Izzy wrote:
...Ni som meckar Fender ofta - brukar ni dra om jordningen till galaktisk, dvs. ej genom chassit?...
Jag kan bara svara för mig...
Jag ändrar i princip aldrig jordningen i blackface eller silverface Fenders. Efter en riktig service, med byte av glättningskondingar, byte av dåliga rör m.m. brummar de sällan något nämnvärt.
Om man bara gör jordningar i chassit <u>på rätt sätt</u> är det, som jag ser det, inga som helst problem med att göra det.
Vid någa enstaka tillfällen har jag flyttat jorden för fasvändaren fysiskt närmare slutrören, vilket möjligen har hjälpt lite grand, men det finns nog annat som ger bättre resultat.
Annars tycker nog jag att den vanligaste orsaken till brum i dessa stärkare är biasspänningen. Flera gånger har jag fått montera extra glättningskondingar (typ 100 uF eller mer) på biasspänningen ("efter" biaspotten). Eftersom det är så lätt att åtgärda på det viset, har jag dock inte bekymmrat mig om varför det brummar i vissa stärkare men inte i andra... [:I]
Det kan även brumma, framförallt i vissa silverface, beroende på hur t.ex. trådarna för Vibratokanalens potentiometrar är dragna. Här är man nära glättningskondingarna på andra sidan chassit och jag misstänker att det är det som kan spöka. Ibland behöver man flytta trådarna en liten bit.
I vissa silverface är det lindat en tunn, plastisolerad kopplingstråd runt vissa trådar som är placerade mellan komponentkortet och pottarna. Dessa skärmtrådar är jordade i båda ändar och är väl tänkta att vara någon skärmning som ska minska störningar och brum. Jag upplever det som att dessa "skärmningar" istället kan orsaka brum...
Trådarna som är dragna "ovanför kortet" för vissa B+ och de från de båda kanalerna till de två 220 koms mixermotstånden, kan också spöka. Man kan behöva flytta deras läge för att minska brum.
Ormboet i silverface kan orsaka brum som inte finns med den betydligt snyggare tråddragning som oftast finns i blackface.
Om man har originalfotomkopplaren inkopplad kan den, eller rättare sagt dess kabel, orsaka brum. Det är kabeln för reverbfotomkopplaren som då är boven. Den verkar behöva ha en riktigt bra skärmning. Jag misstänker att detta är en av anledningarna att Fender löst reverbets fotomkopplarinkoppling i stärkarkretsen olika på de nya reissue:na (t.ex. '65 Deluxe Reverb, '65 Super Reverb eller '65 Twin Reverb) på annat sätt än t.ex. original AB763. Kan också ha med brusproblem att göra... Lösningen i reissue:na rekomenderas...
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com