|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
rör-byte i en tiny terror.
| Author |
Message |
|
joelsilfver
|
 rör-byte i en tiny terror.
jag har en orange tiny terror som jag tänkt byta rör i snart. den har 2 12ax7 rör i försteget och 2 el84 i slutsteget.. har lite funderingar.. jag vrider sällan upp gainen på mer än kl 2, tycker det blir för distat då. min första fråga är om man vinner nåt på att byta ett av förstegsrören (eller båda) mot ett 12at7-rör. blir effekten att man får en förstärkare med samma volym-möjligheter men att den distar senare, eller tappar man dessutom i volym märkbart? är det värt att testa detta? om man bara byter ett till 12at7, i såna fall vilket?
sen funderar jag på vilka rör man ska ha och vart man köper. thomann har en del har jag sett, groove tubes, tung sol, sovtek osv.. skulle gärna vilja ha en något mindre vass dist om det går att uppnå vid ett rör-byte. lite osäker på vad som sitter i från början, jag har läst att det är JJ. har inte direkt koll på slutrör heller, funkar sovteks el84or?
sista frågan, kan man byta hej vilt mellan olika fabrikat och rör-typer (ax7, at7 osv..) i försteget? har läst att man inte ska behöva göra nån bias-justering på tiny terrorn när man byter, oavsett typ.
ber om ursäkt för det röriga (inte menat som en ordvits) inlägget, många frågor på en gång..
|
| 19 Jan 2009, 20:12 |
|
 |
|
R.U. Sirius
|
Testa 5751 som första rör. /Uffe - The Mayor of Simpleton - http://www.guitarlabs.se
|
| 19 Jan 2009, 20:18 |
|
 |
|
joelsilfver
|
ok på vilket sätt kommer det att förändra ljudet? ska man köra det i kombination med valfritt 12ax7 rör?
|
| 19 Jan 2009, 21:09 |
|
 |
|
Amp Healer
|
joelsilfver wrote: R.U. Sirius wrote: Testa 5751 som första rör.
/Uffe
ok på vilket sätt kommer det att förändra ljudet? ska man köra det i kombination med valfritt 12ax7 rör? 5751 har förstärkning på 70 medans 12AX7 har en på 100,så det kommer börja dista senare. 12AT7 som du nämde innan har 60, MEN det många glömmer när det gäller 12AT7 är att det drar mer ström vilket kan påverka även hur mycket spänning som din slutrör kommer få och av vad du skrev tidigare angånde distar för tidigt, så vill du inte sänka den, då det kommer dista ännu tidigare då. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 19 Jan 2009, 21:27 |
|
 |
|
Skavis
|
Men köp inte ett Sovtek 5751. Dom låter inge vidare.
---------------------------- <font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">
|
| 19 Jan 2009, 21:32 |
|
 |
|
d95err
|
joelsilfver wrote: jag vrider sällan upp gainen på mer än kl 2, tycker det blir för distat då. min första fråga är om man vinner nåt på att byta ett av förstegsrören (eller båda) mot ett 12at7-rör. blir effekten att man får en förstärkare med samma volym-möjligheter men att den distar senare, eller tappar man dessutom i volym märkbart?
Du kommer inte att tappa nånting i volym, bara i mängden dist. Givetvis kommer ljudet i viss mån även att förändras på andra sätt eftersom det är en annan rörtyp. Om det är bra eller dåligt är givetvis en smaksak. Ta något 12AT7-rör vilket som helst; nåt som är hyfsat billigt. Gillar du resultatet kan du ju skaffa fler sorters 12AT7 för att experimentera med mer subtila skillnader. Du kan också prova 12AY7 för ännu mindre gain. Erik R
|
| 19 Jan 2009, 21:35 |
|
 |
|
joelsilfver
|
Amp Healer wrote: 5751 har förstärkning på 70 medans 12AX7 har en på 100,så det kommer börja dista senare. 12AT7 som du nämde innan har 60, MEN det många glömmer när det gäller 12AT7 är att det drar mer ström vilket kan påverka även hur mycket spänning som din slutrör kommer få och av vad du skrev tidigare angånde distar för tidigt, så vill du inte sänka den, då det kommer dista ännu tidigare då. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seok, men om det innebär att slutrören distar tidigare så gör det inget, snarare en fördel faktiskt.. det är förstegs-disten som stör mig.
|
| 19 Jan 2009, 22:41 |
|
 |
|
Amp Healer
|
joelsilfver wrote: Amp Healer wrote: 5751 har förstärkning på 70 medans 12AX7 har en på 100,så det kommer börja dista senare. 12AT7 som du nämde innan har 60, MEN det många glömmer när det gäller 12AT7 är att det drar mer ström vilket kan påverka även hur mycket spänning som din slutrör kommer få och av vad du skrev tidigare angånde distar för tidigt, så vill du inte sänka den, då det kommer dista ännu tidigare då. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seok, men om det innebär att slutrören distar tidigare så gör det inget, snarare en fördel faktiskt.. det är förstegs-disten som stör mig. Jag skulle ändå avråda att byta till 12AT7 av två andledningar: 1.12AT7 är enligt mig inte ett speciellt "musikaliskt" rör som preamp-rör, låter tycker jag för hårt o kallt. 2. I o med att ett 12AT7 drar mer ström, så kommer det även inebära mer påfrestning på nättrafon (PT) och många gånger i mindre stärkare så är inte PT:n överdimentionerad, utan mer gjorda för att enbart leverera det som dom var ämnade för. Men visst pröva med ett 12AT7, men håll då koll på hur varm PT:n blir, att inte kunna lägga handen på den utan bränna sig, brukar vara en bra indikator. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 19 Jan 2009, 23:29 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|