View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 22:15

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Knasiga värden? 
Author Message

Godkväll på eder kära bojjare, undrar om någon snäll själ därute kan hjälpa en nybörjare att komma till insikt i ett litet problem jag har dykt på?

Då midiprojektet behöver en bra kandidat för att testa switchningen så beslöt jag mig att bygga om testriggen till något bättre lämpad stärk. Beställde en ny trafo då jag tänkte leka lite 18 watt TMB enligt följande:

http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... Style.html

Lite hög sekundär men jag tänkte nog köra på 6v6 så småningom ändå. Hur som helst, eftersom jag inte har lekt rörlikriktare förut så tänkte jag ge mig i kast med det och kopplade upp ett ez81 och mätte lite, nu blir det skummt i min tankeverksamhet.

Jag har 320'ish volt ac på bägge pinne 7 samt 1, vilket låter logiskt. 345Vdc på pinne 3, allt verkar som jag tyckte det borde. Men sen gjorde jag misstaget att inte ställa om multimetern från ac till dc när jag mätte pinne 3 igen, 650Vac. Nu rodnar jag vad är det jag inte förstår? Hur i helsike kan den visa 650Vac mellan jord och pinne 3, samtidigt som 345Vdc? Vad är det grundläggande jag har missat i min ellära? Någon som har ett svar? Bör nämnas att filterkondingar etc ej är i kretsen nu bara ett rent ez81 utan last.

Skulle vara jättetacksam för ett svar eller teori, Peder

Signature deleted due to offensive remarks

02 Dec 2008, 18:57
Profile ICQ WWW

Ingen som har pejl på rörlikrikning?

/Peder

02 Dec 2008, 22:03
Profile ICQ WWW

Om jag förstår saken rätt försöker du mäta likspänning på AC sidan och vice verse... ???? Glöm det.. du måste mäta likspänning med mätaren på DC och AC med mätaren på AC..
och inte ens då kan du vara säker på rätt värde.
AC brukar betyda "ren" växelspänning- men det är inte alls säkert att du har.
Och DC brukar betyda "likriktad växelspänning"- och värdet beror på ditt instrument OCH kurvformen.

Du bör lägga in en filterkonding OCH en belastning: tag vad du har i gömmorna som tål 400V 1-32uF och ett motstånd på 47K-220K 1W som belastning. Och se vad du får för värde.

b

02 Dec 2008, 22:12
Profile

Tack så jättemycket för svaret nalle, och jag ska lägga dit last och filterkondingar och testa och se hur det blir, men jag blev bara så konfunderad på mätningen i sig. Dvs i mitt huvud borde att mäta AC efter likriktning ge näst intill noll V eller därikring beroende på hur topparna på kurvan ser ut utan glättning. Men att ha en potentialskillnad på 600v ac på en tass där man förväntar sig noll AC gör att man måste ställa lite dumma frågor. Låter som att jag inte förstår mig på hur kurvan ska se ut efter likriktningen alternativt hur mätinstrumentet fungerar.

/Peder

02 Dec 2008, 22:23
Profile ICQ WWW

Det är sånna här gånger man skulle ha haft oscilloskop så man kan se hur kurvan ser ut, blir så frustrerad av att dyka på saker som jag inte förstår och inte kan finna förklaring till. =)

02 Dec 2008, 22:27
Profile ICQ WWW

Dvs i mitt huvud borde att mäta AC efter likriktning ge näst intill noll V eller därikring beroende på hur topparna på kurvan ser ut utan glättning.

/Peder

AC efter likriktning UTAN glättning KAN visa totalt fel, för det är en pulserande spänning och som du antyder, måste man ha ett oscilloskåp för att SE... Något osäker på en TrueRMS voltmeter skulle hjälpa när du mäter likspänningen.. TROR inte det.(Men är inte säker)

Kom igen när du har filtrerat och belastat med någon mA..

b

och några dumma frågor finns inte...... om du bara visste hur många och hur "dumma" frågor som jag har ställt och lärt mig på...

"Den som ställer många frågor,
ökar mångas visdom."
Kongolesiskt ordspråk

03 Dec 2008, 08:18
Profile

Med dioder så svänger ju ripplet mellan 0 och peak dvs 320 x 1.4 Det blir ju då rimligen det värdet AC-mätaren mäter minus rördroppet när man har rör vilket inte är i närheten av 650V. Detta låter snarare som värdet mellan fas-fas.
Men, detta är ett rör. Kan det vara så att röret läcker lite så att man får denna spänning? Jag vet inte hur ett likriktarrör fungerar men det kanske är så, någon?

03 Dec 2008, 11:23
Profile

Med dioder så svänger ju ripplet mellan 0 och peak dvs 320 x 1.4 Det blir ju då rimligen det värdet AC-mätaren mäter minus rördroppet när man har rör vilket inte är i närheten av 650V. Detta låter snarare som värdet mellan fas-fas.
Men, detta är ett rör. Kan det vara så att röret läcker lite så att man får denna spänning? Jag vet inte hur ett likriktarrör fungerar men det kanske är så, någon?

kanske det...men skulle den spänningen (320*1,41) öka? Det är ju topp spänningen...
jag envisas med att man inte kan mäta med vanliga metoder... och vanliga instrument.
Hur ser kurvan ut?? och vad uppfattar instrumentet som "0"...Den positiva puckeln bör ju bli betydligt större än den "negativa" om den hittar på ett eget nollvärde.

Skall bli intressant att se vad Peder mäter när han kondenserat och dränerat....

b

03 Dec 2008, 12:12
Profile

Nollvärdet är 0(jord) och den mäter mellan 0 och fas. Det blir oglättat bara positiva pucklar utifrån nollan med vanlig diodriktning i ela fall. Att det är två faser ur fas med varandra gör bara att pucklarna kommer omedelbart efter varandra istället för ett glapp imellan som om man bara hade en fas.
AC-mätning borde ge ett lägre värde än peak men inte högre. Därför är 650 underligt. För mig.

03 Dec 2008, 12:30
Profile

Nollvärdet är 0(jord) och den mäter mellan 0 och fas. Det blir oglättat bara positiva pucklar utifrån nollan med vanlig diodriktning i ela fall. Att det är två faser ur fas med varandra gör bara att pucklarna kommer omedelbart efter varandra istället för ett glapp imellan som om man bara hade en fas.
AC-mätning borde ge ett lägre värde än peak men inte högre. Därför är 650 underligt. För mig.

Kanske du har rätt, jag menar bara att instrumentet inte VET var "nollan" är när den mäter växelspänning. Den UTGÅR från att spänningen ALTERNERAR runt ett imaginärt nollvärde. (definitionen på växlespänning är ju att den skall genom nollan) Vad vi egentligen mäter är pulserande likspänning. Till råga på allt lurar vi mätaren genom att definiera detta som "en spänning som passerar nollan" (AC)
KANSKE får du bättre värde med en true RMS mätare- men det är bara en gissning från min sida.

b

03 Dec 2008, 13:07
Profile

ja jag funderade med på om det är att mätaren typ inte fattar spänningen. Dock blir man ju lite orolig att koppla på kondingar som då kortsluter 650VAC till jord eller kondingar som inte tål 650Volt. Förmodligen försvinner mätvärdet när kondingarna är på men man blir ju lite ängslig. Tur det inte är min stärkare.[:I]

03 Dec 2008, 13:16
Profile

ja jag funderade med på om det är att mätaren typ inte fattar spänningen. Dock blir man ju lite orolig att koppla på kondingar som då kortsluter 650VAC till jord eller kondingar som inte tål 650Volt. Förmodligen försvinner mätvärdet när kondingarna är på men man blir ju lite ängslig. Tur det inte är min stärkare.[:I]

Under förutsättning att det inte är felkopplat (tex ej mittuttag till jord utan en "ände" till jord istället..) så VET vi ju att spänningen knappast EGENTLIGEN kan överstiga toppspänningen.... även om mätaren luras..

MEn visst: Försiktighet är alltid bra.

b

b

03 Dec 2008, 14:18
Profile

Precis vad jag oroade mig för Johan, men å den andra sidan så borde inte en 450v filter konding smälla direkt av 650v, så jag har kanske en sekund eller två att mäta. [:D]

Har stigit över rating med någon 100v förr och det har hållt kortare stunder, men som sagt antingen har jag gjort något särdeles knasigt eller så är det instrumentet. Det jag tänkte var att säkert någon annan gjort samma misstag och funderat, då mätpunkten är precis före standby blir det ju ingen last oavsett i standbyläge, vilket får mig att fundera ytterligare och bli nervös.

Hehe, ingen som mätt ac på b+ linan av misstag förr [:)]?

Om ni tittar på följande layout:
http://www.ceriatone.com/images/layoutP ... 130805.jpg

Så ser det ut exakt nu fram till standbyswitchen, den enda skillnaden som jag kan komma på är att jag har två separata lindningar HT på 300v, vilka jag har jordat tillsammans i mitten på så sätt gjort centertap. Kan jag ha resonerat galet där? Nej, tycker det verkar logiskt, allt verkar logiskt förutom mätvärdet.

Hehe, nja får som sagt testa koppla in prylarna och se vart jag landar, måste bara invänta en högwatts resistor från electrokit. Men tack så hjärtligt för att ni hjälper mig och funderar högt, mina pengar ligger för närvarande på att det är multimetern som spökar.

/Peder

03 Dec 2008, 14:48
Profile ICQ WWW

gammelnalle wrote:

Under förutsättning att det inte är felkopplat (tex ej mittuttag till jord utan en "ände" till jord istället..) så VET vi ju att spänningen knappast EGENTLIGEN kan överstiga toppspänningen.... även om mätaren luras..

I så fall måste tubetown luras gällande färgmärkningen, grön och vit ligger mot jord i mitt fall på trafon ovanför i diskussionen och jag har har ju 300+ på bägge sidorna mot jord, då måste det väl stämma? Har för mig att jag ohm mätte över trafon med för säkerhets skull, och inget värde gav anledning till oro.

/Peder

03 Dec 2008, 14:53
Profile ICQ WWW

tror inte att felet ligger där... du har ju enl första inlägget:
Quote:
Jag har 320'ish volt ac på bägge pinne 7 samt 1, vilket låter logiskt. 345Vdc på pinne 3,

men räkna inte med någon förlust över röret UTAN BELASTNING.
kolla datablad tex:
http://tdsl.duncanamps.com/pdf/ez81.pdf sid 3.

b

03 Dec 2008, 16:22
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]