|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|
Dynacord DA-20 - schema sökes - renovering på gång
| Author |
Message |
|
Conviction
|
 Dynacord DA-20 - schema sökes - renovering på gång
Hej!
Ärvde en Dynacord DA-20, 18-wattare, i mellandagarna som är i behov av lite översyn. Sitter någon av er på ett schema? Är det någon som har erfarenhet av en sådan här?
Förstärkaren är i mycket fint skick (bilder kommer), men behöver lite nya filterkondingar etc., förmodligen även en ny högtalare då jag misstänker att det är en bredbandare som sitter i kabinettet nu. Det låter bra, men kanske inte fullt som man önskar. 2"-diskanten är urkopplad och lär förbli så. Är dessutom osäker på hur ingångarna är anpassade, men den som är "avsedd" för gitarr låter fint åtminstone med single coils.
Det verkar inte som om någon varit inne i maskinen sedan 1963. Mycket tjusigt ptp-bygge förresten. Stor skillnad jämfört med senare Dynacordskapelser.
Uppsättningen är
Likriktare: EZ81 Försteg: 3xECC83 Slutsteg: 2xEL84 Fasvändare: ECF82 (om jag inte minns fel nu). Fungerar f.ö. bara på högsta hastighet (och endast i basregistret).
Bara Telefunken/Valvo! [:)]
All input uppskattad. God fortsättning!
--Olle
|
| 28 Dec 2008, 12:35 |
|
 |
|
Ballz
|
Halloj - Dynacord brukar vara ruskigt snabba med att maila scheman. På deras webb finns ett kontaktformulär, kör via det! Sen när det gäller kondingarna i den där - filterkondingarna mår i regel mycket bättre än dessa eländes kopplingskondingar som sitter i dom. Byt varenda en, inga undantag! När du gjort det fungerar tremolot med säkerhet. Kolla också röruppsättningen - i en av varianterna sitter ett P-rör mitt bland E-hermelinerna! Tips, bara. /R Edit: DA16 har samma förstärkardel, och den HAR jag schema på nånstans. I mellantiden får du nöja dej med detta (kolla röruppsättningen!) http://www.el-me-se.de/pdf_files/DA20.pdfEdit II: Har inget DA16 eller DA20-schema, tyvärr. Kör på Dynacords formulär, nämn att du har ECF-röret, så får du rätt schema (DA16N eller DA16V) med en gång ifall dom inte har på DA20 - dom saknar vissa utgåvor av vissa stärkare. Ett tips: den DA15 jag renoverade hade ett huvud-öljettkort på vars undersida en massa kopplingskondingar huserade. Likadant med nätaggregatet, kondingar som gömde sej under kortet. Krävde bortlödning av allt i ovankant av huvudkortet för att kunna vinkla ut kortet, och det mesta kring nätagg-kortet... Byt alla katodkondingar, övriga småelektrolyter och kopplingskondingar. I sista hand filterkondingarna. <<tömd på tips. Lycka till! /R Edit III: Här e lite skröfs från min DA15-renovering..schemat stämmer inte exakt mot det som stod på bänken (det var nog en s k transitional model), men troligen stämmer DA15V-schemat i zipfilen rätt bra mot din DA20 - förutom ECF80/EZ12 där du har lite modernare ECF82/EZ81. I alla fall kan du börja orientera dej i sakerna medans du väntar på rätt schema. Bilderna visar över-resp undersida på huvudkortet som satt i min. Massor av kondingar på undersidan..och massor runt pottarna ockå. *suckar* http://homeweb.mah.se/~lurija/DA15N.zip/R
|
| 28 Dec 2008, 13:16 |
|
 |
|
Tubis
|
uhh, det bara skriker etsa kretskort när jag ser sådant[B)]
|
| 30 Dec 2008, 21:08 |
|
 |
|
Conviction
|
Tubis wrote: uhh, det bara skriker etsa kretskort när jag ser sådant[B)] Som PTP-purist ser jag inget alternativ. [:D] Men att få det snyggare än sådär borde inte vara några problem, trots mycket komponenter. Allt sitter ju logiskt, trots allt. Uppdaterar tråden lite: Har inte fått något schema än, men det är ju mellandagar och whatnot. Mycket verkar dock stämma överens med DA15N-schemat Richard postade, så jag kör nog igång lite försiktigt ändå.
|
| 31 Dec 2008, 16:42 |
|
 |
|
linusberg
|
Eller iaf tubetowns smala kina eyelett/strippbord. Det går in utan problem och man får komponenterna lite prydligare iaf.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 31 Dec 2008, 16:57 |
|
 |
|
Tubis
|
Överblödning känns ganska aktuellt när komponenterna ligger omlott sådär med.
|
| 31 Dec 2008, 20:39 |
|
 |
|
skumberg
|
Ett tips om du skall byta burkelektrolyterna, jag skall renovera ett par echoletter snart och hittade burkar på http://www.die-wuestens.de/Det är sådana som fästs med mutter och liknar originalburkarna.
|
| 01 Jan 2009, 19:45 |
|
 |
|
Conviction
|
Det börjar ta sig! Någon ny eyelet/stripboard blir det dock inte. Det är jobbigt nog som det är [:)] Och det här gamla tennet - man storknar. Fluss, smuts och damm från urminnes tider. Det blir till att sitta under köksfläkten.  Nästan alla avkoppling- och kopplingskondingar är nu bytta. Vi får se vad som händer. Passar samtidigt på att se över de flesta (kritiska) motstånd och byter till metallfilm. Om jag inte är helt ute och cyklar är samtliga originalare, förutom katodmotstånden, 1/3W. Höll nästan på att glömma schemat jag fick: http://nextbigthing.se/amp/DA-20/DA-20_cir.pdf. Har även i högre upplösning för den som vill ha. Ser också över glödens jordreferens. Pot:ens wiper går direkt till jord, men tänkte att den åtminstone kan kopplas till katoden (tack för svar i en annan tråd!) --Olle
|
| 15 Jan 2009, 13:36 |
|
 |
|
Conviction
|
Snålar jag för mycket om jag använder 0,6W-motstånd? Metallfilmarna är 0,6-Wattare... Vore skönt att slippa beställa nya.
Kollar man schemat är, om man nu skall lita på det, samtliga 1/3W förutom katodmotstånden, motstånden i nätdelen och ett par till.
Upplys mig!
|
| 15 Jan 2009, 21:50 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Conviction wrote: Det börjar ta sig! Någon ny eyelet/stripboard blir det dock inte. Det är jobbigt nog som det är [:)] Och det här gamla tennet - man storknar. Fluss, smuts och damm från urminnes tider. Det blir till att sitta under köksfläkten.  --Olle Väldigt snyggt och trevligt, kan inte förstå hur någon kan vilja se ett kretskort i stället???[:p][;)] Och så lätt det är att ändra...[:)] /Lennart http://www.specter.se
|
| 16 Jan 2009, 00:34 |
|
 |
|
Conviction
|
Custom Sam wrote: Väldigt snyggt och trevligt, kan inte förstå hur någon kan vilja se ett kretskort i stället???[:p][;)] Och så lätt det är att ändra...[:)] /Lennart http://www.specter.seEller hur! [;)][:)] Ska snart starta upp förstärkaren, men jag måste nog ordna en jordad nätkabel. Borde funka bra att säkerhetsjorda i plinten där kondingen från nätbrytaren nu förankras va? Syns till höger på bilden. Kondingen ryker såklart.
|
| 16 Jan 2009, 14:11 |
|
 |
|
Conviction
|
Så, nu har jag startat upp förstärkaren, men möttes av ett hiskligt brum. Ingen skillnad med insignal eller inte. Har avstämt med schemat, kollat HT-kablage som sitter på baksidan av kopplingsplinten (kan ju lätt ha kommit åt något), men allt åtminstone ser ut som det skall. Skall mäta lite och överensstämma med spänningsangivningarna/punkterna i schemat. Det tar en bra stund för förstärkaren att hoppa igång, varav jag misstänker att burkelektrolyterna faktiskt är kassa. Nu är det så att jag inte har några 32+32uF hemma, bara mindre eller större, 22uF resp. 47uF. Hur högt kan/vågar jag klättra i filtrering med en EZ81-likriktare? Vi kan vända på det också: hur lågt kan/vågar jag gå innan jag stöter på andra problem? Här är schemat igen: http://nextbigthing.se/amp/DA-20/DA-20_cir.pdfTacksam för lite input.
|
| 17 Jan 2009, 13:58 |
|
 |
|
maglemer
|
Conviction wrote:
Nu är det så att jag inte har några 32+32uF hemma, bara mindre eller större, 22uF resp. 47uF. Hur högt kan/vågar jag klättra i filtrering med en EZ81-likriktare? Vi kan vända på det också: hur lågt kan/vågar jag gå?
Tacksam för lite input.
EZ81 är specad för max 50uF, så 47uF går hur bra som helst. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 17 Jan 2009, 14:04 |
|
 |
|
Conviction
|
Tack Johan! Då provar jag. Ska bara kolla spänningstålighet först. Original har ett toppvärde på 550V. Kanske är det så illa att de jag åsyftar är spec:ade för 400. Det kanske kan bli problem vid påslag, i.e. rusning. Kollar upp. [:)]
|
| 17 Jan 2009, 14:19 |
|
 |
|
Conviction
|
Alright, nu har jag mindre brum, men jag har absolut noll signal, oavsett input. Jag undrar just vad jag kan ha rört till. Det är ju inte som att jag gjort några modifikationer (förutom att jag, temporärt, lött in ett gemensamt katodmotstånd m avkoppling, fixat till glödens jordreferens och monterat ett telejack för högtalaren i den gamla högtalarläges-switchen.)
Det rynkas i pannan. [B)] Första anhalt att titta var?
|
| 17 Jan 2009, 16:27 |
|
 |
|
Ballz
|
Ställ ner alla volymkontroller, låt tonkontrollerna vara på mitten.
Mät alla spänningar i slutsteget. Mät alla spänningar i fasvändare och preamp. Kolla att du ligger *hyfsat* rätt.
Kolla så att du har (rätt)glödspänning i slutsteget resp preampen. - ditt katod/glödreferenstrick KAN ha blivit felkopplat.
Kolla sedan att du verkligen har förbindelse mellan slutstegsanoderna, OT och högtalaren. Jacket KAN vara felkopplat, sekundärjorden bortglömd.
Kolla sedan så att slutsteget ger sprak/signal när du petar på gallren till slutrören med t e x spänningsproben till din DMM.
Låter det där, går du till fasvändarens galler och petar på det.
Låter det där, går du till preampen och fortsätter....fast nu får du höja volymkontrollen lite och kanske jobba med en signalgenerator.
Lycka till. Säkert ett skitfel.
/R
|
| 18 Jan 2009, 11:11 |
|
 |
|
Conviction
|
Ballz wrote: Ställ ner alla volymkontroller, låt tonkontrollerna vara på mitten.
Mät alla spänningar i slutsteget. Mät alla spänningar i fasvändare och preamp. Kolla att du ligger *hyfsat* rätt.
Kolla så att du har (rätt)glödspänning i slutsteget resp preampen. - ditt katod/glödreferenstrick KAN ha blivit felkopplat.
Kolla sedan att du verkligen har förbindelse mellan slutstegsanoderna, OT och högtalaren. Jacket KAN vara felkopplat, sekundärjorden bortglömd.
Kolla sedan så att slutsteget ger sprak/signal när du petar på gallren till slutrören med t e x spänningsproben till din DMM.
Låter det där, går du till fasvändarens galler och petar på det.
Låter det där, går du till preampen och fortsätter....fast nu får du höja volymkontrollen lite och kanske jobba med en signalgenerator.
Lycka till. Säkert ett skitfel.
/R
Checklista genomgången. Tack Richard! Jag kan med glädje nu meddela att förstärkaren fungerar utmärkt. Det var avbrott i kabeln från burkelektrolyten (C32b) till försteget. Sån där gammal helspunnen typ, som förmodligen böjts ett par gånger för mycket. So far, so good! Nu när allt fungerar återstår ju lite mer "roligt" pyssel. [:)] * T.ex. tremolot. Det slår hiskligt hårt i konen (i maxläge). Åtgärd, eller är allt som det skall? * Högtalare blir till att ta itu med. Bredbandaren låter "sådär" faktiskt. * Eventuellt anpassa en av ingångarna något. Skall överensstämma med lite mer nyare/konventionella gitarrstärkar. Tips? Visserligen låter guit-ingången bra som den är i nuläget, men labba kan man ju alltid göra, om än så med t.ex. "mic".
|
| 18 Jan 2009, 17:14 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|