View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 01:43

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Reverblösning för tvåkanalig showman 
Author Message

Post Reverblösning för tvåkanalig showman
Näsan i Showman SF typ 70-tal med master, 100w. Godingen är rejält moddad i flera omgångar. Reverbet var ur funktion men funkar nu.

Normalkanalen ombyggd till trestegs distkanal. Man har tagit tremoloröret och gjort det till gainsteg med katodföljare som driver tonstack. Lät sådär. Nu är den mer 2203-lik och inte så tokig faktiskt.

Jag funderar på om man skulle kunna få snyggt reverb på båda kanalerna även med denna distkanals-lösning? Testade att mixa ihop kanalerna före 10pF/3M-kombon. Men det påverkar soundet och frekvenserna i distkanalen så mkt. Låter riktigt uselt. Och distkanalens master påverkar normalakanalen lite.

Man kan kanske labba med andra värden på kombon? Vad är era favortier? Vilket värde skulle kunna funka bra om man kör ihop Vibrato- och Normal- (dist-kanal) före kombon? Kanske 180k utan konding?

/Gunnar

01 Feb 2009, 02:01
Profile

LS-Mod... Som borde vara en smal sak för dig att prova.

Sven-Johan

01 Feb 2009, 14:58
Profile

Som Sven-Johan säger, med LS-modden och sedan en 500pF konding från normalkanalen åxå så kan det bli bra reverb.

Jag har satt ett EL84 som reverbdriverrör, då har jag en dwellkontroll per kanal före det röret för att ställa signalen in till reverbet.

Jag har separerat de två kanalerna med hjälp av optosar, då jag vill ha en superren kanal utan MV.Utan optosar lyckades jag inte separera de två kanalerna ordentligt.

I mitt fall är det Normalkanalen som är den rena kanalen, om jag förstår dig rätt så används i denna stärken Vibratokanalen för rent ljud?

Du kan som jag skrev i en annan tråd härom dagen också dra en tåt från precis före mixermotstånde på normalkanlen till ingången på reverbdrivern, via en pot eller ett motstånd på ca 270k. Mycket enkelt att testa. Då passerar inte signalen 3,3/10pF-kombon.

Vibratot är synd att ta bort, jag byggde om det till biasmodulerande, låter kalasbra.

/Lennart

http://www.specter.se

01 Feb 2009, 15:26
Profile

Efter lite mer meck låter reverbet nu riktigt jäkla bra i orginal-krets (ja 470k har jag mot jord).

Ja, dt stämmmer att Vibrato-kanalen är den rena och normal är dist. Det är alltså tremoloröret som är tillagt till normalkanalens två steg. Tweakade om den ännu mer mot en 2203-krets och den låter fräckt nu, men det känns faktiskt inte som reverb riktigt lirar med ett sådant sound.

Meckar vidare för att hitta en bra lösning för att få ihop kanalerna. Switchningen är ditsatt i efterhand och sitter inte på utgången av kanalerna, endast som en stängningsunktion mot jord på volym-potarna. Den gamla optolösningen till reverbet mmm är borta. Det gör att mixningen av kanalerna blir lite trixig, de påverkar varandra, om man inte bygger till en mer komplett swtichlösning.

Fast först är det en del brum och surr som måte bort. Verkar vara original e-lyter... Och moddningen med en distkanal har uppenbarligen förorsakat en del jordbrum.

Ni som meckar Fender ofta - brukar ni dra om jordningen till galaktisk, dvs. ej genom chassit?

/Gunnar

01 Feb 2009, 18:00
Profile

...Ni som meckar Fender ofta - brukar ni dra om jordningen till galaktisk, dvs. ej genom chassit?...
Jag kan bara svara för mig...

Jag ändrar i princip aldrig jordningen i blackface eller silverface Fenders. Efter en riktig service, med byte av glättningskondingar, byte av dåliga rör m.m. brummar de sällan något nämnvärt.

Om man bara gör jordningar i chassit <u>på rätt sätt</u> är det, som jag ser det, inga som helst problem med att göra det.

Vid någa enstaka tillfällen har jag flyttat jorden för fasvändaren fysiskt närmare slutrören, vilket möjligen har hjälpt lite grand, men det finns nog annat som ger bättre resultat.

Annars tycker nog jag att den vanligaste orsaken till brum i dessa stärkare är biasspänningen. Flera gånger har jag fått montera extra glättningskondingar (typ 100 uF eller mer) på biasspänningen ("efter" biaspotten). Eftersom det är så lätt att åtgärda på det viset, har jag dock inte bekymmrat mig om varför det brummar i vissa stärkare men inte i andra... [:I]

Det kan även brumma, framförallt i vissa silverface, beroende på hur t.ex. trådarna för Vibratokanalens potentiometrar är dragna. Här är man nära glättningskondingarna på andra sidan chassit och jag misstänker att det är det som kan spöka. Ibland behöver man flytta trådarna en liten bit.

I vissa silverface är det lindat en tunn, plastisolerad kopplingstråd runt vissa trådar som är placerade mellan komponentkortet och pottarna. Dessa skärmtrådar är jordade i båda ändar och är väl tänkta att vara någon skärmning som ska minska störningar och brum. Jag upplever det som att dessa "skärmningar" istället kan orsaka brum...

Trådarna som är dragna "ovanför kortet" för vissa B+ och de från de båda kanalerna till de två 220 koms mixermotstånden, kan också spöka. Man kan behöva flytta deras läge för att minska brum.

Ormboet i silverface kan orsaka brum som inte finns med den betydligt snyggare tråddragning som oftast finns i blackface.

Om man har originalfotomkopplaren inkopplad kan den, eller rättare sagt dess kabel, orsaka brum. Det är kabeln för reverbfotomkopplaren som då är boven. Den verkar behöva ha en riktigt bra skärmning. Jag misstänker att detta är en av anledningarna att Fender löst reverbets fotomkopplarinkoppling i stärkarkretsen olika på de nya reissue:na (t.ex. '65 Deluxe Reverb, '65 Super Reverb eller '65 Twin Reverb) på annat sätt än t.ex. original AB763. Kan också ha med brusproblem att göra... Lösningen i reissue:na rekomenderas...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

01 Feb 2009, 20:27
Profile

Eftersom det oftast inte är så mycket gainpådrag i en standard Fenderstärk så är det normalt inte så viktigt, som jag uppfattar det.

DOCK, när man sätter till flera gainsteg ökar risken för brus och brum betydligt. Själv har jag isolerat in- och utgångsjacken, samt flyttat jordpunkter så att det flyter små strömmar genom chassit.

Resultatet är riktigt bra, när jag har fem gainsteg igång i serie brusar det nästan ingenting.

Jorden för reverb- och vibratofotpedalen drog jag om med separat jord, samt högtalarutgången m.m.

Trådarna fram till rören från ingångjacken satte jag skärmade, skärmen fast bara i ena ändan.

Elektrolyterna bör du byta först, och inte sitta och modda en halvtaskig stärk... Det var som natt och dag när jag bytte på min -76a för något år sedan. Blev helt annat fokus på vad jag ville göra, från att vilja få bort bumlig bas till att mjuka upp diskanten.

Jag har separerat kanalerna helt från varandra, men det gick åt en hel del optokopplare till det. Då har jag inte master på ena kanalen, och master på den andra.

/Lennart

http://www.specter.se

01 Feb 2009, 22:03
Profile

Jag håller med dig SJ om att de ofta tycks förvånansvärt tysta, trots chassiejordningen. Men jag måste säga att en sådan här dual med två kanaler, reverb och tremolo är ett riktigt ormbo. Även om den kanske är tyst i original innebär introduktionen av reläswitchning och ombyggnad av tremolot till diststeg att hela jordningen ställs på kant och det går kablar kors och tvärs som naturligtvis riskerar fånga upp surr. Förvisso är det en hel del skärmad kabel, men ändå.

Men jag börjar med elyterna så får vi se. Tack så länge!

/Gunnar

02 Feb 2009, 00:04
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]