View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 11:52

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Etsa kretskort 
Author Message

Post Etsa kretskort
Efter ett ca 25 år långt uppehåll vad det gäller elektronikbygge har jag plockat fram grejerna igen för att bygga mig lite rolig musikelektronik. Håller som bäst på med en P1-a (AX84) och lite annat smått och gott. Min fundering just nu är: Vad tusan etsar man kretskort med nu för tiden. Förr använde jag järnklorid, men det verkar inte vara så lätt att få tag på längre. Natriumpersulfat tycker jag är lite omständigt att använda eftersom det måste värmas och syra/vätesuperoxid är ju lite farligt i alla fall hemma i köket... [:)]
Jag såg att Banzai säljer järnklorid. Kan man hoppas på att de skickar kemikalier till Sverige? Finns det nå't annat bra som används nu för tiden?

/Roger

05 Dec 2008, 00:19
Profile WWW

Nja, jag brukar använda natriumpersulfat, värmer bara upp det. Man klarar sig utan att ha någon varmhållning på det.
Inte så omständigt, eller[;)]

/Krister

Min hemsida: http://www.zeta-sound.se

05 Dec 2008, 09:08
Profile ICQ WWW

05 Dec 2008, 09:33
Profile

Bygger du inte P1 som Point To Point i stället för att etsa ett kretskort

05 Dec 2008, 15:22
Profile

Kjell & Co och Clas Ohlsson brukar ha etspulver. Jag vet inte vad det är för sort, men det funkar för mig i vanligt varmvatten. Jag brukar använda en glassburk som jag har i diskhon och sen häller jag då och då kokande vatten utanför. Det tar lite tid men etsningarna bilr OK.

(Nu har i och för sig farsan och jag tillsammans inhandlat en etstank med doppvärmare från electrokit.se, så nu ska det nog bli lite smidigare framöver.)

För enkla rörstärkare verkar det dock bättre med vanliga terminalstrippar eller liknande.

Erik Runeson

05 Dec 2008, 16:01
Profile

d95err wrote:

Kjell & Co och Clas Ohlsson brukar ha etspulver. Jag vet inte vad det är för sort, men det funkar för mig i vanligt varmvatten. Jag brukar använda en glassburk som jag har i diskhon och sen häller jag då och då kokande vatten utanför. Det tar lite tid men etsningarna bilr OK.

<font color="red">(Nu har i och för sig farsan och jag tillsammans inhandlat en etstank med doppvärmare från electrokit.se, så nu ska det nog bli lite smidigare framöver.)</font id="red">

För enkla rörstärkare verkar det dock bättre med vanliga terminalstrippar eller liknande.

Erik Runeson

Har varit sugen på att köpa den själv, ett litet omdöme efter ni testat hade varit kul.

/Krister

Min hemsida: http://www.zeta-sound.se

05 Dec 2008, 18:43
Profile ICQ WWW

d95err wrote:
<font color="red">(Nu har i och för sig farsan och jag tillsammans inhandlat en etstank med doppvärmare från electrokit.se, så nu ska det nog bli lite smidigare framöver.)</font id="red">

Har varit sugen på att köpa den själv, ett litet omdöme efter ni testat hade varit kul.

Jag hoppas vi ska hinna etsa några kort för jul. Jag återkommer med en recension.

Erik Runeson

05 Dec 2008, 19:14
Profile

Jo, självklart bygger jag rör point-to-point. Har som sagt plockat fram mitt gamla elektroniklabb och där fanns även lödtorn och diverse nitlödöron och andra roliga saker som jag hunnit glömma att jag ens hade. Till P1-an har jag gjort ett kort av "avkopprad" glasfiber med lödtorn. Ganska kul att plocka fram allt och se att det fortfarande funkar efter alla år [:)]

Men till pedaler använder jag etsade kort och det var som sagt det frågan gällde. Färghandlarna är inte vad de varit och har begränsat sitt innehav av kemikalier så där bidde det inget, men jag har faktiskt hittat ett ställe som säljer konstnärsmaterial idag som tydligen lagerför 3-värdig järnklorid - http://www.ibwahlstrom.se/epages/IBWAHLSTROM.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/IBWAHLSTROM/Products/624070. Jag skall testa där.

Etstanken från electrokit har jag också funderat på. Väntar med spänning på ett utlåtande.

Tack för hjälpen så här långt!

/Roger

06 Dec 2008, 00:58
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]