View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 00:19

Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page Previous  1, 2
bakhjulsdrift, vilket skit ... PUDEL!! 
Author Message

javelin70 wrote:

Personligen kör jag med Gislaved Nordfrost 5 (dubbat), har kört dubbfritt i ett antal år men med nuvarande bilen fick det bli dubbat. V6:a på lite över 200hk och automatlåda vete sjutton om det är en så bra kombination ihop med dubbfritt. Däcken hamnar i alla fall i topp i testerna och är riktigt bra, Även den dubbfria versionen ska väl vara ok så vitt jag minns. Annars är väl Nokian Hakkapelitta bra också liksom Continental (som ju tillverkar Gislaved). Michelins dubbade har inte varit nån höjdare i testerna.

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

Hade en Corvette -85 med 400+hästar som vinterbil för en del år sedan -aldeles ypperlig vinterbil.

Vilket hjulpar som driver är mindre viktigt än konstruktionen i övrigt.
Nu har jag gått igenom alla typer av drivning och både varit med om bra och dålig framkommlighet.

Enklast för en oerfaren/oengagerad chaufför är framhjulsdrift med en markant understyrning.

09 Nov 2008, 14:39
Profile ICQ WWW

I fält använder jag alltid en smartlevel.
De e fina grejor serru,å med den kan jag tom kalibrera för att justera dig i nerförsbacke.[:D]

09 Nov 2008, 14:40
Profile

Josh D Ztorsion wrote:

Vilket hjulpar som driver är mindre viktigt än konstruktionen i övrigt.
Nu har jag gått igenom alla typer av drivning och både varit med om bra och dålig framkommlighet.

Enklast för en oerfaren/oengagerad chaufför är <font color="blue"><b>framhjulsdrift med en markant understyrning.</b></font id="blue">

låter som en gamma Audi, dvs skittråkigt. Nyare framhjulsdrivna bilar har betydligt bättre balans än för bara några år sedan. Saab 9-3 och Volvo S40 är bra exempel på att det går att bygga körglada framhjulsdrivna bilar tycker jag. Lätt överstyrt tycker jag det ska va[8D]

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

[/quote]

Nu läste du bara halva meningen [;)]. Roligast är inte samma sak som enklast.

09 Nov 2008, 19:38
Profile ICQ WWW

<b>Tips på stabila vintedäck motses </b>

Tips från dom nordligare breddgraderna: <b>Nokian Hakkapeliitta</b>.

Överlägsna i snö och snömodd, oöverträffade på is. Ett däck som helt enkelt sopar banan med övriga vinterdäck. Ett minus: dom mullrar något mer än andra däck, men va faen - man kan inte få allt! [:D]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

10 Nov 2008, 01:17
Profile ICQ WWW

Hade en Corvette -85 med 400+hästar som vinterbil för en del år sedan -aldeles ypperlig vinterbil.

Underbart.Trodde jag var den ende dåren[:D],för...dito.
Min var dock en -84 i botten.
Man kan dock kanske säga att vissa delar kanske inte var så vintersäkrade från kentucky?
Minns att dörr/fönsterlisterna på min sög vätska,vilket gav "intressanta" ljudeffekter när man stängde dörren under nollan ute.[:D]
Lyfte dock ur lustgasen vintertid.Gav ju inte speciellt mkt ändå vid de temperaturerna.

Samma,en vinter åkte jag -85a Z med byggd 421 CSB å 4 stående dellis 48:or rätt genom huven,rullpinne å hela skittet.Manuell då.
Underhållande[:D]

De e bra faen mkt bättre än sitt rykte som vinterbilar de gamla jänkarna.

Med lite ordning på bitarna kopplat med lite omdöme tar man sig fram precis hur bra som helst.

hrj743@hotmail.com

10 Nov 2008, 09:44
Profile

Jag kan inte begripa hur moderna biltillverkare kan hålla fast vid bakhjulsdriften!? Ta Volvo 740/940 till exemel - hur f-n kan Volvo tillverka en bil som inte tar sig fram på vintern??? Skrota bakhjulsdriften och satsa på framhjulsdrift - eller 4WD. [}:)]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

10 Nov 2008, 11:33
Profile ICQ WWW

Hehe, personligen har jag alltid gillat bakhjulsdrivna bilar pga bättre konfort.

Körde BMW i 8 år innan jag nu i höst bytte mig till Volvo. Jag tycker det är mycket roligare att köra Bakhjulsdrift.

De där punkteringsfria däck som BMW envisas med att köra är ganska kassa faktiskt. Lite liknande som Volvos "lågmotståndsdäck" mjuka och skumpiga.

11 Nov 2008, 00:02
Profile WWW

Kör saktare så ska det väl inte vara några problem [:D]

11 Nov 2008, 01:03
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

kkrans wrote:

Hehe,<font color="blue"><b> personligen har jag alltid gillat bakhjulsdrivna bilar pga bättre konfort</b></font id="blue">.

Körde BMW i 8 år innan jag nu i höst bytte mig till Volvo. Jag tycker det är mycket roligare att köra Bakhjulsdrift.

De där punkteringsfria däck som BMW envisas med att köra är ganska kassa faktiskt. Lite liknande som Volvos "lågmotståndsdäck" mjuka och skumpiga.

Näe så är det ju inte. Bra komfort har väl inte så mycket att göra med om bilen driver på fram- eller bakhjulen.. Komforten är ju mer beroende på hjulbas, spårvidd, fjädring och spårstabilitet i så fall. Generellt sett så går ju en framhjulsdriven bil bättre på vägen än en bakhjulsdriven dito IMO. Häng sedan på en släpkärra så märker du ännu större skillnad[;)]

Halv sanning.
Det är relativt lätt att konstruera en vägsäker bil med framhjulsdrift. Det kräver lite av sin chaufför och med en negativstyrradie och en setup med understyrning som alla(nästan) moderna bilar har så blir det "tryggt".

Effektivt blir det däremot inte. Drivning och styrning på samma hjulpar är inte optimalt. Det är det inte heller med 55-60% av tyngden på framhjulen på en bakhjulsdriven bil, när det borde vara tvärtom.
Dom flesta sport och racingbilar har bakhjulsdrift av effektivitetsskäl. Av dom riktigt kompromisslösa varianterna har alla bakhjulsdrift. Då tar man inte heller hänsyn till SvenneGurras bristande talang.

För rumpförflyttning är framhjulsdrift tryggast.
Överstyrning är något man försöker konstuera bort eftersom dom allra flesta inte kan hantera det i en extrem situation.
När man idkar lekstuga så är läget ett annat.

11 Nov 2008, 09:38
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Frisk wrote:

Kör saktare så ska det väl inte vara några problem [:D]

jag kör inte speciellt fort, men när biler inte ligger still på rak väg i vindstilla väder och torrt väglag i 70km/h tycker jag att det finns anledning att klaga..

Ofan är det på raksträcka! Oj då är bilen kass, nåt är fel eller så är bilen bara dålig. Jag har själv en Volvo 945, de är väldigt lätta bak och jag kör dubbfritt men den går rakt på raksräckor, bara i svängar man få ta det lugnt.

11 Nov 2008, 14:02
Profile ICQ WWW

kkrans wrote:

Hehe,<font color="blue"><b> personligen har jag alltid gillat bakhjulsdrivna bilar pga bättre konfort</b></font id="blue">.

Näe så är det ju inte. Bra komfort har väl inte så mycket att göra med om bilen driver på fram- eller bakhjulen.. Komforten är ju mer beroende på hjulbas, spårvidd, fjädring och spårstabilitet i så fall. Generellt sett så går ju en framhjulsdriven bil bättre på vägen än en bakhjulsdriven dito IMO. Häng sedan på en släpkärra så märker du ännu större skillnad[;)]

Haha, jaja jojo visst visst men jag håller inte med. Bakhjulsdriven är såååååå mycket trevligare på alla sätt. Enda som kan jämföra sig är 4WD. Det blir inga kast när man trycker på gasen.
Dessutom är BMWs antispinn system så pass kapabel att det är rent av omöjligt att få den att kasta på baken.

Jaja, jag får väl bjuda dig på en tur på en isracingbana i Haparanda när det fryser till däruppe [8D] vill bara tillägga att de brukar ju inte salta där så ofta... [;)]

12 Nov 2008, 01:21
Profile WWW

Josh D Ztorsion wrote:

äntrar i år min första vinter med bakhjulsdriven bil sedan 1977 (då var det Mustang).

Trots att bilen har alla möjliga bokstavskombinationer för att det inte ska slira spinna eller sladda så är det precis det som händer när jag är ute och gasar[xx(]

Så länge jag hade sommarsvålarna på så gick det bra men med vinterdäcken (dubbfria) är det rena rama katastrofen! I kurvorna känns det som att jag åker på skummgummihjul (väldigt svampigt) och gasar jag lite till så slänger arslet ut som värsta Folkvagnen..

På raksträckor, om det går fort, känns bilen som en glad tik som svänger på svansen.. Jag gillar tikar som svänger på svansen men bilar ska faan gå rakt fram tills jag vrider på ratten..

Så vad är felet? Är det så jävla beige med bakhjulsdrift? I så fall lämnar jag tillbaka detta Tyska åbäke. Eller är det däcken (Nokian dubbfria)? I så fall motses tips på däck som funkar

Just nu önskar jag bara att jag hade en Saab eller nån annan modern bil[;)]

Flytta söder över så slipper du vintereländet.
Räknar kallt med de Skånska palmerna som satt sig senaste året har växt till sig om ca 3 år[;)]

Min Email:
StraponyourguitarAThotmail.com

12 Nov 2008, 01:56
Profile ICQ YIM WWW

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

04 Jan 2009, 17:59
Profile

Josh D Ztorsion wrote:

äntrar i år min första vinter med bakhjulsdriven bil sedan 1977 (då var det Mustang).

Trots att bilen har alla möjliga bokstavskombinationer för att det inte ska slira spinna eller sladda så är det precis det som händer när jag är ute och gasar[xx(]

Så länge jag hade sommarsvålarna på så gick det bra men med vinterdäcken (dubbfria) är det rena rama katastrofen! I kurvorna känns det som att jag åker på skummgummihjul (väldigt svampigt) och gasar jag lite till så slänger arslet ut som värsta Folkvagnen..

hmmm säg inte så.. just nu har jag en Peugeot som tjänstebil men på mitt jobb tjatar alla om att man ska köra BMW !-- ag ska kolla med en kollega om dina problem.. det han inte vet om BMW är inte värt att veta... han har nu förbrukat runt 30 st BMW som tjänstebilar så lite känsla kring vad som passar respektive inte passar på däckfronten borde han ha hunnit skaffa sig... återkommer senare..

mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se

04 Jan 2009, 19:44
Profile ICQ WWW

"Den som har flest prylar när han dör vinner!" Image

04 Jan 2009, 23:57
Profile WWW

Suck... Det krävs nog en flytt till Övik för att inse hur värdelöst bakhjulsdrift är! [;)]

05 Jan 2009, 01:15
Profile ICQ WWW

Ja, fast jag bor i Skellefteå och kör gärna bakhjulsdrivet ... jag saknar vår gamla Sierra som jag sålde i somras. Nu har vi bara framhjulsdrivet i familjen och inte är det lika roligt på vinterväg !

Avsluta alltid det arbete som du påbör

05 Jan 2009, 18:57
Profile WWW

Suck... Det krävs nog en flytt till Övik för att inse hur värdelöst bakhjulsdrift är! [;)]

Det låter snarare som om det är Övik man ska undvika?

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

05 Jan 2009, 20:56
Profile

bjoel wrote:

FenderBender wrote:

Det låter snarare som om det är Övik man ska undvika?

Som Sundsvallsbo gör jag det till en sport att undvika just ö-vik, men i och med att dom har det enda vettiga hockeylaget i regionen så är det svårt. =)

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

11 Jan 2009, 14:08
Profile ICQ WWW

När det kommer till körglädje så kommer jag aldrig köpa en framhjulsdriven bil igen. Nä då ska det vara 4wd eller bakhjulsdrift.
Kör ju halva året på snö.

13 Jan 2009, 12:59
Profile ICQ WWW

Bakhjulsdrivet is the shit.

Har nyligen köpt min första FWD-bil och gillar inte alls hur den beter sig när man gasar på lite.

Ratten wobblar lite väl mycket tycker jag, och sen så har vi svängradien[xx(]
(känner mig som Austin Powers när han ska vända med den där "golf"bilen i tunneln[:D])

Vände på en femöring med min gamla Volvo 965[^]

19 Jan 2009, 23:45
Profile ICQ WWW

Roligare med bakhjulsdrift helt klart. Inte är det nå problem på vintern här heller(kiruna). Finns många volvo 740 å opel omeger här[:D] Inte är det värdelöst, kräver sin förare bara[;)] )

Det man inte vet, det lider man ínte av

20 Jan 2009, 15:45
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 60 posts ]  Go to page Previous  1, 2