|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Svullo
|
 Minska NFB
Hmm fredagkväll, vad kan vara mer rätt än att slänga ut lite spridda funderingar på Bojen... Har hur många funderingar som helst men ska försöka sansa mig lite.. Håll till godo Har en Super reverb -74 som jag tänkte testa lite moddningar på. Anar att jag skulle kunna få lite busigare ljud genom att minska NFB, tänkte sätta en pott där NFB-signalen tas vid högtalarutgången i serie med 820-ohmsresistorn. Tanken var att vrida lite och känna vad som händer och vad som låter bäst, sedan ersätta med en fast resistor. Har ett par funderingar till er mer seniora... 1. Vilket värde på potten bör ge ett lämpligt omfång att labba med? tänker mig ca 20k, linjär? Funderade lite på att sno vibrato-potten på 50k, men det kanske blir för okänsligt. 2. Vad kan jag vänta mig för effekt på ljudet? Det torde bli tidigare dist i fasvändaren tänker jag mig... 3. En helt annan fråga egentligen... Jag gillar när det är mycket kompression i stärkaren, 74:an komprimerar ganska skönt, jag anar att det har att göra med att den har 5U4GB-likriktare och CTS-alnico-element som jag uppfattar ger mer kompression. Har även en 65´Blackface med Oxford keramiska och som bekant GZ34, det komprimerar inte i samma grad.. Vore intressant att höra om någon har reflektioner på detta och hur jag kan få Supern att komprimera ännu mer??? 4. Passar på att slänga ut en kul riggning som jag tycker fungerar grymt bra. Kör en Triaxis ut genom ett Mesa 20/20-steg -> 2 st 1x12EVM. Istället för att köra stereo kör jag enbart ena kanalen på slutsteget på så vis får steget jobba för fullt, om jag behöver mer volym så vrider jag på andra kanalen på steget, men alltså inte förrän kanal-1 börjar lämna in... Funkar för mig 
|
| 17 Jan 2009, 00:15 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Många frågor där, men det är ju bara att sätta igång och labba. Ofta landar man ungefär där man startade [;)][:)] 1. Jag tror du skulle kunna testa med en 5k-pot också, men 20k går säkert bra, men blir nog lite okänsligt. Ett annat alternativ är en liten switch på vilken du sätter några alternativa värden, säg 2.7k och 10k. 2. Slutsteget och fasvändaren går hetare. Du får mer gain till slutrören. En lite mer agressiv och brightare ton troligen. Exakt hur stärkaren uppför sig är svårt att säga. Det beror på hur hårt du pressar den osv. 3. Om du vill få ännu mer kompression kan du testa med ett sag-motstånd på OT:ns mittapp, på primärsidan. Sätt in ett 100-200ohm/5w mellan OT:n och anslutningen till B+ och vips har du ännu mer sag när du pressar stärkaren hårt. En annan variant är att testa LondonPowers Sag Kit. Det är en variabel lösning för strömbegränsning. Har inte testat det själv, men ser ut att vara ett intressant alternativ. Men - borra inte hål i stärkaren förrän du är tvärsäker på vad du vill ha permanent... http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?cPath=7&products_id=33Man kan också tänka sig att du labbar lite med spänningarna till försteget och fasvändare. Om du sänker spänningarna en del - uppnår du möjligen lite mer av den feeling du vill. Eller så blir tonen bara lite grötigare och distar tidgare utan egentligen sag. Men det är riskfritt att testa. Du har troligen ett 1k och ett 4.7k i B+ linjen efter choken och höga spänningar i försteg. Du kan t.ex. sätta 4.7k-motståndet först och sedan ett 10-22k/2w till försteget. Dra till med rejäla värden så du tydligt upplever skillnaden. Och känn som sagt inte att det är misslyckande om du landar i originalvärdena. Det finns ju en tanke med dem... [;)] /Gunnar
|
| 17 Jan 2009, 10:44 |
|
 |
|
Svullo
|
Tack Izzy, blir nog en pot på 10k ungefär, borrar inga hål någonstans, allt måste gå att återställa till org. Bra tips om SAG-motstånd, har funderat på den varianten.
Hur förhåller det sig egentligen med elektrolyterna? Då de aldrig är bytta sedan -74 antar jag att det är säkrast att byta dem snart. Om man sätter i lite större (inom ramen för vad liktiktaren klarar) har jag för mig att basen kan bli lite fastare då elektrolyterna levererar mer ström när det behövs, men... Kan man säga att större elektrolyter är den exakta motsatsen till att sätta in ett SAG-motstånd då? SAG:en ska väl bromsa strömförsörjningen i topparna som jag förstår det. Antar att det säkraste är att sätta in orginalvärdena. Vilka Elektrolyter (fabrikat) anses bäst i denna tillämpning (om man nu kan säga det..)
Kikade på London-Powers kit, antar att det är någon form at transistor som ska placeras i ström kretsen så man kan ratta från frontpanelen, tanken verkar god. Dock lite fundersam över två saker som stod att läsa: The SCK cannot be used with cathode-biased or high-bias fixed-biased amps, Supern är ju Fixed Bias, men är det High bias.. hur tänker dom där? Vidare skriver dom: it is connected between the rectifier and filter caps. Om de syftar på elektrolyterna så tycker jag att det blir lite konstigt... Är det inte bättre att placera mellan B+ och OT som Izzy skrev, annars kompenserar ju rimligen elektrolyterna strömbristen.
|
| 17 Jan 2009, 16:45 |
|
 |
|
Izzy
|
Det är klart att mer filtrering i allmänhet ger en stiffare respons, kanske tightare bas. I den där stärkaren hade jag gått på original, utifrån det du skriver att du far efter och utifrån den typ av stärkare det är. Annars blir det lite som att gasa och bromsa samtidigt. Vill du ha tightare bas hade jag nog labbat med lite signalkondingvärden i stället.
F&T är bra lyter och lätta få tag på i Sverige. Jag tror det i princip är samma som TAD säljer under eget märke. LH i Nacka har bra sortiment för din stärkare. Det finns andra märken som också är bra, men jag har inget skäl att rekommendera något annat.
/Gunnar
Är de aldrig bytta bör du naturligtvis göra det.
|
| 17 Jan 2009, 17:05 |
|
 |
|
Svullo
|
Ser att du svarade medan jag editerade... Nja tightare bas har jag nog inget jättebehov av, det är den sköna kompressionen jag gillar. Förövrigt hade jag otur och fick mikrofoni i Mina RCA7025 och ersatte med Ruby, det blev sämre, kan inte sätta fingret på det, men den var roligare att spela på med RCA.
|
| 17 Jan 2009, 17:15 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Hej Svullo (?) Angånde variabel feedback så är en gammal classiker att ta middpotten (10K)och sätta den i en av högtalarutgångarnas hål som "soul contol" när man byter upp middpotens värde till 25K Sag: Ja det finns betydligt lättare sätt än bygga om hör för att få sag. Byt likricktarröret till:5V4-G/GA = Ca:15 Volt drop. Annat alternativ är att byta fasvändaröret till 12AX7, detta ger lite mer comprimerad ton (EV ändra anode motstånden med till 100/82K) Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 17 Jan 2009, 19:35 |
|
 |
|
Ocku
|
Svullo wrote:
Kikade på London-Powers kit, antar att det är någon form at transistor som ska placeras i ström kretsen så man kan ratta från frontpanelen, tanken verkar god. Dock lite fundersam över två saker som stod att läsa: The SCK cannot be used with cathode-biased or high-bias fixed-biased amps, Supern är ju Fixed Bias, men är det High bias.. hur tänker dom där?
De har en ny simplare version också: http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?cPath=6&products_id=81------ Dom låter alla lika
|
| 17 Jan 2009, 19:44 |
|
 |
|
Svullo
|
Se där, 10K potten torde ju ge ett lämpligt spann, antar att man byter Mid-potten till 25K för att få lite mer auktoritet i det registret. Testade att labba lite i "Duncan tone stack calculator" och det slår mig just hur lite midpotten egentligen har att säga till om med sina 10K, sätter upp det på listan. Undrar just vad Londons: SUS-1 - Sustain & Compression Enhancer, är för komponenter, någon form av effekttålig pot mellan B+ och OT måhända?
|
| 17 Jan 2009, 22:45 |
|
 |
|
Izzy
|
Svullo wrote: Undrar just vad Londons: SUS-1 - Sustain & Compression Enhancer, är för komponenter, någon form av effekttålig pot mellan B+ och OT måhända?
Det är nog rätt likt det kit jag föreslog. I det ingår en sådan här pot: http://www.banzaieffects.com/Alessandro-Amp-Pot-1M-log-pr-23267.htmlOch en liten halvledare, troligen denna: https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalogBra grejor. /G
|
| 18 Jan 2009, 00:25 |
|
 |
|
Ocku
|
Svullo wrote: Undrar just vad Londons: SUS-1 - Sustain & Compression Enhancer, är för komponenter, någon form av effekttålig pot mellan B+ och OT måhända?
Tror inte han skulle skriva "non-critical 16mm pot" om det krävs en effekttålig potentiometer. ------ Dom låter alla lika
|
| 18 Jan 2009, 01:06 |
|
 |
|
d95err
|
Det finns beskrivet i TUT4. Man använder en klassisk side-chain som i en vanlig kompressorer. Man tar signalen från primären på utgångstrafon, likriktar och låter det påverka bias. Med rätt val av tidskonstanter (RC) ska man kunna få en väl fungerande sag. Kräver bara några få passiva komponenter (en pot, en diod, ett par kondningar och motstånd). Eftersom den jobbar mot signalnivån i utgångstrafon och inte strömmen genom slutrören funkar det även för klass A eller "high-bias" förstärkare (klass AB, men nära klass A) som normalt inte har så mycket sag eftersom strömmen i slutsteget inte varierar så mycket med signalnivån). Erik R
|
| 18 Jan 2009, 10:23 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|