View unanswered posts | View active topics It is currently 06 Oct 2026, 19:05

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Elektrofon i bild - nu med ljuklipp 
Author Message

Post Elektrofon i bild - nu med ljuklipp
En bit in i varsam renovering av min nyligen införskaffade Elektrofon Toaster kommer här lite bilder, om man vill kika på skapelsen. Jag har en original-likriktare också som ser ut som slutrören. Var lite osäker på den. Men den här Sylvanian är i alla fall NOS. Slutrören heter Ediswan och är från Kanada (?)

"Tyvärr" har jag fått byta en del kondingar (alla e-lyter) och troligen ryker resterande kopplingskondingar. Även potarna var helt slut och gick inte att rädda.

Kretsen är någon slags egen variant på en tweed-krets med två ingångar till V1A och B, volymer, mixer, tonkontroll, parallellkopplad V2, concertina och sedan 6L6G med katodbias och 5U4GB likriktare.

Någon som har mer info om dessa - välkommen att bidra!

/Gunnar

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

06 Dec 2008, 15:16
Profile

Jag kan tyvärr inte komma med nåt som tillför något mer än fler frågor. Jag har bytt också alla "normala" elektrolyter på min.
En sak som skiljer våra "rostar" är att jag har en jättelik burk, troligtvis E-lyt på min. Den sitter där du bara har ett runt fäste kvar
Jag får aldrig att fungera så här är en länk istället:
http://picasaweb.google.se/lh/photo/mkO ... t1CR_OcKGw
Har du bytt ut storburken själv och i så fall vilket värde använde du?

En god ton är wiktigare än vatt

06 Dec 2008, 23:04
Profile WWW

Ah, gamla point-to-point byggen är så vackra! Jag blev tvungen att öppna min 50-talsradio bara för att nuta lite mer [:)]

Vad är de här "brödrostarna" för nåt egengligen? Är de tänkta som gitarrförstärkare, eller var de ursprunligen PA eller nåt annat?

Erik Runeson

07 Dec 2008, 00:14
Profile

arnenym - det är antagligen en biffig e-lyt. Jag hade en 16+16uF/500V, stor som Red Bull-burk. Men den åkte ut. In med de två 22uF/500V du ser istället. En som första filter/anoderna och en till skärmgallret.

Jag bytte som sagt alla e-lyter genast. Det kanske inte hade behövts, men de är från stenåldern...

Erik - jag tror att dessa stärkare har stått i t.ex. skol-aulor och funkat till högtalaranläggning. Eller gympa i skolan med jänka på skiva till uppvärmning... Typ sånt. Det finns en grammofoningång.

Men med lite lite anpassning och tightning av botten är det en helt strålande gitarrstärkare.

/Gunnar

07 Dec 2008, 01:55
Profile

Hur är slutsteget konstruerat på den där? Är det single end med dubbla slutrör?

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se

07 Dec 2008, 10:59
Profile WWW

Nej, det är ett vanligt push-pull-slutsteg med katodbias. Däremot har man använt lediga öron på rörhållarna som lödstöd för jordning mm. Därför ser det kanske lite konstigt ut med olika kondingar på olika rör osv.
/G

07 Dec 2008, 14:04
Profile

Jag har aldrig varir rädd för att blotta mina oceaner av okunskap...

Jag har aldrig någonsin hört talas om Elektrofon Toaster.[?]
Google verkar inte vara min vän i detta ämne så:

Please, enlighten me![:)]

07 Dec 2008, 14:59
Profile

Ja, jag vet inte så mkt mer än du... hoppas någon här har lite bakgrundsinformation.

Toaster är min egen benämning, för dess likhet med en brödrost. Modellen heter annars VF25 (uteffekt ca 25W). Serienummer 1210. Tillverkad av Elektrofon AB Stockholm. Gissningsvis sent 50-tal?

Hej och hå.

/Gunnar

EDIT: företaget var visst inblandat i IB-affären [:0] Det blir mer och mer spännande...

"Elektrofon AB
Den 13 april 1973 skickade en kontaktman upp sjökapten Gilbert Ericssons rapport i Elektrofon AB:s kuvert till IB. Ericsson har bekräftat att rapporten är identisk med vad han berättat för kontaktmannen och att han arbetat åt IB. Bolaget gick i konkurs och upplöstes den 15 augusti 1972..."

http://www.bankrattsforeningen.org.se/IBaffaren-2.html

07 Dec 2008, 16:09
Profile

Ja, jag vet inte så mkt mer än du... hoppas någon här har lite bakgrundsinformation.

EDIT: företaget var visst inblandat i IB-affären [:0] Det blir mer och mer spännande...

"Elektrofon AB
Den 13 april 1973 skickade en kontaktman upp sjökapten Gilbert Ericssons rapport i Elektrofon AB:s kuvert till IB. Ericsson har bekräftat att rapporten är identisk med vad han berättat för kontaktmannen och att han arbetat åt IB. Bolaget gick i konkurs och upplöstes den 15 augusti 1972..."

Så tillverkningen av trevliga rörstärkare till skolor och gymnastikhallar var kanske bara en täckmantel för "statliga" skumraskaffärer. När den verkliga verksamheten var på väg att upptäckas lät man bolaget kursa... Spänningen stiger, sa elektrikern...[:)][;)]

/Lennart

http://www.specter.se

07 Dec 2008, 17:06
Profile

Ja

"Elektrofon AB

Hohåhåhåhåha[:p]
Nu säljer jag den aldrig.
Tack för tipset om dubbel-E-lyten. nu ska jag byta den också. På katodkondingen som det första steget delar så stod det Apr- 1951 på min![:D]
Det finns ju ytterligare en burk-konding på dom.
Har du bytt den också?

En god ton är viktigare än Watt

07 Dec 2008, 19:19
Profile WWW

Hohåhåhåhåha[:p]
Nu säljer jag den aldrig.
Tack för tipset om dubbel-E-lyten. nu ska jag byta den också. På katodkondingen som det första steget delar så stod det Apr- 1951 på min![:D]
Det finns ju ytterligare en burk-konding på dom.
Har du bytt den också?

Kan tyvärr inte hitta någon datering på någon av mina komponenter.

Ja, jag har ersatt dubbelburken till försteget med två axiella 16uF, lite mer än original alltså.

/Gunnar

08 Dec 2008, 00:17
Profile

Nu har jag bytt ut de två burk-kondingarna. Jag hade två 10uF som låg och skräpade och dom passade ju utmärkt istället för den lilla dumburken. Helt underbar stärkare med fantastisk botten. Jag har en switchbar 1M resistor innan 3:e steget precis innan concertinan som tar ner signalen till en lagom munspelsnivå.
Helt Hssssss & brumfri.
Nu är det bara att vänta in 6L6G-rören så jag kan få den närmare orginal. Idag kör jag med GZ34 och 5881WXT. Inget ballt!

09 Dec 2008, 00:01
Profile WWW

Härligt, kan vi förvänta oss en youtube video när nya rören anländer?? =)

Signature deleted due to offensive remarks

09 Dec 2008, 00:46
Profile ICQ WWW

Det borde väl gå att köra en sån på 6V6GT också? Om Arnenym kan köra med GZ34 och 5881WXT så borde man väl kunna tagga ner spänningen med ett 5Y3GT som likriktare och använda 6V6:or utan större risk?
Så gjorde jag både i min Bäckström 25 watts brödrost och i en Dynacord Eminent för att få dem trevligare till munspel i alla fall.
Och jag gör det numera i min Fender Bassman 59 RI, fast där har jag biffiga skärmgallermotstånd också.

6V6:or är väl ganska lika 6L6G i karaktären har jag fått för mig. Och mycket lättare att få tag i...

Och jo Gunnar, jag har letat lite till i källarn efter några 6l6G men inte hittat dem än...

Lycka till med rosten så länge!

/Mattias

09 Dec 2008, 00:47
Profile WWW

Tack, här toastaste fint. Du kan sluta leta i din dammiga källare. Har ett par 6L6G på ingång från en annan vänlig bojjare som hörsammade mitt nödrop.

Och ett gäng 7F7 är på väg från Norrland.

Självklart kan man köra 6V6 i den här. Och man behöver nog inte ta ned några spänningar. Det är inte mer än 368-380V B+. Jag har kört mina JJ6V6 på över 465V och de lever fortfarande. Har ett par gamla Philips som går i en stärkare med 435V utan problem, so far. Fast för min del blir det tveklöst 6L6G. Jag kommer inte riktigt överens med 6V6 helt enkelt. Åsså är det kul att ha lite udda rör i en stärkare. Om inte annat kan man göra en tråd om det... [;)][:)]

/Gunnar

09 Dec 2008, 00:56
Profile

Var tvungen att prova orginal 5U4 med ett par JJ6V6S. Dom går på 35ma och 13W. Anod 378V Katod 18V.. 250 ohm katodmotstånd. Dom ska ju gilla att ligga på 400 volt 0ch 40 ma? Men jag tycker det känns lite högt? Hur som hels så provtuta lite och tyckte att det nästan låter lite för modärnt..[;)]

09 Dec 2008, 11:10
Profile WWW

Kände att jag måste lämna mitt bidrag nu när Uffe bjudit på schyssta smakprov från sin "Toaster".

Min Elektrofon har fått sig en rejäl översyn. Har bytt ett stort antal kassa kondingar, lite potar och en rörhållare. Något mer filtrering i slutsteget. Lite trängre signalkondingar i försteget. Samtliga rör är nya (nä, gamla... NOS). De tre 7F7-rören och likritkaren 5u4GB är Sylvania. Slutrören är et par sanslöst vackra Brimar 6L6G. Stärkaren går på måttliga 375V. Ger kanske 20-25W.

Ja, sedan har det bara varit å lira. Gjorde två ljudklipp igår under sporadisk lek och kliande på greppbrädan.

Det första är med Les Paul Std (Burstbucker bridge och Lollar Imperial neck). 2x12 med Blackbacks. Volymen är sådär på halvfart, men det blir inte så mkt högre om man drar på mer. Bara mer morrigt och kanske lite segare gegga. Det låter bäst om man kör max så här.
<font color="purple">http://www.kickback-rock.se/songs/ElektrofonLP.mp3</font id="purple">

Det andra klippet är med Tele. Lundgren Vintage neck och Broadcaster bridge. Ungefär samma volym, ngt lägre på tonkontrollen. Gillar detta sound ännu bättre. Humbuckers pressar den här stärkaren nästan onödigt mycket (även om det är kul [8D]). Single coils plockar fram ytterligare dynamik.
<font color="purple">http://www.kickback-rock.se/songs/ElektrofonoTele.mp3</font id="purple">

Jag tycker det funkar. Klart användbart för lite fräck bluesrock och liknande. Vad tycker ni?

/Gunnar

04 Jan 2009, 20:35
Profile

Särskilt med tele! Jag gissar att du kör med halsmick strax innan slutet på klippet (sista biten åker stallmicken på igen?). Om det är så, så tycker jag tele med halsmick lät allra bäst.

Har du testat "pedalvänligheten" också?

/Uffe

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se

04 Jan 2009, 21:04
Profile WWW

Har du testat "pedalvänligheten" också?

Japp. Lätt-distande od:s som Timmy går utmärkt, ger lite tightare mindre saggig dist. Även Fetto funkar fint. Man kan boosta lite också, men man mättar stärkaren ganska snabbt.

Det är nog den typen av stärkare man helst kör utan något - vintage Tele från 50-talet hängande i tunnt läderaxelband, kabel i tyg, skinnboots och glajjor, cigg i mungipan... [8D]

Den reagerar skönt på volymkontrollen. Jag hag har ju i princip samma inställning på stärkaren på båda klippen och det enda jag pillar på är volymen på gitarrerna, från rätt cleant till fläskigt. Och det är fortfarande riktigt bra volym när man kör renare.

/G

04 Jan 2009, 21:24
Profile

Grattis! Bevisar att det måste inte stå något känt namn på stärkaren för att det ska låta bra.

Båda gitarrerna har sin karaktär, kommer fram bra med denna stärkaren. Som sagt, super till bredbent Rock och Blues!

/Lennart

http://www.specter.se

04 Jan 2009, 23:21
Profile

Låter riktigt härligt, bra ljud och gott lir. Tycker också att båda gurorna funkar fint. Verkar var bra respons, bra sustain och fin separation. Och brummet - var det i denna ? - tycks vara helt väck. Användbart? Absolut - en höjdare till allt som är värt att spela.[;)][:)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

04 Jan 2009, 23:59
Profile ICQ WWW

Ja jädrar det där låter smaskigt, brukar försöka hitta något att klaga på bitter och bister som man är, men det går inte. Förbaskat fint ljud du har hittat i denna där Gunnar.

05 Jan 2009, 01:16
Profile ICQ WWW

Tack för responsen! Det man som vanligt aldrig blir nöjd med är det vingliga liret, men det får duga så länge det kan göra grejorna någon slags rättvisa [B)][:)]

Ja Johan, det är ett bakgrundsbrum (och en hel del kolmassabrus) i denna. Man hör inte det så väl på klippet. Men det är nästan så jag tycker det är lite trevligt. Jag har för övrigt testat att byta till GZ34 och 6L6GC, men det påverkade brummet marginellt. Det sitter alltså inte som jag trodde i 5U4GB-likriktaren. Och jag passade på att öka filtreringen rejält, men det påverkade inte heller. Skumt. Glöden är vältvinnad och snyggt dragen. Det känns inte som jordbrum, men skulle kunna vara någon loop kring slutsteget. Ev. drar jag om allt det där så får vi se. Kanske är det så att trafon helt enkelt inte håller måttet. Vi får se, det kommer en kväll när man gräver vidare.

Brimarerna kommer väl till sin rätt, tack [^] Jag gillar verkligen dessa 6L6G. Jag tycker de klår alla 6V6 jag har testat, i ton och feeling, även mina NOS Philips. Och effekten är verkligen... "lagom".

/Gunnar

05 Jan 2009, 10:39
Profile

härlig ton i brödrosten - träigt och gött!!!

http://www.myspace.com/gudarsskymning

05 Jan 2009, 12:01
Profile WWW

härlig ton i brödrosten - träigt och gött!!!

http://www.myspace.com/gudarsskymning

Stämmer in i hyllningskören.[:)] Låter svingött! Bra lir också.

06 Jan 2009, 22:35
Profile

Funkar perfekt med Telen!
/Lasse

07 Jan 2009, 07:50
Profile

Med lite små moddar så har jag gjort min till en ruskigt bra munspelsförstärkare!
Jag har inte gjort några ljudprov än. Och dom skulle i alla fall inte höra hemma i den här tråden.

12 Jan 2009, 22:44
Profile WWW

Härligt, kan vi förvänta oss en youtube video när nya rören anländer?? =)

[;)]http://se.youtube.com/watch?v=p-nNzI2PVnU [;)]
Förlåt om jag haj-jackar tråden Gunnar..

Min är av nödvändighet lite munspelsmoddad med en "gridstopper" eller "voltage divider" på 1M innan fasvändaren och en "treble cut" tonkontroll.
Vad heter dom här grejerna på svenska?

http://www.brosbrothers.se

31 Jan 2009, 12:18
Profile WWW

Som min gamla farfar sa: Nothing is like a swedish Elktrofon. Perfect for the Blues!

[8D]

/G

31 Jan 2009, 14:51
Profile

Kan tillföra lite uppgifter om firman Elektrofon AB.

Dom var verksamma under 1940/50 talet i Stockholm.

Dom gjorde några förstärkartyper som VF12 och 25, (12 respektive 25 Watt) samt MM11 som var ett mikrofonförsteg med 3 ingångar och bas/diskant kontroller, det fanns ett tillhörade slutsteg på 50 Watt som hette SF50H.

Det fanns också en komplett "orkesteranläggning bestående av förstärkare VF12 eller 25, 2 st. koffert-hötalare, som hette VF12K10/VF25K10.

Elektrofon gjorde också en snabbtelefon-anläggning, som gick under namnet "Interfon", samt ett antal högtalarsystem och tratthögtalare.

Den enda kända adressen jag har från den tiden är:
Elektrofon AB
Stockholm 21
Tel: 276151

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

01 Feb 2009, 00:23
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next