View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Aug 2026, 23:43

Reply to topic  [ 11 posts ] 
1/4 effekt switch 
Author Message

Post 1/4 effekt switch
På 18w forumet och andra forum har det nyligen diskuterats ett klurigt sätt att sänka effekten på en push-pull stärkare med katodbias med ca 1/4, genom att separera katodmotstånden och koppla ihop kondningarna med en switch. Jag har nu testat på mitt fd MADAMP-bygge, och det fungerar Det blir en ordentlig volymändring. Jag måste dock testa mer och spela in lite för att se hur tonen egentligen påverkas, och försöka mäta hur stor skillnad det blir.

Nu undrar jag bara - hur funkar det egentligen? Jag tror jag har förstått att det har nånting att göra med återkoppling (eller inte) mellan rören, men det skulle vara kul med en förklaring från någon som är mer rörtekniskt bevandrad.

Image

Erik R

17 Dec 2008, 21:19
Profile

Har du testad att switcha mellan ihopkoppling och jordkoppling? Är det bara mellan ihopkoppling och ingen koppling alls blir det ju dramatisk skillnad.
Mellan ihopkoppling och jordkoppling tror jag inte det blir någon skillnad alls men kan ha fel.

17 Dec 2008, 21:44
Profile

Det blir ungefär samma resultat om man switchar de två kondningarna till jord. Skillnaden är att man då behöver två switch-poler.

När man kopplar kondningarna mot varandra behöver man bara en SPST-switch. Det går också att använda en pot om man vill ha gradvis ändring. Denna varianten skulle vara mycket lätt att automatisera för att kunna footswitchas.

Kan tillägga att det blir inget som helst oljud när man switchar, trots att jag inte har något motstånd över switchen.

Jag ska experimentera mer...

Erik R

17 Dec 2008, 22:04
Profile

Det två motsatta faserna slår väll ut varandra så du får en stabil bias som ger just större förstärkning precis som om det var avkoppling till jord.
Dvs det är väll inte ihopkopplingen som sänker effekten utan när du separerar ihopkopplingen?

17 Dec 2008, 23:01
Profile

Det två motsatta faserna slår väll ut varandra så du får en stabil bias som ger just större förstärkning precis som om det var avkoppling till jord.
Dvs det är väll inte ihopkopplingen som sänker effekten utan när du separerar ihopkopplingen?

Japp, effekten sänks när man separerar kondningarna.

Erik R

17 Dec 2008, 23:35
Profile

Det blir ju som att ta bort katodavkopplingen i slutändan vilket blir en volymsänkning och distortionssänkning. Whats the point? Kunna driva pi hårdare?

17 Dec 2008, 23:38
Profile

Det blir ju som att ta bort katodavkopplingen i slutändan vilket blir en volymsänkning och distortionssänkning. Whats the point? Kunna driva pi hårdare?

Tja poängen är nog i första hand att för skojs skull utforska olika metoder att kontrollera effekten i en stärkare.

Det intressanta med den här metoden är just att den är så enkel att automatisera med ett relä. Ska man t.ex switcha mellan två powerscaling-inställningar måste man ändra både spänning och drive compensation och det blir rätt komplext.

Jag tänker mig att man skulle kunna ha en stärkare med en kanal men två switchbara lägen - ett med full effekt och ett med 1/4 effekt. Sen har man en volymkontroll för varje läge. Ev. switchar man även lite kondningar för att få olika karaktär.

Då kan man antingen köra full effekt för rent ljud, och 1/4 effekt för lite mer crunch, men ungefär samma volym. Eller så använder man bara effektskillnaden för att få mer eller mindre volym i olika sammanhang.

Men som sagt, det kräver mer experimentation för att se om det är användbart i praktiken.

Erik R

18 Dec 2008, 12:34
Profile

Det ska väll påverka dynamiken med oavkopplat iom att biasen fluktuerar med signalen. Avkopplingen är ju till för att ta bort detta så jag misstänker att det inte bara är effekten som påverkas....

18 Dec 2008, 12:50
Profile

Tvärtom är det (om jag förstår Kevin O'Connor rätt) - bias varierar med signalen om man använder avkopplingskondning. Men givetvis lär det bli någon skilland på mer än effekten.

På 18watt forumet verkar de vara eld och lågor över den här modden, och rapporterar (även om man får ta det med en nypa salt) inga sidoeffekter, endast volymsänkning.

Erik R

18 Dec 2008, 17:23
Profile

På 18watt forumet verkar de vara eld och lågor över den här modden, och rapporterar (även om man får ta det med en nypa salt) inga sidoeffekter, endast volymsänkning.

Erik R

De har med andra ord funnit den Heliga Graal...[;)]

Ska bli intressant vad du kommer fram till Erik, om det inte påverkar ljudet något. Eftersom det inte har varit uppe förut vad jag minns är det ju lite förvånande att en så enkel metod inte använts tidigare.

(Ja, någon har säkert använt den, men kanske inte så allmänt.)

/Lennart

http://www.specter.se

18 Dec 2008, 19:14
Profile

Det används av åtminstone en Boutique-tillverkare:
http://www.carramps.com/viceroy.html
http://www.carramps.com/press/tqr_200701.pdf

Jag tror (utifrån vad man kan gissa från artikeln) att de använder metoden med att koppla båda katodkondningarna till eller ifrån jord.

EDIT: Och eftersom det är en BOUTIQUE-tillverkare så är det givetvis den "heliga graal" med all tillhörande mystik och mojo... [:D]

Erik R

18 Dec 2008, 19:54
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]