View unanswered posts | View active topics It is currently 07 Oct 2026, 18:12

Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Ok, då var prototypen klar, behöver hjälp 
Author Message

Som sagt Johan, gör precis som du vill Johan, huvudsaken är att vi kan testa kortet och se att det funkar som det ska, vi får väl helt enkelt tvinga ralvejd att installera eagle igen senare. [:D] Närå, men storleken har egentligen ingen betydelse för mig heller, det måste inte vara ett pytte kort.

Men som sagt, gör som du själv tycker jag är bara glad att någon hjälper till. När det här funkar som det ska och man kan visa kortet så lär det vara lättare att förmå någon att rita om det. Så keep on the good work!

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

15 Dec 2008, 12:31
Profile ICQ WWW

Ok, när ni har avlusat prototypen så kan jag nog fixa en dubbelsidig layout.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

15 Dec 2008, 13:16
Profile WWW

Man tackar å det ödmjukaste Alex,

/Peder

15 Dec 2008, 14:01
Profile ICQ WWW

kolla vilken typ av kopplingsplint du ska använda så jag vet måttet påt.
Typ delning på lödöar och hur mycket plasten bygger?

15 Dec 2008, 14:41
Profile

Spelar ingen roll, bestäm du bara det finns att få tag på i sverige så kan jag använda vad du tycker är lämpligt Johan.

/Peder

15 Dec 2008, 14:54
Profile ICQ WWW

Kan inte hålla fingrarna ifrån Eagle så jag sitter och leker lite med det, ni som kan det skulle ni kunna svara på en sak. Om jag gör ett board från mitt schema, 2 sidigt, så klarar autoroute att fixxa till det så när som på en luft ledning, men hur sköter den de punkter som är märkt vcc och gnd? ser att de connectar enligt spaggetti pricip men den gör ingen "anslutning" för dom, är tanken att man måste rita jord osv till en anslutning redan på schemat? dvs inte använda symbolerna vcc och jord?

/Peder

15 Dec 2008, 14:59
Profile ICQ WWW

Peder, vi sitter väll inte och kämpar på två håll nu? Det verkar ju som om du fixat det nästan? Lägg till en connector på schemat så har du ju fixat vcc o gnd med.

15 Dec 2008, 15:05
Profile

Nejrå Johan, tror inte min eagle förmåga räcker att producera ett fungerande kort. Jag blir bara irriterad på att jag inte fattar mig på eagle, ibland låter det på folk som använder det att det ska vara hur enkelt som helst. Jag är utbildad systemtekniker och klarar förböveln inte producera ett kort i det. Tror inte det skulle fungera överhuvudtaget om jag etsade det här kortet. Jag vill bara pula och se hur mycket det är dumhet från min sida som gör att jag inte når resultat, det är ditt kort som kommer användas för prototypen.

Det är helt otroligt att det inte finns något simpelt schema->pcb program som icke cad litterata hemmapulare kan använda. Eagle är säkert skitbra för riktigt avancerade cad användare men för mina behov är det för komplext. Har inte en aning om vad jag gör, eller för den delen eagle gör.

/Peder

15 Dec 2008, 15:12
Profile ICQ WWW

okej, känner mig riktigt seg idag så vet inte hur långt jag kommer.

15 Dec 2008, 15:14
Profile

Jo, förstår det. Man blir helt snurrig i huvudet på att försöka följa linjer på ett schema. Men som sagt, jag är jätte tacksam att du hjälper mig.

/Peder

15 Dec 2008, 15:20
Profile ICQ WWW

Kan inte hålla fingrarna ifrån Eagle så jag sitter och leker lite med det, ni som kan det skulle ni kunna svara på en sak. Om jag gör ett board från mitt schema, 2 sidigt, så klarar autoroute att fixxa till det så när som på en luft ledning, men hur sköter den de punkter som är märkt vcc och gnd? ser att de connectar enligt spaggetti pricip men den gör ingen "anslutning" för dom, är tanken att man måste rita jord osv till en anslutning redan på schemat? dvs inte använda symbolerna vcc och jord?

/Peder

Jo, den visar Vcc, Vdd, GND, AGND osv som gummisnuddar i luften. Det finns nog ingen autorouter (vad jag vet) som är tillräckligt intelligent för att kunna routa dessa korrekt.
Dra dessa ledningar manuellt innan du kör autoroutern, då ser man också om komponentplaceringen är vettig.
Själv tycker jag att autorouter kräver så mycket manuell korrigering att jag använder den aldrig.

Alex

15 Dec 2008, 15:38
Profile WWW

Nja, nu ger jag upp med Eagle, det är FÖR komplicerat [:D]

15 Dec 2008, 16:30
Profile ICQ WWW

Hade lite Eagle ork kvar, satt mig ner på kvällskvisten och lekte lite mer, lite mer framsteg den här gången. Ritade in vdd och gnd från stiftlist istället och tog bort alla referenser till dessa i schemat och körde igång med autoroute igen.

Enkelsidigt är tvärkört, typ 500 luftledningar när jag kör så, så det är bara glömma.

Dubbelsidigt å den andra sidan får jag till det. Eagle hävdar att det är funkis i förhållande till schema, jag tvivlar skarpt att så är fallet. Hjälp gärna till att hitta felen om ni har tråkigt:

http://i78.photobucket.com/albums/j111/ ... e-mask.jpg

här är schemat:

http://i78.photobucket.com/albums/j111/ ... revjpg.png

(Hårdlänkar dom inte i tråden, den blir så trasig med högupplösta bilder.)

Ska sätta mig ned och lusläsa alla dragningar den har gjort, slår vad om att det är galet någonstans. Men hur som helst, så lär det vara svårt att hitta någon som kan etsa dubbelsidigt, hobbymässigt dvs. Lär ju kosta satan och göra dom hos proffs om man inte ska damma på med 100st. Anledningen till att jag inte ger mig med Eagle är att jag tycker synd om Johan som får slita som det är nu, vågar inte äns tänka på om det blir något galet som måste göras om. Men än så länge verkar hans hårda slit vara enda alternativet att få till någon prototyp.

/Peder

15 Dec 2008, 23:50
Profile ICQ WWW

Men hur som helst, så lär det vara svårt att hitta någon som kan etsa dubbelsidigt, hobbymässigt dvs. Lär ju kosta satan och göra dom hos proffs om man inte ska damma på med 100st.

/Peder

kolla pcb service hos electrokit, jag testade med;
dubbelsidigt 35u
120x80mm
10st
-------------
a'pris 232.73 seker

så om det blir ett gäng som sambeställer så .......

men fan vet om man inte skulle försöka sig på dubbelsidigt, kan väl inte vara svårare änn att gå [:D]

satan va jag saknar min pc [:(!]

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/

16 Dec 2008, 00:06
Profile

cograpro.se - kolla deras prototypservice.

Eagle - har du kört ERC och DRC verktygen för att försäkra dig att schema och layout konvergerar 100%?
Strömförsörjningledningar, speciellt GND bör göras så breda som möjligt.
Inga avkopplingskondensatorer (1uF tantal + 100nF keramisk multilayer) direkt vid varje kackerlacka - you're fired![:o)]

TIPS: Om du använder bussfunktionen för bussar istället för att rita varje ledning för sig i schemat kommer autorouter att försöka samla dessa i ett parallelt knippe.

Alex

16 Dec 2008, 01:27
Profile WWW

Hehe, Fired? Skulle inte bli anställd till att börja med [:D]

Jo drc och erc läser 0 errors, får några varningar på schemat om close not connected, samt komponenter med no value, men dom accepterade jag. Alex, är kondingarna tillräckligt stort problem för att ta sig tid att flytta tycker du? Kör dom direkt på tassen i veroboardet och det verkar funka bra.

När det gäller dubbelsidig etsning så verkar det som om priset är ganska brutalt som sagt, förhoppningsvis hittar man en hobbyist som har bemästrat konsten som man kan muta "lite" billigare än elektrokit. Annars blir det bara bita det sura äpplet och pröjsa dyra penningar, då mina stärkare skriker efter midi. Det som jag är mest rädd för är att betala dyrt för ett kort som inte funkar eftersom jag inte har en aning om vad jag pysslar med. Så litar jag mer på Johan än mina egna försök och experiment. =)

/Peder

16 Dec 2008, 01:52
Profile ICQ WWW

Quote:

/ralvejd

Men klart eagle går att köra på eepc. Sätt igång bara. [:D]

16 Dec 2008, 01:53
Profile ICQ WWW

Kan du skicka mig eaglefilen schema så får jag testa lite där. Tycker det blir så rörigt och oproffsigt på mitt kort, kunde nästan vara ptp känns det som[:D]

16 Dec 2008, 10:29
Profile

Men vafan det går ju inte använda outorouter på freeware[:0]

16 Dec 2008, 10:45
Profile

När ni känner att ni har fungerande layouter kan jag göra en koll med en kontakt jag har inom mönsterkortstillverkning.

Kanske kan bli ett bra pris, vi får se.[;)]

/Lennart

http://www.specter.se

16 Dec 2008, 16:01
Profile

Jag mailar över filerna till dig Johan, men jag vet inte hur bra dom överensstämmer med schemat, måste kolla upp det. Vadå ingen autoroute? Eagles autoroute funkar även på free versionen?

Lennart, låter bra. Har kollat runt lite inte så fasligt dyrt på vissa småfirmor, under förutsättningen att vi får det rätt första gången [:D]

/Peder

16 Dec 2008, 21:21
Profile ICQ WWW

A, nu funkade det, jag gjorde fel med nått typ inte hade något kretskortsområde eller nått, fattar nada, det är annorlunda på varje program, jag döööör.

16 Dec 2008, 21:57
Profile

Quote:

/ralvejd

Men klart eagle går att köra på eepc. Sätt igång bara. [:D]

grymt bra upplösning på 7" skärmen, får säker plats med två motstånd och en menyrad [:D]

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/

16 Dec 2008, 23:45
Profile

A, nu funkade det, jag gjorde fel med nått typ inte hade något kretskortsområde eller nått, fattar nada, det är annorlunda på varje program, jag döööör.

Jaja, bara du håller dig vid liv en stund till så.[:D][8D]

Bra jobbat Johan!

/Lennart

17 Dec 2008, 00:15
Profile

Såhär på ett ungefär dubbelsidigt.

Tog mig friheten att lägga till en avkoppling vid varje ic, har inte kollat så noga om dom ligger ledningsmässigt intill men det är ju efterbearbetning i sådana fall.

En del ledningar måste breddas för strömmen.

CD+ ska den till vdd?

Är verkligen kapseln till mega8 den formen?

Ska vi ha det såhär? Dubbelsidigt alltså? Det är bra mycket enklare att routa.......

18 Dec 2008, 11:47
Profile

Vad stiligt det ser ut Johan, onekligen aptitlig layout.

CD+ till uln kretsarna är matningspänningen för reläer alternativt optos, det är det som är så smaskigt med dom. De kan driva skiten ur strömkrävande applikationer i relativ valfri spänning, detta styrt via ttl nivåer. Dock så måste den tåten CD+ ut på en egen plint/stiftlist då man inte vill begränsa sig till 5v drivspänning till räler optos eller vad man nu vill köra.

Det är egentligen en ATmega168 vi ska ha men den fanns inte med i Eagle, dock så är ska den vara pinkompatibel med mega8, och det är den lustiga avlånga formen som på schemat. 28 pinnars PDIP.

Innan vi etsar måste några saker kollas upp, framförallt schemat måste jag kolla upp så jag inte har gjort någon klantighet och anslutit till fel tåt på någon sockel etc. Vore tråkigt om vi etsar och det är något som är galet. Måste säga att det ser dock urj**ligt bra ut Johan, snyggt jobbat. Ska hårdkolla så fort jag får tid över. Man blir helt snurrig av att följa alla banor kors och tvärs och jämföra med schema, men jag ska göra så gott jag kan.

/Peder

18 Dec 2008, 13:39
Profile ICQ WWW

Ska vi ha det såhär? Dubbelsidigt alltså? Det är bra mycket enklare att routa.......

Snyggt jobbat Johan!!!

Dubbelsidigt är ju också bra så tillvida att det tar mindre plats.

Börjar kännas som att jag snart får försöka sätta mig in i hur härligheten funkar...[:I] Kanske kan bli tid i jul.

/Lennart

18 Dec 2008, 14:26
Profile

Ligger schemat ute till allmän routning? Skulle vara kul att prova lite..

19 Dec 2008, 17:49
Profile ICQ YIM WWW

Absolut, vi har stor problem att få till det då ingen av oss har någon erfarenhet av PCB tillverkning som du ser, men känner du för att hugga in så gör det för all del. Dock så börjar det bli lite mycket kockar i den här soppan, och lite olika versioner av scheman osv då alla pular på och stuvar om, alla sitter och försöker så bra vi kan på våra håll. Men har du erfarenhet av pcb layout skulle du vara guld värd.

Du kan maila mig så slänger jag över ett eagle schema.

/Peder

19 Dec 2008, 18:26
Profile ICQ WWW

Hur går det med layouten? Jag kommer nog inte längre än det jag skickade dig i alla fall. Det är ju inte så svårt när man kör dubbelsidigt, bara vrida och vända lite och autorouta igen så det blir bra.

27 Dec 2008, 21:07
Profile
Reply to topic   [ 61 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next