|
| Author |
Message |
|
Metamatic
|
Slinky wrote: Stout wrote:
Men när jag hade datorbutik och en kund köpte en dator för 15.000:- med ett Swedbank kort med kredit så tar kortföretaget 4% av totalbeloppet antingen man vill eller ej.
Då hade du rätt usla avtal med banken. Runt 1,5% på kreditkort är mer normalt, dvs runt 1kr på en pizza.. EDIT: AE är dyrt dock. Tja, det var 8-10 år sedan så det har troligtvis förbättrats. Men det var inget avtal med banken. Kortföretagen (via Euroline i mitt fall) debiterade detta. Om en kund betalade med Swedbank-kort så frågade man automagiskt om det var kontant eller kredit. De flesta skäms för att handla på kredit och säger kontant vilket medförde att jag som butiksägare blev belastad kostnaden från kortföretaget. Hade det varit kontant på riktigt så utgår inga avgifter mer än i så fall eventuellt mot bank. Babs-systemet hade (har?) ett knappval för kontant/kredit, vilket gör att butiken har koll på vad som sker. Men jag är förvånad att det skulle blivit mer gynnsamt nuförtiden.
|
| 20 Dec 2008, 22:30 |
|
 |
|
notuern
|
Josh D Ztorsion wrote: Sanningen är att dessa motorcykelintresserade ungdomar som lever utanför lagen ofta är sjuka samtidigt som dom arbetar med sin indrivning eller anabolförsäljning. Då passar det att uppbära lite sjukpenning minsann..
Jag vill bara rätta dig lite där. Jag råkar känna flera stycken av dessa "motorcykelinstresserade ungdomarna", och det är knappast ungdomar vi snackar om(Majoriteten är nog över 30.). Inte för att det har så mycket med ämnet att göra, men jag stör mig lite på att det minsann bara är "ungdomar som gör fel". Back on-topic: Nae, skatt ska man betala. Jag tror likt som de flesta här på forumet på ett bra välfärdsprogram. Tyvärr så är jag medveten om att det inte finns något som heter välfärd i Sverige, och det är därför jag är så butter över den j*vla skitskatten vi har. Jag själv har haft en arbetsplats redo i ett halvår nu, och jag har ett funktionshinder som gör att jag måste jobba under "speciella krav". Därför skulle jag ha aktivitetsersättning från försäkringskassan under en arbetsrehabilitering, så att jag skulle få en rättvis chans till att ta mig ut på arbetsmarknaden. När jag skickar in ansökan så tar det flera månader innan svaret kommer, och då blir jag dessutom inkallad på ett möte där jag får höra "Du måste skaffa ett nytt läkarintyg, då detta är skrivet för skolan.". Då tänker jag: Ok, jag har just väntat i flera månader, blir inkallad till ett möte med 5 personer som får sin lön från skattekassan, mötet varar i över en timma, för att sedan kunna summeras upp en sådan skitsak! Varför kunde jag inte fått ett brev istället? I vilket fall som, nu är det flera månader efter mötet, jag har fortfarande inte fått ett läkarintyg(Vårdcentralen har haft ~3 månader på sig.), och nu någon gång efter årskiftet så tänker moderaterna tvinga mig att sjukpensioneras, istället för att få genomgå arbetslivsrehablitering. Och nej, det är inte synd att det har gått åt helvete för just mig, jag känner till MÅNGA andra liknande fall. Så nu kanske jag har klargjort min första kommentar "Varför betala skatt när den ändå inte når fram till dem som behöver den?". För jag har inte träffat någon person som verkligen har vart i en riktig knipa som har fått hjälpen de behöver. <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 21 Dec 2008, 01:39 |
|
 |
|
faellman
|
notuern wrote: Jag råkar känna flera stycken av dessa "motorcykelinstresserade ungdomarna", och det är knappast ungdomar vi snackar om(Majoriteten är nog över 30.).
Trist för dig min vän. Mitt råd är nog att bryta kontakten sä fort det bara går MVH faellman <i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]
|
| 21 Dec 2008, 01:45 |
|
 |
|
Haraldrig
|
notuern wrote: Josh D Ztorsion wrote: Sanningen är att dessa motorcykelintresserade ungdomar som lever utanför lagen ofta är sjuka samtidigt som dom arbetar med sin indrivning eller anabolförsäljning. Då passar det att uppbära lite sjukpenning minsann..
Jag vill bara rätta dig lite där. Jag råkar känna flera stycken av dessa "motorcykelinstresserade ungdomarna", och det är knappast ungdomar vi snackar om(Majoriteten är nog över 30.). Inte för att det har så mycket med ämnet att göra, men jag stör mig lite på att det minsann bara är "ungdomar som gör fel". Back on-topic: Nae, skatt ska man betala. Jag tror likt som de flesta här på forumet på ett bra välfärdsprogram. Tyvärr så är jag medveten om att det inte finns något som heter välfärd i Sverige, och det är därför jag är så butter över den j*vla skitskatten vi har. Jag själv har haft en arbetsplats redo i ett halvår nu, och jag har ett funktionshinder som gör att jag måste jobba under "speciella krav". Därför skulle jag ha aktivitetsersättning från försäkringskassan under en arbetsrehabilitering, så att jag skulle få en rättvis chans till att ta mig ut på arbetsmarknaden. När jag skickar in ansökan så tar det flera månader innan svaret kommer, och då blir jag dessutom inkallad på ett möte där jag får höra "Du måste skaffa ett nytt läkarintyg, då detta är skrivet för skolan.". Då tänker jag: Ok, jag har just väntat i flera månader, blir inkallad till ett möte med 5 personer som får sin lön från skattekassan, mötet varar i över en timma, för att sedan kunna summeras upp en sådan skitsak! Varför kunde jag inte fått ett brev istället? I vilket fall som, nu är det flera månader efter mötet, jag har fortfarande inte fått ett läkarintyg(Vårdcentralen har haft ~3 månader på sig.), och nu någon gång efter årskiftet så tänker moderaterna tvinga mig att sjukpensioneras, istället för att få genomgå arbetslivsrehablitering. <font color="blue">Och nej, det är inte synd att det har gått åt helvete för just mig, jag känner till MÅNGA andra liknande fall.</font id="blue"> Så nu kanske jag har klargjort min första kommentar "Varför betala skatt när den ändå inte når fram till dem som behöver den?". För jag har inte träffat någon person som verkligen har vart i en riktig knipa som har fått hjälpen de behöver. <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6> Men du ska veta att det är synd om dem i de andra fallen[:)] Jag lider enormt med dem...Men absolut inte med dig[:D] (Bäst att lägga till att jag är sarkastisk i ovanstående meningar). Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 21 Dec 2008, 03:59 |
|
 |
|
Haraldrig
|
notuern wrote: Josh D Ztorsion wrote: Sanningen är att dessa motorcykelintresserade ungdomar som lever utanför lagen ofta är sjuka samtidigt som dom arbetar med sin indrivning eller anabolförsäljning. Då passar det att uppbära lite sjukpenning minsann..
Jag vill bara rätta dig lite där. Jag råkar känna flera stycken av dessa "motorcykelinstresserade ungdomarna", och det är knappast ungdomar vi snackar om(Majoriteten är nog över 30.). Inte för att det har så mycket med ämnet att göra, men jag stör mig lite på att det minsann bara är "ungdomar som gör fel". Back on-topic: Nae, skatt ska man betala. Jag tror likt som de flesta här på forumet på ett bra välfärdsprogram. Tyvärr så är jag medveten om att det inte finns något som heter välfärd i Sverige, och det är därför jag är så butter över den j*vla skitskatten vi har. Jag själv har haft en arbetsplats redo i ett halvår nu, och jag har ett funktionshinder som gör att jag måste jobba under "speciella krav". Därför skulle jag ha aktivitetsersättning från försäkringskassan under en arbetsrehabilitering, så att jag skulle få en rättvis chans till att ta mig ut på arbetsmarknaden. När jag skickar in ansökan så tar det flera månader innan svaret kommer, och då blir jag dessutom inkallad på ett möte där jag får höra "Du måste skaffa ett nytt läkarintyg, då detta är skrivet för skolan.". Då tänker jag: Ok, jag har just väntat i flera månader, blir inkallad till ett möte med 5 personer som får sin lön från skattekassan, mötet varar i över en timma, för att sedan kunna summeras upp en sådan skitsak! Varför kunde jag inte fått ett brev istället? I vilket fall som, nu är det flera månader efter mötet, jag har fortfarande inte fått ett läkarintyg(Vårdcentralen har haft ~3 månader på sig.), och nu någon gång efter årskiftet så tänker moderaterna tvinga mig att sjukpensioneras, istället för att få genomgå arbetslivsrehablitering. Och nej, det är inte synd att det har gått åt helvete för just mig, jag känner till MÅNGA andra liknande fall. <font color="blue"><font size="4">Så nu kanske jag har klargjort min första kommentar "Varför betala skatt när den ändå inte når fram till dem som behöver den?". För jag har inte träffat någon person som verkligen har vart i en riktig knipa som har fått hjälpen de behöver.</font id="size4"></font id="blue"> <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6> Men staten har ju fixat en garanti på 500miljarder åt bankerna, de har räddat Carnegie med 5 miljarder och de kommer att ge sitt stöd till Saab och Volvo med några miljarder. Staten hjälper visst de som behöver hjälp[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 21 Dec 2008, 13:16 |
|
 |
|
notuern
|
faellman wrote: Trist för dig min vän. Mitt råd är nog att bryta kontakten sä fort det bara går
Varför? Det är ärligt talat bland de snällaste och mest givmilda människorna jag har träffat, vilket väldigt många har svårt att tro på. Allt "fuffens" håller jag mig ju undan ifrån, och de av er här på forumet som inte har haft kontakt med just mc-gäng kommer aldrig att förstå vad det är för människor(Väldigt udda typ av människor måste jag säga.). <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 21 Dec 2008, 13:27 |
|
 |
|
notuern
|
Haraldrig wrote: Men staten har ju fixat en garanti på 500miljarder åt bankerna, de har räddat Carnegie med 5 miljarder och de kommer att ge sitt stöd till Saab och Volvo med några miljarder. Staten hjälper visst de som behöver hjälp[:)]
Haha, jaa.. De "räddar" de stora pojkarna, men människor utan tänder, eller som har benproteser, som sitter i rullstol, gamlingar mm. får då fan ingen hjälp. Och de få som får hjälp blir ju blåsta på ett eller annat sätt. <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 21 Dec 2008, 13:30 |
|
 |
|
Haraldrig
|
notuern wrote: Haraldrig wrote: Men staten har ju fixat en garanti på 500miljarder åt bankerna, de har räddat Carnegie med 5 miljarder och de kommer att ge sitt stöd till Saab och Volvo med några miljarder. Staten hjälper visst de som behöver hjälp[:)]
Haha, jaa.. De "räddar" de stora pojkarna, men människor utan tänder, eller som har benproteser, som sitter i rullstol, gamlingar mm. får då fan ingen hjälp. Och de få som får hjälp blir ju blåsta på ett eller annat sätt. <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6> Jag har hört att Volvo betalar enorma summor i skatt. SÅ det är väl inte mer än rätt att de får tillbaka lite[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 21 Dec 2008, 13:34 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Haraldrig wrote: FenderBender wrote: bjoel wrote: [quote="JanZZon"]
Själv så dränerade jag huset för 2 månader sedan, en firma skulle ha 100 000:- för det[:0]
En enkel kalkyl: Av de 100 000 är 20 000 moms, då återstår 80 000. Om vi nu glömmer att maskiner och material och liknande kostar och skippar det faktum att företagen måste gå med lite vinst, utan ger ut allt i lön blir det inte så skoj: Först försvinner c:a 20 000 i arbetsgivaravgifter (dvs en sorts skatt), då är det 60 000 kvar. Om vi antar att maskinisten tjänar under statsskattegränsen försvinner sen c:a 32%, dvs 19 000 i kommunalskatt, kvar är då 41 000. <b>Mindre än hälften kvar vid snällaste skatteberäkningen.</b> Då har vi inte räknat med sjukdomar, obelagd tid, tid och pengar till att fylla i myndigheternas blanketter, utbildning, material, maskiner, lokalhyror etc etc etc... ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. Då startar du ett bolag till och bildar en koncern, så kan du "skyffla" pengar mellan bolagen och minska skatten betydligt! [;)]  <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> <font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue"> Ahh, you know the trick. Sen kan man ha ett moderbolag utomlands och skyffla iväg lite till[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com [/quote] Sen slår man spiken i kistan och gör som Kamprad, låter huvudägaren vara en stiftelse i Holland (eller annorstädes), så slipper man både insyn i verksamheten och skatt! [}:)]  <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> <font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">
|
| 21 Dec 2008, 14:35 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: FenderBender wrote: [quote="bjoel"]
[quote="JanZZon"]
Själv så dränerade jag huset för 2 månader sedan, en firma skulle ha 100 000:- för det[:0]
En enkel kalkyl: Av de 100 000 är 20 000 moms, då återstår 80 000. Om vi nu glömmer att maskiner och material och liknande kostar och skippar det faktum att företagen måste gå med lite vinst, utan ger ut allt i lön blir det inte så skoj: Först försvinner c:a 20 000 i arbetsgivaravgifter (dvs en sorts skatt), då är det 60 000 kvar. Om vi antar att maskinisten tjänar under statsskattegränsen försvinner sen c:a 32%, dvs 19 000 i kommunalskatt, kvar är då 41 000. <b>Mindre än hälften kvar vid snällaste skatteberäkningen.</b> Då har vi inte räknat med sjukdomar, obelagd tid, tid och pengar till att fylla i myndigheternas blanketter, utbildning, material, maskiner, lokalhyror etc etc etc... ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. Då startar du ett bolag till och bildar en koncern, så kan du "skyffla" pengar mellan bolagen och minska skatten betydligt! [;)]  <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> <font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue"> Ahh, you know the trick. Sen kan man ha ett moderbolag utomlands och skyffla iväg lite till[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com [/quote] Sen slår man spiken i kistan och gör som Kamprad, låter huvudägaren vara en stiftelse i Holland (eller annorstädes), så slipper man både insyn i verksamheten och skatt! [}:)]  <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> <font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue"> [/quote] Tackar för tipset[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 21 Dec 2008, 15:02 |
|
 |
|
daffyd
|
Trodde alla dom som röstat blått va nöjda nu när dom vann och regerar detta land[:D]? Men de verkar inte så[;)]. Vad ska ni rösta på nästa gång tro[:D]? Mvh Daffyd
Först så lever man, sen dör man!
|
| 22 Dec 2008, 00:01 |
|
 |
|
notuern
|
daffyd wrote: Trodde alla dom som röstat blått va nöjda nu när dom vann och regerar detta land[:D]? Men de verkar inte så[;)]. Vad ska ni rösta på nästa gång tro[:D]?
Tyvärr hade jag inte rösträtt när "fantasi"-partiet fick makten, men de kanske försvinner nu, de flesta 88-89'or jag känner tänker rösta rött, och vi var trotts allt en babyboom. Det är bara hålla tummarna och hoppas på att man kanske kan få ett parti som bryr sig om de som behöver hjälp. <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 22 Dec 2008, 02:03 |
|
 |
|
Haraldrig
|
notuern wrote: daffyd wrote: Trodde alla dom som röstat blått va nöjda nu när dom vann och regerar detta land[:D]? Men de verkar inte så[;)]. Vad ska ni rösta på nästa gång tro[:D]?
Tyvärr hade jag inte rösträtt när "fantasi"-partiet fick makten, men de kanske försvinner nu, de flesta 88-89'or jag känner tänker rösta rött, och vi var trotts allt en babyboom. <font color="blue">Det är bara hålla tummarna och hoppas på att man kanske kan få ett parti som bryr sig om de som behöver hjälp.</font id="blue"> <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6> Själv hoppas jag att tomten kommer på Onsdag[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 22 Dec 2008, 08:55 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Förstår inte skillnaden mellan skatteplanering och svartjobb? Skillanden är vad jag kan se kostym kontra overall.
Företag med över 100 anställda kan sedan drygt ett år till välja om man frivilligt vill betala vinstskatt via ett dotterbolags upplägg- helt lagligt.
I grunden handlar det om att beskattningen av arbete är för hög!
Man har skatter som styrmedel för att man ska minska tex koldioxid utsläpp-jag anar orsaken till våra extremt höga skatter på arbete.....
Jag känner INGEN som inte har anlitat svart arbetskraft enligt skatteverkets korrekta tolkning. Staten ska sin beskärda del av allt! Praxis är dock att man ser mellan fingrarna på mindre summor. Folk i gemen anser inte att en hjälpande hand och och en mindre summa som tack är svartjobb.Men.....
ALLA ÄR VI SKATTESMITARE[^] - om vi kan. Ofta kanske utan att veta om det, men å andra sidan så är okunskap ingen juridisk ursäkt har jag förstått.
ROT avdraget är ett resultatet av ett systemfel liksom lägre arbetgivaravgift till ungdommar. Rot avdraget är kanske bra, tyvärr så får jag betala andras husrenoveringar men om dom hade gjort det svart så slapp jag helt( Då kommer BARA 25% tillbaka till systemet när hantverkaren köper mjölk)
Ekvatinonen är enkel har jag en hög inkomst och tjänar bra har jag råd att tycka svartarbete är av ondo-man sparar bara lite i pensionfonder och placerara pengar i kapital som är förhållandevis lågbeskattat (mot arbete). Har jag en lägre inkomst(vänder på stålarna, för Svenskarna HAR dåligt med kontanter- för dom allra flesta är stålarna slut tre dagar innan lön!) och måste ha något arbete utfört - får man erbjudande 50k eller 35k vad väljer man?
Idag är formeln 1 till 5 för en Svenne. Dvs Svenne får jobba 5timmar för att ha råd att ge hantverkaren betalt för 1. Mellanskillnanden går till Skatteverket.
Det är lite som att tycka att vi ska ha en stor humanitär invandring bara dom inte bor där man själv bor(Täby/Danderyd mfl ställen) Befolkiningen i närområdet runt Rosengård är förmodligen inte lika entusiastisk(får bli en annan topic)
Vi har politiker/tjänstemän som leker med vår pengar på ett oaktsamt sätt. Om man ska se skatterna som att man köper en produkt eller eller kanske snarare en försäkring så anser jag att den är både dyr och dålig.
Vad gäller våran nuvarande regering så det ingen högerregering. Den ligger som extremast i mitten och tyvärr -har det visat sej- ingen större skillnad mot den röd/gröna röran. Dom är en skattehöjar regering som alla tidigare, bara det att en del skatter är sänkta så ska man inte räkna med att man låter bli att höja andra samt skapar ett gäng nya.
Vad gäller kompisskap med diverse MC åkare av Amerikanska motorcyklar så har jag hellre en HA gubbe som granne än en Polis.
Man skulle kunna kalla det realistisk trygghet. För vilka busar bryr sej om Polisen och vilka befogenheter har dom.
Deras jobb att skydda mej från bus har i praktiken upphört att fungera utan är i dag en verksamhet som ägnar sej åt kampanjer för att samla statistik samt att gör en anmälan till så man kan få en papperskopia att skicka till försäkringsbolaget när man blivit utsatt. Dessutom kostar verksamheten ofantligt mycket.
Skattepengar.......
|
| 22 Dec 2008, 10:27 |
|
 |
|
ChronicTown
|
notuern wrote: Tyvärr hade jag inte rösträtt när "fantasi"-partiet fick makten, men de kanske försvinner nu, de flesta 88-89'or jag känner tänker rösta rött, och vi var trotts allt en babyboom.
Att basera slutsatser om politiska strömningar på sin bekantskapskrets ger sällan en särskilt balanserad bild. Du tror inte det finns en del 88:or-89:or (vilka väl iofs bara utgör 2 procent eller så av valmanskåren och vars påverkan därför är mkt marginell) som skulle säga att "de flesta 88-89'or jag känner tänker rösta blått"? /D
|
| 22 Dec 2008, 11:03 |
|
 |
|
FenderBender
|
Haraldrig wrote: Själv hoppas jag att tomten kommer på Onsdag[:)]
Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
Måste man inte ha varit snäll hela året först? [;)] Själv har jag gett upp hoppet för länge sedan! [:D]  <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> <font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">
|
| 22 Dec 2008, 11:43 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Tobbe z wrote:
Förstår inte skillnaden mellan skatteplanering och svartjobb? Skillanden är vad jag kan se kostym kontra overall.
Företag med över 100 anställda kan sedan drygt ett år till välja om man frivilligt vill betala vinstskatt via ett dotterbolags upplägg- helt lagligt.
I grunden handlar det om att beskattningen av arbete är för hög!
<font color="blue">Man har skatter som styrmedel för att man ska minska tex koldioxid utsläpp-jag anar orsaken till våra extremt höga skatter på arbete.....</font id="blue">
Jag känner INGEN som inte har anlitat svart arbetskraft enligt skatteverkets korrekta tolkning. Staten ska sin beskärda del av allt! Praxis är dock att man ser mellan fingrarna på mindre summor. Folk i gemen anser inte att en hjälpande hand och och en mindre summa som tack är svartjobb.Men.....
ALLA ÄR VI SKATTESMITARE[^] - om vi kan. Ofta kanske utan att veta om det, men å andra sidan så är okunskap ingen juridisk ursäkt har jag förstått.
ROT avdraget är ett resultatet av ett systemfel liksom lägre arbetgivaravgift till ungdommar. Rot avdraget är kanske bra, tyvärr så får jag betala andras husrenoveringar men om dom hade gjort det svart så slapp jag helt( Då kommer BARA 25% tillbaka till systemet när hantverkaren köper mjölk)
Ekvatinonen är enkel har jag en hög inkomst och tjänar bra har jag råd att tycka svartarbete är av ondo-man sparar bara lite i pensionfonder och placerara pengar i kapital som är förhållandevis lågbeskattat (mot arbete). Har jag en lägre inkomst(vänder på stålarna, för Svenskarna HAR dåligt med kontanter- för dom allra flesta är stålarna slut tre dagar innan lön!) och måste ha något arbete utfört - får man erbjudande 50k eller 35k vad väljer man?
<font color="red">Idag är formeln 1 till 5 för en Svenne. Dvs Svenne får jobba 5timmar för att ha råd att ge hantverkaren betalt för 1. Mellanskillnanden går till Skatteverket.</font id="red">
<font color="orange">Det är lite som att tycka att vi ska ha en stor humanitär invandring bara dom inte bor där man själv bor(Täby/Danderyd mfl ställen) Befolkiningen i närområdet runt Rosengård är förmodligen inte lika entusiastisk(får bli en annan topic)</font id="orange">
Vi har politiker/tjänstemän som leker med vår pengar på ett oaktsamt sätt. Om man ska se skatterna som att man köper en produkt eller eller kanske snarare en försäkring så anser jag att den är både dyr och dålig.
Vad gäller våran nuvarande regering så det ingen högerregering. Den ligger som extremast i mitten och tyvärr -har det visat sej- ingen större skillnad mot den röd/gröna röran. Dom är en skattehöjar regering som alla tidigare, bara det att en del skatter är sänkta så ska man inte räkna med att man låter bli att höja andra samt skapar ett gäng nya.
Vad gäller kompisskap med diverse MC åkare av Amerikanska motorcyklar så har jag hellre en HA gubbe som granne än en Polis.
Man skulle kunna kalla det realistisk trygghet. För vilka busar bryr sej om Polisen och vilka befogenheter har dom.
Deras jobb att skydda mej från bus har i praktiken upphört att fungera utan är i dag en verksamhet som ägnar sej åt kampanjer för att samla statistik samt att gör en anmälan till så man kan få en papperskopia att skicka till försäkringsbolaget när man blivit utsatt. Dessutom kostar verksamheten ofantligt mycket.
Skattepengar.......
<font color="blue">Arbetarna pruttar för mycket</font id="blue">[:)] <font color="red">Är det inte också så att hantverkare i Sveige tar hutlöst betalt för sina många gånger halvtaskiga slarvjobb? Hade målare hemma som mest stod och slöade, kastade ut dom när de rökte på arbetstid och spottade på min tomt.</font id="red"> <font color="orange">Jodå, så länge politikerna avskrärmar sig från verkligheten så kommer invandringen att fortsätta under samma katastrofala regler som idag. Min akompisar bor hyfsat nära Rosengård och högst upp på önskelistan står en total utrensning av det området. Även om det är politiken som skapat dagens situation så är drabbar det alla invandrare. Sverigedemokraterna klarar nog 4% spärren nästa val.</font id="orange"> Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 22 Dec 2008, 12:04 |
|
 |
|
FenderBender
|
Haraldrig wrote: <font color="orange"><font color="red">Jodå, så länge politikerna avskrärmar sig från verkligheten så kommer invandringen att fortsätta under samma katastrofala regler som idag. Min akompisar bor hyfsat nära Rosengård och högst upp på önskelistan står en total utrensning av det området.</font id="red"> Även om det är politiken som skapat dagens situation så är drabbar det alla invandrare. Sverigedemokraterna klarar nog 4% spärren nästa val.</font id="orange">
Så talar en sann skåning... [:(][V] Och den dagen SD klarar 4% spärren är vi riktigt illa ute! [xx(]  <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> <font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">
|
| 22 Dec 2008, 12:08 |
|
 |
|
rifle
|
Quote: Originally posted by Haraldrig
<font color="red">Är det inte också så att hantverkare i Sveige tar hutlöst betalt för sina många gånger halvtaskiga slarvjobb? Hade målare hemma som mest stod och slöade, kastade ut dom när de rökte på arbetstid och spottade på min tomt.</font id="red"> Det är som med allt det gäller att göra sin hemläxa och kolla upp vilka firmor som har bra rykte. Den firman rekomenderade dig säkert till sina konkurenter i branchen [:D] Hade varit intressant att se hur du själv skulle reagerat om du själv skulle sålt timmar åt nån som dig själv. [:D]
|
| 22 Dec 2008, 12:16 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Haraldrig wrote:
<font color="red">Är det inte också så att hantverkare i Sveige tar hutlöst betalt för sina många gånger halvtaskiga slarvjobb? Hade målare hemma som mest stod och slöade, kastade ut dom när de rökte på arbetstid och spottade på min tomt.</font id="red">
Dom bra hantverkarna har ungefär samma pris per timme men Staten ska fortfarande ha mest. Svårt att hitta duktiga hantisar. Är det svartarbete att utföra vissa jobb själv? Då undan håller man ju ännu mer skattepengar! Ska nog tipsa skatteministern. Det dramatiskt värsta skattebrottet vore ju att ta ledigt från jobbet(ingen inkomst skatt) och snickra på huset själv. En intressant sak med ROT avdraget är att hantverkarna har slutat använda material sedan två veckor tillbaka och numera bara fakturerar arbetstid [:I]
|
| 22 Dec 2008, 13:25 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: <font color="orange"><font color="red">Jodå, så länge politikerna avskrärmar sig från verkligheten så kommer invandringen att fortsätta under samma katastrofala regler som idag. Min akompisar bor hyfsat nära Rosengård och högst upp på önskelistan står en total utrensning av det området.</font id="red"> Även om det är politiken som skapat dagens situation så är drabbar det alla invandrare. Sverigedemokraterna klarar nog 4% spärren nästa val.</font id="orange">
Så talar en sann skåning... [:(][V] Och den dagen SD klarar 4% spärren är vi riktigt illa ute! [xx(]  <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> <font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue"> En polare från Östersund som flyttade ner här sa följande: "Fan vad många invandrare det bor i Skåne! tror att det är stor skillnad på Norrland och Skåne. Det är som att bo i Djursholm och vara jättepositiv till invandringen eftersom man själv inte bor i närheten av den. Själv är jag för fri invandring i utbyte mot ansvar och självförsörjning. De som har universitetsexamen och jobb som väntar på dem kan komma hit. Resten är en ekonomisk belastning som håller skatterna höga. Men Sverige är ju så rikt så klart vi har råd med importerade bidragstagare....Eller inte kanske. Man blir liksom lite less på att vi Skåningar stämplas som rasister mm. Jag tror att många Skåningar är trötta på de negativa sidorna av massinvandringen. M S eller SD är alla samma jäkla makthungriga organisationer i mina ögon. Slutligen kan man konstatera att den invandringspolitik som Sverige fört är misslyckad för alla parter. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 22 Dec 2008, 13:30 |
|
 |
|
Haraldrig
|
rifle wrote: Quote: Originally posted by Haraldrig
<font color="red">Är det inte också så att hantverkare i Sveige tar hutlöst betalt för sina många gånger halvtaskiga slarvjobb? Hade målare hemma som mest stod och slöade, kastade ut dom när de rökte på arbetstid och spottade på min tomt.</font id="red"> Det är som med allt det gäller att göra sin hemläxa och kolla upp vilka firmor som har bra rykte. Den firman rekomenderade dig säkert till sina konkurenter i branchen [:D] <font color="red">Hade varit intressant att se hur du själv skulle reagerat om du själv skulle sålt timmar åt nån som dig själv.</font id="red"> [:D] Jag hatar fysiskt arbete så det kommer aldrig att hända[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 22 Dec 2008, 13:31 |
|
 |
|
notuern
|
Haraldrig wrote: En polare från Östersund som flyttade ner här sa följande: "Fan vad många invandrare det bor i Skåne! tror att det är stor skillnad på Norrland och Skåne. Det är som att bo i Djursholm och vara jättepositiv till invandringen eftersom man själv inte bor i närheten av den. Själv är jag för fri invandring i utbyte mot ansvar och självförsörjning. De som har universitetsexamen och jobb som väntar på dem kan komma hit. Resten är en ekonomisk belastning som håller skatterna höga. Men Sverige är ju så rikt så klart vi har råd med importerade bidragstagare....Eller inte kanske.
Man blir liksom lite less på att vi Skåningar stämplas som rasister mm. Jag tror att många Skåningar är trötta på de negativa sidorna av massinvandringen. M S eller SD är alla samma jäkla makthungriga organisationer i mina ögon. Slutligen kan man konstatera att den invandringspolitik som Sverige fört är misslyckad för alla parter.
Jag är ingen skåning, men jag förstår det där helt(Bor <u>väldigt</u> många invandrare i våran kommun.). Och man kan väl säga som så här: Jag har inga problem med invandrare, jag har problem med invandringen. Sverige tar för lätt på invandringen, och de som slåss och rånar få bo kvar, men de hederliga invandrarna som faktiskt sköter sig blir utvisade(Så ser det iaf. ut i västra götaland.). Jag tycker att man skulle ha någon form av nolltollerans för "nyinflyttade" invandrare: Våldsbrott = utvisning, annars något i stil med "3-strikes and you're out". Det tror jag skulle rensa ganska så snabbt bland de som inte är här för att starta ett nytt liv(Förvånansvärt många som hävdar att de gör det, men skiter i jobb pga. bidragen.). Nu är det viktigt att poängtera att jag verkligen inte tror att ALLA invandrare begår våldsbrott och vägrar att jobba, jag menar bara att det är många som gör på detta viset, och de har vi inte råd att ha "ta hand om". Fast denna debatten har vart uppe innan, och den har ju aldrig lett någonstans(Och har väl inte så mycket med skattesmitning att göra, eller? [;)]). <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 22 Dec 2008, 14:02 |
|
 |
|
FenderBender
|
Haraldrig wrote: En polare från Östersund som flyttade ner här sa följande: "Fan vad många invandrare det bor i Skåne! tror att det är stor skillnad på Norrland och Skåne. Det är som att bo i Djursholm och vara jättepositiv till invandringen eftersom man själv inte bor i närheten av den. Själv är jag för fri invandring i utbyte mot ansvar och självförsörjning. De som har universitetsexamen och jobb som väntar på dem kan komma hit. Resten är en ekonomisk belastning som håller skatterna höga. Men Sverige är ju så rikt så klart vi har råd med importerade bidragstagare....Eller inte kanske.
Man blir liksom lite less på att vi Skåningar stämplas som rasister mm. Jag tror att många Skåningar är trötta på de negativa sidorna av massinvandringen. M S eller SD är alla samma jäkla makthungriga organisationer i mina ögon. Slutligen kan man konstatera att den invandringspolitik som Sverige fört är misslyckad för alla parter.
Det finns väl alla sorter hos invandrare såväl som hos svenskar? Jag har flera svenska polare som utnyttjar systemet och ligger samhället till last. Min arbetsgivare kommer från Irak och han har sett till att åtta svenskar fått fast arbete och inkomst (dvs inga svarta anställningar utan helt legitima), plus några invandrare. Men den sidan av invandringen hör man aldrig talas om. Man kan se sig omkring istället - vem är vi att döma andra utan fakta?  <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> <font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">
|
| 22 Dec 2008, 14:11 |
|
 |
|
notuern
|
FenderBender wrote: Det finns väl alla sorter hos invandrare såväl som hos svenskar?
Jag har flera svenska polare som utnyttjar systemet och ligger samhället till last.
Min arbetsgivare kommer från Irak och han har sett till att åtta svenskar fått fast arbete och inkomst (dvs inga svarta anställningar utan helt legitima), plus några invandrare.
Men den sidan av invandringen hör man aldrig talas om. Man kan se sig omkring istället - vem är vi att döma andra utan fakta?
Jag tror inte att det har vart någon anklagelse till bara invandrare, men varför ska man riskera att belasta ett land mer än vad det redan är? Vi har ju redan ont om pengar, och ska man då ta in invandrare som inte har några planer alls på att försöka skaffa jobb(Nu finns det visserligen inga jobb att få.) ? Det är iaf. så jag ser på saken. Man kan inte ta in en person/familj i landet som inte har några som helst planer på att arbeta(Vilket som sagt är fler än vad ni tror.), varför lägga kaka på kaka liksom? Nej, vi Svenskar är för mesiga och snälla och behöver lära oss att säga ifrån. [}:)][;)] <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 22 Dec 2008, 15:25 |
|
 |
|
daffyd
|
E benägen o hålla med dig där. Tror de ligger mycke i detta politiska mygel som gör att många människor fullkomligt skiter i om man myglar en del själva. När man inte kan se skillnad på pajasarna som styr, skapar de bara en massa missnöjda människor och de tror iaf jag e en exakt beskrivning av de senaste valet. Folk va trötta på tungrodda SAP,V,MP så röstade man på nåt "nytt" i tron av att de skulle bli så mycke bättre. Kan nog t.o.m va så att dom röda anade att lågkonjunkturen va på G å medvetet slutade engagerade sig för slippa ta denna kris som vi hamnat i. Nä jag skulle vilja se ett nytt parti som månar sig mer om helheten i ett samhälle, där skola,vård o omsorg ska va grunden och inte ska få va privata instanser som gamar ska sko sig på. Där de ska finnas arbete åt alla och företag med en go anda. Detta jävla mjölkande när hjulen rullar på företagen har jag sett alldeles för mycke av. Till slut så snurrar hjulen så fort så de ramlar av. Dessa pengar[;)] som alla vill åt till varje pris. Mvh Daffyd Josh D Ztorsion wrote: daffyd wrote: Trodde alla dom som röstat blått va nöjda nu när dom vann och regerar detta land[:D]? Men de verkar inte så[;)]. Vad ska ni rösta på nästa gång tro[:D]? Mvh Daffyd
Först så lever man, sen dör man!
Frågan är ju också vilka som var nöjda under förra mandatperioden [;)]  The beat goes on and I´m so wrong Först så lever man, sen dör man!
|
| 22 Dec 2008, 15:36 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: En polare från Östersund som flyttade ner här sa följande: "Fan vad många invandrare det bor i Skåne! tror att det är stor skillnad på Norrland och Skåne. Det är som att bo i Djursholm och vara jättepositiv till invandringen eftersom man själv inte bor i närheten av den. Själv är jag för fri invandring i utbyte mot ansvar och självförsörjning. De som har universitetsexamen och jobb som väntar på dem kan komma hit. Resten är en ekonomisk belastning som håller skatterna höga. Men Sverige är ju så rikt så klart vi har råd med importerade bidragstagare....Eller inte kanske.
Det finns väl alla sorter hos invandrare såväl som hos svenskar? Jag har flera svenska polare som utnyttjar systemet och ligger samhället till last. Min arbetsgivare kommer från Irak och han har sett till att åtta svenskar fått fast arbete och inkomst (dvs inga svarta anställningar utan helt legitima), plus några invandrare. <font color="blue">Men den sidan av invandringen hör man aldrig talas om. Man kan se sig omkring istället - vem är vi att döma andra utan fakta</font id="blue">?  <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> <font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue"> Jodå, den sidan ser vi visst det. Varav jag anser att de som är självförsörjande har rätt att bo här medans de andra borde åka ut. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 22 Dec 2008, 17:14 |
|
 |
|
FenderBender
|
Haraldrig wrote: Jodå, den sidan ser vi visst det. Varav jag anser att de som är självförsörjande har rätt att bo här medans de andra borde åka ut.
Då delar vi åsikt med majoriteten invandrare som är just självförsörjande. Jag vet en Pizzeriaägare någon mil söder om Övik som var Advokat med egen firma hemma i Libanon. I Sverige har han via olika beredskapsjobb nu drivit sin lilla Pizzeria i nästan 20 år. Han anser också att de invandrare som ligger samhället till last lika gärna kan åka hem varifrån dom kom. Han retar sig också på att dessa invandrare är dom som klagar mest och högst på Sverige. ÅK HEM, brukar han skrika åt dom. ÅK HEM om det inte passar här! Han har heller aldrig visat bitterhet över att som erfaren Advokat stå och baka pizzor. Han gör det med ett leende!  <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> <font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">
|
| 22 Dec 2008, 18:04 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: Jodå, den sidan ser vi visst det. Varav jag anser att de som är självförsörjande har rätt att bo här medans de andra borde åka ut.
Då delar vi åsikt med majoriteten invandrare som är just självförsörjande. Jag vet en Pizzeriaägare någon mil söder om Övik som var Advokat med egen firma hemma i Libanon. I Sverige har han via olika beredskapsjobb nu drivit sin lilla Pizzeria i nästan 20 år. Han anser också att de invandrare som ligger samhället till last lika gärna kan åka hem varifrån dom kom. <font color="blue">Han retar sig också på att dessa invandrare är dom som klagar mest och högst på Sverige.</font id="blue"> ÅK HEM, brukar han skrika åt dom. ÅK HEM om det inte passar här! Han har heller aldrig visat bitterhet över att som erfaren Advokat stå och baka pizzor. Han gör det med ett leende!  <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> <font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue"> Kanske majoriteten av invandrarna hos er. Men inte här nere. Jag tror dessutom att majoriteten av de invandrare som flyttar upp till er gör det för att de vill skapa ett "Svenssonliv". Här nere hänger de som inte vill något med sina liv mer än bli försörjda (lite generaliserat[:)]) Jo, det är ju ett under att de kan ha fått så stor röst och skapat en norm. I Sverige är man ju rasist om man anser att invandrare ska jobba och försörja sig själva. Det allra sjukaste är ju den anhöriginvandring som skett. Man kan ta hit vem som helst och sen får den personen också bidrag. Muhammeds farmor kommer hit och får lägenhet och svensk garantiperson utan några som helst krav. Så visst vill man inte betala skatt. det intressantaste i Sverige är ju att ingen redovisar den faktiska kostnaden för invandringen. Ingen kan inbilla mig att det går +. Går man ut i vilken skånsk stad som helst mitt på dagen så ser man pensionärer, barn, föräldraledia med sina barn och invandrare, väldigt många invandrare. Rosengård är antagligen det mest misslyckade projekt detta land någonsin tagit sig för[:)] Min fru som gått SFI hade inte mycket gott att säga om våra Irakiska flyktingar. Hon tycker de är lata och gnälliga. Men sen är det ju en skam i frugans kultur att inte försörja sig själv. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 22 Dec 2008, 18:14 |
|
|