|
| Author |
Message |
|
Jojje DC
|
 IPRED Lagen
Läs Jonas A chatt & artikel om IPRED på Aftonbladet.se
Tack Jonas för bra debattinlägg
Jojje
Rattle&Twang
|
| 26 Nov 2008, 17:34 |
|
 |
|
Erin
|
Håller med, bra inlägg i debatten. Kollar man vilka som är för lagen och skrivit under listan som var publicerad i DN så blir man lite konfunderad, en del namn känner man knappt igen och en del har sina bästa år bakom sig. Många av dessa skivartister, författare och regissörer som krasst skyller nedladdningen för deras bristande försäljning skulle nog ha varit i samma sits även utan internet. Idag är det fler skivsläpp än under skivförsäljningens peak runt 2000, det är alltså fler artister som ger ut skivor idag. Det säljs inte lika många skivor men utbudet är större. Takida är ett bra exempel på hur man idag når framgång, internet och spela ute så mycket det går. http://www.myspace.com/chrisausterhttp://www.myspace.com/dogstation http://www.myspace.com/bsidefalun
|
| 26 Nov 2008, 17:59 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Jojje DC wrote: Läs Jonas A chatt & artikel om IPRED på Aftonbladet.se
Tack Jonas för bra debattinlägg
Jojje
Rattle&Twang
en länk vore på sin plats. Jag antar att han argumenter på ett smartare sätt än Jan Guillou i alla fall. Läste ni chatten med Guillou? Vilket ärkenöt. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 26 Nov 2008, 20:51 |
|
 |
|
PGW
|
Haraldrig wrote: en länk vore på sin plats. Jag antar att han argumenter på ett smartare sätt än Jan Guillou i alla fall. Läste ni chatten med Guillou? Vilket ärkenöt.
Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3862478.abIntressant att artisterna enligt Jonas Almqvist tjänar lika många kr/sålt ex som på LP-skivans tid = 7,50kr - betvivlas inte, men priset på CD-tillverkning <i>måste"] vara avsevärt lägre/st jämfört med LP:n - ändå klagas över dålig lönsamhet. Man undrar vart pengarna tar vägen, Oh well..... Mr Lädernunnan är en klok man. Björn Rosengren (då näringsminister) : "Utvecklingen är här för att stanna !"
|
| 26 Nov 2008, 22:45 |
|
 |
|
notuern
|
Haraldrig wrote: Jag antar att han argumenter på ett smartare sätt än Jan Guillou i alla fall. Läste ni chatten med Guillou? Vilket ärkenöt.
Jag läste den ja, och jisses vilken idiot han är. Tydligen så är det inte sant att skivbolagen utpressar folk, och det går inte att sätta dit vem som helst med en internetuppkoppling heller(Ironi * 2). IPRED är ett skämt. µTorrent, världens mest använda mjukvara för att dela torrenter, har redan lättanvända funktioner för att använda proxy(Bla. SOCKS5), DNS’er samt kryptera överföringarna. Det innebär väl inte att man är omöjlig att spåra, men det innebär en hel del jobb, och kräver tid. När IPRED går igenom, då kommer det att bli en storm bland torrent och DC-klienterna, och de kommer i sin tur att göra så att man kan använda detta skyddet genom att bocka i en ruta(Istället för att rota efter DNS’er & proxys mm. som man måste göra idag.). Guillou är uppenbart dum i huvudet, och tror att fildelning är stöld, på ett ungefär som att måla en kopia av Mona Lisa skulle vara stöld(Kopiering är kopiering.). <hr noshade size="1"> Nu tycker jag inte att piratkopiering är ok, men IPRED är verkligen inte rätt väg, och jag tycker inte skivbolagen ska vara inblandade i brotten. <hr noshade size="1"> För övrigt så satt jag och funderade över tjaffset om att filmvärlden går utför pga. fildelning. Och här är min respons till det: -------------------------------------------------------------- The Dark Knight -------------------------------------------------------------- Budget: 185,000,000 (185 miljoner USD) Intäkter: 995,496,290 (995 och ½ miljon USD) Förtjänst: 810,496,290 (810 och ½ miljon USD) (6,559,103,326 SEK) -------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------- Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Scull -------------------------------------------------------------- Budget: 185,000,000 (185 miljoner USD) Intäkter: 786,000,274 (786 miljoner USD) Förtjänst: 601,000,274 (601 miljoner USD) (4,863,714,917 SEK) -------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------- Wall-E -------------------------------------------------------------- Budget: 180,000,000 (180 miljoner USD) Intäkter: 487,107,577 (487 miljoner USD) Förtjänst: 307,107,577 (307 miljoner USD) (2,485,329,488 SEK) -------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------- Quantum of Solace -------------------------------------------------------------- Budget: 230,000,000 (230 miljoner USD) Intäkter: 417,127,350 (417 miljoner USD) Förtjänst: 187,127,350 (187 miljoner USD) (1,513,334,900 SEK) -------------------------------------------------------------- Quantum of Solace har redan sålt bättre än vad de flesta filmerna gjorde 1995-2000, och då är det ändå inte den bäst säljande filmen i år. Det går att se på http://www.boxofficemojo.com/ att filmerna drar in mer och mer för varje år(Ju vanligare det blir med fildelning.). Angående skivindustrin så vill jag citera Corey Taylor: "Jag förstår att folk inte vill betala för musik längre, eftersom att allt skivbolagen gör är att pumpa ut billig dynga.". <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 27 Nov 2008, 00:24 |
|
 |
|
World Of Robots
|
notuern wrote: För övrigt så satt jag och funderade över tjaffset om att filmvärlden går utför pga. fildelning.
Angående skivindustrin så vill jag citera Corey Taylor: "Jag förstår att folk inte vill betala för musik längre, eftersom att allt skivbolagen gör är att pumpa ut billig dynga.".
Well, filmbranschen har fortfarande något unikt; biografer. Musikbranschen har inget motsvarande, och ligger därför väldigt illa till. Filmbranschen har också en helt annan spelplan, med hundratals gånger fler personer inblandade i skapandet av en film, jämfört med hur många som är inblandade i skapandet av en skiva. Och det där citatet är något av det dummaste jag hört. Anledningen till att det nästan bara är dynga på de stora skivbolagen är idag är FÖR ATT fildelning och piratkopiering existerar. Skivbolagen förlorar en massa pengar, och då försöker man hitta billigare sätt att skapa produkten på; en artist som sjunger in till förinspelade spår i någon producents källare. Det är det billigaste alternativet. Innan fildelning och piratkopiering på internet (dvs innan Napster) fanns det en häslosam balans i musikbranschen mellan dynga och kvalitet, men eftersom ingen köper skivor längre så har inte skivbolagen råd att upprätthålla en sådan balans längre, eftersom kvalitativ musik oftast kostar tio gånger mer att producera. Man har endast råd att satsa på säkra kort i dagsläget, och det innebär musik som är billig att producera, med artister som säljer (snygga, unga människor). Om fildelarna vill ha mer kvalitativ musik så får de börja betala för den. Först då har skivbolagen råd att börja chansa på osäkra kort och höja nivån igen.
|
| 27 Nov 2008, 00:35 |
|
 |
|
kkrans
Joined: 13 Mar 2003, 00:26 Posts: 2693 Location: Solna, Sweden
|
Egentligen så spelar det ingen roll hur mycket de tjänar.
Det som spelar roll är att de skall vara flexiblare när det gäller distribution av vara de säljer. Goliaterna i branchen vill hålla fast i gammaldags teknik.
Billigare och enklare köp och downloads av kopieringsskyddade varor måste till för att skiv och filmbolagen skall fortsätta att göra affärer och att kunna finansiera nya filmer och musik.
Jag har inget emot att betala rätt pris för rätt vara.
|
| 27 Nov 2008, 00:48 |
|
 |
|
World Of Robots
|
kkrans wrote: Egentligen så spelar det ingen roll hur mycket de tjänar.
Det som spelar roll är att de skall vara flexiblare när det gäller distribution av vara de säljer. Goliaterna i branchen vill hålla fast i gammaldags teknik.
Billigare och enklare köp och downloads av kopieringsskyddade varor måste till för att skiv och filmbolagen skall fortsätta att göra affärer och att kunna finansiera nya filmer och musik.
Nej de SKALL ingenting, eftersom det inte är DU som konsument som bestämmer hur et företag skall sköta sin distribution eller prissättning. Det är ju det här som är fel med idiotgenerationen idag. Du har som konsument två val: 1. Betala så mycket för produkten eller tjänsten som företaget bestämmer att det kostar, till de villkor företaget ställer. 2. Avstå från att konsumera vara eller tjänst. Att lyssna på musik är ingen rättighet. Om priserna eller distributionen inte passar dig så avstå. Att skapa ett tredje alternativ som går ut på att stjäla produkt eller tjänst ger dig inte rättigheter att lägga dig i hur skivbolagen sköter sin distribution eller prissättning, snarare tvärtom. Du diskvalificerar dig själv, eftersom du reducerar dig själv till en simpel parasit. En tjuv. Det är som att säga att H&M borde placera sina kläder bättre i butiken, och tills de gör det tänker du snatta kläderna. Du är liksom inte i en position att ställa krav, eftersom du agerar på dina egna villkor angående en produkt du inte finansierat på något sätt. Att spela in en skiva kostar pengar, om du inte förstått det. Så länge du inte betalar för den kostnaden så har du inget att säga till om. Om bandet endast vill ge ut den på vinyl, eller kasettband, så får du skita i att köpa skivan om du nu vill ha den på CD eller mp3. Att stjäla den från nätet bara för att du ska ha allt p ådina villkor gör dig bara till en självisk tjuv.
|
| 27 Nov 2008, 01:02 |
|
 |
|
notuern
|
World Of Robots wrote: Well, filmbranschen har fortfarande något unikt; biografer. Musikbranschen har inget motsvarande, och ligger därför väldigt illa till. Filmbranschen har också en helt annan spelplan, med hundratals gånger fler personer inblandade i skapandet av en film, jämfört med hur många som är inblandade i skapandet av en skiva.
Musikvärlden har alltså inte någon motsvarighet till biografer? Har du ALDRIG sett ett band live? Och du hävdar att musikindustrin inte har råd att producera skivor, men de har inte lika många inblandade i processen(Lite motsägelsefullt). World Of Robots wrote: Och det där citatet är något av det dummaste jag hört. Anledningen till att det nästan bara är dynga på de stora skivbolagen är idag är FÖR ATT fildelning och piratkopiering existerar. Skivbolagen förlorar en massa pengar, och då försöker man hitta billigare sätt att skapa produkten på; en artist som sjunger in till förinspelade spår i någon producents källare. Det är det billigaste alternativet.
Om du kollar på musiken som är populär idag(T.ex. Timbaland.), så kommer du att se att de spelar in i ruskigt påkostade studios. Dessutom så tjänar låtskrivare till artister som Britney Spears mer pengar än de flesta musikerna, så jag vet inte om det är riktigt sant att man hittar billigare sätt att skapa produkten på. Om vi dessutom ska tala om att pengarna inte finns där, varför skriver du då "de stora skivbolagen"? Det ger ju intrycket av att du menar att de mindre skivbolagen, som säljer ännu sämre, har råd att släppa bra musik(Rätta mig om jag har missförstått något.)? Jag vill nog påstå att skivbolagen lägger sig i för mycket i musiken idag, och det är därför banden går utför. Det började ju på 80-talet, när skivbolagen började pumpa ut massa powerballader, istället för låtarna banden själva ville spela(Jag kan bara prata för hårdrock, det är det jag har bäst koll på.). <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 27 Nov 2008, 01:12 |
|
 |
|
World Of Robots
|
notuern wrote: Musikvärlden har alltså inte någon motsvarighet till biografer? Har du ALDRIG sett ett band live? En livekonsert är inte ens i närheten att vara en motsvarighet till en biograf. En biograf är en kontrollerad förhandsvisning av sluprodukten, inte en liveversion av produkten. En film visas först på bio, i flera månader, och är därför väldigt svår att återskapa förrän den släpps i digitalt format, DVD. Därför måste den som vill se filmen när den är tillgänglig, pallra sig till biografen eller se en väldigt undermålig version av filmen i cammad version. En livekonsert där låtarna från en ny skiva spelas upp, sker oftast i efterhand, efter att skivan släppts. Dessutom är det inte slutprosukten som visas upp, utan en liveversion av låtarna på den, oftast i annorlunda ordning och uttryck. Det går liksom inte att jämföra de två, för de har inget med varandra att göra. Quote: Och du hävdar att musikindustrin inte har råd att producera skivor, men de har inte lika många inblandade i processen(Lite motsägelsefullt). Filmbranschen har oändliga summor större budgetar för sina filmer än vad skivbolagen har för en skiva. Antalet personer inblandade kan därför vara större. Filmbranschen har heller inte några större ekonomiska problem, eftersom de fortfarande tjänar stora pengar på biografvisningar av filmerna. Mer kontroll på biografer och tajtare säkerhet för screeners innebär att piraterna ligger ett steg bakom filmbranschen. Ett skivbolag har inte råd med studioinspelningar på samma sätt som för 15 år sedan. Man har inte råd at slänga in ett osäkert kort i en dyr fet studio i 6 månader, för att kanske få reda på att de inte säljer tillräckligt. Quote: Om du kollar på musiken som är populär idag(T.ex. Timbaland.), så kommer du att se att de spelar in i ruskigt påkostade studios. Ja? Det är inte kända stora artister det handlar om, det är de små artisterna, och de oupptäckta artisterna det handlar om. De som aldrig kommer komma fram för att skivbolagen inte har råd att chansa längre, allt pga piratkopiering och framförallt fildelning. Quote: Dessutom så tjänar låtskrivare till artister som Britney Spears mer pengar än de flesta musikerna, så jag vet inte om det är riktigt sant att man hittar billigare sätt att skapa produkten på. Vad upphosmannen tjänar har inte skivbolaget med att göra för fem öre, och har inget med produktionskostnader att göra. Quote: Om vi dessutom ska tala om att pengarna inte finns där, varför skriver du då "de stora skivbolagen"? Det ger ju intrycket av att du menar att de mindre skivbolagen, som säljer ännu sämre, har råd att släppa bra musik(Rätta mig om jag har missförstått något.)? Mindre skivbolag idag måste oftast drivas på passion istället för ekonomisk vinst, så de släpper fortfarande ganska "bra" musik. Men ju mer piratkopiering desto mindre sådana skivbolag kommer kunna existera. Man kan inte göra saker gratis, man måste ha råd med hyra och mat. Det är ett koncept fildelare inte förstår. Quote: Jag vill nog påstå att skivbolagen lägger sig i för mycket i musiken idag, och det är därför banden går utför. Det började ju på 80-talet, när skivbolagen började pumpa ut massa powerballader, istället för låtarna banden själva ville spela(Jag kan bara prata för hårdrock, det är det jag har bäst koll på.). Gammal och tråkig myt. Inget skivbolag säger till dig vad du ska spela. Har du hamnat på ett bolag i dagsläget så är det för att du redan har ett färdigt paket med färdig image och ett färdigt sound. De signar dig för att de tror att detta sound och denna image kommer sälja. Det finns ingen som säger åt dig vad du ska spela, och ingen som lägger sig i musiken.
|
| 27 Nov 2008, 01:30 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Josh D Ztorsion wrote: trams vad tycker Per Gessle, Liza Marklund och Ulf Lundell? Klart att distributionen av CD-skivor kostar för mycket, annars skulle vi ju inte ha ngt problem Det är aldrig ok att sno ngns verk, vare sig det är en skitpunkgrupp från Rågsved, en skitkonstnär från NYC eller en Rockare från Asbury Park. Finns däremnot endast ett sätt att stoppa detta; det är att marknadsanpassa priserna på CD-skivor. Om en CD-skiva skulle kosta typ 75:- så tror jag inte att denna debatt skulle finnas över huvud taget  The beat goes on and I´m so wrong Kommer när jag bodde i japan. Köpte 4-5 skivor i veckan. Mest för att de aldrig kostade över en hundring stycket. sen läste jag nyligen en artikel (kommer tyvärr inte ihåg var) men där stod det att japanerna fildelar avsevärt mindre än bla svenskar. Någon skivbolagsrepresentant försökte få det till att det var japanerna som inte var så teknikkunniga som oss[:p] men motståndarna till IPRED menar att det har med priset på plattorna att göra. Jag vet i alla fall vem av dem som hade rätt[:p] Bör väl tillägga att när jag shoppade skivor där sist så låg Yenen på ca 0.06. Men om man relaterar skivpriset till nettoinkomsten så är det ruggigt dyrt att handla DVD och CD i Sverige. Jag tror dock att om man inte laddar hem de stora artisterna som körs på MTV dygnet runt och håller sig undan de stora bolagens artister så har man inga bekymmer av IPRED. sen blir det väl att kryptera lite mer. Undrar om där är något sammanhang mellan FRA och IPRED.... Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 27 Nov 2008, 02:18 |
|
 |
|
Haraldrig
|
World Of Robots wrote: notuern wrote: För övrigt så satt jag och funderade över tjaffset om att filmvärlden går utför pga. fildelning.
Angående skivindustrin så vill jag citera Corey Taylor: "Jag förstår att folk inte vill betala för musik längre, eftersom att allt skivbolagen gör är att pumpa ut billig dynga.".
Well, filmbranschen har fortfarande något unikt; biografer. Musikbranschen har inget motsvarande, och ligger därför väldigt illa till. Filmbranschen har också en helt annan spelplan, med hundratals gånger fler personer inblandade i skapandet av en film, jämfört med hur många som är inblandade i skapandet av en skiva. Och det där citatet är något av det dummaste jag hört. Anledningen till att det nästan bara är dynga på de stora skivbolagen är idag är FÖR ATT fildelning och piratkopiering existerar. Skivbolagen förlorar en massa pengar, och då försöker man hitta billigare sätt att skapa produkten på; en artist som sjunger in till förinspelade spår i någon producents källare. Det är det billigaste alternativet. Innan fildelning och piratkopiering på internet (dvs innan Napster) fanns det en häslosam balans i musikbranschen mellan dynga och kvalitet, men eftersom ingen köper skivor längre så har inte skivbolagen råd att upprätthålla en sådan balans längre, eftersom kvalitativ musik oftast kostar tio gånger mer att producera. Man har endast råd att satsa på säkra kort i dagsläget, och det innebär musik som är billig att producera, med artister som säljer (snygga, unga människor). Om fildelarna vill ha mer kvalitativ musik så får de börja betala för den. Först då har skivbolagen råd att börja chansa på osäkra kort och höja nivån igen. Musikerna har ju visst sin biograf, Live-gig. Dessutom vill jag inte hålla med dig om att kvalitativ musik kostar pengar. Det är inte produktionen som gör musiken kvalitativ om man frågar mig. Kvalitativ musik är för mig nyskapande, innovativ, fyndig, smart och underhållande. SLår man på MTV så får man inget av det. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 27 Nov 2008, 02:23 |
|
 |
|
Haraldrig
|
World Of Robots wrote: notuern wrote: Musikvärlden har alltså inte någon motsvarighet till biografer? Har du ALDRIG sett ett band live? En livekonsert är inte ens i närheten att vara en motsvarighet till en biograf. En biograf är en kontrollerad förhandsvisning av sluprodukten, inte en liveversion av produkten. En film visas först på bio, i flera månader, och är därför väldigt svår att återskapa förrän den släpps i digitalt format, DVD. Därför måste den som vill se filmen när den är tillgänglig, pallra sig till biografen eller se en väldigt undermålig version av filmen i cammad version. En livekonsert där låtarna från en ny skiva spelas upp, sker oftast i efterhand, efter att skivan släppts. Dessutom är det inte slutprosukten som visas upp, utan en liveversion av låtarna på den, oftast i annorlunda ordning och uttryck. Det går liksom inte att jämföra de två, för de har inget med varandra att göra. Quote: Och du hävdar att musikindustrin inte har råd att producera skivor, men de har inte lika många inblandade i processen(Lite motsägelsefullt). Filmbranschen har oändliga summor större budgetar för sina filmer än vad skivbolagen har för en skiva. Antalet personer inblandade kan därför vara större. Filmbranschen har heller inte några större ekonomiska problem, eftersom de fortfarande tjänar stora pengar på biografvisningar av filmerna. Mer kontroll på biografer och tajtare säkerhet för screeners innebär att piraterna ligger ett steg bakom filmbranschen. Ett skivbolag har inte råd med studioinspelningar på samma sätt som för 15 år sedan. Man har inte råd at slänga in ett osäkert kort i en dyr fet studio i 6 månader, för att kanske få reda på att de inte säljer tillräckligt. Quote: Om du kollar på musiken som är populär idag(T.ex. Timbaland.), så kommer du att se att de spelar in i ruskigt påkostade studios. Ja? Det är inte kända stora artister det handlar om, det är de små artisterna, och de oupptäckta artisterna det handlar om. De som aldrig kommer komma fram för att skivbolagen inte har råd att chansa längre, allt pga piratkopiering och framförallt fildelning. Quote: Dessutom så tjänar låtskrivare till artister som Britney Spears mer pengar än de flesta musikerna, så jag vet inte om det är riktigt sant att man hittar billigare sätt att skapa produkten på. Vad upphosmannen tjänar har inte skivbolaget med att göra för fem öre, och har inget med produktionskostnader att göra. Quote: Om vi dessutom ska tala om att pengarna inte finns där, varför skriver du då "de stora skivbolagen"? Det ger ju intrycket av att du menar att de mindre skivbolagen, som säljer ännu sämre, har råd att släppa bra musik(Rätta mig om jag har missförstått något.)? Mindre skivbolag idag måste oftast drivas på passion istället för ekonomisk vinst, så de släpper fortfarande ganska "bra" musik. Men ju mer piratkopiering desto mindre sådana skivbolag kommer kunna existera. Man kan inte göra saker gratis, man måste ha råd med hyra och mat. Det är ett koncept fildelare inte förstår. Quote: Jag vill nog påstå att skivbolagen lägger sig i för mycket i musiken idag, och det är därför banden går utför. Det började ju på 80-talet, när skivbolagen började pumpa ut massa powerballader, istället för låtarna banden själva ville spela(Jag kan bara prata för hårdrock, det är det jag har bäst koll på.). Gammal och tråkig myt. Inget skivbolag säger till dig vad du ska spela. Har du hamnat på ett bolag i dagsläget så är det för att du redan har ett färdigt paket med färdig image och ett färdigt sound. De signar dig för att de tror att detta sound och denna image kommer sälja. Det finns ingen som säger åt dig vad du ska spela, och ingen som lägger sig i musiken. Håller inte riktigt med dig om att källarbanden skulle ha det tuffare idag pga rådande ekonomisk situation i skivbolagen. Idag finns det bättre och billigare marknadsföringskanaler än någonsin i musikens historia. Det är många band som gått den vägen. Personligen så tror jag att konceptet skivbolag är dött. Det känns liksom lite för mycket 1994. Artister får tjäna sina pengar på scenen som de gjorde way back in the days. Ett par t-shirtar och några gig så är man hemma. Det är ju även det musik handlar om för mig, att spela. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 27 Nov 2008, 02:28 |
|
 |
|
Haraldrig
|
World Of Robots wrote: kkrans wrote: Egentligen så spelar det ingen roll hur mycket de tjänar.
<font color="blue">Nej de SKALL ingenting, eftersom det inte är DU som konsument som bestämmer hur et företag skall sköta sin distribution eller prissättning. Det är ju det här som är fel med idiotgenerationen idag.</font id="blue"> Du har som konsument två val: 1. Betala så mycket för produkten eller tjänsten som företaget bestämmer att det kostar, till de villkor företaget ställer. 2. Avstå från att konsumera vara eller tjänst. Att lyssna på musik är ingen rättighet. Om priserna eller distributionen inte passar dig så avstå. Att skapa ett tredje alternativ som går ut på att stjäla produkt eller tjänst ger dig inte rättigheter att lägga dig i hur skivbolagen sköter sin distribution eller prissättning, snarare tvärtom. Du diskvalificerar dig själv, eftersom du reducerar dig själv till en simpel parasit. En tjuv. Det är som att säga att H&M borde placera sina kläder bättre i butiken, och tills de gör det tänker du snatta kläderna. Du är liksom inte i en position att ställa krav, eftersom du agerar på dina egna villkor angående en produkt du inte finansierat på något sätt. Att spela in en skiva kostar pengar, om du inte förstått det. Så länge du inte betalar för den kostnaden så har du inget att säga till om. Om bandet endast vill ge ut den på vinyl, eller kasettband, så får du skita i att köpa skivan om du nu vill ha den på CD eller mp3. Att stjäla den från nätet bara för att du ska ha allt p ådina villkor gör dig bara till en självisk tjuv. Det är väl alltid kunden som bestämmer priset i slutändan. Lägg ut en Mexiko Strata för 15000kr på blocket så får du se hur lättsåld den blir. Eller ska skivbolagen ha en exklusiv och laglig kartell? Det är ju i så fall lika illa som OPEC. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 27 Nov 2008, 02:33 |
|
 |
|
Oakman
|
Det jag personligen inte gillar är det framväxande bevakningssamhället. Dock tycker jag inte det finns något legitimt försvar för att man tillförskansar sig någon annans verk från internet utan dennes medtyckande. Jag tror egentligen de flesta håller med om det. Men eftersom risken för att bli tagen/påföljd är så minimal, så väljer de flesta ändå att åsidosätta denna moral för att spara in pengarna det kostar att köpa skivan. Tror dock inte vi sett slutet på fildelning av upphovsrättsskyddat material för att vi får IPRED.. "Den som har flest prylar när han dör vinner!" 
|
| 27 Nov 2008, 05:33 |
|
 |
|
abergh
|
Problemet med IPRED handlar inte så mycket om fildelning. Det är en separat diskussion. En observation är ju att det är märkligt hur ett särintresse har funnit gehör för att lagstifta för att rädda en affärsmodell som utvecklingen har sprungit ifrån. Men, det stora problemet med IPRED är att den ger närmast polisiära befogenheter till privata intressen. Alltså: de som har upphovsrätt ges tillgång till IP-nummer och internettrafik från operatörerna. Jag är inte så sugen på att t.ex. Per Gessles affärsimperium snokar hos min operatör för att se om jag månne fildelar något. Inte ens polisen har denna möjlighet utan ett domstolsbeslut som nu kan komma att överföras till aktörer som bara ansvarar för sin egen plånbok. Det är märkligt att vissa här tycker att en rent fundamental syn på upphovsrätt är viktigare än en rättsstat. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/
|
| 27 Nov 2008, 09:43 |
|
 |
|
HRJ
|
Haraldrig wrote: Det är väl alltid kunden som bestämmer priset i slutändan. Lägg ut en Mexiko Strata för 15000kr på blocket så får du se hur lättsåld den blir.
Tillgång OCH efterfrågan. Kan jag genom att titta tillräckligt länge på din annons skapa en <b>EXAKT</b> kopia till kostnaden av vad jag betalar för mitt bredband och du samtidigt kan behålla din gitarr kommer ju samtliga att välja det alternativet. Om jag däremot måste köpa gitarren rent fysiskt kommer du att få lättare att sälja din gitarr, sätter du även en rimlig prislapp på den blir den garanterat såld. Vill du med din haltande exempel (fildelning är inte stöld heter det ju i tid och otid) mena att en cd bör kosta 1/5 av vad den gör idag? Personligen är jag emot både illegal fildelning SAMT IPRED-lagen, kan man vara det i en polariserad forumdebatt?
|
| 27 Nov 2008, 10:41 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
abergh wrote: Problemet med IPRED handlar inte så mycket om fildelning. Det är en separat diskussion.
<b>En observation är ju att det är märkligt hur ett särintresse har funnit gehör för att lagstifta för att rädda en affärsmodell som utvecklingen har sprungit ifrån. </b>
Men, det stora problemet med IPRED är att den ger närmast polisiära befogenheter till privata intressen. Alltså: de som har upphovsrätt ges tillgång till IP-nummer och internettrafik från operatörerna.
Jag är inte så sugen på att t.ex. Per Gessles affärsimperium snokar hos min operatör för att se om jag månne fildelar något. Inte ens polisen har denna möjlighet utan ett domstolsbeslut som nu kan komma att överföras till aktörer som bara ansvarar för sin egen plånbok.
Det är märkligt att vissa här tycker att en rent fundamental syn på upphovsrätt är viktigare än en rättsstat.
Agreed,å speciellt då det jag markerat. Det eg problemet e att man gärna diskuterar "marknaden" å kapitalistiska grundvalar,å när de i sin tur brister sitter man likt en döende dandy å lipar sig fötvivlad å vänder sig till staten för epmati. Patetiskt. Ansvaret här e allt annat än ensidigt. Om fildelning stoppas skulle det förvåna mig mkt om inte priset för skivorna rakar i höjden för att bolagen skall "kompensera" sina tidigare förluster...å sedan "glömmer av" att sänka igen. Det handlar som sagt inte om ngn person man lagstiftar för(kalla mig gammaldags,men liv e avsevärt mer värt än pengar),utan man lagstiftar för PENGAR. Ergo sum så kan jag inte se ngt annat än att en DEL av ansvaret ligger hos producenterna. Att de som gossen Ruda fortfarande inte har vaknat e faktiskt DERAS problem.Stöld eller inte. Kort,sänk priserna på en CD till att börja med å banta i de egna organisationerna tills lönsamhet nås å inse att bolagen INTE är ngn form av enskild individ,utan sketna FÖRETAG som drivs av människor med ansvaret att behålla dem livskraftiga. Kan de inte det SKALL företaget sättas i konkurs. Möt hotet på ett intelligent sätt helt enkelt istället för att sitta som gökungar å vänta på mat. Eftersom musik e ett uttryck för känsla-som oftast-å vi alla gärna vill ha musik omkring oss så e jag helt övertygad att om bolagen dör som en effekt av fildelning e det för att de inte tagit sitt delansvar till att skapa en lösning som fungerar för deras eget fortlevande,å ett alternativ kommer att ersätta det. För musik,å distributionen därav, kommer INTE att försvinna. Med det sagt;jag e en av dem som INTE laddar ner ett skapandes skit vad gäller musik eller film. Skulle aldrig falla mig in,men att sitta å se vuxet folk gnälla på det sätt som görs för tiden får mig spyfärdig. hrj743@hotmail.com
|
| 27 Nov 2008, 11:10 |
|
 |
|
Haraldrig
|
HRJ wrote: Haraldrig wrote: Det är väl alltid kunden som bestämmer priset i slutändan. Lägg ut en Mexiko Strata för 15000kr på blocket så får du se hur lättsåld den blir.
Tillgång OCH efterfrågan. Kan jag genom att titta tillräckligt länge på din annons skapa en <b>EXAKT</b> kopia till kostnaden av vad jag betalar för mitt bredband och du samtidigt kan behålla din gitarr kommer ju samtliga att välja det alternativet. Om jag däremot måste köpa gitarren rent fysiskt kommer du att få lättare att sälja din gitarr, sätter du även en rimlig prislapp på den blir den garanterat såld. Vill du med din haltande exempel (fildelning är inte stöld heter det ju i tid och otid) mena att en cd bör kosta 1/5 av vad den gör idag? Personligen är jag emot både illegal fildelning SAMT IPRED-lagen, kan man vara det i en polariserad forumdebatt? Man kav vara emot både och. Det är jag också. Jag påstår inte att fildelning inte är stöld. Jag menar att när priset som allmänheten vill ha så hittar de alternativa vägar. Hur många svenskar köper inte gitarrer utomlands pga de höga priserna i Sverige. Det är förvisso inte Gibsons problem i detta fallet men väl Börsens och de andras. Man hittar alltid en alternativ väg att skaffa det man vill ha sen om den är gratis eller billigare spelar ingen roll. Personligen ahr jag som tumregel att aldrig betala mer än 100kr för en skiva. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 27 Nov 2008, 12:25 |
|
 |
|
Fotogeno
|
Bra debatt inlägg Jonas. Artisterna har i alla tider blivit blåsta av managementet eller grammofonbolagen, i många fall av båda. Och som Jonas även är inne på så rör fildelningen inte artisten i någon nämnvärd utsträckning.
Att bolagen är bekymmrade ligger i sakens natur, känner igen debatten redan när bandspelaren/ kassett bandaren blev var mans egendom. Jag är en fd storkonsument av LP skivor. Cd skivan är som produkt att betrakta underlägsen och jag inskränker numera mina inköp till reor och max ett fullprisköp om året.
Jag tycker att det är för dyrt och jag saknar formatet av omslaget. Jag vet att produktionskostnaderna för en Cd och i många fall produktionen bara är en bråkdel av vad det har kostat att ta fram en vinyl LP för 15 år sedan. Artisterna har som Jonas påpekade samma ruttna deal som de alltid har haft. I det fallet går utvecklingen åt att grammofonbolagen inte ens vill bekosta själva inspelningen längre. Vilket innebär en radikal riskminskning och framför allt så behöver de inte göra en grundläggande investering i svindyr studiotid. Med det i bakhuvudet så uppfattar jag det som rent ut sagt provocerande att jag skall behöva betala närmare 200:- för en sketen plastbit och jag är numera tillräkligt medveten för att inse att den överlägset största andelen av pengarna som jag betalar går till individer som jag normalt sett inte skulle vilja ge en spänn till?[xx(][xx(][xx(]
Att skivmogulerna får panik för att de ser sina glamorösa liv bli hotade bekymmrar inte mig ett dugg, men de skall banne mig inte tro att de skall kunna göra ingrepp i den personliga friheten för att säkerställa överdådiga och flådiga liv på första parkett på våran och artisternas bekostnad. Jag uppfattar det som ren slapphet. Det finns massor med saker som man kan göra för att ge konsumenten skäl till att köpa i stället för att ladda ner. Enklast är att sänka priset.[:)]
Jag minns att jag kunde sitta och kolla på ett LP omslag i timmar. Många av dem har blivit klassiska. Sgt Pepper, Roger Deans Yes omslag. Sticky Fingers, Velvet Undergrounds Banan[:p]
Det hände att jag köpte skivor för det coola omslaget. Har någon någonsin gjort det med en Cd? Tider förändras och det är producentens ansvar att förändra sin produkt till samtidens behov. Inte lagstifta för att styra eller bromsa utvecklingen. Att det sedan räcker som argument till att stjäla bygger ju på upphovsmannens syn på det hela. Upphovsmannens generella syn tycker jag Jonas gav uttryck för. Vad är det då man stjäl och av vem? Musiken är ju artistens verk och om denne samtycker till att den sprids via internet så stjäl man ju knappast. De som skrammal mest är ju dom som gör plastmojen och mej veterligen så har ingen lyckats stjäla en plastmoj via fildelning på internet..... Ännu så länge, kanske bäst att tillägga[;)]. Så är det verkligen en fråga om stöld?[?]
Bo-Conny Skruvlin
|
| 27 Nov 2008, 13:16 |
|
 |
|
World Of Robots
|
Hah fy fan vilka snillen i den här tråden. Ni vet ingenting, det är det som är problemet.
Självklart går det ut över artisten i första hand, inte skivbolagen. Om skivbolagen tjänar mindre pengar så drar man in på chansningar, då blir källarlokalsbandet lidande, eftersom skivbolagen inte satsar på sådana band.
Om skivbolagen tjänar mindre pengar så drar man in på produktionskostnader, vilket innebär att man satsar mer på lättinspelad elektronisk musik, det som fildelarna anser vara radioskräp (och som anses som ett argument för att få fildela).
En skiva kostar 90kr på iTunes, så om det verkligen hade handlat om priset så åker det argumentet ut genom fönstret.
Fildelningen är den enda anledningen till varför musikklimatet är obalanserat och 90% skräp idag. Skivbolagen har blivit tvingade att sätta sig i den här positionen, för att överleva.
Och nej, en livekonsert är inte som en biograf, än en gång. De är så långt ifrån varandra att det är ointelligent att ens addressera en sådan "liknelse".
Och nej, det är inte konsumenten som bestämmer priset, det är det dummaste jag hört. Du som konsument kan bara bestämma över en sak: ditt val. Antingen väljer du att köpa Telen för 15k, eller inte. Att skapa ett tredje val där du STJÄL Telen, gör inte att du plötsligt bestämt vad priset på den var.
Ett företag sätter pris och villkor för sina produkter. Du har ingen rätt att ändra på dessa villkor eller priser för at de inte passar DIG. Du har ingen makt över sådant. Du får acceptera att en skiva kostar 150kr, eller avstå från att köpa den. Det är ingen rättighet att lyssna på nya Metallicaskivan.
Fildelare är parasitiska simpla tjuvar, på botten av samhället. Egoistiska ointelligenta slumvarelser som bara tänker på sin kortsiktiga stimulans, som en skabbig hund. De är mästare på att fabricera en massa argument som att artisterna inte påverkas och att skivbolagsdirektörerna tar pengarna rakt ner i fickan.
Pinsamt.
|
| 27 Nov 2008, 14:16 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Detta handlar ju i slutändan om vi skall ha upphovrätten eller inte, är det fritt att ladda ner musik måste det ju också vara fritt att kopiera design, böcker , programvaror etc i den mån det är möjligt.
det kan ju inte vara så att undantaget för musik och film, så är resten skyddat av upphovsrätt?
Inte heller är det ju en fråga enskilt för Sverige att lösa då Internet är globalt.
Visst kan man strunta i de traditionella skivbolagen , men det som kommer att saknas är finansiering för nya artisters produktion ,
Lundell tycker jag kan bekosta sina plattor själv ,lönar det sig inte pga olaglig nedladdning så ge inte ut några skivor då....
Att alla skulle kunna kompensera sig med liveuppträdanden tror jag inte på, finns inte samma potentiella publik som för cd /nedladdning pga tillgång på lokaler, logistik , avstånd etc . det är dessutom förenat med stora kostnader att dra runt ett turnésällskap, inte alls alla turnéer går med brakvinst som antyds ibland
Man kan inte se 8 konserter på en kväll, men man kan tanka ned 8 cd och lyssna på dom.
Det är ju helt klart att Musikbranschen måste hitta andra sätt att finansiera sig om de skall överleva (inte MÅSTE för att fildelarna vill det) det kommer inte gå i längden att kämpa MOT tekniken och den stora massan av unga konsumenter som REDAN är bitna av detta
Ungdomar föresten verkar inte vara intresserade av cd formatet (dvs 2 hitlåter och 10 utfyllnadslåtar) utan blanda enstaka låtar
Ett engelskt skivbolag hade releaseparty för unga konsumenter där dom GAV bort cd skivorna, nästan ingen ville ha dom.
Detta lutar ju åt att upphovsrätten ryker på sikt ,kan inte se att det kan gå att tekniskt eller lagmässigt stoppa detta , inte genom propagandan i början på DVD skivorna heller...
Svår fråga
|
| 27 Nov 2008, 15:05 |
|
 |
|
notuern
|
Mike Leaf wrote: Detta handlar ju i slutändan om vi skall ha upphovrätten eller inte, är det fritt att ladda ner musik måste det ju också vara fritt att kopiera design, böcker , programvaror etc i den mån det är möjligt.
Nej, det handlar inte om upphovsrätten. IPRED handlar om att vem som helst kan åka dit på en printscreen, som går att förfalska på några minuter, och lagen går ut på att ge skivbolagen befogenheter som inte polisen har. Jag själv tycker att upphovsrätten måste skyddas, och jag delar själv åsikten att piratkopiering är fel. Det hade vart bättre att lämna över befogenheterna till polisen, och göra straffen lindrigare(Och sätta dit flera.). Åker man dit för piratkopiering, blir man skyldig mer än om du krossar rutan till en skivaffär och går in och tar ett fysiskt exemplar av skivan, och det är verkligen inte rätt. Jag själv som tillhör internet-generationen vågar nästan påstå redan nu att ni äldre kommer att möta en revolution. Jag är uppväxt med en plats där jag kan göra precis vad fan jag vill, och det är för mig en rättighet som ni inte har haft, och inte vill att vi ska ha. Det tycks vara så att många äldre inte har förstått vilken stor grej internet har vart för oss, och vilka problem det kommer att bli när ni/dem börjar begränsa det. (Min egna teori utifrån mig själv och mina kamrater.) <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 27 Nov 2008, 15:39 |
|
 |
|
Fotogeno
|
Quote: Hah fy fan vilka snillen i den här tråden. Ni vet ingenting, det är det som är problemet.
Självklart går det ut över artisten i första hand, inte skivbolagen. Om skivbolagen tjänar mindre pengar så drar man in på chansningar, då blir källarlokalsbandet lidande, eftersom skivbolagen inte satsar på sådana band.
Om skivbolagen tjänar mindre pengar så drar man in på produktionskostnader, vilket innebär att man satsar mer på lättinspelad elektronisk musik, det som fildelarna anser vara radioskräp (och som anses som ett argument för att få fildela).
En skiva kostar 90kr på iTunes, så om det verkligen hade handlat om priset så åker det argumentet ut genom fönstret.
Fildelningen är den enda anledningen till varför musikklimatet är obalanserat och 90% skräp idag. Skivbolagen har blivit tvingade att sätta sig i den här positionen, för att överleva.
Och nej, en livekonsert är inte som en biograf, än en gång. De är så långt ifrån varandra att det är ointelligent att ens addressera en sådan "liknelse".
Och nej, det är inte konsumenten som bestämmer priset, det är det dummaste jag hört. Du som konsument kan bara bestämma över en sak: ditt val. Antingen väljer du att köpa Telen för 15k, eller inte. Att skapa ett tredje val där du STJÄL Telen, gör inte att du plötsligt bestämt vad priset på den var.
Ett företag sätter pris och villkor för sina produkter. Du har ingen rätt att ändra på dessa villkor eller priser för at de inte passar DIG. Du har ingen makt över sådant. Du får acceptera att en skiva kostar 150kr, eller avstå från att köpa den. Det är ingen rättighet att lyssna på nya Metallicaskivan.
Fildelare är parasitiska simpla tjuvar, på botten av samhället. Egoistiska ointelligenta slumvarelser som bara tänker på sin kortsiktiga stimulans, som en skabbig hund. De är mästare på att fabricera en massa argument som att artisterna inte påverkas och att skivbolagsdirektörerna tar pengarna rakt ner i fickan.
Pinsamt. I en värld av robbotar. Så drömmer man om en fildelarfrivärld där grammofonbolagen smyger runt i obskyra replokaler med dollarstinna plånkor i bakfickan för att hitta ett källarband att våga chansa på. När du vaknar så kommer du att inse att de aldrig någonsin har chansat på någon de inte varit absolut säkra på att det finns en jättechans på att det går att sälja minst guld. Ligger faktiskt i sakens natur. Tex Så fick Beatels nobben hos Decca och Gyllne tider bekostade sin första platta själva innan Parlophone vågade satsa på dem. I en värld av robbotar. Så drömmer man om skivbolag som bekostar svindyr studiotid ala 80 talet. När du vaknar så kommer du att inse att du kommer att få stå för den kostnaden själv inte pga fildelare utan pga att inspelningstekniken är så lättillgänglig och billig att traditionella inspelningsstudios inom en snar framtid kommer att vara ett minne blott. I en värld av robbotar. Så drömmer man att okomplicerad lättinspelad musik är populär pga fildelarna. När du vaknar så kommer du att inse att lätt och okomplicerad populär musik alltid har varit mera populär redan före fildelarna var födda. 90 kr för en lite sketen plastbit är fortfarande provocerande mycket med tanke på prodkostnad och vad artisten får ut. Ja pengarna genom fönstret var väl vad du menade. Musik klimatet har på många sett blivit bättre. Ett betydligt större och bredare utbud av alla sorters musik. Att spela in tex en demo kostar bara en bråkdel av vad det har kostat, likaså att ge ut en egen skiva. Jag känner till ett grammofonbolag som släppte skivor med en idealistisk/politisk tanke om att inte i första hand tjäna pengar. MNW. Musik nätet i Waxholm. Finns inte längre, men ingen är i den delen av branschen utan att vilja tjäna pengar. 99% skit. Jajamen. Redan innan fildelarna var födda. Nä jag vet. Alla producenter vet om att det är dom som sätter priset. Vad konsumenten säger kan de skita i fullständigt. Ta som exempel Lawsuite gurorna. Amerikanerna tyckte bara att det var skojigt att stämma Ibanez och de andra. Dom sålde egentligen lika många snordyra gitarrer som vanligt och för att hjälpa Japanerna som det var lite synd om för konsumenterna fattade ju inte att de kunde köpa billigare kvalitets instrument av dem så hjälpe Fajbjoj Gibson Japanerna genom att stämma dom, men bara på skoj och då kunde Japanerna börja sälja elgitarrer som inte såg ut som fajbjoj Gibsons gitajjej,för jätte många pengar och då blev konsumenterna ännu gladare och stod och köade utanför butikerna och då tänkte kineserna att ojdå det är nog ingen idè att göra jättebilliga gitarrer för sånna vill ju folk inte ha. Men som tur var så kom dom på att med lite tur så kan dom kanske också bli stämda och då, ja då kommer dom också få kö utanför sin butik. Så visst fan har du rätt. Förresten så var det visst några som valde det tredje alternativet och snodde en Aria 2:a och en ukkulele på Sound Side mars -82 och dom är jag skit lack på, för de förstör för hela källarbandsbranschen hela tiden jämt och Jönsson chockhöjde priset på strängar baffat....vettere[:(!] [;)][;)][;)] äh tar ett varv till så han inte blir jätte ledsen[;)][;)][;)] Bo-Conny Skruvlin
|
| 27 Nov 2008, 15:48 |
|
 |
|
World Of Robots
|
Fotogeno wrote: I en värld av robbotar. Så drömmer man om en fildelarfrivärld där grammofonbolagen smyger runt i obskyra replokaler med dollarstinna plånkor i bakfickan för att hitta ett källarband att våga chansa på. När du vaknar så kommer du att inse att de aldrig någonsin har chansat på någon de inte varit absolut säkra på att det finns en jättechans på att det går att sälja minst guld. Ligger faktiskt i sakens natur. Tex Så fick Beatels nobben hos Decca och Gyllne tider bekostade sin första platta själva innan Parlophone vågade satsa på dem.
I en värld av robbotar. Så drömmer man om skivbolag som bekostar svindyr studiotid ala 80 talet. När du vaknar så kommer du att inse att du kommer att få stå för den kostnaden själv inte pga fildelare utan pga att inspelningstekniken är så lättillgänglig och billig att traditionella inspelningsstudios inom en snar framtid kommer att vara ett minne blott.
I en värld av robbotar. Så drömmer man att okomplicerad lättinspelad musik är populär pga fildelarna. När du vaknar så kommer du att inse att lätt och okomplicerad populär musik alltid har varit mera populär redan före fildelarna var födda.
90 kr för en lite sketen plastbit är fortfarande provocerande mycket med tanke på prodkostnad och vad artisten får ut. Ja pengarna genom fönstret var väl vad du menade.
Musik klimatet har på många sett blivit bättre. Ett betydligt större och bredare utbud av alla sorters musik. Att spela in tex en demo kostar bara en bråkdel av vad det har kostat, likaså att ge ut en egen skiva. Jag känner till ett grammofonbolag som släppte skivor med en idealistisk/politisk tanke om att inte i första hand tjäna pengar. MNW. Musik nätet i Waxholm. Finns inte längre, men ingen är i den delen av branschen utan att vilja tjäna pengar. 99% skit. Jajamen. Redan innan fildelarna var födda.
Nä jag vet. Alla producenter vet om att det är dom som sätter priset. Vad konsumenten säger kan de skita i fullständigt. Ta som exempel Lawsuite gurorna. Amerikanerna tyckte bara att det var skojigt att stämma Ibanez och de andra. Dom sålde egentligen lika många snordyra gitarrer som vanligt och för att hjälpa Japanerna som det var lite synd om för konsumenterna fattade ju inte att de kunde köpa billigare kvalitets instrument av dem så hjälpe Fajbjoj Gibson Japanerna genom att stämma dom, men bara på skoj och då kunde Japanerna börja sälja elgitarrer som inte såg ut som fajbjoj Gibsons gitajjej,för jätte många pengar och då blev konsumenterna ännu gladare och stod och köade utanför butikerna och då tänkte kineserna att ojdå det är nog ingen idè att göra jättebilliga gitarrer för sånna vill ju folk inte ha. Men som tur var så kom dom på att med lite tur så kan dom kanske också bli stämda och då, ja då kommer dom också få kö utanför sin butik. Så visst fan har du rätt. Förresten så var det visst några som valde det tredje alternativet och snodde en Aria 2:a och en ukkulele på Sound Side mars -82 och dom är jag skit lack på, för de förstör för hela källarbandsbranschen hela tiden jämt och Jönsson chockhöjde priset på strängar baffat....vettere[:(!]
[;)][;)][;)] äh tar ett varv till så han inte blir jätte ledsen[;)][;)][;)]
Bo-Conny Skruvlin
Du kommer inte få nobelpris i intelligens, det är ju iallafall en sak som är säker. Det stavas "robotar" för övrigt.
|
| 27 Nov 2008, 15:56 |
|
 |
|
Fotogeno
|
Nä jag tänkte väl, för du sitter ju i kommiten[:)]
Bo-Conny Skruvlin
|
| 27 Nov 2008, 16:04 |
|
 |
|
_jesper_
|
Det vore grymt trevligt med något lagligt sätt att komma över musik i digital form som är lika fritt/plattformsoberoende/smidigt/osv som piratalternativen. Än så länge förlorar de på samtliga punkter. Vilket är trist.
|
| 27 Nov 2008, 16:35 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Detta handlar ju i slutändan om vi skall ha upphovrätten eller inte, är det fritt att ladda ner musik måste det ju också vara fritt att kopiera design, böcker , programvaror etc i den mån det är möjligt.
det kan ju inte vara så att undantaget för musik och film, så är resten skyddat av upphovsrätt?
Inte heller är det ju en fråga enskilt för Sverige att lösa då Internet är globalt.
Visst kan man strunta i de traditionella skivbolagen , men det som kommer att saknas är finansiering för nya artisters produktion ,
Lundell tycker jag kan bekosta sina plattor själv ,lönar det sig inte pga olaglig nedladdning så ge inte ut några skivor då....
Att alla skulle kunna kompensera sig med liveuppträdanden tror jag inte på, finns inte samma potentiella publik som för cd /nedladdning pga tillgång på lokaler, logistik , avstånd etc . det är dessutom förenat med stora kostnader att dra runt ett turnésällskap, inte alls alla turnéer går med brakvinst som antyds ibland
Man kan inte se 8 konserter på en kväll, men man kan tanka ned 8 cd och lyssna på dom.
Det är ju helt klart att Musikbranschen måste hitta andra sätt att finansiera sig om de skall överleva (inte MÅSTE för att fildelarna vill det) det kommer inte gå i längden att kämpa MOT tekniken och den stora massan av unga konsumenter som REDAN är bitna av detta
Ungdomar föresten verkar inte vara intresserade av cd formatet (dvs 2 hitlåter och 10 utfyllnadslåtar) utan blanda enstaka låtar
Ett engelskt skivbolag hade releaseparty för unga konsumenter där dom GAV bort cd skivorna, nästan ingen ville ha dom.
Detta lutar ju åt att upphovsrätten ryker på sikt ,kan inte se att det kan gå att tekniskt eller lagmässigt stoppa detta , inte genom propagandan i början på DVD skivorna heller...
Svår fråga
Mänskligheten skulle gynnas extremt mycket om patent och upphovsrätten försvann. Det var ju pga vara svenska regler kring patent på medecin som Sverige kunde bli framstående inom medecin och därmed gynna mänskligheten och plånboken. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 27 Nov 2008, 17:39 |
|
|