View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 11:31

Reply to topic  [ 140 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
skattesmitare! 
Author Message

Varför betala skatt när den ändå inte når fram till dem som behöver den?

Edit: För övrigt så förstår jag inte problemet med att man inte kan betala med kort? Det kostar pengar att sätta in en sådan automat, som den lokala mataffären hellre lägger ut på andra saker.
För övrigt så betalar jag helst med pengar, eftersom att kortautomater är den minst säkra typen av betalning som finns.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

20 Dec 2008, 12:30
Profile ICQ WWW

Anar jag en viss medveten provokation? [:D]

I princip håller jag väl med. Dock kan det ju vara så att vissa jobb hade man inte tagit om de inte vore just svarta. Jag tänker att om man ligger precis intill gränsen för marginalskatt osv och så tar man och jobbar extra en helg. Det hade ju kanske inte känts så lönt om det vore ett vitt erbjudande då det mesta hade gått till skatt. Delvis är det ju en fråga för regeringen att göra det attraktivare att jobba vitt...

... för mig som studerande är det ju dessutom extremt lukrativt att jobba svart eftersom vi inte "får" tjäna mer än ett visst belopp årligen. Uppmanar ju också till svartjobb.
Nu jobbar jag inte svart, men dock [:p]

"Den som har flest prylar när han dör vinner!" Image

20 Dec 2008, 12:38
Profile WWW

För övrigt så betalar jag helst med pengar, eftersom att kortautomater är den minst säkra typen av betalning som finns.

Jag tycker tvärtom, pengar är smutsiga att ta i och det är inte alltid man hittar en uttagsautomat [8D]

"Den som har flest prylar när han dör vinner!" Image

20 Dec 2008, 12:40
Profile WWW

Josh D Ztorsion wrote:

farligt resonemang..

Och betr kort, så betalare inte butiken för korttransaktionerna, det gör rimligen kunden genom ett påslag på priset. Precis som du gör för elen till kyldisken. Cost of sales..

Det var inte så där överdrivet seriöst(Jag är mest trött på alla tråkiga tjabbeltrådar om politik.).. men i förhållande till hur sanslöst hög skatten är så kan man väl iaf. säga att inte ens hälften av pengarna når fram till de som behöver den(Jag är en av dem som inte får hjälp fast jag behöver.).

Jag pratar inte om transaktionerna, jag pratar om själva kort"automaten" och kopplingen till banken.
Alla butiker har inte lust att lägga ut på det, alla butiker har inte tiden till att fixa med det, och långt ifrån alla kunder vill ha det.

Själv ser jag som sagt kortbetalning som något oerhört riskabelt, eftersom att jag vet hur lätt det är att "skimma", eller att det blir fel summa i överföringen.

För övrigt så tycker jag att svartjobb i viss mån kan vara ok.
Jag tycker att det är okej att din granne som är en jaekel på att lacka bilar lackar din bil för en liten summa, istället för att gå till en "riktig" billackerare och betala en hutlös summa, men att betala ett gäng polacker 20:- i timman i flera månader för att bygga ett nytt fint garage, det är åt helvete.

<hr noshade size="1">

20 Dec 2008, 13:14
Profile ICQ WWW

Själv ser jag som sagt kortbetalning som något oerhört riskabelt, eftersom att jag vet hur lätt det är att "skimma", eller att det blir fel summa i överföringen.

Å andra sidan - när du lämnat från dig kontanter är de borta för alltid.

Om du betalt med kreditkort och inte själv varit kriminellt klantig är det kortföretagets/bankens problem om det försvinner mer pengar enligt lagen: https://lagen.nu/1992:830#P34

20 Dec 2008, 13:37
Profile

Denna sorten av fusk med svartjobb diskuteras alldeles för lite i dagens samhälle. Tänk om alla skulle se det som hederssak att betala skatt och se samhället där alla bär ett ansvar för varann[:)]. Då skulle staten och kommunerna få väldigt mycke mer i kassan och ett solidariskt samhälle som vi pratar så fint om kanske skulle uppnås. Dessvärre finns de alltid gamar som skor sig på andras bekostnad.
Mvh Daffyd

Först så lever man, sen dör man!

20 Dec 2008, 13:43
Profile ICQ YIM WWW

hmm många musiker får ju svarta pengar [:0] typ krogspelningar[:0]

Image -----VIP-----vip(snabel-a) etanet.se

20 Dec 2008, 13:45
Profile

Själv så dränerade jag huset för 2 månader sedan, en firma skulle ha 100 000:- för det[:0] så istället anlitade jag bekanta som jag naturligtvis betalade svart, fick tom tag i grus och maskiner billigare, hamnade då istället på ca 35 000:-[:)]

Så det är ju inte så konstigt att folk anlitar svart hjälp.

You let up you loose!!

20 Dec 2008, 13:45
Profile

Själv så dränerade jag huset för 2 månader sedan, en firma skulle ha 100 000:- för det[:0]

En enkel kalkyl:

Av de 100 000 är 20 000 moms, då återstår 80 000. Om vi nu glömmer att maskiner och material och liknande kostar och skippar det faktum att företagen måste gå med lite vinst, utan ger ut allt i lön blir det inte så skoj:

Först försvinner c:a 20 000 i arbetsgivaravgifter (dvs en sorts skatt), då är det 60 000 kvar. Om vi antar att maskinisten tjänar under statsskattegränsen försvinner sen c:a 32%, dvs 19 000 i kommunalskatt, kvar är då 41 000.

<b>Mindre än hälften kvar vid snällaste skatteberäkningen.</b> Då har vi inte räknat med sjukdomar, obelagd tid, tid och pengar till att fylla i myndigheternas blanketter, utbildning, material, maskiner, lokalhyror etc etc etc...

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

20 Dec 2008, 14:01
Profile

Svarta pengar underminerar välfärden! [V]

Trots att jag själv jobbar i restaurangbranschen så har jag (med något enstaka undantag) haft turen att samarbeta med samvetsgranna Restauratörer som inte velat befatta sig med svarta pengar. Min nuvarande arbetsgivare vägrar konsekvent att anställa personal svart. Dessutom, om du ska betala svarta löner måste du köpa in och sälja svart, det går inte att betala ut svarta pengar du själv tjänat vitt!?[B)]

Men det ska sägas, att trots att Skatteverket skärpt kontrollen på Restauranger betydligt, så förekommer svarta pengar fortfarande. Och det är inte lätt att konkurrera om man är ärlig.[:(]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

20 Dec 2008, 14:11
Profile ICQ WWW

JanZZon wrote:

Själv så dränerade jag huset för 2 månader sedan, en firma skulle ha 100 000:- för det[:0]

En enkel kalkyl:

Av de 100 000 är 20 000 moms, då återstår 80 000. Om vi nu glömmer att maskiner och material och liknande kostar och skippar det faktum att företagen måste gå med lite vinst, utan ger ut allt i lön blir det inte så skoj:

Först försvinner c:a 20 000 i arbetsgivaravgifter (dvs en sorts skatt), då är det 60 000 kvar. Om vi antar att maskinisten tjänar under statsskattegränsen försvinner sen c:a 32%, dvs 19 000 i kommunalskatt, kvar är då 41 000.

<b>Mindre än hälften kvar vid snällaste skatteberäkningen.</b> Då har vi inte räknat med sjukdomar, obelagd tid, tid och pengar till att fylla i myndigheternas blanketter, utbildning, material, maskiner, lokalhyror etc etc etc...

-------------

Då startar du ett bolag till och bildar en koncern, så kan du "skyffla" pengar mellan bolagen och minska skatten betydligt! [;)]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

20 Dec 2008, 14:12
Profile ICQ WWW

Då startar du ett bolag till och bildar en koncern, så kan du "skyffla" pengar mellan bolagen och minska skatten betydligt! [;)]

Att skyffla pengar mellan bolag är en sak men det är att få ut dem till privatpersonen som är högskattat. Aktieutdelning skattas också som lön till hyggliga delar för ägarledda företag.

Förutom att du förutsätter att maskinisten hade sin egen firma och inte var anställd.

-------------

20 Dec 2008, 14:20
Profile

JanZZon wrote:

Själv så dränerade jag huset för 2 månader sedan, en firma skulle ha 100 000:- för det[:0] så istället anlitade jag bekanta som jag naturligtvis betalade svart, fick tom tag i grus och maskiner billigare, hamnade då istället på ca 35 000:-[:)]

Så det är ju inte så konstigt att folk anlitar svart hjälp.

You let up you loose!!

Det kan ju eventuellt finns ngt sorts samband mellan höga skatter och folks skattemoral också [;)]

Dessutom, kollade du med flera levarantörer eller frågade du bara en firma om priset?

Jag hade en liten grävmaskin på tomten i somras. Han bor 500m från mitt hus så han hade ingen speciell inställelsetid att ta hänsyn till. Han grävde i princip en hel dag på tomten för 4000:- Vitt. Billigt tycker jag som vet hur många år det hade tagit för mig att gräva motsvarande för hand[:)]

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Ja, jag kollade med olika firmor, han som grävde åt mig har ju eget men känner honom väl, han tog 2000:- för att gräva 40m runt huset så det var riktigt kompispris.

You let up you loose!!

20 Dec 2008, 14:29
Profile

ROT-avdrag är ju också ett sätt att några gör saker som andra skattebetalare får finansiera. Skattetrycket är ju detsamma.

Jag har viss förståelse att vissa gör saker svart, även om jag inte själv vare sig gör saker svart eller betalar svart (jo förresten, vissa gig är nog svarta pengar [:I], men skulle vi överhuvudtaget ha livemusik om allt var vitt?)
En gång i tiden hade jag företag och det var många sköna slantar typ flera hundratusen man varje år pytsade in till fabror staten. Till slut började jag undra för vems skull jag jobbade och lade ner skiten.

Det är faktiskt skattetrycket som gör att en större del av Sveriges befolkning tillbringar sommarsemestrar snickrande och pysslande på hus och lägenheter.

På nåt sätt känner jag mig blåst som alltid betalat min skatt, aldrig tagit ut bidrag, aldrig betalat nån svart, aldrig utnyttjat ett ROT-avdrag etc... Visst är det fel att det då finns "free riders" som jobbar svart och snyltar på min hederlighet. Men, jag blir lika jävla irriterad på alla fina människor som alltid vet bättre än jag hur mina skattemedel ska användas. Hur mycket som är rimligt att betala och hur pengarna ska användas är faktiskt legitima frågor [:(!].

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

20 Dec 2008, 14:48
Profile

Någon som importerat något med nedskrivet värde för att smita undan lite billigare?
Kanske rent av en gitarr eller två?

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">

20 Dec 2008, 16:47
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

i en annan tråd berördes svartjobb lite ytligt. Möjligen fanns det en del ironi i de aktuella inläggen, men faktum är ju att det svartjobbas i mycket stor omfattning snart sagt överallt där det finns möjlighet.

Jag blir personligen förbannad på den svarta ekonomin som vill leva sida vid sida med oss vanliga hederliga[^] skattebetalare

En svartjobbande målare, snickare, grävmaskinist eller aktiehandlare som undanhåller en större eller mindre del av sin lön för att berika sig själv på andras bekostnad förtjänar bara förakt, enligt min mening. Samma människor lyfter säkert barnbidrag, subvensionerad sjukvård, maxtaxa på dagis mm mm. Klagar säkert på att det är dyrt och dåligt också

Fy faan!

Eller restaurangen eller närbutiken som inte "tar kort". Varför gör som inte det tror du? För att det är enklare att mygla med kontanter såklart.

Har ni tänkt på att vissa människor betalar i affären med tusenlappar? Vad får dom dessa ifrån? Bankomaten? Nope, dom har tex fått den från en annan fuskare som anlitat en svart röris för att dra lite nya rör till jacuzzin

Dags att sätta ner foten nu! Kräv kvitto på lunch-restaurangen, hos frisören eller närbutiken. Får du inte betala med kort, gå nån annastans. Begär att få kvitto av målaren du anlitar och kolla även att det finns en firma och ett F-skattebevis.

Eller är det bara jag som är en idiot som betalar skatt?

/arga gubben

[}:)][}:)][}:)]

Utan svarta pengar skulle detaljhandeln kollapsa.
Det är ett faktum. I högskatteländer som Sverige så går tex vitvarubutiker runt på svarta pengar.
Ta bort svarta pengar och staten skulle få in ännu mindre pengar.

Sen att det är moralsikt fel kan nog alla hålla med om.
Men här måste vi skilja på moral och juridik och vi vet ju att det senare är det som gäller[:)]
JAg skulle gärna se att vi hamnade under 5% i moms och inkomstskatt MEN jag rättar in mig i ledet och gnäller lite hemma vid köksbordet.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

20 Dec 2008, 16:54
Profile ICQ YIM WWW

FenderBender wrote:

bjoel wrote:

JanZZon wrote:

En enkel kalkyl:

-------------

Ahh, you know the trick. Sen kan man ha ett moderbolag utomlands och skyffla iväg lite till[:)]

Min Email:

20 Dec 2008, 16:57
Profile ICQ YIM WWW

notuern wrote:

Jag pratar inte om transaktionerna, jag pratar om själva kort"automaten" och kopplingen till banken.
Alla butiker har inte lust att lägga ut på det, alla butiker har inte tiden till att fixa med det, och långt ifrån alla kunder vill ha det.

<hr noshade size="1">

En "kortautomat" kostar ca: 300:-/månad. Pizzerian på hörnet tjänar in en månadshyra i extraförsäljning på en dag.
De som inte tar kort har "andra" anledningar.

20 Dec 2008, 16:57
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

notuern wrote:

<font color="blue"><b>Varför betala skatt när den ändå inte når fram till dem som behöver den?</b></font id="blue">

Edit: För övrigt så förstår jag inte problemet med att man inte kan betala med kort? Det kostar pengar att sätta in en sådan automat, som den lokala mataffären hellre lägger ut på andra saker.

<hr noshade size="1">

<font color="blue">farligt resonemang..</font id="blue">

Och betr kort, så betalare inte butiken för korttransaktionerna, det gör rimligen kunden genom ett påslag på priset. Precis som du gör för elen till kyldisken. Cost of sales..

AJg håller med om att det är farligt om vi ska upprätthålla det samhälle vi har idag. Däremot så kan jag känna sympati för de som vägrar göda staten av tex politiska anledningar. Jag har ett par kompisar som vägrar ha med staten att göra. I största möjliga mån håller de sig undan. De betalar inte skatt och tar inga bidrag. Jo, det blir ju lite ironiskt när de åker på sjukhus[:)] Men jag förstår deras val. Det enda som skule få politiker att lyssna idag vore om statskassan plötsligt blivit tunnare.

I många kommuner i Japan har de ett system där invånarna kan välja vart en del av skatten de betalar spenderas på. Det motiverar kraftigt att betala skatt. Givetvis så tar kommunerna ut skatt för drift av tex polis, brandkår och andra samhällsviktiga tjänster. Men tänk själv, vilket incitament att betala skatt. Direktdemokrati nu tack[:D]

Min Email:

20 Dec 2008, 17:05
Profile ICQ YIM WWW

Slinky wrote:

En "kortautomat" kostar ca: 300:-/månad. Pizzerian på hörnet tjänar in en månadshyra i extraförsäljning på en dag.
De som inte tar kort har "andra" anledningar.

Sen beror det även på vilken typ av kort man belastas med. En pizzeria har kanske inte så stora enhetekostnader. Men när jag hade datorbutik och en kund köpte en dator för 15.000:- med ett Swedbank kort med kredit så tar kortföretaget 4% av totalbeloppet antingen man vill eller ej. Om jag har 10% marginal på 15.000:- så blir det 1.500:- i vinst. Hur mycket sa jag VISA / Marstercard tar i avans? AE och andra kort är avsevärt dyrare.

20 Dec 2008, 17:16
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Haraldrig: det finns en del i vårt samhälle som hävdar att dom lever utanför samhällets regler och lagar, med sina egna dito. vissa motorcykelklubbar tex.

Låt oss säga att vi skulle acceptera detta. Ska då polisen få rensa bland motorcyklisterna utanför lagen också? Typ spränga alla deras tillhåll inkl medlemmarna? Inte så lagligt, men so what, nu lever vi ju utanför lagen eller hur var det nu..

Sanningen är att dessa motorcykelintresserade ungdomar som lever utanför lagen ofta är sjuka samtidigt som dom arbetar med sin indrivning eller anabolförsäljning. Då passar det att uppbära lite sjukpenning minsann..

Näe rättning i ledet!

Nu är det inte riktigt såna människor jag umgås med.
Personligen anser jag att våldsidkare borde hängas offentligt så att man kan skända liken[:)]

Min Email:

20 Dec 2008, 18:03
Profile ICQ YIM WWW

Stout wrote:

Men när jag hade datorbutik och en kund köpte en dator för 15.000:- med ett Swedbank kort med kredit så tar kortföretaget 4% av totalbeloppet antingen man vill eller ej.

Då hade du rätt usla avtal med banken.
Runt 1,5% på kreditkort är mer normalt, dvs runt 1kr på en pizza..

EDIT: AE är dyrt dock.

20 Dec 2008, 18:03
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 140 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next