|
| Author |
Message |
|
Haraldrig
|
OGF wrote: Jag känner att jag måste få slänga lite mer bensin på elden och klargöra några saker eftersom det är mitt utspel i en tidigare tråd som initierade Josh D Ztortion att göra detta friska inlägg om sk. skattesmitare (dvs bl a jag)
Jag känner många hantverkare och även tjänstemän som inte säger nej till att hjälpa sin granne eller bekanta med tjänster. Ofta är det mot pengar som sedan inte tas upp i deklarationen. Det är vanliga reko medborgare som inte knullar med barn, sålt heroin, har gasat judar, våldtagit kvinnor eller gjort andra riktiga brott eller sant förkastliga handlingar.
Om mitt erkännande kan få vissa av er att må bättre moraliskt så bjuder jag på det. Jag erkänner att jag är en skitstövel som ibland tar svarta gig när jag spelar ute med bandet, tar svarta pengar när jag målar om grannens sommarhus och köper lite tapeter på firman som jag sedan använder hemma istället.
Jag tycker det är okej och göra så ibland. Jag drar nämligen in tillräckligt till statskassan ändå som deltidsanställd byggare och egen företagare inom måleribranschen. I mellandagarna ska jag köpa en ny bas för delvis svarta pengar. Dessa pengar fick jag när jag hjälpte min granne i somras...
Även jag klargjorde för detta väldigt tidigt i tråden. Moraliskt sett så är det fel att svartjobba MEN pengarna kommer tillbaka till systemet genom det som handlas för svarta pengar. Faktum är att detaljhandeln skulle gå under utan de här svarta pengarna och det vet staten om. Min polare jobbar åt riksrevisionen och han sa att utan svartjobbs så skulle OnOff och liknande kedjor aldrig kunna existera. Han har ca 6års studier och lika många års reell erfarenhet av ekonomi så nog vet han vad han pratar om. Dessutom så sköter han min deklaration och jag betalar inte så mycket i skatt när han väl tagit mig igenom alla kryphål[:)] Dessutom en sak som ingen verkar reagera på i denna tråden är att företagen kan lagligt skita i att betala skatt. Kommer inte ihåg exakta siffror och är för lat för att googla just nu men jag har för mig att tex Volvo betalar drygt 70miljoner i skatt per år. Där har vi en sann skattesmitare. Vidare så kan jag nämna att i Japan där momsen är 5% och skatten 5-10% så försöker många ändå att fiffla. Jag och frugan har företag i Japan och när hon sa att vi borde skatteplanera så skrattade jag. Va fasiken, är det lönt? Ska jag inte betala något till staten som tack? Jag är verksam i samhället, tjänar pengar på samhället (medborgarna) och anser att utan skattpengar så skulle ingen ha utbildning och därmed skulle landet vara fattigt och jag skulle inte tjäna några pengar där. För att fånga stora fiskar så bör man ha små fiskar som bete[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 23 Dec 2008, 15:09 |
|
 |
|
helmik
|
Missförstå mig inte Josh! Jag tycker inte att det är ok att smita från skatten. Jag tillhör det där helpräktiga släktet som anser att har man råd så ska man också betala därefter.
Jag ville bara påvisa att det kanske inte är så lätt att avgöra vad som är rätt och vad som är fel. Samt att det är lätt att vara präktig när man har råd att vara det...[;)]
|
| 23 Dec 2008, 16:54 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Jag måste ställa mig i den lilla kören av folk som absolut tar avstånd från svartjobb! (Jag vill inte misstas för att samtycka till svartjobb genom mitt tigande!)
Den svarta sektorn omfattar en ganska stor ekonomi som undantas från beskattning. På grund av alla er som tycker att det är Ok med lite svartjobb får jag betala mer i skatt för de tjänster från samhället jag och ni själva nyttjar, tex kollektivtrafik, gatljus, snöröjning, vägar, hälsovård, naturreservat och nationalparker, miljö och hälsokontroll/tillsyn, försvarsmakt, sjukvård, sjöfartsverk, tull, polis och rättsväsende osv i det oändliga.
Att fuska med skatten är att stjäla från sina grannar, sin gamla mormor, sina barn, arbetskamrater osv.[}:)]
Fundera på det nästa gång ni ser dom i ögonen!
/Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
bilton[snabela]telia.com
|
| 23 Dec 2008, 18:11 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Bilton wrote: Jag måste ställa mig i den lilla kören av folk som absolut tar avstånd från svartjobb! (Jag vill inte misstas för att samtycka till svartjobb genom mitt tigande!)
Den svarta sektorn omfattar en ganska stor ekonomi som undantas från beskattning. På grund av alla er som tycker att det är Ok med lite svartjobb får jag betala mer i skatt för de tjänster från samhället jag och ni själva nyttjar, tex kollektivtrafik, gatljus, snöröjning, vägar, hälsovård, naturreservat och nationalparker, miljö och hälsokontroll/tillsyn, försvarsmakt, sjukvård, sjöfartsverk, tull, polis och rättsväsende osv i det oändliga.
Att fuska med skatten är att stjäla från sina grannar, sin gamla mormor, sina barn, arbetskamrater osv.[}:)]
Fundera på det nästa gång ni ser dom i ögonen!
/Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
bilton[snabela]telia.com
Men samtidigt så har vi under det socialdemokratiska styret sett den offentliga servicen bli sämre och sämre (och givetvis även under nuvarande)trots att statens skatteintäkter har ökat. I tex Kanada så har de helt fri sjukvård och lägre skatt? Vart tar våra skattepengar vägen? Kan inte staten motivera att man betalar skatt så kan man ju undra om man måste? Något incitament måste det ju finnas att betala skatt. Jag betalar min skatt och följer de regler som finns men jag är inte glad för det eftersom jag anser att mina pengar används till sånt jag inte kan stå för. Jag anser att vi ska anamma samma system som i min frus hemkommun, nämligen att skattebetalarna väljer hur skattepengarna ska användas. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 23 Dec 2008, 18:29 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Haraldrig wrote: Jag anser att vi ska anamma samma system som i min frus hemkommun, nämligen att skattebetalarna väljer hur skattepengarna ska användas.
Det gör vi i alla kommuner - vart fjärde år! Det är ofta ganska stor skillnad på vad de olika partierna i en kommun prioriterar, det är ganska lätt att välja vilket styre man vill ha! Haraldrig wrote:
"Men samtidigt så har vi under det socialdemokratiska styret sett den offentliga servicen bli sämre och sämre"
Så det känns bättre att betala skatt nu när vi har en borgerlig regering? Då antar jag att svartjobben snart är borta nu när vi slipper det korrupta sossestyret som tycks vara orsaken till allt ont..... [;)] Jag jämför skattefusk med att snatta i livsmedelsbutiken. Stöld är stöld och någon annan får betala. Jag betalar både för den som fifflar med skatten och som ärlig konsument för svinnet i butiken.[}:)] /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag." bilton[snabela]telia.com
|
| 23 Dec 2008, 19:38 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Bilton wrote: Haraldrig wrote: Jag anser att vi ska anamma samma system som i min frus hemkommun, nämligen att skattebetalarna väljer hur skattepengarna ska användas.
Det gör vi i alla kommuner - vart fjärde år! Det är ofta ganska stor skillnad på vad de olika partierna i en kommun prioriterar, det är ganska lätt att välja vilket styre man vill ha! Haraldrig wrote:
"Men samtidigt så har vi under det socialdemokratiska styret sett den offentliga servicen bli sämre och sämre"
Så det känns bättre att betala skatt nu när vi har en borgerlig regering? Då antar jag att svartjobben snart är borta nu när vi slipper det korrupta sossestyret som tycks vara orsaken till allt ont..... [;)] Jag jämför skattefusk med att snatta i livsmedelsbutiken. Stöld är stöld och någon annan får betala. Jag betalar både för den som fifflar med skatten och som ärlig konsument för svinnet i butiken.[}:)] /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag." bilton[snabela]telia.com Moderaterna har gjort bort sig med FRA och IPRED och kommer aldrig att få min röst igen. Får väl bli piratpartiet nästa gång. Eller kanske en röst på Sverigedemokraterna så att de kan röra runt lite i hönshuset. Att betala skatt är bra MEN om det man betalar finansierar sånt man är emot så förstår jag de som väljer att svarta för att visa missnäje med systemet. Faktum är att det vore nog det enda sätt som skulle skaka etablissemanget. Sen undrar man varför stora företag har så lätt för att komma undan skatt i sverige. Att de skulle flytta utomlands är föga troligt då bolagsskatten är ungefär lika hög i hela västvärlden. Socialdemokraterna har ju drivit en politik som gynnat storföretagen medans de försummat alla små. Tyvärr så har Moderaterna fortsatt på den vägen. Den dagen mina skattepengar används på ett bra vis så kommer jag att le när jag betalar skatt men tills dess så får jag sitta och vara bitter[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 23 Dec 2008, 19:46 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Josh. Kanhända du misstolkade vad jag e efter. Det är i grunden absolut så att du har rätt,men med rådande skattesatser å framför allt hur de används,så e det hela orimligt. Som exempel. Vi har ett skriande behov av poliser,å våra skattepengar används som ett exempel av tusentals inom den offentliga sektorn till att utbildade poliser har som huvudarbetsuppgift att fara omkring å se till att bygg containers e uppställda efter reglemente. Detta e du å jag med å betalar. Svarta pengar. Vi pratar om ngt som omsätter miljarder. Jag tar det igen. Miljarder. Den eg frågan e inte om eller i vilken utsträckning utan varför. Rent folkmoraliskt ser ju dessvärre en del människor i det här landet närmast en sport i det. Tragiskt nog,å jag repeterar...det handlar om miljarder. Jag kan ge EN av aspekterna på det; http://www.youtube.com/watch?v=HE6VXnScmC4Tänkvärt. Hur skall det gå till att förankra ngt så enkelt rent folkmoraliskt som skatter när vi ser exempel av typen ovan? Å om det inte vore för det mkt mkt allvarliga rent etiskt i den filmen hade man ju garvat arschlet av sig. Snacka om att vi får vad vi förtjänar! Det som e en kvittens på att det hela verkligen e åt helvete i min mening e att detta högst sannolikt i samband med nästa val e vår regeringschef. Sug på den du! Som jag ser det e den enda reella lösning på det här en sågning av nuvarande system i höjd med fötterna för att bygga ngt nytt då systemet e såpass missvisande,såpass misskrediterat av våra folkvalda,såpass förlegat osv osv att det helt enkelt inte går att skapa reda i det. Jag å Fredrik delar kanske inte direkt åsikt varje dag,men jag ger hnm rätt i att tex Volvo mfl storföretag i det här landet mer eller mindre åker snålskjuts å i effekt ägnar sig åt ren utpressning på "staten"-dvs det svenska folket. Naivt,för att det som tas upp i effekt i min mening inte kunde vara mer av att sila mygg å svälja elefanter. OGF. Tycker du skall handla din nya bas. OAVSETT vad de e för färg på de stålarna. hrj743@hotmail.com
|
| 23 Dec 2008, 21:18 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Bilton wrote: Haraldrig wrote: Jag anser att vi ska anamma samma system som i min frus hemkommun, nämligen att skattebetalarna väljer hur skattepengarna ska användas.
Så det känns bättre att betala skatt nu när vi har en borgerlig regering? Då antar jag att svartjobben snart är borta nu när vi slipper det korrupta sossestyret som tycks vara orsaken till allt ont..... [;)] Jag jämför skattefusk med att snatta i livsmedelsbutiken. Stöld är stöld och någon annan får betala. Jag betalar både för den som fifflar med skatten och som ärlig konsument för svinnet i butiken.[}:)] /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag." bilton[snabela]telia.com Givetvis är stöld alltid stöld. Jag rättfärdigar det inte. Jag bara menar att jag förstår de som inte betalar skatt av politiska skäl. I min frus hemkommun så får man likt ett val kryssa för det man vill att hälften av skattepengarna kommunen drar in ska gå till (har för mig att man har tre val på en lista av ca 10). Det gillar jag. Då betalar man för sånt man tycker är viktigt och kan stå för. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 23 Dec 2008, 21:22 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Racing wrote: Josh. Kanhända du misstolkade vad jag e efter. Det är i grunden absolut så att du har rätt,men med rådande skattesatser å framför allt hur de används,så e det hela orimligt. Som exempel. Vi har ett skriande behov av poliser,å våra skattepengar används som ett exempel av tusentals inom den offentliga sektorn till att utbildade poliser har som huvudarbetsuppgift att fara omkring å se till att bygg containers e uppställda efter reglemente. Detta e du å jag med å betalar. Svarta pengar. Vi pratar om ngt som omsätter miljarder. Jag tar det igen. Miljarder. Den eg frågan e inte om eller i vilken utsträckning utan varför. Rent folkmoraliskt ser ju dessvärre en del människor i det här landet närmast en sport i det. Tragiskt nog,å jag repeterar...det handlar om miljarder. Jag kan ge EN av aspekterna på det; http://www.youtube.com/watch?v=HE6VXnScmC4Tänkvärt. Hur skall det gå till att förankra ngt så enkelt rent folkmoraliskt som skatter när vi ser exempel av typen ovan? Å om det inte vore för det mkt mkt allvarliga rent etiskt i den filmen hade man ju garvat arschlet av sig. Snacka om att vi får vad vi förtjänar! Det som e en kvittens på att det hela verkligen e åt helvete i min mening e att detta högst sannolikt i samband med nästa val e vår regeringschef. Sug på den du! Som jag ser det e den enda reella lösning på det här en sågning av nuvarande system i höjd med fötterna för att bygga ngt nytt då systemet e såpass missvisande,såpass misskrediterat av våra folkvalda,såpass förlegat osv osv att det helt enkelt inte går att skapa reda i det. Jag å Fredrik delar kanske inte direkt åsikt varje dag,men jag ger hnm rätt i att tex Volvo mfl storföretag i det här landet mer eller mindre åker snålskjuts å i effekt ägnar sig åt ren utpressning på "staten"-dvs det svenska folket. Naivt,för att det som tas upp i effekt i min mening inte kunde vara mer av att sila mygg å svälja elefanter. OGF. Tycker du skall handla din nya bas. OAVSETT vad de e för färg på de stålarna. hrj743@hotmail.comHa ha, Mona-videon[:D] Jag må vara slarvig med mitt liv men jag är baske mig inte.......Ha ha [:)] Jag har sagt det förr och jag säger det igen... det säger väldigt mycket om Sverige som rättstat och demokrati att man kan bli ledare för landets största parti med det förflutna Mona har. Sen har vi ju Görans polare som fiflade och fic det hemska straffet att bli ambassadör i Brasilien[:p] Men socialdemokraterna får skylla sig själva för med henne som partiledare lär de aldrig vinna 2010[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 23 Dec 2008, 21:28 |
|
 |
|
Racing
|
Japp. Tydligare än så blir det väl inte att hyckleriet har ett ansikte. hrj743@hotmail.com
|
| 23 Dec 2008, 22:30 |
|
 |
|
notuern
|
Jag tror att vi alla kan komma överens om att skatt är bra, så länge det når fram till folket. Problemet är att pengarna når inte fram till oss som behöver det. Jag sitter här arbetslös med ett funktionshinder utan hjälp, jag känner folk som sitter utan möjlighet att jobba själva, jag känner sjukpensionärer som inte har råd med löständer som är utan hjälp.
Socialstyrelsen/fördelningen av skattepengarna fungerar inte i Sverige längre. Skattepengarna hamnar i de feta politiska grisarnas plånböcker, vilket är väldigt synd. Jag har absolut inget mot skattetrycket i Sverige, jag tycker bara att det är en jävla tragedi att storbrittanien har det bättre, trotts att deras skattetryck är betydligt mycket lägre.
Sverige behöver fan ta sig i kragen och ta hand om sitt folk, men det spelar ingen roll tydligen, så länge man är såkallat "solidarisk"(Ni som vart med ett tag på bojen är med på noterna.).
<hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 24 Dec 2008, 02:25 |
|
 |
|
Haraldrig
|
notuern wrote: Jag tror att vi alla kan komma överens om att skatt är bra, så länge det når fram till folket. Problemet är att pengarna når inte fram till oss som behöver det. Jag sitter här arbetslös med ett funktionshinder utan hjälp, jag känner folk som sitter utan möjlighet att jobba själva, jag känner sjukpensionärer som inte har råd med löständer som är utan hjälp.
Socialstyrelsen/fördelningen av skattepengarna fungerar inte i Sverige längre. Skattepengarna hamnar i de feta politiska grisarnas plånböcker, vilket är väldigt synd. Jag har absolut inget mot skattetrycket i Sverige, jag tycker bara att det är en jävla tragedi att storbrittanien har det bättre, trotts att deras skattetryck är betydligt mycket lägre.
Sverige behöver fan ta sig i kragen och ta hand om sitt folk, men det spelar ingen roll tydligen, så länge man är såkallat "solidarisk"(Ni som vart med ett tag på bojen är med på noterna.).
<hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
Frankrike, England, Kanada etc, länder som har ungefär lika stor offentlig service som Sverige men till lägre skatter. Givetvis så är det sånt här jag försöker komma till rätta med men då sitter Svensson med huvudet i sanden och vägrar se det och istället kalla mig Sverigehatare mm. Sverige halkar efter och det är fort. När jag säger att vi inom forskning och utveckling ligger långt efter idag så är det inte för att se ner på Sverige utan för att folk ska vakna upp och se vad som håller på att hända här. En bra referens är Sydkorea som för inte så många år sedan var ett land som adopterade bort barn till Sverige eftersom de själva inte kunde garantera dem en uppväxt. Idag ser det helt annorlunda ut. Sydkorea har seglat upp som i topp 3 av innovativa länder, endast slagna av USA och Japan. I Sydkorea finns en fungerande industri och en avancerad forskning vilka får Sverige att framstå som ett östeuropeiskt land (vilka förövrigt också är på väg att köra om oss). Det verkar som att vääääldigt många svenskar har glömt att det som gjorde Sverige rikt en gång var uppfinningar, patent och hårt arbetande entrepenörer. Idag skrämmer vi bort entrepenörerna och byråkratin i kombination med skatterna omintetgör möjligheterna för små företag att utvecklas. Vilken svensk uppfinning revolutionerade världen senast? Jo, pacemakern och det var 50 år sedan. När vann en svensk Nobelpriset senast? Varför är 4 av årets 12 Nobelprisvinnare Japaner? Nobelprisvinnare sedan 19991 http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ig ... ze_winners. I princip varje år är där en Japan som vunnit men svenskana lyser med sin frånvaro. Säger något om oss som forskningsnation. Vi måste vakna upp och se verkligheten. Det Sverige som många 40+ svenskar verkar inbilla sig vi har kvar är stendött. Roligaste fredspriset: Peace - Presented to the Taiwan National Parliament, for demonstrating that politicians gain more by punching, kicking and gouging each other than by waging war against other nations. JAg känner en av de politikerna som slogs där[:)] Solidarisk är ett urvattnat begrepp precis som det där sura värdegrund. Ord som tappar i betydelse när de bara finns som koncept. HUr agerar en solidarisk människa? Betalar sin skatt eller jobbar hårt och anställer? Eller man kan inte vara solidarisk och tjäna pengar? Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 24 Dec 2008, 10:02 |
|
 |
|
JanZZon
|
Har sökt en del bidrag genom åren då jag är handikappad, ex ombyggnation av kök, Kommunen tar då in anbud från olika firmor att göra jobbet och det skillde upp mot 10 000:- mellan dessa företagare för jobbet[:0] Nu har jag upptäckt att så fort dessa giriga byggare får ett anbud så saltas prisrna rejält för dom vet att det är bidragspengar,jag tyckte det var bättre att dom satte in ett IKEA kök som skulle passa mig perfekt, det funkade praktiskt och det var snyggt samt så var det billigare än att bygga ett nytt kök från scratch som dom hade tänkt. Men så fick jag inte göra....köket skulle bli ca: 50 000:- billigare dessutom. så vad gjorde jag då....jo jag sket i att ta emot bidraget pga dessa svinerier med att dom ska mjölka kommunen och handikappade på pengar, och bad kommunen stoppa upp detta bidrag i arslet, 100:- åt gången. Kommer aldrig mer att ansöka om ett bidrag igen pga kommunens syn på hur bidragen ska användas, snacka om att elda för kråkorna. Så i fortsättningen kommer jag att anlita svarthjälp så fort jag får möjlighet.
You let up you loose!!
|
| 24 Dec 2008, 11:55 |
|
 |
|
OGF
|
Quote: Det Sverige som många 40+ svenskar verkar inbilla sig vi har kvar är stendött. Så sant som det är sagt![:)]
|
| 24 Dec 2008, 12:57 |
|
 |
|
Racing
|
Fredrik. För klarheten skull,jag håller till 101% med den gode Josh. Tack GODE gud för att det fortfarande finns folk som det i landet-annars hade det gått åt helvete med musik. Tyvärr e det ju så att begreppet solidaritet,så konservativ jag e i min livsuppfattning,e fullständigt urvattnat precis som du säger. Skattelagar e bra-när de efterföljs. Lag i sin tur e bra,när den förankras i folkmoral. Folkmoralen i det här fallet e i sin tur så jävla sargad det går eftersom folket i sin helhet ser effekterna av hur deras skattepengar sprids för vinden. I princip med antingen ett obefintiligt alt missriktad resultat krav på pengarna som skingras. Jag e personligen av uppfattningen enl ovan. Att försöka skapa ordning i detta låter sig inte göras,å då främst för att iden med att kunna få tillbaka folkmoralens stöd för ngt som e så misshandlat e absolut noll.Märk att lagens kraft i sammanhanget e ngt jag anser vi passerat värdegränsen av för länge sen. Ergo sum behöver hela skiten revideras av ngn med MYCKET god socialpolitisk insikt-sannolikt som arbetsgrupp eftersom detta knappast kan ses som partipolitiskt bundet. Som sagt. Miljarder i svarta pengar,å jag e fullständigt övertygad om att den korrekta frågan att ställa för en utveckling i rätt riktning e varför. Varför omsätts miljarder utanför skattesystemet? Svaret på det skulle ev kunna hjälpa oss tillbaka på rätt köl,för att blotta iden att sätta tex 300/500/900 000 av detta lands invånare i fängelse för skattebrott e rätt naiv. Å...handen på hjärtat...av tex alla ombord på bojen som säljer ngn gura per år eller två...hur många adderar den förtjänsten i taxeringen? Visst...det adderar,men e knappast där det eg problemet ligger. Sen...sen har vi som en av mina kunder. Drev ett bemanningsföretag som omsatte ganska stora pengar. Tom en av den kalibern har ägnat sig åt skattebrott. I storleksordningen att vederbörande nu stått åtalad för brott i storleksordningen 130 miljoner. Varför begår man ett skattebrott i storleksordningen 130 miljoner? Frågan e både relevant å intressant i min mening. Jag e som individ FÖR att man skall dela med sig av det överskott man ev producerar. Solidaritet e viktigt för en fungerande social struktur,å det ligger i allas vår humana SKYLDIGHET att bidra till detta. Man kan fan inte äta sig mer än mätt å ha tak över huvudet. Men....60% i skattesats...som "staten" bara tar....å som sprids för vinden i stora delar som det gör....DET e fanimig stöld det med. Om ngn privatperson tex hade hanterat AP fonderna när det begav sig som det gjordes hade vi låst in den fan för bedrägeri. Vart tog stålarna vägen,å vem var ansvarig? Problemet e inte EN sån situation,utan att den svenska offentliga apparaten lever kvar i 70 talets tidsanda. Säger det igen. Detta e inte en lagfråga längre. Det e en fråga om moral å opinion. hrj743@hotmail.com
|
| 24 Dec 2008, 13:19 |
|
 |
|
Haraldrig
|
JanZZon wrote: Har sökt en del bidrag genom åren då jag är handikappad, ex ombyggnation av kök, Kommunen tar då in anbud från olika firmor att göra jobbet och det skillde upp mot 10 000:- mellan dessa företagare för jobbet[:0] Nu har jag upptäckt att så fort dessa giriga byggare får ett anbud så saltas prisrna rejält för dom vet att det är bidragspengar,jag tyckte det var bättre att dom satte in ett IKEA kök som skulle passa mig perfekt, det funkade praktiskt och det var snyggt samt så var det billigare än att bygga ett nytt kök från scratch som dom hade tänkt. Men så fick jag inte göra....köket skulle bli ca: 50 000:- billigare dessutom. så vad gjorde jag då....jo jag sket i att ta emot bidraget pga dessa svinerier med att dom ska mjölka kommunen och handikappade på pengar, och bad kommunen stoppa upp detta bidrag i arslet, 100:- åt gången. Kommer aldrig mer att ansöka om ett bidrag igen pga kommunens syn på hur bidragen ska användas, snacka om att elda för kråkorna. Så i fortsättningen kommer jag att anlita svarthjälp så fort jag får möjlighet.
You let up you loose!!
Du borde kollat upp huruvida Kommunens ansvariga hade intresse i att du lejde de lokala entrepenörerna till väl saltade räkningar. Är det en mindre kommun? Jag kommer ifrån en mindre kommun och där så har det varit många såna tvivelaktiga händelser. Först så byggde de en ny Gymnasieskola och vinnande arkitekten var avsevärt dyrare än en firma från Malmö som lämnat ett bidrag som var fullt i linje med kraven. Den lokale arkitekten som vann var inte bara mycket dyrare utan han sitter även med i kommunstyrelsen för socialdemokraterna. Skolan kostade 20milj att bygga och ett par år senare så skulle de helrenorvera en annan mindre skola. Den renorveringen gick på 37miljoner. Jag kollade vilka företag som blivit anlitade och det var uteslutande lokala företag med anknytningar till kommunpolitikerna. Givetvis så blev jag nedtystad när jag försökte skriva om det. Bodde utomlands då så jag hade varken tid eller energi att tjafsa om det. Men jag känner igen din situation i alla fall. +100 på dig[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 24 Dec 2008, 14:56 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Racing wrote: Fredrik. För klarheten skull,jag håller till 101% med den gode Josh. Tack GODE gud för att det fortfarande finns folk som det i landet-annars hade det gått åt helvete med musik. Tyvärr e det ju så att begreppet solidaritet,så konservativ jag e i min livsuppfattning,e fullständigt urvattnat precis som du säger. Skattelagar e bra-när de efterföljs. Lag i sin tur e bra,när den förankras i folkmoral. Folkmoralen i det här fallet e i sin tur så jävla sargad det går eftersom folket i sin helhet ser effekterna av hur deras skattepengar sprids för vinden. I princip med antingen ett obefintiligt alt missriktad resultat krav på pengarna som skingras. Jag e personligen av uppfattningen enl ovan. Att försöka skapa ordning i detta låter sig inte göras,å då främst för att iden med att kunna få tillbaka folkmoralens stöd för ngt som e så misshandlat e absolut noll.Märk att lagens kraft i sammanhanget e ngt jag anser vi passerat värdegränsen av för länge sen. Ergo sum behöver hela skiten revideras av ngn med MYCKET god socialpolitisk insikt-sannolikt som arbetsgrupp eftersom detta knappast kan ses som partipolitiskt bundet. Som sagt. Miljarder i svarta pengar,å jag e fullständigt övertygad om att den korrekta frågan att ställa för en utveckling i rätt riktning e varför. Varför omsätts miljarder utanför skattesystemet? Svaret på det skulle ev kunna hjälpa oss tillbaka på rätt köl,för att blotta iden att sätta tex 300/500/900 000 av detta lands invånare i fängelse för skattebrott e rätt naiv. Å...handen på hjärtat...av tex alla ombord på bojen som säljer ngn gura per år eller två...hur många adderar den förtjänsten i taxeringen? Visst...det adderar,men e knappast där det eg problemet ligger. Sen...sen har vi som en av mina kunder. Drev ett bemanningsföretag som omsatte ganska stora pengar. Tom en av den kalibern har ägnat sig åt skattebrott. I storleksordningen att vederbörande nu stått åtalad för brott i storleksordningen 130 miljoner. Varför begår man ett skattebrott i storleksordningen 130 miljoner? Frågan e både relevant å intressant i min mening. Jag e som individ FÖR att man skall dela med sig av det överskott man ev producerar. Solidaritet e viktigt för en fungerande social struktur,å det ligger i allas vår humana SKYLDIGHET att bidra till detta. Man kan fan inte äta sig mer än mätt å ha tak över huvudet. Men....60% i skattesats...som "staten" bara tar....å som sprids för vinden i stora delar som det gör....DET e fanimig stöld det med. Om ngn privatperson tex hade hanterat AP fonderna när det begav sig som det gjordes hade vi låst in den fan för bedrägeri. Vart tog stålarna vägen,å vem var ansvarig? Problemet e inte EN sån situation,utan att den svenska offentliga apparaten lever kvar i 70 talets tidsanda. Säger det igen. Detta e inte en lagfråga längre. Det e en fråga om moral å opinion. hrj743@hotmail.comjag anser också det vara en fråga om moral men även om demokrati. Men som det är idag så är det någon slags strukturerad anarki[:)] Jag tror att det har med den svenska övertron på staten att göra. Att Svensson inte oroar sig för att svarta 50000kr per år för han vet att svenska staten tar hand om alla i alla fall. Eller något åt det hållet[:p] Moral är något som verkar saknas överlag och det kan väl egentligen enbart skyllas på politiker. Vi har fifflande politiker som kommer undan med det även när de ertappas med fingranra i syltburken. Vi har stora företag som har staber av ekonomer och jurister för att hitta kryphål i systemet. Klart som korvspad att Svensson anser att de 50000 han svarta undan är en droppe i havet. Det är ju så i samhället att de som har minst betalar mest. Det de stora företagen betalar i skatt är synnerligen skrattretande i proportioner till deras omsättning och vinster. Vem ska då ifrågasätta min moral om jag svartar mina 50000kr? Vem har rätt att ifrågasätta mig? Kan en fifflande politiker rösta för lagar som leder till straff för vanliga medborgare men inte för dem själva? Ska en politiker kunna peka finger åt Svensson när den samme inte täpper till de kryphål som de stora företagen utnyttjar? Är man politiker har man i mina ögon ett stort ansvar och man måste visa gott föredöme. Fan, vad händer med poliser som begår brott? De får ju sparken ibland i alla fall[:)] Givetvis så sjunker ju den sociala moralen i samhället när vi numera från barnsben lär oss att "bara jag finns", jag har alltid rätt att få som jag vill", får jag inte som jag vill så är jag kränkt och ska anmäla den som hindrar mig", "jag är alltid viktigare än vi" och "jag har enbart rättigheter och inga skyldigheter". Förövrigt anser jag skatterna vara på tok för höga. Klart alla vill svarta pengar när de annars ser så mycket gå rakt in i statskassan och sen delas ut till vansinnesprojekt eller bara fylla svarta hål. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 24 Dec 2008, 15:18 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Galanti wrote: Jag är emot svartjobb av samma anledning som många av er andra, d.v.s. att miljardbelopp hålls undan vår gemensamma kassa.
Men... var går gränsen, om jag fixar kompisens dator medan han svetsar min bil är det också ett undanhållande av statliga medel. Jo, enligt lagen så är det lika mycket svartarbete som att driva en pizzeria och stoppa pengarna i egen ficka. Jag däremot tycker det är ok att hjälpa varandra (vänner då iof) i form av att man byter tjänster, men hamnar då i dilemmat, är det ok att en rörmokare hjälper en elektriker i utbyte mot eljobb. Näe, det ska faen vara lagstiftare...
gitarrmissbrukare och vänsterflummare
Jobba en timme hos din polare för att få honom fixa en sak hos dig. Eller klr vitt och ni båda Jobbar 5h för att ha råd att anlita varandra... Det stora problemet är att skatterna är så höga. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 24 Dec 2008, 15:24 |
|
 |
|
Haraldrig
|
OGF wrote: Quote: Det Sverige som många 40+ svenskar verkar inbilla sig vi har kvar är stendött. Så sant som det är sagt![:)] Så varför inte sticka huvudet i sanden och låtsas att allt är lika bra som förr[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 24 Dec 2008, 15:25 |
|
 |
|
Molle
|
Att ni orkar![:D][:D][:D][;)]
Vägra elgitarr!
|
| 25 Dec 2008, 03:45 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Molle wrote: Att ni orkar![:D][:D][:D][;)]
Vägra elgitarr!
Jag undrar om Nelson Mandela någonsin fick höra "att du orkar"[:D] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 25 Dec 2008, 10:39 |
|
 |
|
JanZZon
|
Nu finns det ju sådana som lever helt på svartjobb + att dom samtidigt kanske är sjukskrivna eller har a-kassa, sådant gillar jag dock inte, men är det småskaligt typ mitt fall av dränering m.m. så tycker jag det är helt ok.
You let up you loose!!
|
| 25 Dec 2008, 12:38 |
|
 |
|
linusberg
|
Det intresanta i den här diskussionen tycker jag är huruvida skatter ska vara riktade eller inte? Jag är rödare än röd och älskar skatter men har svårt att justifiera vissa skatter. Ett exempel är när man importerar grejjer, typ gitarrer etc, då är jag jävligt snabb på att begära en nedskrivning av värdet eftersom jag tycker skattmasen inte ska vara och nassa på min eventuella vinst med att importera. Visst jag inser att omkostnader och skatter är annorlunda i Sverige för företagare och dessa behöver gå runt, men när dessa minskar sortiment, service och framförallt allt inte har grejjer på lager vilket resulterar i dubbelt så lång väntetid på prylarna, skäms jag inte en sekund för att mygla med importskatt och moms. Detta trots att jag älskar skatter, kalla mig hycklare eller vad som helst men så är det.
Däremot har jag svårare att justifiera import av sprit etc, varför ska samhället täras på grund av alkoholrelaterade sjukdommar orsakade av vinst skapad utanför sverige, nej där tar jag gärna och knallar ner på systemet och köper min bira och betalar skatt snällt. Min poäng är att för att skatter ska respekteras måste de vara förankrade etiskt hos befolkningen, skatter ska inte tas ut på ett ställe som jag definierar etiskt hållbart för att sedan "riktas" för att gynna vissa grupper som redan har det jävligt bra som det blir med ROT, piga etc.
Riktas dessa skatter å den andra sidan mot andra "hjärtansvärda" orsaker så kan jag säkert leva med det, men aldrig för att bli socialt skinnad av blå'a gossar som tycker det är ok att använda solidariskt förvärvat kapital för att gynna kapitalet. I ena sekunden trummar dom för utsäljning av statligt vinstbringande företag för att i nästa sekund förvandlas till smygkommunister och förstatliga bolag på fall för att rädda sin valgrupp.
Det är större hyckleri än att jag myglar med importskatt.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 25 Dec 2008, 17:36 |
|
 |
|
Haraldrig
|
linusberg wrote: Det intresanta i den här diskussionen tycker jag är huruvida skatter ska vara riktade eller inte? Jag är rödare än röd och älskar skatter men har svårt att justifiera vissa skatter. Ett exempel är när man importerar grejjer, typ gitarrer etc, då är jag jävligt snabb på att begära en nedskrivning av värdet eftersom jag tycker skattmasen inte ska vara och nassa på min eventuella vinst med att importera. Visst jag inser att omkostnader och skatter är annorlunda i Sverige för företagare och dessa behöver gå runt, men när dessa minskar sortiment, service och framförallt allt inte har grejjer på lager vilket resulterar i dubbelt så lång väntetid på prylarna, skäms jag inte en sekund för att mygla med importskatt och moms. Detta trots att jag älskar skatter, kalla mig hycklare eller vad som helst men så är det.
Däremot har jag svårare att justifiera import av sprit etc, varför ska samhället täras på grund av alkoholrelaterade sjukdommar orsakade av vinst skapad utanför sverige, nej där tar jag gärna och knallar ner på systemet och köper min bira och betalar skatt snällt. Min poäng är att för att skatter ska respekteras måste de vara förankrade etiskt hos befolkningen, skatter ska inte tas ut på ett ställe som jag definierar etiskt hållbart för att sedan "riktas" för att gynna vissa grupper som redan har det jävligt bra som det blir med ROT, piga etc.
Riktas dessa skatter å den andra sidan mot andra "hjärtansvärda" orsaker så kan jag säkert leva med det, men aldrig för att bli socialt skinnad av blå'a gossar som tycker det är ok att använda solidariskt förvärvat kapital för att gynna kapitalet. I ena sekunden trummar dom för utsäljning av statligt vinstbringande företag för att i nästa sekund förvandlas till smygkommunister och förstatliga bolag på fall för att rädda sin valgrupp.
/Peder
Jag anser importskatt vara korkat och protektionistiskt. Det är bara för att staten ska kunna casha in extra pengar. Politiker pratar varmt om globaliseringen och fördelarna med marknadsekonomin och konkuransen men när Svensson vill spara en slant så är det fel så vi har importskatt. jag hade kunnat förstå importskatt på varor som även produceras i Sverige men inte på tex elgitarrer då Sverige inte har någon sådan produktion som kan slås ut. Även om det också skulle vara protektionistiskt så skulle jag förstå det. Vilja att betala skatt handlar om moral och ju lägre moral ledare och företag visar desto lägre moral visar Svensson. Sen måste vi nog fundera på om vi behöver så höga skatter och vad vi kan göra åt det. Många säger ju tex att politikerlönerna är en droppe i havet och visst är de det men om 349 personer ska ha i snitt 50000kr/månad så blir det en del slantar per år. Pengar som kunde användas till tex Lunds Sjukhus som måste spara 27miljoner nu (kan vara fel siffra ang Lund). Politikerna i hänshuset kostar ca 17450000kr/månad av skattebetalarnas pengar (ej inräknat skatter och avgifter då de går tillbaka till staten). Med halverade politikerlöner så hade det tagit ca 3.5 månader för att betala Lund sjukhus underskott. Detta är givetvis bara ett exempel på hur man dirigerar pengar i samhället och det gör väl inge större skillnad i det stora hela. England kom ut med en rapport om att invandringen kostar det Engelska samhället 40miljarder pund per år. Vore konstigt om sverige skulle vara annorlunda då vi är ännu sämre än England på att integrera och få invandrare i arbete. jag menar att man ska ha gränserna öppna för de som är välutbildade och har jobb från första dagen. Det skulle bespara samhället mycket pengar och skapa en väldigt bra utgångspunkt för integration. Att meningen med skatten måste vara förankrad i medborgarnas etiska mdvetande är ju detsamma som moral. 1. Svensson har gått från altruist till egoist 2. Svensson är missnöjd med hur skatterna används 3. Skatterna är på tok för höga för medborgare medans stora företag och politiker fifflar på utan straff. Tja, jag vet inte, eller en kombination. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 25 Dec 2008, 18:14 |
|
 |
|
Lostincepancake
|
Svartjobb i mindre skala har ingen som helst betydelse eftersom det betalas (ofta) med pengar där staten redan har doppat hela handen...och om mottagaren köper t.ex bensin, spelar på hästar eller går på bolaget för pengen... så vet jag vem som har tjänat på affären i slutändan.
När det gäller importavgifter på tex gitarrer (dvs utomeuropisk typ japan) så är det kanske så, att om man skall se till varenda djefla särintresse så kan vi lika gärna flytta till kina för att få ett jobb.
|
| 25 Dec 2008, 20:06 |
|
 |
|
Lostincepancake
|
Haraldrig wrote: linusberg wrote: Det intresanta i den här diskussionen tycker jag är huruvida skatter ska vara riktade eller inte? Jag är rödare än röd och älskar skatter men har svårt att justifiera vissa skatter. Ett exempel är när man importerar grejjer, typ gitarrer etc, då är jag jävligt snabb på att begära en nedskrivning av värdet eftersom jag tycker skattmasen inte ska vara och nassa på min eventuella vinst med att importera. Visst jag inser att omkostnader och skatter är annorlunda i Sverige för företagare och dessa behöver gå runt, men när dessa minskar sortiment, service och framförallt allt inte har grejjer på lager vilket resulterar i dubbelt så lång väntetid på prylarna, skäms jag inte en sekund för att mygla med importskatt och moms. Detta trots att jag älskar skatter, kalla mig hycklare eller vad som helst men så är det.
/Peder
Jag anser importskatt vara korkat och protektionistiskt. Det är bara för att staten ska kunna casha in extra pengar. Politiker pratar varmt om globaliseringen och fördelarna med marknadsekonomin och konkuransen men när Svensson vill spara en slant så är det fel så vi har importskatt. jag hade kunnat förstå importskatt på varor som även produceras i Sverige men inte på tex elgitarrer då Sverige inte har någon sådan produktion som kan slås ut. Även om det också skulle vara protektionistiskt så skulle jag förstå det. Vilja att betala skatt handlar om moral och ju lägre moral ledare och företag visar desto lägre moral visar Svensson. Sen måste vi nog fundera på om vi behöver så höga skatter och vad vi kan göra åt det. Många säger ju tex att politikerlönerna är en droppe i havet och visst är de det men om 349 personer ska ha i snitt 50000kr/månad så blir det en del slantar per år. Pengar som kunde användas till tex Lunds Sjukhus som måste spara 27miljoner nu (kan vara fel siffra ang Lund). Politikerna i hänshuset kostar ca 17450000kr/månad av skattebetalarnas pengar (ej inräknat skatter och avgifter då de går tillbaka till staten). Med halverade politikerlöner så hade det tagit ca 3.5 månader för att betala Lund sjukhus underskott. Detta är givetvis bara ett exempel på hur man dirigerar pengar i samhället och det gör väl inge större skillnad i det stora hela. England kom ut med en rapport om att invandringen kostar det Engelska samhället 40miljarder pund per år. Vore konstigt om sverige skulle vara annorlunda då vi är ännu sämre än England på att integrera och få invandrare i arbete. jag menar att man ska ha gränserna öppna för de som är välutbildade och har jobb från första dagen. Det skulle bespara samhället mycket pengar och skapa en väldigt bra utgångspunkt för integration. Att meningen med skatten måste vara förankrad i medborgarnas etiska mdvetande är ju detsamma som moral. 1. Svensson har gått från altruist till egoist 2. Svensson är missnöjd med hur skatterna används 3. Skatterna är på tok för höga för medborgare medans stora företag och politiker fifflar på utan straff. Tja, jag vet inte, eller en kombination. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com Haha...att redovisa den reala kostnaden för invandringen i sverige är allmänt känd i kanslikretsar, både kommunalt som statligt, under ett annat namn: "politiskt självmord".[^]
|
| 25 Dec 2008, 20:14 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Lostincepancake wrote: Haraldrig wrote: linusberg wrote: Det intresanta i den här diskussionen tycker jag är huruvida skatter ska vara riktade eller inte? Jag är rödare än röd och älskar skatter men har svårt att justifiera vissa skatter. Ett exempel är när man importerar grejjer, typ gitarrer etc, då är jag jävligt snabb på att begära en nedskrivning av värdet eftersom jag tycker skattmasen inte ska vara och nassa på min eventuella vinst med att importera. Visst jag inser att omkostnader och skatter är annorlunda i Sverige för företagare och dessa behöver gå runt, men när dessa minskar sortiment, service och framförallt allt inte har grejjer på lager vilket resulterar i dubbelt så lång väntetid på prylarna, skäms jag inte en sekund för att mygla med importskatt och moms. Detta trots att jag älskar skatter, kalla mig hycklare eller vad som helst men så är det.
/Peder
Jag anser importskatt vara korkat och protektionistiskt. Det är bara för att staten ska kunna casha in extra pengar. Politiker pratar varmt om globaliseringen och fördelarna med marknadsekonomin och konkuransen men när Svensson vill spara en slant så är det fel så vi har importskatt. jag hade kunnat förstå importskatt på varor som även produceras i Sverige men inte på tex elgitarrer då Sverige inte har någon sådan produktion som kan slås ut. Även om det också skulle vara protektionistiskt så skulle jag förstå det. Vilja att betala skatt handlar om moral och ju lägre moral ledare och företag visar desto lägre moral visar Svensson. Sen måste vi nog fundera på om vi behöver så höga skatter och vad vi kan göra åt det. Många säger ju tex att politikerlönerna är en droppe i havet och visst är de det men om 349 personer ska ha i snitt 50000kr/månad så blir det en del slantar per år. Pengar som kunde användas till tex Lunds Sjukhus som måste spara 27miljoner nu (kan vara fel siffra ang Lund). Politikerna i hänshuset kostar ca 17450000kr/månad av skattebetalarnas pengar (ej inräknat skatter och avgifter då de går tillbaka till staten). Med halverade politikerlöner så hade det tagit ca 3.5 månader för att betala Lund sjukhus underskott. Detta är givetvis bara ett exempel på hur man dirigerar pengar i samhället och det gör väl inge större skillnad i det stora hela. England kom ut med en rapport om att invandringen kostar det Engelska samhället 40miljarder pund per år. Vore konstigt om sverige skulle vara annorlunda då vi är ännu sämre än England på att integrera och få invandrare i arbete. jag menar att man ska ha gränserna öppna för de som är välutbildade och har jobb från första dagen. Det skulle bespara samhället mycket pengar och skapa en väldigt bra utgångspunkt för integration. Att meningen med skatten måste vara förankrad i medborgarnas etiska mdvetande är ju detsamma som moral. 1. Svensson har gått från altruist till egoist 2. Svensson är missnöjd med hur skatterna används 3. Skatterna är på tok för höga för medborgare medans stora företag och politiker fifflar på utan straff. Tja, jag vet inte, eller en kombination. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com Haha...att redovisa den reala kostnaden för invandringen i sverige är allmänt känd i kanslikretsar, både kommunalt som statligt, under ett annat namn: "politiskt självmord".[^] Ja, Sverige är underligt. Samma sak med media som aldrig skriver ursprung på brottslingar. Jag som skattebetalare vill veta vart mina pengar går. Är det så att situationen i Sverige är densamma som i England så vill jag ha ett slut på det omedelbart. Detta är en av anledingarna att jag betalar skatt med avsky. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 25 Dec 2008, 20:32 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Lostincepancake wrote: Svartjobb i mindre skala har ingen som helst betydelse eftersom det betalas (ofta) med pengar där staten redan har doppat hela handen...och om mottagaren köper t.ex bensin, spelar på hästar eller går på bolaget för pengen... så vet jag vem som har tjänat på affären i slutändan.
När det gäller importavgifter på tex gitarrer (dvs utomeuropisk typ japan) så är det kanske så, <font color="blue">att om man skall se till varenda djefla särintresse så kan vi lika gärna flytta till kina för att få ett jobb.</font id="blue">
Med rådande politik i västsfären så dröjer det inte länge innan lönerna här är lika låga som i Kina. Ja, för arbetarklassen då alltså. Den som tror att Kinesernas löner kommer att höjas markant kommer nog att ha fel. Man ser ju redan nu i den ekonomiska krisen hur det som vanligt mest gör de fattiga fattigare och de rika lite mindre rika. Nu kommer ju även företagen med krav på lönesänkningar och det kan snart bli ett argument för företagen att lönerna måste ner för att de ska kunna konkurera. Waxholm är ytterligare en spik i kistan för den svenska arbetarens rättigheter och löner. Lägg därtill arbetskraftsinvandring och massinvandring som är ytterligare brickor i spelet. Japans stora företag krävde att japanska regeringen skulle släppa in fler utlänningar så att lönerna sjönk. Här lurade socialdemokraterna oss med att vi ska vara solidariska[:D] Att betala skatt förefaller mer och mer vidrigt ju mer man tänker på vad politikerna sysslar med. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 25 Dec 2008, 20:40 |
|
|