View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 01:34

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Through-hole Plating? 
Author Message

Post Through-hole Plating?
Är det ens möjligt att göra hemma i pojkrummet?
Blev jädrigt sugen på dubbelsidiga kort när jag såg hur lätt eagle
auto routade det men........

17 Dec 2008, 16:58
Profile

Det är möjligt att det finns, jag känner inte till någon sådan metod.
Det jag och många andra brukar bli tvungen att göra är att man löder t.ex. motstånd, och sådana komponenter som man kommer åt att löda, på bägge sidor och använder de som vior. Annars får man dra en liten ledning ifrån den komponentlödö som skall "vias" till en via. Viorna sätter man ju bara en pinne i och löder på bägge sidor...

I övrigt tycker jag det är dumt att förlita sig på autoroutern, det blir i princip alltid bättre att routa för hand.

17 Dec 2008, 21:36
Profile ICQ YIM WWW

Jo, men jag brukar routa förhand, men nu var det så mycket(se tråden Ok, då var prototypen klar, behöver hjälp )
Enkelsidigt blir det ju mycket att trixa till men när jag valde dubbelsidig routing blev det ju pang bom perfektomundo.
När det gäller rörsignal har man ju lite annat att ta hänsyn till dock men när det gäller 5V digital så.....

17 Dec 2008, 21:49
Profile

och sådana komponenter som man kommer åt att löda, på bägge sidor och använder de som vior. Annars får man dra en liten ledning ifrån den komponentlödö som skall "vias" till en via. Viorna sätter man ju bara en pinne i och löder på bägge sidor...

Jo, funderade lite i dom banorna, [:)]

17 Dec 2008, 21:52
Profile

Hur gör man rent praktiskt för att tillverka dubbelsidiga kort hemma? Är det inte väldigt kritiskt att få mallen på exakt rätt ställe? Några tiondels millimeter fel så skulle det ju inte funka. Finns det några enkla knep?

(Jag brukar använda UV-lampa och kort med fotoresist.)

Erik R

17 Dec 2008, 23:40
Profile

Jag har inte gjort det själv än men att lägga en linje på mallen precis utanför kretskortet borde väll justera in det rätt?

17 Dec 2008, 23:45
Profile

Man kan antingen ta filmerna och tejpa ihop dem i ena kanten så de matchar varandra perfekt och sedan lägga kortet mellan och belysa, men på den tiden jag gjorde dubbelsidiga kort - tror det var ca 25 år sedan (oj, vad tiden går) - så brukade jag belysa, framkalla och etsa ena sidan först. Sedan borrade jag ett par hål som var gemensamma för båda sidorna så jag kunde passa in filmen för andra sidan. Mer jobb och tar längre tid, men då är man säker på att det blir exakt. I det senare fallet får man så klart inte glömma att täcka den sida man inte jobbar med för tillfället...

17 Dec 2008, 23:50
Profile WWW

Tubis, go for it!

Jag tänkte samma sak gällande "vias", men tänkte att man löser det genom att borra som vanligt och ett komponentben som man löder på bägge sidor. Om du gör ett försök dock, använd inte den *.brd du fick av mig då jag upptäckte knasigheter i komponentplaceringen på den jag gjorde ovanför i tråden. Kollar du så ser du att en resistor sitter placerad "i" en IC-krets, vilket inte verkar störa Eagle nämnvärt eftersom den inte visar det som warning eller error.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

18 Dec 2008, 11:16
Profile ICQ WWW

Om du gör ett försök dock, använd inte den *.brd du fick av mig då jag upptäckte knasigheter i komponentplaceringen på den jag gjorde ovanför i tråden. Kollar du så ser du att en resistor sitter placerad "i" en IC-krets, vilket inte verkar störa Eagle nämnvärt eftersom den inte visar det som warning eller error.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks
Eagle tror väll att du slängt resistorn på baksidan, kolla din mail istället, har dock ändrat lite sen dess men behöver lite kompletterande uppgifter.

18 Dec 2008, 11:34
Profile

Men Johan, Varför skulle du vilja ett dubbelsidiga kort????[:0][:0][:0]
Jag menar, om det är något man surnar på och blir lika lack varje gång man öppnar en stärkare är ju dubbelsidiga kort eller dom med komponenterna på baksidan [V][}:)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

18 Dec 2008, 12:10
Profile

Men Johan, Varför skulle du vilja ett dubbelsidiga kort????[:0][:0][:0]
Jag menar, om det är något man surnar på och blir lika lack varje gång man öppnar en stärkare är ju dubbelsidiga kort eller dom med komponenterna på baksidan [V][}:)]

Häls
Owe Johnson
Det där förstår jag inte tycker inte det är något större problem att det ligger banor eller komponenter på bägge sidor.
Det som är lite jobbigt är när saker är ytmonterade enbart för jag inte har satt mig in i hur man monterar dom bäst.

Om det gäller att man inte ser saker på baksidan så enter Engl Powerball med ett gigantiskt kort med allt på undersidan så man ser nada och ett jädra bök för att lyfta kortet.

Men när jag bygger till mig själv vill jag kunna lägga saker på kortet så det blir litet och att jag slipper kabledragning mellan olika kort osv. Jag skulle vilja ha ett stort kort för allt så det bara är att trycka i komponenterna och löda, ink rörsocklar.

Det är nämligen så att alla mina projet stannar av när det kommer till den jädra kabeldragningen som jag hatar.

Sen att slippa dra kablar från eventellt framtida midistyrning ut till optokopplare och fårhoppningsvis digipot skulle vara nice.

Det hela blir betydlig smidigare med dubbelsidigt. Ska no köpa hem lite laminat och öva efter jag har flyttat till större lya den 2jan så jag har plats med bröten mot mina nuvarande 32kvadrat[B)]

18 Dec 2008, 12:45
Profile

Well, om det bara handlar om kabeldragning på baksidan av kortet, ja då är jag med [:D]

Det är dom där korten med komponeter på baksidan som jag tycker suger mega.

Häls
Owe Johnson

18 Dec 2008, 13:02
Profile

Amp Healer wrote:
Det är dom där korten med komponeter på baksidan som jag tycker suger mega.

Gamla fina Gibson GA-40 har massor av megasug i servicehänseende. Där sitter det ett dussin kopplings- och glättningskondensatorer på baksidan av kortet. Och naturligtvis är det dessa kondensatorer som alltid måste bytas (speciellt kopplingskondingarna av märket Astron ... de läcker som såll).

Image

-- Janne

<font size="1"><b>JanjoMusic</b> http://www.myspace.com/janjomusic
<i>Steel guitar: it isn't just for country music anymore"]</font id="size1">

18 Dec 2008, 13:19
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]