View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Aug 2026, 22:55

Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hiwatt 
Author Message

Köpte <i>Woodstock DVDn"] till mig själv i julklapp.
Jäddrar vilken ton Pete Townsend har i sin Hiwatt!

Ska bli spännande att se hur nära min <i>Ceriatone "Hey What?! 504""] kommer att låta!?
http://www.ceriatone.com/productSubPage ... hat504.htm

Image

Den kommer väl här i början av januari hoppas jag [:p]

Måste givetvis skaffa en gitarr med P90 också [;)]

28 Dec 2008, 12:29
Profile ICQ WWW

Härligt härligt, köpte du den färdig eller blir det bygga av?

Verkar som jultomten hade med sig mycket från ceriatone till oss bojjare. Sitter och väntar på min Wreck Express jag. Säga vad man vill tomtefan borde nyttja renarna istället för att outsourca till flygfrakt, de verkar inte hålla måttet och få hit prylarna från malaisia i tid. =)

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

28 Dec 2008, 19:21
Profile ICQ WWW

28 Dec 2008, 19:28
Profile

linusberg wrote:

Härligt härligt, köpte du den färdig eller blir det bygga av?

Verkar som jultomten hade med sig mycket från ceriatone till oss bojjare. Sitter och väntar på min Wreck Express jag. Säga vad man vill tomtefan borde nyttja renarna istället för att outsourca till flygfrakt, de verkar inte hålla måttet och få hit prylarna från malaisia i tid. =)

/Peder

rudmark wrote:

Verkar inte så svårbyggd enl layouten.

Färdigbyggd [:I]

Fick en specialdeal - via en kompis i USA som är kopplad till Ceriatone - som gjorde att det inte blev så himla dyrt, trots den tråkiga dollarkursen.

Planen är dock att, om möjligt, få in en loop i den [:)]

28 Dec 2008, 19:37
Profile ICQ WWW

Vi skulle kanske samordnat oss... själv sitter jag och väntar på en massa delar till en "2204 Plexi" från Ceriatone. Grabben ska bygga en som specialarbete i skolan. Pappa hjälper gärna till [:)]

/Gunnar

28 Dec 2008, 20:23
Profile

Izzy wrote:

Vi skulle kanske samordnat oss...

Jag minns att du nämnde det, men det blev så speciellt när Gary - efter att jag skrivit att dollarkursen fått mig att skippa Hiwattprojektet - ordnade fram detta <i>"special deal""] just åt mig...
Blev svårt att blanda in ytterligare en beställning...

28 Dec 2008, 20:28
Profile ICQ WWW

Det är synd att inte Nik har skaffat lokal distributör här i Sverige, jag har ofta för mycket slantar som skulle kunna omvandlas till rediga stärkare, men man drar sig från Ceriatone när det är så pass svårt att uppskatta vad kalaset går på, frakt, dollarkurs, skattmas etc. Var det inte någon som körde Webers kit lokalt ett tag? Nik verkar ju inte omöjlig att deala med, så vi kanske ska gå på med ett gruppköpp fram över? Det LÄR vara fler förstärkare som behöver byggas under våren. =)

/Peder

28 Dec 2008, 20:39
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

Vi skulle kanske samordnat oss...

Jag minns att du nämnde det, men det blev så speciellt när Gary - efter att jag skrivit att dollarkursen fått mig att skippa Hiwattprojektet - ordnade fram detta <i>"special deal""] just åt mig...
Blev svårt att blanda in ytterligare en beställning...

Absolut. Det var mer en allmän reflektion över att vi framöver skulle kunna samordna oss mer för att få bättre priser när det ska te å beställas grejor. Jag tänker att om man t.ex. ska beställa trafos eller kit borde man kunna gå ihop ett antal och se om det går att få lite mängdrabbat + lägre transportkostnad.

Kul förresten med Woodstock-DVD:n. Visst har han ett sjukt bra ljud. DEt är väl en SG1:a han kör på, med P90? Högt som faen. Lika högt som han själv... [:)]

/G

28 Dec 2008, 21:38
Profile

Izzy wrote:
Kul förresten med Woodstock-DVD:n. Visst har han ett sjukt bra ljud. DEt är väl en SG1:a han kör på, med P90? Högt som faen. Lika högt som han själv... [:)]

/G

Jepp: SG + P90 + HIWATT+ Voooooolyyyyym [:p]

29 Dec 2008, 11:41
Profile ICQ WWW

Naturligtvis!
Det är denna du skall ha. [;)]

Image

------
Dom låter alla lika

29 Dec 2008, 12:04
Profile

polifemo wrote:

Naturligtvis!
Det är denna du skall ha. [;)]

Image

------
Dom låter alla lika

Testade en sådan på Fuzz-mässsan i våras, riktigt trevlig gitarr. Trots att det inte är riktigt trä i kroppen. Lät utmärkt.

Flaxwood heter de väl? Suomi made av trä/plastkomposit, med resonanskamrar.

/Lennart

http://www.specter.se

29 Dec 2008, 12:21
Profile

Nå´t i den här stilen gillar jag:

Image

Helst med 2 mickar dock, och då heter väl modellen <i>Special"] istället för <i>Jr"].

29 Dec 2008, 12:36
Profile ICQ WWW

Testade en sådan på Fuzz-mässsan i våras, riktigt trevlig gitarr. Trots att det inte är riktigt trä i kroppen. Lät utmärkt.

Det där är inte en Flaxwood. Det är en PRS Custom Soapbar.

ImageImage

------
Dom låter alla lika

29 Dec 2008, 13:05
Profile

http://www.gibson.com/Products/GibsonElectric/Gibson%20Electric%20Guitars/LesPaul/Double%20Cuts/Faded%20Double%20Cut/

Finnishen är läbbig. Men bland alla jäkla billighetsguror som de fina märkena lanserar hittar man ibland ex av denna gura som har potential och mycket fin ton i kroppen. Jag har flera gånger jämfört just faded special DC med dubbelt eller tredubbelt så dyra special från andra årtionden. Och inte sällan, mot min egen vilja, upptäckt att jag återkommit till den billiga enkla gitarren.

Peter - du minns kanske på gitarrmässan på frysen att vi pillade lite på två olika gula special utan mos. Den ena var någons slags custom-variant med bindings och grejor för typ 18 papp. Den andra en enklare modell (kan ha varit en tidig faded), betydligt billgare om jag minns rätt. Och det var ingen tvekan vilken gitarr jag hade svårt att släppa.

Att båda dessa sedan fick spö av medelåldersjunioren för 60.000 är en annan sak.

En tanke, om man vill inte vill ösa ut vintage-pengar, är att skaffa en faded special dc och sedan göra om finnishen - ta bort Servalac-kletet, göra trären, lacka om eller så som man vill ha den. Kanske byta mickar osv.

Så får du ett nytt projekt nu när du inte bygger hajvåtten själv [:p]

/Gunnar

29 Dec 2008, 14:52
Profile

Izzy wrote:

Du ska få skamligt förslag [:I]:

http://www.gibson.com/Products/GibsonElectric/Gibson%20Electric%20Guitars/LesPaul/Double%20Cuts/Faded%20Double%20Cut/

Finnishen är läbbig. Men bland alla jäkla billighetsguror som de fina märkena lanserar hittar man ibland ex av denna gura som har potential och mycket fin ton i kroppen. Jag har flera gånger jämfört just faded special DC med dubbelt eller tredubbelt så dyra special från andra årtionden. Och inte sällan, mot min egen vilja, upptäckt att jag återkommit till den billiga enkla gitarren.

Peter - du minns kanske på gitarrmässan på frysen att vi pillade lite på två olika gula special utan mos. Den ena var någons slags custom-variant med bindings och grejor för typ 18 papp. Den andra en enklare modell (kan ha varit en tidig faded), betydligt billgare om jag minns rätt. Och det var ingen tvekan vilken gitarr jag hade svårt att släppa.

Att båda dessa sedan fick spö av medelåldersjunioren för 60.000 är en annan sak.

En tanke, om man vill inte vill ösa ut vintage-pengar, är att skaffa en faded special dc och sedan göra om finnishen - ta bort Servalac-kletet, göra trären, lacka om eller så som man vill ha den. Kanske byta mickar osv.

Så får du ett nytt projekt nu när du inte bygger hajvåtten själv [:p]

/Gunnar

Hur var halsen på den?
Du vet ju att jag gillar den tunna halsen på din.
Mickar har jag en idé om vad jag vill ha om det blir aktuellt.

Bygga en vill jag väldigt gärna göra, men inte just nu...

29 Dec 2008, 15:18
Profile ICQ WWW

Custom Sam wrote:

Det där är inte en Flaxwood. Det är en PRS Custom Soapbar.

ImageImage

------
Dom låter alla lika

Ojdå, jag misstog mig, ursäkta.

/Lennart

29 Dec 2008, 15:27
Profile

Hur var halsen på den?

Jag tror att halsarna på Specialen normalt är tunna och trevliga, har själv en -78 som har en helt underbar hals. Inget rassel, låga strängar...

/Lennart

29 Dec 2008, 15:29
Profile

Hur var halsen på den?

Ja, jag tycker den serien har väldigt sköna halsar. Det är 60' slim taper eller vad det heter. 4Sound brukar ha dessa inne om du vill flukta och framför allt lyssna på träklangen. Men som sagt, man får ha lite överseende med faded-designen som inte alls är lika trevlig som på min Les Paul Std.
/Gunnar

29 Dec 2008, 16:39
Profile

Izzy wrote:

polifemo wrote:

Hur var halsen på den?

Ja, jag tycker den serien har väldigt sköna halsar. Det är 60' slim taper eller vad det heter. 4Sound brukar ha dessa inne om du vill flukta och framför allt lyssna på träklangen.
/Gunnar

Vad kostar dessa?

29 Dec 2008, 17:07
Profile ICQ WWW

De vill tydligen ha 11.900 för dem numera. Jag hade för mig att de låg typ kring 7.900 förut. Men jag kan ha fel. Hm, kanske värt annonsera trots allt. Eller ebaya.
/G

29 Dec 2008, 17:14
Profile

Hiwatt-klonen anlände i förrgår så jag har kunnat testa en del nu.

Vet ej hur nära en orginal-Hiwatt den är, men den har definitivt ett stort kraftfullt rent ljud med bra headroom [:p]

Den är känslig för vilka OD´s man kör, och distar med mycket övertoner blir lätt lite fizzliga...

Med rätt pedaler låter den dock fantastiskt!

Kommer att jämföra med en kompis som har 2 nyproducerade Hiwatt:
- 2x12 (Fane-element) combo/50 watt
- Topp/100watt plus 4x12 (Fane-element)
, men det blir inte förrän om några veckor.

Ceriatonen känns i alla fall som ett mycket bra köp såhär långt [:)]

ps Uppdaterar inlägget lite: Hur stor del av ett klassiskt "Hiwattljud" sitter just i Fane-elementen? Vet inget om dessa högtalare..
Kör toppen i min 2x12 med Celestion Century. ds

14 Jan 2009, 19:36
Profile ICQ WWW

Två frågor:

1. Vart är ljudklippen

2. Vart i helsike lirar man den där stärken på full fräs.

[:D]

/Peder

14 Jan 2009, 23:23
Profile ICQ WWW

Två frågor:

1. Vart är ljudklippen

/Peder

Svar på fråga 2 är: Hemma hos mig [;)], jag har 2,55 i takhöjd och grannar på ett behörigt avstånd [^][:D]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

15 Jan 2009, 01:02
Profile

polifemo wrote:

Hiwatt-klonen anlände i förrgår så jag har kunnat testa en del nu.

Vet ej hur nära en orginal-Hiwatt den är, men den har definitivt ett stort kraftfullt rent ljud med bra headroom [:p]

Den är känslig för vilka OD´s man kör, och distar med mycket övertoner blir lätt lite fizzliga...

Med rätt pedaler låter den dock fantastiskt!

Kommer att jämföra med en kompis som har 2 nyproducerade Hiwatt:
- 2x12 (Fane-element) combo/50 watt
- Topp/100watt plus 4x12 (Fane-element)
, men det blir inte förrän om några veckor.

Ceriatonen känns i alla fall som ett mycket bra köp såhär långt [:)]

ps Uppdaterar inlägget lite: Hur stor del av ett klassiskt "Hiwattljud" sitter just i Fane-elementen? Vet inget om dessa högtalare..
Kör toppen i min 2x12 med Celestion Century. ds

Kolla den här tråden för högtalarjämförelser: http://www.vintagehiwattconvention.com/ ... ?f=7&t=254

Annars har jag förstått att det är de överdimensionerade partridge-transformatorerna som bidrar mycket till det stora soundet. Läs: http://www.shinrock.com/Guitar_Transfor ... G6556.html

Heyboer gör Hiwatt-transformatorer som prisas av entusiasterna. För allt om Hiwatt: http://mhuss.com/Hiwatt/index.html

Själv har jag byggt en Hiwatt-"klon". Pre-ampen är en SAP/Jimmy Page specialversion och slusteget består av två KT88:or. Trafona är Heyboer customlindade. Låter kanon!

/Stefan

15 Jan 2009, 08:52
Profile ICQ YIM WWW

linusberg wrote:

Två frågor:

1. Vart är ljudklippen

/Peder

Förhoppningsvis ska jag få ordning på mina inspelningsprylar under februari, men var jag ska spela in vet jag just nu inte.
Vill helst också göra en låt/produktion istället för att bara <i>noodla"] runt.
Har även kvar att göra detsamma med mitt Madampbygge. (Min moddade Valve Jr - om nu någon kommer ihåg den - har jag tyvärr sålt)

Återkommer förhoppningsvis i ämnet [:)]

15 Jan 2009, 09:00
Profile ICQ WWW

Hellhammer wrote:

Kolla den här tråden för högtalarjämförelser: http://www.vintagehiwattconvention.com/ ... ?f=7&t=254

Annars har jag förstått att det är de överdimensionerade partridge-transformatorerna som bidrar mycket till det stora soundet. Läs: http://www.shinrock.com/Guitar_Transfor ... G6556.html

Heyboer gör Hiwatt-transformatorer som prisas av entusiasterna. För allt om Hiwatt: http://mhuss.com/Hiwatt/index.html

Själv har jag byggt en Hiwatt-"klon". Pre-ampen är en SAP/Jimmy Page specialversion och slusteget består av två KT88:or. Trafona är Heyboer customlindade. Låter kanon!

/Stefan

Jag vet på tok för lite om Hiwatt [:I] Vad är en SAP?

Jag utgår ifrån att de trafos som Ceriatone använder sig av inte kan mäta sig med äkta Partridge eller custolindade Heyboer, men förhoppningsvis är de "bra nog" för ett <u>Hiwattliknande ljud</u>.

Bilder på stärkaren (faktiskt <u>min</u> stärkare ifall jag fattat allt rätt[^]) finns här:

http://www.ceriatone.com/productSubPage ... hat504.htm
http://www.ceriatone.com/productSubPage ... abinet.htm

15 Jan 2009, 09:19
Profile ICQ WWW

polifemo wrote:

Sökte på SAP och hittade dessa klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=Bf4u9yq_Xnk

http://www.youtube.com/watch?v=3JVGjonKABQ

Jag fattar inte hur balancekontrollen funkar, men båda klippen låter väldigt gött!

Min tanke är ju i och för sig att ha en helt ren stärkare, men kanske går det att lägga nå´t på en switch?

15 Jan 2009, 10:49
Profile ICQ WWW

De flesta Hiwatt förstärkare är AP-All Purpose, alltå för gitarr, bas, orgel mm. SAP lär ska stå för Special All Purpose eller Switch All Purpose. SAP versionen gjordes bara på beställning. Jimmy Pages custom-Hiwatt är i princip samma krets. Lite mer fräs än en standard DR504 el DR103. Balancekontrollen ställer hur mycket signal du kapar när du aktiverar footswitchen, alltså balansen mellan full signal och mindre signal.
/S

polifemo wrote:

polifemo wrote:

Sökte på SAP och hittade dessa klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=Bf4u9yq_Xnk

http://www.youtube.com/watch?v=3JVGjonKABQ

Jag fattar inte hur balancekontrollen funkar, men båda klippen låter väldigt gött!

Min tanke är ju i och för sig att ha en helt ren stärkare, men kanske går det att lägga nå´t på en switch?

/Stefan

15 Jan 2009, 12:18
Profile ICQ YIM WWW

Hellhammer wrote:

/Stefan

Hu är det med headroom i den?
Har en kompis som har 2 nytillverkade Hiwattare och enl honom är de "omöjliga att dista" med ett helt otroligt kraftfullt rent ljud.

Min låter starkt och bra, men nog distar den med humbuckers när man drar på.

Hur är det med spänningarna i Hiwatt?
Superhöga eller?
Är nog svårt att få ett "äkta" Hiwattljud utan Partridgetrafos eller motsvarande.

Jag är nöjd med köpet, men tror nog att den skiljer sig från den äkta varan en hel del.

25 Jan 2009, 16:40
Profile ICQ WWW

Peter - alla stärkare går att få att dista. Det är bara frågan om hur mycket signal man pressar dem med. Visst, en del distar tidigare än andra, beroende på tusen saker - spänningar, hur stegen är designade för förstärkning, rörtypm, vad man har för signalkälla etc etc. Och trafos, javisst.

Jag rotar just nu i en FBT 500 BR. Det är en stärkare som är stört omöjlig att få att dista. Nästan. Bara för att volymen står på max och den fortfarande leverar nästan rent ljud betyder inte automatiskt att den har mkt headroom och inte kan dista. DEt kan vara så enkelt som att man med lite tweakning släpper fram mer signal. Och då kommer den börja dista långt tidigare på volymkontrollens inställning.

I vilket fall kan jag säga att något mer potent 50w-ljud än det du får ur den däringa Ceriatone Hey What har jag nästan inte hört tidigare. Tycker den var oerhört välljudande. Kraftfullt fast ton, lite som en Bassman BF, men dessutom med ett tydligt inslag av den hajvattska krispigheten. Jag trodde den skulle vara klart hårdare och vassare i tonen, men det finns mkt värme trots att en är så "på" i anslag.

Du får väl ta med din och jämföra med den däringa hajvattaten som inte går att dista... Det är bara att boosta lite så fixar det sig [8D]

Ett byte till KT77 eller KT88 i din skulle nog göra den ett snäpp renare. Men jag tror du riskerar tappa det där snygga lilla mkt lätt komprimerade spräcket på toppen som gör att den inte känns hård.

Grattis till ett mycket lyckat köp!

/Gunnar

25 Jan 2009, 16:57
Profile
Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page 1, 2  Next