View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2026, 19:46

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Svenska kronan 
Author Message

Kronan är nu rekordlåg pga senaste räntesänkningen.
Vilket betyder att ALLT som kommer från utlandet blir avsevärt dyrare för svenska konsumenter. Allt från mat till gitarrer. Givetvis så gynnar det svensk industri på kort sikt men vi får nog sänka kronan rejält för att konkurera med Kina, som idag är ifatt oss i det mesta men gör det 10ggr billigare. Klart att riksbanken vill ha igång julhandeln och av någon anledning så tror M att lösningen på alla problem är sänkt skatt och ökad handel. Men för svenska folket som till större del köper importerade varor är detta inget bra. Vad gör det att man sparar 500kr på lägre ränta på lån när man i slutändan får betala mer för de varor man normalt köper på en månad?

Jag undrar även varför riksbanken vill "rädda" alla de som tagit oansvariga lån. Väldigt många har lånat mer pengar än de faktiskt klarar av med sina inkomster. Många har lånat pengar utan att tänka på att det ALLTID kommer sämre tider. Vad bankerna har sysslat med de senaste åren undar jag verkligen. Låna ut stora summor utan att överväga framtida problem. Jag anser att man bör låta alla de som tagit på sig för stora lån klara situationen själv och förhoppningsvis lära sig till nästa högkonjuktur. Bankerna måste gå i konkurs för att de också ska lära sig något. Även Sverige borde sättas i konkurs om situationen kräver det så att våra politiker lär sig något. Det är som med barn, man säger till dem att inte göra en sak för att det är farligt men likväl ska de på det och ibland skada sig.

Vi som alltid betalar ALLT med pengar som vi faktiskt har ska inte straffas för att 90% av befolkningen går med huvudet under armen.
Jag vill inte att skor, kläder, mat, böcker, datorer, gitarrer mm ska bli dyrare.

En annan sak som irriterar mig är att så många svartmålar "de giriga bankdirektörerna" och andra som jobbar inom finanssektorn.
Som jag ser det så är "Svensson" lika skyldig eftersom de inte förstått att de inte kan ta ett lån på 3-4 miljoner med en ynklig Svensson-lön.

Vad tycker ni?

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

05 Dec 2008, 21:24
Profile ICQ YIM WWW

Vi lider alla med dig....men du får väl sälja med indexreglering i fortsättningen..så löser det sig[:D]

Ha en skön helg polarn!

05 Dec 2008, 21:26
Profile ICQ WWW

Lostincepancake wrote:

Vi lider alla med dig....men du får väl sälja med indexreglering i fortsättningen..så löser det sig[:D]

Ha en skön helg polarn!

Ha ha.
Indexreglering när svensken är en av de fattigaste i OECD-familjen?
Nu skojar du ändå.

Min Email:

05 Dec 2008, 21:34
Profile ICQ YIM WWW

Klart jag skojar. Men det bör väl infektera på importen?

05 Dec 2008, 21:42
Profile ICQ WWW

Lostincepancake wrote:

Klart jag skojar. Men det bör väl infektera på importen?

Beror ju på hur man ser det.
Men mitt stora problem med detta är att nästan allting blir dyrt för oss svenskar. Eller ja, vi kanske kan köpa en ny svensk plasma-TV eller en ny svensk spelkonsol. Just det, sånt görs ju inte i Sverige[:)]

Min Email:

05 Dec 2008, 21:49
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

ja du Haraldrig, varf skulle inte en medelSvensson kunna köpa en kåk för 3-4 MSEK? Det handlar ju om räntor och prioriteringar.

Däremot tycker jag att bankerna som vanligt har en stor skuld i hela situationen, framförallt bankerna i USA som har lånat ut pengar till folk som aldrig haft en chans att betala tillbaka lånet. Hela konstruktionen byggde ju på att priserna på hus skulle öka. Sant på lång sikt, men korkat och riskfyllt på kort sikt

Och, jo vi behöver konsumera. Det behöver fö hela världen just nu om vi ska kunna klara upp den här krisen

Att köpa hus kontant är ju en fin tanke, men då får vi nog ändra hela vårt ekonomisystem rejält. Det finns inte många i storstadsregionerna som kan spara till en normal villa på en normal lön. En villa för 3Milj skulle du ha behövt spara 10.000 i månaden i typ 15-120 år beroende på avkastning. Låt oss säga att man börjar vid 25 år, så har man sin villa när man är 40-50, dvs minst 20 år för sent..

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

JAg resonerar som så att om man inte har pengarna så ska man inte ge sig på att köpa[:p]Jag har aldrig lånat en krona och har så jag klarar mig och kommer att klara mig ur den krisen utan skrubbsår
men värre är det för alla de som inte insett sina inkomsters begränsningar.

Men varför ska de amerikanska och svenska tokstollarna som tar stora lån utan att tänka sig för inte vara medansvariga för det här?
Även om värdet på en fastighet stiger så innebär det ju inte per automatik att köparens inkomst ökar. Vill han/hon bo kvar så måste ju inkomsten öka annars blir det så att bankerna har haft som baktanke att när huset stigit tillräckligt i värde höja räntan så att de ta villan när köparen inte har råd att ha kvar huset och sälja den och tjäna pengar. Man kan inte bara lägga allt ansvar på bankerna. Vi konsumenter måste vara kritiska. Steg ett borde vara att sluta pensionspara hos de där "giriga direktörerna" för det är bara mer ved på brasan.

Självklart så är konsumtion det som gör att ekonomier växer men jag tror vi får börja se konsumtion ur olika perspektiv. Tok-konsumtion är prylar köpta med SMS-lånade pengar medans smart-konsumtion är saker köpta med sparade pengar.

Min Email:

05 Dec 2008, 22:02
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Haraldrig wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

ja du Haraldrig, varf skulle inte en medelSvensson kunna köpa en kåk för 3-4 MSEK? Det handlar ju om räntor och prioriteringar.

Däremot tycker jag att bankerna som vanligt har en stor skuld i hela situationen, framförallt bankerna i USA som har lånat ut pengar till folk som aldrig haft en chans att betala tillbaka lånet. Hela konstruktionen byggde ju på att priserna på hus skulle öka. Sant på lång sikt, men korkat och riskfyllt på kort sikt

Och, jo vi behöver konsumera. Det behöver fö hela världen just nu om vi ska kunna klara upp den här krisen

Att köpa hus kontant är ju en fin tanke, men då får vi nog ändra hela vårt ekonomisystem rejält. Det finns inte många i storstadsregionerna som kan spara till en normal villa på en normal lön. En villa för 3Milj skulle du ha behövt spara 10.000 i månaden i typ 15-120 år beroende på avkastning. Låt oss säga att man börjar vid 25 år, så har man sin villa när man är 40-50, dvs minst 20 år för sent..

JAg resonerar som så att om man inte har pengarna så ska man inte ge sig på att köpa[:p]Jag har aldrig lånat en krona och har så jag klarar mig och kommer att klara mig ur den krisen utan skrubbsår
men värre är det för alla de som inte insett sina inkomsters begränsningar.

Men varför ska de amerikanska och svenska tokstollarna som tar stora lån utan att tänka sig för inte vara medansvariga för det här?
Även om värdet på en fastighet stiger så innebär det ju inte per automatik att köparens inkomst ökar. Vill han/hon bo kvar så måste ju inkomsten öka annars blir det så att bankerna har haft som baktanke att när huset stigit tillräckligt i värde höja räntan så att de ta villan när köparen inte har råd att ha kvar huset och sälja den och tjäna pengar. Man kan inte bara lägga allt ansvar på bankerna. Vi konsumenter måste vara kritiska. Steg ett borde vara att sluta pensionspara hos de där "giriga direktörerna" för det är bara mer ved på brasan.

Självklart så är konsumtion det som gör att ekonomier växer men jag tror vi får börja se konsumtion ur olika perspektiv. Tok-konsumtion är prylar köpta med SMS-lånade pengar medans smart-konsumtion är saker köpta med sparade pengar.

Min Email:

jag lägger inte ALL skull på bankerna, läs om mitt inlägg vetja. Självfallet har den som lånar också den största delen av ansvaret, men med tanke på hur bra koll medelsnittsamerikanen har kan man ju tycka att bankerna borde ha motsvarande bättre koll..

Hela vårt samhälle bygger på lånade pengar, like it or not. Att köpa kontant är gammalmodigt eller möjligen Japanskt. Jag har en japansk kompis som bor i Sverige som inte ens har en husförsäkring.. Han tycker att han ska klara sig på egen hand. Jaja, vi har alla våra val här i livet[:)]

Det är inte Japanskt att inte ha en försäkring. Det är nog bara korkat[:)] Såvida man inte är tokrik vill säga.

Min Email:

05 Dec 2008, 23:10
Profile ICQ YIM WWW

Asien är mycket bättre än Sverige, alltid.
Och jag känner ett stort behov av att uttrycka detta, så jag instämmer bara i kören och säger att den svenska kronan är fantastiskt låg, och behövs göras mycket högre.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

05 Dec 2008, 23:13
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

Asien är mycket bättre än Sverige, alltid.
Och jag känner ett stort behov av att uttrycka detta, så jag instämmer bara i kören och säger att den svenska kronan är fantastiskt låg, och behövs göras mycket högre.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

Inte alltid bättre. Många delar av Asien suger fet hxxxxxk jmfrt med Sverige men många delar är också bättre. Lägre ränta tjänar de som har miljardlån på medans vi dödliga får se den där sparade femhundringen ätas upp av dyrare produkter när vi ska handla.

Min Email:

05 Dec 2008, 23:20
Profile ICQ YIM WWW

Har haft lite funderingar om det är någon George Soros-typ som åter spekulerat mot kronan, annars fick jag lära mej i skolan att lågkonjukturer kommer med ungefär 15 års mellanrum ( & naturligtvis ävenså däremellan toppar ) - tydligen har inte vare sig politiker ( i båda blocken ) eller finansfolk tagit åt sig samma info eftersom de verkar tagna på sängen som vanligt.

Till eländet ska läggas att vi redan betalar mer för det mesta än resten av Europa.

Björn Rosengren (då näringsminister) : "Utvecklingen är här för att stanna !"

06 Dec 2008, 01:54
Profile ICQ YIM WWW

Jag klagar inte på den låga kronkursen eftersom jag exporterar i stort sett alla mina tjänster till fasta priser i utländsk valuta. Så, mot Euro-kunderna har jag fått ett lönelyft. Däremot har jag inte fått något lönelyft mot pund-kunderna, eftersom pundet har hängt med kronan ned.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

06 Dec 2008, 11:47
Profile WWW

klast wrote:

Jag klagar inte på den låga kronkursen eftersom jag exporterar i stort sett alla mina tjänster till fasta priser i utländsk valuta. Så, mot Euro-kunderna har jag fått ett lönelyft. Däremot har jag inte fått något lönelyft mot pund-kunderna, eftersom pundet har hängt med kronan ned.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

Det stora problemet för min del är att Sverige inte har mycket att erbjuda det land jag handlar med mest. Men jag har lagt om det mesta till Euro-land och Danmark nu så Svennarna kan stå med lång näsa som vanligt[:)]

Min Email:

06 Dec 2008, 11:58
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]