| Author |
Message |
|
polifemo
|
Tack Gunnar.
Jo det är ett mycket lyckat köp den där <i>"Hey Watten""]!
Blir bara fundersam när Micke beskriver sina Hiwattar som "omöjliga att dista"... Min tanke är ju att köra denna helt ren - och så dista med stompboxar - så mycket headroom är ju önskvärt. Dock så räcker ju den rena volymen till (och blir över) med en Strata, och det är ju vad jag spelar för det mesta.
|
| 25 Jan 2009, 19:24 |
|
 |
|
Hellhammer
|
polifemo wrote: Hu är det med headroom i den? Har en kompis som har 2 nytillverkade Hiwattare och enl honom är de "omöjliga att dista" med ett helt otroligt kraftfullt rent ljud.
Min låter starkt och bra, men nog distar den med humbuckers när man drar på.
Hur är det med spänningarna i Hiwatt? Superhöga eller? Är nog svårt att få ett "äkta" Hiwattljud utan Partridgetrafos eller motsvarande.
Jag är nöjd med köpet, men tror nog att den skiljer sig från den äkta varan en hel del.
Det finns nog headroom i den och visst kan man spela högt och rent med den, men sen finns det ytterligare en växel liksom. Här finns ljudklipp av en JP Hiwatt-klon: http://www.lespaulforum.com/forum/showt ... p?t=140152Kompisens DR103 från 72 kan man nog få att dista ganska mycket med en Les Paul, men då är det nog nästan lite väl högt ljudtryck. Grejen med en DR verkar vara att den är väldigt bra balanserad och alla steg måste pressas rejält för att den skall dista snyggt, men då är det väldigt snyggt... och tinnitusframkallande. /Stefan
|
| 25 Jan 2009, 20:36 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Hellhammer wrote: polifemo wrote: Hu är det med headroom i den? Har en kompis som har 2 nytillverkade Hiwattare och enl honom är de "omöjliga att dista" med ett helt otroligt kraftfullt rent ljud.
Min låter starkt och bra, men nog distar den med humbuckers när man drar på.
Hur är det med spänningarna i Hiwatt? Superhöga eller? Är nog svårt att få ett "äkta" Hiwattljud utan Partridgetrafos eller motsvarande.
Jag är nöjd med köpet, men tror nog att den skiljer sig från den äkta varan en hel del.
Det finns nog headroom i den och visst kan man spela högt och rent med den, men sen finns det ytterligare en växel liksom. Här finns ljudklipp av en JP Hiwatt-klon: http://www.lespaulforum.com/forum/showt ... p?t=140152/Stefan Ahhh, vilket ljud! Myycket Led Zepp, verkligen...[:p] /Lennart http://www.specter.se
|
| 26 Jan 2009, 20:00 |
|
 |
|
polifemo
|
Jag tycker att det låter köttigare och mindre kantigt än Jimmy Pages sound. Alltså bättre [^]
|
| 27 Jan 2009, 09:15 |
|
 |
|
spindeln
|
Jag har en -76 DR504 till salu om nån vill ha grymt hiwatt-ljud.
|
| 27 Jan 2009, 09:53 |
|
 |
|
polifemo
|
spindeln wrote: Jag har en -76 DR504 till salu
Till det facila priset av?
|
| 27 Jan 2009, 10:08 |
|
 |
|
polifemo
|
Izzy wrote: Du får väl ta med din och jämföra med den däringa hajvattaten som inte går att dista...
Idag testade jag en äkta Hiwatt (vet ej hur gammal, men det var ingen nyproduktion) och den sprack/distade även den när jag tryckte på med en Les Paul. Denna lät nog lite mjukare än min, men jag måste säga att min Ceriatone stod sig förvånansvärt bra vid jämförelse [:)] Återstår bara att testa min kompis nyproducerade combo. (Den som inte går att dista...) ps Undrar dock om mina Celestion Century-element är rätt högtalare till min Hiwattklon... Det låter <u>otroligt</u> "rappt och snärtigt" om man säger så... ds
|
| 31 Jan 2009, 18:46 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Hemligheten med Hajvattens dynamik ligger i fasvändarens konstruktion. Om man vill ha den lite med Marshallik i svaret kan man göra om fasvändaren till en vanlig Schmitt. "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
| 01 Feb 2009, 13:23 |
|
 |
|
polifemo
|
Martin Kuhn wrote: Hemligheten med Hajvattens dynamik ligger i fasvändarens konstruktion. Om man vill ha den lite med Marshallik i svaret kan man göra om fasvändaren till en vanlig Schmitt. "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.comHej Martin, Jag gillar nog att det är "Hiwattskt" [:p] Dock vänder denna försärkare lite upp och ner på "saker o ting" (dvs pedaler och högtalare) men jag tänker inte ändra på själva förstärkaren utan börjar nog med div pedalmoddar. Se´n får jag fundera på högtalare och ev efter detta nån fix i kretsen. Gillar <i>Hejwattaren"] skarpt [8D]
|
| 01 Feb 2009, 14:37 |
|
 |
|
polifemo
|
Har jämfört min Ceriatone med en nyproducerad Hiwatt (i och för sig en 100w topp. Min är på 50w) och inser att den största skillnaden är <b>mellanregistret</b> (<u>mer</u>, och väldigt snyggt i Hiwatten och mycket mer scoopat samt en annan frekvens i min) samt <b>diskanten</b> (mer behaglig i Hiwatten och hårdare samt mycket <u>mer</u> i min.) I tonstacken skiljer sig förstärkarna åt på det sättet att det mellan diskant och tonkontrollerna är ritat ett 22k motstånd i 70-talaren (som min Ceriatone tydligen följer) http://mhuss.com/Hiwatt/tech2.html (kallas: Mid 70s Four-Input Preamp, rev 1.4) medan det i de nyproducerade sitter 220k. http://www.hiwatt.com/manual/DR504_PDF/ ... lifier.pdfHur påverkar detta tonen?
|
| 18 Feb 2009, 09:46 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
polifemo wrote: Har jämfört min Ceriatone med en nyproducerad Hiwatt (i och för sig en 100w topp. Min är på 50w) och inser att den största skillnaden är <b>mellanregistret</b> (<u>mer</u>, och väldigt snyggt i Hiwatten och mycket mer scoopat samt en annan frekvens i min) samt <b>diskanten</b> (mer behaglig i Hiwatten och hårdare samt mycket <u>mer</u> i min.)
Just nu kan jag inte ladda upp bilder på resp schema, men kanske jag kan göra mig förstådd ändå:
I tonstacken skiljer sig förstärkarna åt på det sättet att det mellan diskant och tonkontrollerna är ritat ett 22k motstånd i 70-talaren (som min Ceriatone tydligen följer)
<i>http://mhuss.com/Hiwatt/tech2.html (kallas: Mid 70s Four-Input Preamp, rev 1.4)"]
medan det i de nyproducerade sitter 220k.
<i>http://www.hiwatt.com/manual/DR504_PDF/DR504_preamplifier.pdf"]
Hur påverkar detta tonen?
Tveksamt om det är just tonstacken som ger den avgörande skillnaden (iofs lätt att testa). Det är alltid svårt att snacka om mid tycker jag, eftersom det är ett väldigt luddigt och vitt begrepp. Men just rörens arbetspunkt påverkar det man uppfattar som mid ganska mycket. Övertoner och anslag duvet. Kolla in V2 och V3a Skillnaden mellan varianterna på fasvändaren är rätt stor också, i 70-talaren går ju signalen genom katodföljaren, i den andra (enlig mitt tycke mer välljudande) fungerar den som en strömkälla. Även presence är olika. Tonen man får i en stärkare med såpass extrema shelvingfilter (47n på katoderna....) torde vara ganska beroende på layouten (Gamla Hiwatt hade en layout som visserligen såg tjusig ut, men sög ton), så det kan finnas anledning att ta bort nån katodkonding, eller gå upp i värde. "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
| 18 Feb 2009, 12:42 |
|
 |
|
polifemo
|
Tack Martin!
Jag forskar, funderar - och så småningom - moddar vidare. (Nja, jag har ju inte moddat alls ännu...)
/Peter
|
| 18 Feb 2009, 15:13 |
|
 |
|
polifemo
|
Hiwattkännaren Mark Huss tror att det är ett tryckfel på schemat till de nya modellerna. Om så är fallet är det bra pinsamt för Hiwatt som haft dessa på sin sida bra länge nu.
Då var det alltså inte så enkelt som att byta ett mostånd och "sim salabim" få ljudet ur Hiwatten...
|
| 19 Feb 2009, 09:02 |
|
 |
|
polifemo
|
Martin Kuhn wrote: Skillnaden mellan varianterna på fasvändaren är rätt stor också, i 70-talaren går ju signalen genom katodföljaren, i den andra (enlig mitt tycke mer välljudande) fungerar den som en strömkälla.
Kan du/någon beskriva skillnaden i ljud/fördelarna med fasvändarlösningen "som strömkälla"!?
|
| 19 Feb 2009, 23:18 |
|
 |
|
polifemo
|
Martin Kuhn wrote: Tonen man får i en stärkare med såpass extrema shelvingfilter (47n på katoderna....) torde vara ganska beroende på layouten (Gamla Hiwatt hade en layout som visserligen såg tjusig ut, men sög ton), så det kan finnas anledning att ta bort nån katodkonding, eller gå upp i värde.
Gainstegen i Hiwatten är ju rätt udda, eller? Jag vet nu att min Ceriatone/Hiwatt är baserad på en förstärkare från 1971 och där har V1a/V1b och V2a 220k på anoderna. V3a har 100k (V2b används inte) V1a/V3a har 2,2k/47nF på katoden medan V1b/V2a har 2,2k utan konding. När jag började modda min VJR "fick jag lära mig" att 1,5k på katoden gav bästa headroom/sving samt att man endast gick ifrån 100k till 220k på anoden ifall man ville ha en köttigare dist. (Jag generaliserar nu lite) Jag minns att 2,2k på katoderna - som satt i orginal på VJR - resulterade i en ful fyrkantsdist som försvann med mindre resistorer. (I och för sig så testade jag 2,2k på katoden ihop med 220k på anoden och det gick bättre!) Jag landade till sist på 100k/1,5k. Denna fråga blir konstig men: Hur tänkte David Reeves när han designade gainstegen i Hiwatt på det sätt som jag beskrev i början av inlägget? Hiwatt spelar ju extremt rent och starkt redan nu, men skulle det bli ännu mer headroom om jag hade 100k/1,5k istället för 220k/2,2k? Och så kondingarna... 47nF!!!! Vet inte om jag tänker fel, men visst blir det väl en avrullning av basen från ca 1500Hz med 2,2k/47nF!? Än en gång, hur tänkte man här... (Det råder dock ingen brist på botten i förstärkaren vill jag lova!) Kort och gott: Hiwatt gör mig förbryllad. ps Börjar få till soundet allt mer - tar sin lilla tid att begripa sig på dessa tingestar - och efter att jag upptäckt att högtalarna satt lite löst (!) och dragit åt dessa så låter det nu väldigt bra [:p] Men det kan alltid bli bättre [;)] ds
|
| 03 Mar 2009, 10:30 |
|
 |
|
d95err
|
polifemo wrote: Och så kondingarna... 47nF!!!! Vet inte om jag tänker fel, men visst blir det väl en avrullning av basen från ca 1500Hz med 2,2k/47nF!?
Än en gång, hur tänkte man här... (Det råder dock ingen brist på botten i förstärkaren vill jag lova!)
Katodkondningen ger ett shelving filter, dvs skillnaden mellan bas och diskant blir max ca 6dB i det här fallet. Jag har för mig att jag SPICEade någon Hiwatt krets och konstaterade att den dubbelverkande presence-kontrollen rullar av en del diskant, även på max. I så fall är nog idén att förstärka diskant extra mycket tidigt i kretsen och sen rulla av den på slutet. Erik R
|
| 03 Mar 2009, 12:22 |
|
 |
|
polifemo
|
d95err wrote: [ Katodkondningen ger ett shelving filter, dvs skillnaden mellan bas och diskant blir max ca 6dB i det här fallet.
JErik R
Är ett "shelvingfilter" något annat än att "basavrullningen från en viss frekevens"? (Tex kombinationen 1,5k/1uF på katoden = basavrullning från ca 100Hz...)
|
| 04 Mar 2009, 22:08 |
|
 |
|
d95err
|
Ja. Ett vanligt högpass- eller lågpassfilter rullar av med ett visst antal decibel per oktav i all oändlighet. Ett shelving filter går så att säga från en platt nivå till en annan. Något förenklat: Code: Highpass: ______ / / / /
Shelving: ______ ___/
Jag är osäker på detaljerna, men jag gör ett försök: I fallet med katodavkoppling blir den låga nivån den som skulle ha blivit om man inte hade någon avkopplingskondning och den höga den som blir om man hade en oändligt stor avkopplingskondning. Däremellan blir det en gradvis övergång som beror på värdet på kondningen och motståndet. Den vanliga formeln (1/2piRC) beräknar var avrullningen börjar (tror jag). Jag har ingen aning om hur man beräknar var avrullningen slutar. Sammanfattningsvis kommer alltså katodavkopplingen att ge en mer subtil förändring än motsvarande avrullning med en kopplingskondning. Katodavkopplingen kommer att ge större effekt (större skillnad mellan hög och låg) ju större katodmotståndet är. Erik R
|
| 04 Mar 2009, 22:49 |
|
 |
|
ralvejd
|
Prydligt så det räcker och blir över [^]   /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 04 Mar 2009, 22:58 |
|
 |
|
polifemo
|
d95err wrote: Ja. Ett vanligt högpass- eller lågpassfilter rullar av med ett visst antal decibel per oktav i all oändlighet. Ett shelving filter går så att säga från en platt nivå till en annan. Något förenklat: Code: Highpass: ______ / / / /
Shelving: ______ ___/
Jag är osäker på detaljerna, men jag gör ett försök: I fallet med katodavkoppling blir den låga nivån den som skulle ha blivit om man inte hade någon avkopplingskondning och den höga den som blir om man hade en oändligt stor avkopplingskondning. Däremellan blir det en gradvis övergång som beror på värdet på kondningen och motståndet. Den vanliga formeln (1/2piRC) beräknar var avrullningen börjar (tror jag). Jag har ingen aning om hur man beräknar var avrullningen slutar. Sammanfattningsvis kommer alltså katodavkopplingen att ge en mer subtil förändring än motsvarande avrullning med en kopplingskondning. Katodavkopplingen kommer att ge större effekt (större skillnad mellan hög och låg) ju större katodmotståndet är. Erik R Tack för att du tog dig tid att svara! Jag föstår nog det mesta av det du skriver, men vad jag inte fattar [:I] är NÄR det blir ett shelvingfileter och inte "basavrullning"? Är det 2 olika kretsar vi pratar om? (Jag har - dumt nog - förutsatt att det helt enkelt, istället för tex 1uF, sitter 47nF på katoden tillsammans med 2k2 motståndet.)
|
| 05 Mar 2009, 14:00 |
|
 |
|
d95err
|
polifemo wrote: Jag föstår nog det mesta av det du skriver, men vad jag inte fattar [:I] är NÄR det blir ett shelvingfileter och inte "basavrullning"? Är det 2 olika kretsar vi pratar om? (Jag har - dumt nog - förutsatt att det helt enkelt, istället för tex 1uF, sitter 47nF på katoden tillsammans med 2k2 motståndet.)
Enkelt uttryckt: Om signalen har två vägar att välja mellan blir det shelving. Man kan tänka att varje frekvens väljer den "snabbaste" vägen att ta sig fram. De högre frekvenserna väljer kondningen, medan de lägre tar sig igenom motståndet. Om signalen bara har en väg att välja på (t.ex genom en kopplingskondning) blir det ett vanligt högpass filter. Erik R
|
| 05 Mar 2009, 14:39 |
|
 |
|
Ocku
|
ralvejd wrote:
Prydligt så det räcker och blir över [^]
Snyggt! Man blir knäckt när man jämför med de ormgropar man själv åstadkommer. ------ Dom låter alla lika
|
| 05 Mar 2009, 20:12 |
|
 |
|
polifemo
|
ralvejd wrote: Prydligt så det räcker och blir över [^]  Ser inte så illa ut i en Ceriatone heller:  (<i>Inte min, men den enda ggn jag har öppnat upp min förstärkare så slogs jag av hur snyggt och prydligt allt var)"]
|
| 07 Mar 2009, 11:27 |
|
|