View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Aug 2026, 23:43

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Anod resisitorer för PI 
Author Message

Post Anod resisitorer för PI
bör jag ha samma värde på PI'ns anodresistorer R26 och R27 när jag tar in reverben på den andra halvan an PI'n se schema.

http://hem.passagen.se/lako63/images/SC ... gstrom.JPG

Jag märker en liten volym sänkning när reverben kopplas in med Reverb On/off switchen.

19 Dec 2008, 14:57
Profile

Svar JA 2X100K, att man i vissa andra stärkare har olika värden är för man kompensera för feedback.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

19 Dec 2008, 16:23
Profile

Den är ju snarlik Vox AC15- ingen återkoppling etc. Så go for 2*100K

Frågor: Du har väldigt hög B+ (enlgt mig) pallar rören det??
Hur låter tremolot (som jag har för mig kallas Vibrato på Hagströmmare) ??
Tonemoden: Är det värt med alla värden?? (Den liknar dessutom Bad Cat väldigt mycket)

Reverben: ett ½ ecc83 ger inte så mycket
ström till tanken. Räcker det ??? (Normalt har man väl en pentod eller två paralellkopplade ECC81 där ??? )

Din powerscaling: hur ser den ut?

b

19 Dec 2008, 16:45
Profile

<i>Fråga: Du har väldigt hög B+ (enlgt mig) pallar rören det??"] [?]
Svar: Jag hade nog mätt fel, jag har ca:320V efter likriktarröret och ca:280V efter R39.

<i>Fråga: Hur låter tremolot (som jag har för mig kallas Vibrato på Hagströmmare)"] [?]
Svar: Jag tycker det låter bra dock fungerar det inte så bra när jag sänker spänningen med Powerscaling. Det heter Tremolo på den här Hagström förstärkaren se bild (http://hem.passagen.se/lako63/images/Am ... ck_top.jpg)

<i>Fråga: Tonemoden: Är det värt med alla värden?? (Den liknar dessutom Bad Cat väldigt mycket)"] [?]
Svar: Jag har nog för tätt med kondingvärden, låter det vara som det är för tillfället tills jag hittar dom värden som passar mig, dock är det bra att kunna ändra tone läge när man byter gitarr.

<i>Fråga: Din powerscaling: hur ser den ut?"] [?]
Svar: Så här (http://hem.passagen.se/lako63/images/SC ... caling.pdf).
Jag sänker spänningen på hela förstärkaren fick det aldrig att fungera riktigt bra med att bara sänka spänningen till slutrören, vet ej varför.

<i>Fråga: Reverben: ett ½ ecc83 ger inte så mycket
ström till tanken. Räcker det ??? (Normalt har man väl en pentod eller två paralellkopplade ECC81 där ??? )"] [?]
Svar: Jag har fått tag på reverbet från en Marshall 2205 och byggt det på liknande sätt se (http://www.drtube.com/schematics/marshall/2205prem.gif)

[:p] En som kopplar och skruvar utan att veta varför [:p]

19 Dec 2008, 19:40
Profile

Jag sänker spänningen på hela förstärkaren fick det aldrig att fungera riktigt bra med att bara sänka spänningen till slutrören, vet ej varför.

Använde du någon form av drive compensation (master) när du enbart skalade slutrören?

Stannar oscillatorn när du drar ner spänningen, eller vad är det som inte funkar så bra med tremolot?

Erik R

19 Dec 2008, 20:26
Profile

Men räcker reverben??

Jag skulle nog lägga tremolooscillatorn INNAN powerscalingen...

b

19 Dec 2008, 20:48
Profile

Mrcool wrote:

Använde du någon form av drive compensation (master) när du enbart skalade slutrören?

Stannar oscillatorn när du drar ner spänningen, eller vad är det som inte funkar så bra med tremolot?

Erik R

Jag tänkte sätta dit en Master men provade först med att flytta R39 direkt efter likriktarröret (förer PS'en), det som hända var ljudet blev lägre och det hände inget med ljudnivån fast spänningen (mätt på R42) ändrades från ca:320V till 80V, kopplade tillbaka allting och får prova på nytt senare.

När spänningen är under 100v mätt på ben 3 på kontakten (Preamp/Poweramp) så stannar oscillatorn.

19 Dec 2008, 20:56
Profile

Tack för snabba svar.
Men räcker reverben??

Jag skulle nog lägga tremolooscillatorn INNAN powerscalingen...

b

Reverben räcker långt, samma sak som med Tremolot om jag sänker spänningen för mycket så blir det inte mycket Reverb, därför försökte jag idag att bara PowerScala slutsteget med mindre lyckat resultat.

19 Dec 2008, 20:58
Profile

När spänningen är under 100v mätt på ben 3 på kontakten (Preamp/Poweramp) så stannar oscillatorn.

därav menar jag att du bör koppla Preamp 3 innan powerscalingen men möjligen ta R8 till PS....

b

19 Dec 2008, 21:49
Profile

Jag tänkte sätta dit en Master men provade först med att flytta R39 direkt efter likriktarröret (förer PS'en), det som hända var ljudet blev lägre och det hände inget med ljudnivån fast spänningen (mätt på R42) ändrades från ca:320V till 80V, kopplade tillbaka allting och får prova på nytt senare.

Att bara sänka spänningen påverkar volymen rätt marignellt. Eller lite i alla fall. Det som händer är att slutrörens förmåga att hantera inkommande signal minskar, de klipper tidigare.

Den stora volymskillnaden uppstår när du använder drive compensation då du anpassar insignalen till vad slutrören klarar att hantera.

Man kan tycka att det då vore lika funktionellt att bara köra en drvie comp, eller master om man så vill. Men vitsen med PS är att du kan få slutrören att jobba sådär precis på gärnsen, men på lägre volym. Och det låter bra mkt coolare än att bara skala volymen med en master.

/Gunnar

19 Dec 2008, 22:03
Profile

Mrcool wrote:

Att bara sänka spänningen påverkar volymen rätt marignellt. Eller lite i alla fall. Det som händer är att slutrörens förmåga att hantera inkommande signal minskar, de klipper tidigare.

Den stora volymskillnaden uppstår när du använder drive compensation då du anpassar insignalen till vad slutrören klarar att hantera.

Man kan tycka att det då vore lika funktionellt att bara köra en drvie comp, eller master om man så vill. Men vitsen med PS är att du kan få slutrören att jobba sådär precis på gärnsen, men på lägre volym. Och det låter bra mkt coolare än att bara skala volymen med en master.

/Gunnar

Jag som jobbat med PS i många år kunde inte sagt det bättre, kul att se du fått så bra koll på PS Gunnar!

Att scala ner hela stärkan funkar, men vill man behålla "orginalljudet" så är det inte vägen att gå, men man kan även få coola ljud på det sättet.[;)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

19 Dec 2008, 23:54
Profile

Om jag har förståt er rätt så när jag PowerScalar hela förstärkaren blir den största volymsänkningen orsakad av att förstärkningen i förstegsrören minskar, eller har jag missuppfattat det hela.

Från 320v till ca: 130v blir det kanske -3dB ev. -6dB lägre ljudnivå (Det är bara en uppskattning av mig med min Tinitus drabbade öron), det är efter 130v som det blir riktigt lågt men då händer det mycket med ljudet, mindre crunch, tremolot stannar och reverben avtar drastiskt.

Provad nu i morse att bara PS slutrören, händer inte mycket med spänning ner till ca: 130v.

Har även lagt in en switch som kopplar ihop eller isär Katodkondingarna ala' tråd "1/4 effekt switch"
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=22171
Detta tycker jag fungerar bra, det är svårt att höra om det påverkar ljudet mer än att det blir en volymsänkning, jag är nöjd med denna funktion.

20 Dec 2008, 11:06
Profile

Ps är väll inte till för att sänka volymen utan för att uppnå distortion i slutsteget på lägre volym. Dvs man sänker headroomet.

20 Dec 2008, 11:12
Profile

Ps är väll inte till för att sänka volymen utan för att uppnå distortion i slutsteget på lägre volym. Dvs man sänker headroomet.

PS kan användas på många olika sätt. Det jag eftersträvar är att, så långt det är möjligt, enbart sänka volymen. Dvs att få stärkaren att låta som när den pressas hårt, fast på lägre volym.

Erik R

20 Dec 2008, 11:40
Profile

Tubis wrote:

PS kan användas på många olika sätt. Det jag eftersträvar är att, så långt det är möjligt, enbart sänka volymen. Dvs att få stärkaren att låta som när den pressas hårt, fast på lägre volym.

Erik R
Det var det jag menade men det innebär ju inte att PS sänker volymen utan att du kan köra på lägre volym fast med samma ljud som om du körde fullt blås.
Man måste ju även sänka signalen för att få önskaf effekt. Ser man PS ratten som en volymkontroll blir det väll änna lite fel?

20 Dec 2008, 12:08
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]