad säger panelen om Miniwatt? Har för mig att de är Phillips, är det nåt att ha?

04 Feb 2009, 16:45
Profile

normalt sett med de flesta förstäkare resonerar jag såhär:

V1
slutrör
fasvändare
tonstack

Var reverbet passar in vet jag inte, har aldrig haft rev i nån stärk.

Miniwatt är oftast Philips Holland (aka. amperex, bugle boy), men kan också vara import, tex Mullard eller Australienska Philips. Kolla koderna. B-kod = mullard, Delta-kod = Holland

04 Feb 2009, 18:50
Profile WWW

Vad säger panelen om Miniwatt? Har för mig att de är Phillips, är det nåt att ha?

Jag har en del pulls som är Holländska Philips-rör. Jag tycker de är väldigt bra rör. De har låtit bra i alla förstärkare jag testat.

------
Dom låter alla lika

04 Feb 2009, 19:28
Profile

För min egen del brukar jag reservera TFK smooth till fasvändaren, där de enl min uppf är helt oslagbara.

Men Tesla är inte fy skam heller.

------
Dom låter alla lika

04 Feb 2009, 19:56
Profile
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next