|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Björbojanne
|
 Mera botten från NFB?
Jag har en liten fundering hur man får ut mer bas ur NFB loopen i min laney vc50 jag skulle vilja ha peaken på 80hz jag har provat lite olika lösningar bla kopia på peavey 5150 och lite andra kretsar med har även moddat standard värdena i laney med trimpotar och olika konding värden kopplat till 16ohms tappen för max NFB signal men det blir ju inte så mycket som jag vill ha. kan jag ex. vis öka anoderna på fasvändaren till ex 120k/100K 150k/130k hur många db skulle detta ungefär göra i NFB loopen finns det sidoeffekter? byta utgångstrafo? använda ex vis j-fet som aktiv del i NFB? jag har jämfört laneyen med min marshall jvm 410 som har aktiva komponenter i NFB´n och i den finns det botten (bas) så det räcker och blir över mvh
//Janne
|
| 12 Dec 2008, 17:52 |
|
 |
|
Tubis
|
Hm, har du testat exakt som i Peaveyn dvs 39k-1M/6n8 utan att få tillräcklig basboost?
Förresten så var det ju detta med Laney och små utgångstrafosar vilket står i väldig nära samband med avsaknad av bas[B)]
|
| 12 Dec 2008, 18:05 |
|
 |
|
Björbojanne
|
jag har kopierat 5150 kretsen och t.o.m utökat 1M till 1,5M vid ca:1,2-1,3m =inge mer bas (labbat med olika värden på kondingarna ochså) ang utgångs trafo så är det samma trafo som sitter i Laney AOR 50 (från åttiotalet)kollat part NR: så det stämmer, och enligt källor så köpte marshall och laney denna 50 watts trafo från samma tillverkare vad jag vet så är utgångstrafona på marshall från åttitalet inte dåliga men jag kan ha fel! ang höja anod resistor på fasvändare eller sätta j-fet som aktiv komponent i NFB´n eller nåt annat trix? förslag mottages gärna förklaring ochså för/nackdel osv.
//Janne
|
| 12 Dec 2008, 23:06 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Hur vet du att ditt "bas-problem" sitter i just NFB-loopen? Det är liksom inte det första stället man brukar snegla på om man vill voica om en stärkare, särskilt inte när det gäller botten. Kopplingskondingar, katodkondingar, filter i signalväg, tonstackens design, anodkondingar, OT mm brukar kom långt före. (EDIT: jo jag läser att du meckat lite med det, men vilka och vad har du testat?)
Vad händer om du helt kopplar ur NFB?
Visst finns det möjligeter att styra stärkarens frekvensåtergivning med hjälp av NFB-loopen. Men jag hade nog pillat på de andra nämna grejorna först och låtit NFB-loopen vara grädde på moset, öh.
/Gunnar
|
| 12 Dec 2008, 23:57 |
|
 |
|
Björbojanne
|
Jag höll på att mecka stärkare hela dan igår och fick fram nog mycket botten från nfb´n med största sannolikhet SBK (Skit Bakom Kolven[:D]) som det ser ut nu så är kanal A Clean en fender bassman kanal A i Drive läge JCM800 med anod kopplad tonstack Kanal b är byggd enligt enligt KOC TUT5 the SWEDE
Ett annat problem jag har är att när A och B kanal går in på loop kortet så är det troligen för hög in signal så när jag har hårda anslag på gitarren så låter det som att en ren signal slår igenom alldeles på själva attacken (låter inte bra) finns det nåt enkelt sätt att kolla av preamp signalerna så att de inte har får hög utsignal in på loop kortet jag har bara en multimeter till för fogande.på loopkortet sitter det op ampar för loopdrivning och j-fetar för kanal muting jag vet inte hur mycket signal de tål? tacksam för tips!
//Janne
|
| 16 Dec 2008, 10:17 |
|
 |
|
Tubis
|
Mät med ac på multimetern så ser du på ett ungefär vad signalen kan tänkas vara. Om man säger loopnivå måste det ju ner till line level ca 1.228Vrms. För att få exakt måste du ha en true rms mätare. Och det ska göras innan opampen. Den har ju ett väldigt lågt sving om man jämför med ett rör.
|
| 16 Dec 2008, 10:25 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|