| Author |
Message |
|
MoFo
|
 Hur mäta uppkopplingshastighet ??
Har för mig att det finns något ställe på nätet där man kan kolla vilken egentlig uppkopplingshastighet man har.
Någon som vet var?? Gärna på svenska[:o)]
Morgan
|
| 09 Dec 2008, 14:34 |
|
 |
|
faellman
|
MoFo wrote: Har för mig att det finns något ställe på nätet där man kan kolla vilken egentlig uppkopplingshastighet man har.
Någon som vet var?? Gärna på svenska[:o)]
Morgan
Man laddar hem en programvarasom heter TPTEST, http://www.tptest.seMVH faellman <i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]
|
| 09 Dec 2008, 14:39 |
|
 |
|
knirken
|
|
| 09 Dec 2008, 14:39 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
http://www.bredbandskollen.se/Esit: nästan samtidigt![:)] /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag." bilton[snabela]telia.com
|
| 09 Dec 2008, 14:40 |
|
 |
|
faellman
|
Ha - jag var snabbast [}:)] MVH faellman <i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]
|
| 09 Dec 2008, 14:43 |
|
 |
|
MoFo
|
Tack för snabba svar.
Det var precis som det skulle....[:)]
Morgan[^]
|
| 09 Dec 2008, 14:44 |
|
 |
|
kjelle
|
Josh D Ztorsion wrote: MoFo wrote: Tack för snabba svar.
Det var precis som det skulle....[:)]
Morgan[^]
What!?! det har det aldrig varit när jag har provat. [:)]  The beat goes on and I´m so wrong Jag fick riktigt bra resultat! 
|
| 11 Dec 2008, 22:17 |
|
 |
|
kjelle
|
Ner: 92Mbit Upp: 11Mbit Betalar för 100/10, så det får väl anses som helt OK. 
|
| 12 Dec 2008, 01:50 |
|
 |
|
_jesper_
|
Josh D Ztorsion wrote: var tvungen att prova igen: upp: 0.7Mbit ned: 6.75MBit Rätt bra ju, men inte riktigt vad jag betalar för (8MBit)  The beat goes on and I´m so wrong Har du läst avtalet? Jag är ganska säker på att det inte står att du är garanterad 8/1... utan snarare att det garanteras att du inte får mer 
|
| 12 Dec 2008, 05:20 |
|
 |
|
bjoel
|
Josh D Ztorsion wrote: var tvungen att prova igen:
upp: 0.7Mbit
ned: 6.75MBit
Rätt bra ju, men inte riktigt vad jag betalar för (8MBit)
Det är en ganska enkel mätmetod som inte ger perfekta resultat, och tjänsterna är aldrig garanterade på exakt hastighet. Du får nog faktiskt vad du betalar för. [;)] ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 12 Dec 2008, 08:32 |
|
 |
|
MoFo
|
Josh D Ztorsion wrote: bjoel wrote: Josh D Ztorsion wrote: var tvungen att prova igen:
upp: 0.7Mbit
ned: 6.75MBit
Rätt bra ju, men inte riktigt vad jag betalar för (8MBit)
Det är en ganska enkel mätmetod som inte ger perfekta resultat, och tjänsterna är aldrig garanterade på exakt hastighet. Du får nog faktiskt vad du betalar för. [;)] ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. jesper och bjoel: jag är mycket väl medveten om att jag får vad jag betalar för. Det jag reagerade på var att <font color="red">Mofo skrev att hastigheten var "precis som den skulle"</font id="red"> I min värld försöker man alltid överträffa kundens förväntningar. Det skulle i detta fall kunna innebära att om jag betalar för "upp till 8MBit" så borde jag kunna få lite drygt 8MBit (ngn gång åtminstone). Så är det dock inte i ADSL-världen. Där får man som bäst nånting i närheten av 8Mbit om man betalar för det. Aldrig mer...  The beat goes on and I´m so wrong OK. Jag ändrar till " ungefär som den borde...."[;)] Morgan
|
| 12 Dec 2008, 12:21 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Josh D Ztorsion wrote: I min värld försöker man alltid överträffa kundens förväntningar. Det skulle i detta fall kunna innebära att om jag betalar för "upp till 8MBit" så borde jag kunna få lite drygt 8MBit (ngn gång åtminstone). Så är det dock inte i ADSL-världen. Där får man som bäst nånting i närheten av 8Mbit om man betalar för det. Aldrig mer...
Men nu har väl flera operatörer, eller i vart fall Comhem, börjat marknadsföra sina tjänster som "12-14mbit/s" med en garanterad lägstanivå. Känns väl lite rimligare kanske, även om de inte direkt sänkt priset jämfört med tjänsten de kallade för "24mbit"... /D
|
| 12 Dec 2008, 13:21 |
|
 |
|
awe
|
Ersmarker wrote: Josh D Ztorsion wrote: I min värld försöker man alltid överträffa kundens förväntningar. Det skulle i detta fall kunna innebära att om jag betalar för "upp till 8MBit" så borde jag kunna få lite drygt 8MBit (ngn gång åtminstone). Så är det dock inte i ADSL-världen. Där får man som bäst nånting i närheten av 8Mbit om man betalar för det. Aldrig mer...
Men nu har väl flera operatörer, eller i vart fall Comhem, börjat marknadsföra sina tjänster som "12-14mbit/s" med en garanterad lägstanivå. Känns väl lite rimligare kanske, även om de inte direkt sänkt priset jämfört med tjänsten de kallade för "24mbit"... /D Jag tror att det beror på att Post & Telestyrelsen röt till. Hos Telia heter det numera "Upptill 24 MB".
|
| 15 Dec 2008, 01:52 |
|
 |
|
_jesper_
|
Jag har 1/24 hos BBB, skulle mycket hellre ha 8/8 men mer än 1 utåt får man inte här  Hursomhelst så varierar mina hastigheter innåt kraftigt beroende på vem jag pratar med (kanske inte så förvånande). Mot sunet hamnar jag alltid kring 24Mbit  Men framförallt är uppkopplingen tvärstabil (sedan jag bryggade skitroutern/modemet de skickade och köpte en annan router) vilket är viktigare för mig. Jag har i skrivande stund varit uppkopplad 30 dagar i sträck utan avbrott t.ex. Avbrott, om så än bara ett i veckan, gör mig tvärilsk då det dödar alla mina ssh-sessioner.
|
| 15 Dec 2008, 04:12 |
|
 |
|
bjoel
|
Josh, hur många TCP-koppel har du konstant uppkopplade så du märker ett femminutersavbrott kl 4 på morgonen? [;)]
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 15 Dec 2008, 16:34 |
|
 |
|
_jesper_
|
Josh D Ztorsion wrote: _jesper_ wrote: Jag har 1/24 hos BBB, skulle mycket hellre ha 8/8 men mer än 1 utåt får man inte här  Hursomhelst så varierar mina hastigheter innåt kraftigt beroende på vem jag pratar med (kanske inte så förvånande). Mot sunet hamnar jag alltid kring 24Mbit  Men framförallt är uppkopplingen tvärstabil (sedan jag bryggade skitroutern/modemet de skickade och köpte en annan router) vilket är viktigare för mig. Jag har i skrivande stund varit uppkopplad 30 dagar i sträck utan avbrott t.ex. Avbrott, om så än bara ett i veckan, gör mig tvärilsk då det dödar alla mina ssh-sessioner. 30 dagare, pyts! Jag har avverkat fyra routers sedan jag började köra trådlöst i slutet av förra decenniet. De tre första gick väl typ 2-3 år vardera och det senaste har rullat i dryga året nu. Avbrott har jag bara haft i samband med routerbyte eller strömavbrott. [:)]  The beat goes on and I´m so wrong Jag menade alltså inte att det var det längsta, utan bara vad det var just nu. Routern har jag ingen uptime-uppgift på utan det är min dator som stått på 30 dagar just nu. Den gick ned för uppgradering till nytt OS. Routern är en billig linksys som är två år gammal och den har jag så långt jag kan minnas startat om en gång på grund av konstigt beteende.
|
| 15 Dec 2008, 19:52 |
|
|