| Author |
Message |
|
awe
|
 Grillad utgångstrafo
Nån som vet var man hittar utgångstrafos till Marshall, gärna Drake som sitter i.
Jag fick in en Marshall JCM900 idag som inte hade nån direkt volym att tala om. Efter ett par timmars felsökning började jag rikta misstankarna mot OT:n och knackade lite på terminalerna med en skruvmejsel, på en av terminalerna kunde man ana att det smällde till lite. Jag provade att löda om men det hjälpte inte, sen märkte jag att jag kunde få liv genom att böja plasten på bobbinen. Därefter ökade jag volymen men långt innan jag nått hälften ströps ljudet samtidigt som jag kunde se en gnista i lindningen. Den här gången känner jag mig för en gångs skull säker på att det verkligen är OT:n.
|
| 14 Dec 2008, 19:29 |
|
 |
|
Tubis
|
Okej, nu vet jag ju inte om det verkligen är samma bara för att dom skriver original men det går ju maila och fråga kanske http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... L-100.html
|
| 14 Dec 2008, 19:46 |
|
 |
|
awe
|
Hittade också den på Tube-Town. Eftersom det inte står nåt om tillverkare blir jag lite skeptisk. Däremot så har Tube Amp Doctor transformatorer från Dagnall, det är ju i alla fall ett namn man känner igen.
Fler tips?
|
| 14 Dec 2008, 20:08 |
|
 |
|
Bassamps
|
|
| 14 Dec 2008, 20:30 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
har en 50 watts dagnall liggandes som är samma som den i jcm 900 är det 50 watts eller 100 wattaren ? om hundrawattare så har jag en hammond som är identisk.. liggandes (beställd i onödan pga misstanke på ot kass ) nu ligger den bara o väntar ..... obs den låter garanterat bättre än original dvs hammond.... <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker 
|
| 14 Dec 2008, 21:01 |
|
 |
|
CarlM
|
awe wrote: Nån som vet var man hittar utgångstrafos till Marshall, gärna Drake som sitter i.
Jag fick in en Marshall JCM900 idag som inte hade nån direkt volym att tala om. Efter ett par timmars felsökning började jag rikta misstankarna mot OT:n och knackade lite på terminalerna med en skruvmejsel, på en av terminalerna kunde man ana att det smällde till lite. Jag provade att löda om men det hjälpte inte, sen märkte jag att jag kunde få liv genom att böja plasten på bobbinen. Därefter ökade jag volymen men långt innan jag nått hälften ströps ljudet samtidigt som jag kunde se en gnista i lindningen. Den här gången känner jag mig för en gångs skull säker på att det verkligen är OT:n.
Jag kanske ar en Drake som suttit i en 100 wattare liggande. Jag ska kolla med Izzy först, (det var han som bytte åt mig, när jag "bakdaterade" med en Metro) eftersom jag inte är helt säker på vad det är jag har liggande. Men han dyker säkert upp i den här tråden och svarar. /CM
|
| 14 Dec 2008, 21:23 |
|
 |
|
awe
|
Glömde att skriva, det är en 50-Wattare.
Men jag vet inte om jag behöver en ny transformator... Jag tyckte att det var lite fascinerande med en liten gnista i lindningen så jag körde på lite och kunde se när överslagen kom. Sen märkte jag att överslaget skedde precis där en av trådarna från lödstiften gick in och att tråden sedan löpte till ett annat lager. Lite svårt att förklara men jag lödade bort tråden från stiftet och lyckades tråckla ut den ur ett annat hål i bobbinen så att den inte längre låg emot. Lacken är visserligen antagligen skadad på de varv som tampen låg emot men jag inbillar mig att det inte är nån fara eftersom det bara är "topparna" på lindningen samt att spänningen mellan intilliggande varv inte är så stor. Man kanske skulle droppa i nån lack eller nåt för säkerhets skull? Superlim?
|
| 14 Dec 2008, 21:41 |
|
 |
|
awe
|
Zven, vad skall du ha för 50 Watts Dagnall-trafon? Kan vara bra att veta om den här lösningen inte håller.
|
| 14 Dec 2008, 21:42 |
|
 |
|
mfr
|
|
| 14 Dec 2008, 23:14 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
awe wrote: Glömde att skriva, det är en 50-Wattare.
Men jag vet inte om jag behöver en ny transformator... Jag tyckte att det var lite fascinerande med en liten gnista i lindningen så jag körde på lite och kunde se när överslagen kom. Sen märkte jag att överslaget skedde precis där en av trådarna från lödstiften gick in och att tråden sedan löpte till ett annat lager. Lite svårt att förklara men jag lödade bort tråden från stiftet och lyckades tråckla ut den ur ett annat hål i bobbinen så att den inte längre låg emot. Lacken är visserligen antagligen skadad på de varv som tampen låg emot men jag inbillar mig att det inte är nån fara eftersom det bara är "topparna" på lindningen samt att spänningen mellan intilliggande varv inte är så stor. Man kanske skulle droppa i nån lack eller nåt för säkerhets skull? Superlim?
Epoxi kan inte vara fel att testa här. Men det känns osäkert. Ska du tvärsäkert ha den bästa utgångstrafon du kan få till den där stärkaren rekommenderar jag Merucry, väl medveten om att de är dyra. Om du kan få en Hammond Drake-klon eller TAD är det säkert inget dumt alternativ. Antagligen näst bäst. /Gunnar
|
| 14 Dec 2008, 23:32 |
|
 |
|
awe
|
Jag drog på lite superlim. Sen har jag provkört med tongenerator på full volym, verkar stabilt. Jag har kollat med ägaren om han vill köra så här eller byta transformator, han valde det förstnämnda.
Tack för hjälpen!
|
| 15 Dec 2008, 01:07 |
|
|