View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 01:41

Reply to topic  [ 8 posts ] 
förstärkarrör (EL84 och EL34) 
Author Message

Post förstärkarrör (EL84 och EL34)
hade varit kul och veta lite mer om ljudskillnaderna i allmänhet om det nu går! är inte alls insatt i stärkare så hoppas man kan lära sej lite här.

Den andra stora frågan som jag undra också över är om man kan byta ifrån EL-84 till El-34 eller det kanske inte funkar storleksmässigt? är ute efter ett lite mera marshallsound till min lilla laney LC15R

mvh Rickard!

The Swedish Dream!

02 Jan 2009, 13:02
Profile

hej,

EL84 och EL34 är två rör som skiljer sig åt mycket, bl a genom att de kräver olika socklar. EL34 drar också betydligt mer ström än EL84 och den lilla nättransformatorn i din Laney klarar inte att leverera denna. Även utgångstransformatorn är alldeles för liten. Men å andra sidan skulle inte ett rörbyte göra så stor skillnad att din förstärkare skulle låta Marshall, och då tror jag att du tänker på de effektstarkare varianterna. Det finns ju även klassiska Marshallförstärkare med EL84 (Marshall 18Watt).

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

02 Jan 2009, 13:35
Profile ICQ WWW

Och när det gäller laney så är nog utgångstrafon för lc15 så pass underdimensionerad att den inte änns klarar leverera för de rören den är konstruerad för, undrar hur många laney trafos det finns i detta avlånga land? =)

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

03 Jan 2009, 18:02
Profile ICQ WWW

hej,

EL84 och EL34 är två rör som skiljer sig åt mycket, bl a genom att de kräver olika socklar. EL34 drar också betydligt mer ström än EL84 och den lilla nättransformatorn i din Laney klarar inte att leverera denna. Även utgångstransformatorn är alldeles för liten. Men å andra sidan skulle inte ett rörbyte göra så stor skillnad att din förstärkare skulle låta Marshall, och då tror jag att du tänker på de effektstarkare varianterna. Det finns ju även klassiska Marshallförstärkare med EL84 (Marshall 18Watt).

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

ajfan..lite tråkigt, men då får man gå på rören helt enkelt och hoppas det ger lite! vad brukar marshall använda? tänker på dom nya jvm stärkarna som bl.a. dave mustaine(megadeth) använder? lite åt hans ljud jag är ute efter!
finner nämligen att stärkaren låter bra rent o lite skitigt på okej volym. men när det kommer till att man vill lira lite thrash så blir det lite platt..nån som vet hur man kan kringgå det på bästa smidigaste sättet? [:p] tack för infon so far! //rickard

The Swedish Dream!

03 Jan 2009, 22:29
Profile

Typen av slutrör är bara en liten del av ljudet i en stärkare. Sätter man t.ex EL34 i en Fender så skulle det inte låta Marshall. Skulle man bygga en Vox-stärkare med EL34 i slutsteget skulle det fortfarande i princip låta Vox.

Erik R

04 Jan 2009, 11:09
Profile

tänker på dom nya jvm stärkarna som bl.a. dave mustaine(megadeth) använder? lite åt hans ljud jag är ute efter!
finner nämligen att stärkaren låter bra rent o lite skitigt på okej volym. men när det kommer till att man vill lira lite thrash så blir det lite platt..nån som vet hur man kan kringgå det på bästa smidigaste sättet? [:p] tack för infon so far! //rickard

Jag tror du bör leta efter någon bra overdrive-pedal (eller en ny stärkare). Många metal-gitarrister använder en Ibanez Tubescreamer på eller liknande för att få lite mer mellanregister och få lite högre signal in i stärkare.

Erik R

04 Jan 2009, 11:27
Profile

musiknörd wrote:
tänker på dom nya jvm stärkarna som bl.a. dave mustaine(megadeth) använder? lite åt hans ljud jag är ute efter!

Jag tror du bör leta efter någon bra overdrive-pedal (eller en ny stärkare). Många metal-gitarrister använder en Ibanez Tubescreamer på eller liknande för att få lite mer mellanregister och få lite högre signal in i stärkare.

Erik R

okej, vilken tror du/ni hade passat? har gått ifrån boss ds-1(stinkfoot) till kanske blackstar..gillar mycket gary moore o megadeth..resten av idealen fyller stärkaren redan [:D]
mvh. rickard

The Swedish Dream!

04 Jan 2009, 14:47
Profile

Jag har väldigt dålig koll på Metal-ljud. Jag tror du får bättre svar på sånt på det allmänna forumet.

Jag har hört någonstans att Gary Moore brukade använda en Marshall Guv'nor pedal som overdrive till en gammal Marshall-stärkare på Still-got-the-Blues-tiden.

Erik R

04 Jan 2009, 16:20
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]