View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 19:48

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Rörförstärkare i sitt rätta sammanhang... 
Author Message

Post Rörförstärkare i sitt rätta sammanhang...
... är väl ihop med ett band. I min värld är det i alla fall så.

Kolla gärna in denna tråd för att lyssna på mig och Red'n'Blue med några av mina rörstärkare:

<b>http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=21529</b>

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

26 Nov 2008, 09:47
Profile

Det låter fantastiskt bra! Ljudet blir väldigt tredimensionellt och levande då de olika stärkarna reagerar olika på anslag och frekvenser.

Är det en Vibroverb och en Champ? (Vet att du berättat om din rig förr, men jag kommer inte riktigt ihåg)

Erik Runeson

26 Nov 2008, 12:11
Profile

Ja, man slås ju varje gång av hur stort ljud man kan få fram med små rörstärkare. I varje fall så här på inspelning.

Jag tycker det låter väldigt mkt som Princeton där någonstans [;)]

Kul effekt att tonen liksom hänger kvar lite längre i ena stärkaren.

/Gunnar

26 Nov 2008, 12:58
Profile

Snyggt gitarrljud, Sven-Johan! Helt rätt bluessound. Det hörs på något sätt att varje konding är vald med omsorg...[:p][:)]

Ska jag säga något negativt så är det väl att låta basisten komma fram lite i mixen kanske?

/Lennart

http://www.specter.se

26 Nov 2008, 13:22
Profile

Våra ljudideal är alldeles för olika för att det ska vara meningsfullt för mig att kommentera hur det låter, men jag kan inte låta bli att hålla med om att två förstärkare kan vara förbaskat läckert. Själv är jag helt torsk på att ha två marshallvarianter igång samtidigt, och signalen delad via en stereochoruspedal, diskret inställd förstås. Uttrycken "fett" och "fylligt" får liksom en alldeles självklar innebörd.

Det här ju för övrigt en teknik som använts mycket i studiosammanhang, inte minst på sång, där den ena kanalen ges en lite annan karaktär genom diskret fx-filtrering eller helt enkelt genom att enbart representeras som ett mycket kort delay.

Sen är det ju också ett bra argument hemma till varför man måste skaffa fler förstärkare, två till varje gitarr ...[:)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

26 Nov 2008, 15:59
Profile ICQ WWW

...Är det en Vibroverb och en Champ?...
Izzy wrote:

...Jag tycker det låter väldigt mkt som Princeton där någonstans...
Hmmm... Själva inspelningen är inte jättefärsk, utan är gjord i våras. Då hade jag, dels min s.k. Clean King som spelar helt rent, och dels min Vibroverb. Vibroverben är uppdragen så att den distar/överstyr en del och körs rätt hårt dämdad med en Hot Plate attenuator... Sedan är det nog en eller två Barber LTD-pedaler med i spelet...

Princeton Reverb:en och Champ:en som jag oftast kör med idag, ger dock ett snarlikt ljud, vilket nog också är syftet. (Fast jag tycker mitt ljud är bättre idag...).

Izzy wrote:

...Kul effekt att tonen liksom hänger kvar lite längre i ena stärkaren...
Tja, fast just den grejen är jag bara sådär förtjust i. Till stärkaren som inte distar, kör jag med en kompressor för att minska just den effekten. Stereoeffekten går att få fram ändå.

Custom sam wrote:

...Ska jag säga något negativt så är det väl att låta basisten komma fram lite i mixen kanske?...
Vi tycker också så, alla tre i Red'n'Blue. Vi har försökt att få till det så bra som möjligt, men med de grejer vi spelade in med och på det sätt vi spelade in så blev det lite begränsningar.

Basen är bara lajnad och bara komprimerad med basistens egen kompressor. Ofta blir det bättre med hans spelsätt och hans grejer att även micka någon eller några av hans högtalare. Detta kunde vi nog jobbat med mer vid inspelningen, men nu är det som det är...

Å andra sidan har det stor betydelse vad man lyssnar i för grejer på just hur basen hörs...

d95err wrote:

...Ljudet blir väldigt tredimensionellt och levande då de olika stärkarna reagerar olika på anslag och frekvenser....
Just det! [:)][:p]

Och det låter lika bra/kul/intressant när man lyssnar vid stärkarna i verkligheten. [:p][:p]

På "Long Road To Recovery" blir det, typ, extra accentuerat eftersom jag där har en Voodoo Lab Micro Vibe inkopplad bara till den distande Vibroverb-stärkaren.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

26 Nov 2008, 16:51
Profile

Förutom basen skulle jag komprimera bastrumman, lyfta den och sedan komprimera hela trumpaketet och LYFTA FRAM det, för att få lite fläskigare komp.

Men, det är väl en gitarrist som mixat? [;)]

Edit: Trummorna lät bättre redan på andra låten, kommenterade redan efter första.

Image

26 Nov 2008, 23:30
Profile WWW

...Förutom basen skulle jag komprimera bastrumman, lyfta den och sedan komprimera hela trumpaketet och LYFTA FRAM det, för att få lite fläskigare komp.
Hmmm... Det där är nog mycket en smaksak. Vi har gjort inspelningar i proffsstudios med proffstekniker och en sak som vi aldrig varit helt nöjda med är trumljudet. Framförallt har trumisen själv inte varit det (som för övrigt har stor studionoja). Nu har det blivit ganska skitigt och bra (som vi vill).

Om vi säger att Red'n'Blue består av fyra olika byggstenar; trummor, bas, sång och gitarr. Då vill jag, typ, att varje del ska höras <u>ungefär</u> lika mycket. Allt är lika viktigt! Jag tycker vi lyckats <u>ganska</u> bra med det på denna budgetinspelning, men du verkar ha en annan åsikt... [;)]

Men personligen är jag kanske, på sätt och vis, inne lite på din linje. Vår trummis håller inte riktigt med och inte heller vår bassist, som är ljudtekniker till yrket. Med de grejer vi nu körde med, hade vi heller inte tillgång till att göra sådana riktade komprimeringar. Detta är en budgetinspelning!

Personligen hade jag däremot nog kanske velat få fram ännu skitigare och skramligare trummor... typ...

kjelle wrote:

...Men, det är väl en gitarrist som mixat? [;)]
Nä, faktiskt är det i huvudsak vår bassist. Han är tekniker på Sveriges Radio och har gjort mycket inspelningar... Fast visst har jag haft ett stort finger med i spelet... (på 80-talet var jag delägare i en studio och jobbade en del som andretekniker där).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

27 Nov 2008, 09:41
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]