View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 09:16

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Power Scaling - uppstartat! 
Author Message

Post Power Scaling - uppstartat!
Jaha, så har man då fått ett SB-1 PS-kit på plats. Uppstartsdax. Fråga 1 inställer sig omgående.

Jag har tagit ur slutrören. Slår på stärkaren, men har dne fortfarande i stand by. Jag får då ingen bias-spänning ut från PS-kretsen. Det finns bias-spänning in från HV-lindning och det finns spänning efter dioden till biaskretsen. Men det är 0V ut till bias feed-resistorerna. Är det som det ska? Levererar inte kretsen någon bias-spänning förrän man går från stand by till full B+?

Den lilla kretsen som reglerar bias har ju en koppling till kretsarna som reglerar B+. Tänker att hela kretsen måste vara igång för att biaskretsen ska öppna sig. Men för att inte riskera att bränna något slår jag nu inte på B+ förrän jag fått klarhet i detta.

Tacksam för svar bumselibums, Martin, Owe, Erik eller någon annan som är hemma på PS.

/Gunnar

EDIT: jag tror jag hittade svaret själv... men bekräta gärna! Bias-kretsen kollar vilken spänning man har på slutrören och ställer sig efter det. Med stärkaren i stand by hittar den ingen spänning förstås. Och levererar då ingen biasspänning från kretsen. Right?

20 Nov 2008, 21:53
Profile

Right

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

20 Nov 2008, 22:41
Profile ICQ WWW

Fortfarande utan rör.

Jag kör igång apparatet. Läser B+ på screens. Den varierar mellan 14V och 470V när man kör PS-poten från min till max. Verkar funka som det ska?

Läser så bias. Ställer biaspoten för max biasspänning.

Med PS-pot på lägsta B+ får jag kanske -2V bias. Sedan ökar jag B+. Uppemot sisådär 120V är bias omkring -18V. Men när jag ökar B+ ytterligare faller plötsligt bias ned mot -5V och stannar där ända upp till max B+ 470V. [B)]

Mäter inkommande biasspänning enligt samma procedur.

Med PS-pot på lägsta B+ har jag efter bias-dioden omkring -250V [:0]. När jag sedan vrider upp B+ sjunker spänning snabbt.
Vi B+ ca 120V är inkommande spänning kanske -50V.
När jag sedan ökar B+ ytterligare faller inkommande bias-spänning ned till -15V och stannar där ända upp till full B+.

Är det så att något är fel, eller behöver jag modifiera biaskretsen?

Jag har nu precis satt dit en vanlig Marshall 1987 biaskrets. Hade tidigare en krets med nivå- och balans-pot, men det blev för joxigt):
HV - 220k - diod - 10uF - 15k - 10uF - PS-biaskrets

Vafalls?

/G

20 Nov 2008, 23:06
Profile

Liten ökning av strömmen får ett dramatiskt spänningsdropp över 220k.
Alltså drar ps-kretsen för mycket ström för att en sådan biaskrets ska kunna hålla uppe spänningen. Krävs inte mycket extra ström om man räknar ohms lag över motståndet.

20 Nov 2008, 23:25
Profile

Skumt. Bias-kretsen är ju en helt vanligt krets som rimligen måste sitta i var och varannan power-skalad stärkare.

Vad skulle lösningen vara på detta problem? Större kondingar efter dioden?
Eller ska man minska motståndet före dioden rejält?

Eller kommer det funka när man sätter i rören? (Jag menar, läcker det bakvägen på något sätt när man inte har rören i...?)

/Gunnar

EDIT:
Testade att sänka motståndet före dioden till 56k, som jag hade innan jag byggde om bias-kretsen.
Jag får då -350V (!!) efter dioden när PS-poten står på minimun B+. Vid max B+ sjunker spänningen till ca -65V och jag får du ut en biasspänning på -23V. Men det räcker ju inte för EL34.
Ge mig en ledtråd!
/G

20 Nov 2008, 23:31
Profile

En till powerscalare till biasen eller snarare en spänningsregulator så du kan skippa 220k. Jag skulle fråga Londonpower varför kretsen drar ström. Den skulle dock inte bli problem med en Marshall med biaslindning för dom brukar ha en betydligt mindre droppresistor.

20 Nov 2008, 23:44
Profile

Ja, det verkar vara så det är tänkt. Det var mkt luddig information om detta. Man förutsätts veta att det krävs en särksild regulering av biasspänningen.

Kevin hänvisar till sin webbsida när jag frågar. Där är instruktion väldigt teknisk och inga scheman finns. Det känns sådär faktiskt. Om man köper ett sådant här kit borde det finnas tillräcklig information för att kunna installer utan att vara så pass tekniskt bevandrad att man begriper hur man ska bygga om bias-mantningen så att den fungerar.

http://www.londonpower.com/raw_bias_supply.htm

Jag antar att jag i denna Marshall-stärkare har en <i>resistively coupled high-impedance supply"]... I varje fall inte en lågimpedant bias-matning från särksild tap. Då sägs följande:

"The resistively coupled high-impedance supply can be modified to provide more voltage and more current. We simply parallel a few resistors to decrease the impedance <u>between the winding and the final filter cap</u>. Typically, three 100k-1Ws are paralleled to make a 33k-3W. We add 80-100V worth of zeners across the cap to clamp the voltage and protect the cap. Now, we have a -80V to -100V "moderate-impedance" supply."

- Jag fattar inte om dessa impedance-minskande resistorer ska sitta parallellt med filterkondingen, från + till -, eller byter man sonika 220k-resistorn före dioden mot t.ex. en 33k/3W?
- Sätter man zenerdioden parallellt med filterkondingen (hur ska den vara vänd...)?
- Kan Elfas Zenerdioder 70-065-05 eller 70-065-21 vara lämpliga här (effekttålighet?)?
- Hur stor bör filterkondingen vara i en sådan här lösning? 100uF? Eller kan man fortsätta köra med två kondingar och ett lite motstånd emellan?

Det får väl bli en tur till Elfa i morgon och köpa zenerdioder.

/Gunnar

21 Nov 2008, 00:37
Profile

Fråga direkt på http://www.powerscsaling.com så kan säkert Kevin själv hjälpa dig. Han brukar svara hyfsat snabbt där.

Erik Runeson

21 Nov 2008, 01:37
Profile

Ja regulatorn skall väll vara såhär. Den klarar en 5mA innan den börjar droppa neråt. Man kan nog få ut mer om man ändrar lite på resisrorerna och även med en effektstarkare zener. Här räcker det med 1W tror jag om jag inte räknat fel. Med ännu effektstarkare kan juresistorera droppas ytterligare.<font color="red"> <b>Att tänka på Är lyternas spänningstålighet.</b></font id="red">

Image

21 Nov 2008, 02:38
Profile

Om man sätter zener-dioden på den andra kodningen, kommer spänningen över den första kondingen fortfarande vara sådär hög? Alltså som nu, över 300V? Eller kommer zenern begränsa spänningen över båda kondingarna? (Jag kör förvisso med 350V- eller 450V-kondingar här för att inte riskera något.)

Erik - jag har reggat mig på PS-forumet och även kommenterat din tråd om PS och NFB [:)]

/Gunnar

21 Nov 2008, 09:55
Profile

Ungefär så tänkte jag. Tack Johan!!!

Om man sätter zener-dioden på den andra kodningen, kommer spänningen över den första kondingen fortfarande vara sådär hög? Alltså som nu, över 300V? Eller kommer zenern begränsa spänningen över båda kondingarna? (Jag kör förvisso med 350V- eller 450V-kondingar här för att inte riskera något.)

Erik - jag har reggat mig på PS-forumet och även kommenterat din tråd om PS och NFB [:)]

/Gunnar
Nej spänningen sjunker efter 15k.
Om du tar ner spänningen innan 15k kommer ju det vara 15k utresistans.
Det går ju göra om så du inte har den extra reistorn med konding. Det borde ju gå att sätta de efter ps kanske

21 Nov 2008, 11:28
Profile

Jaha så har man äntligen fått igång apprajten. Jag fick mecka som tusan för att få en stabil bias-matning. Det gick icke med dubbla kondingar och motstånd emellan. Spänning droppade i alla fall när man kom upp en bit.

Lösningen blev att sätta så lågt som ca 12k (2x33k/2W i parallell) efter HV och före dioden till biaskretsen. Sedan satte jag endast en 100uF/160V-konding efter dioden och en 100V/5W Zener parallellt med kondingen. Då först fick jag en stabil spänning till biaskretsen på ca -100V. Och den låg alltså kvar hur jag än vred PS-poten. Spänningen ut till röret låg då på variabelt -14-88V.

Verkar det vara i sin ordning med en sådan kretslösning på biaskretsen?

Ställde PS på max, i med rör och bias-justerade till 35mA@450V (lite lägre än tidigare alltså). Allt lät utmärkt. Ungefär som före installationen av PS (jag kan inte höra någon avgörande skillnad).

Testade så att skala ned till halva B+, ca 225V. Bias sjunker med B+, till ca 17mA@225V (= ca 4w?). Verkar det korrekt? Tycker inte det händer så mkt med volymen, mindre än jag trodde.

Tonen börjar dock här bli lite mer distad. Man hör att det inte är i försteget det distar. Jag har alltså ingen drive compensation ännu. Och så här låter det inte så himla kul. När man drar ytteligare blir det alltmer svoschigt och onaturligt. Mer som en Hot Plate som dämpar för mkt.

Det förefaller nödvändigt att ta ned signalen in till slutrören parallellt med att man vrider ned PS. Jag ska labba vidare med det, installer ngn form av master.

Kommentera gärna om jag är ute å cyklar eller på spåret!

/Gunnar

22 Nov 2008, 00:56
Profile

Halva B+ ska, om jag räknar rätt, motsvara ca -6dB, så det stämmer nog att det inte blir så jättestor skillnad i volym.

Jag fick också inte så kul ljud innan jag installerat drive compensation. Jag tror på bootstrapped master och att skala fasvändaren.

Erik Runeson

22 Nov 2008, 01:22
Profile

Halva B+ ska, om jag räknar rätt, motsvara ca -6dB, så det stämmer nog att det inte blir så jättestor skillnad i volym.

Jag fick också inte så kul ljud innan jag installerat drive compensation. Jag tror på bootstrapped master och att skala fasvändaren.

Erik Runeson

Och när du säger även skala fasvändaren, hur menar du då konkret? Sänka B+ även till den? Går det att göra med detta SB-1-kit? Måste man inte ha ytterligare en separat "pad" för detta, eller kan man på något sätt hänga på matningen till fasvändaren på den befintliga paden?

Satte förresten in en ppimv av KOC-typ lite provisoriskt. Det ger förstås genast kontroll över insginalen till slutrören. Osäker på om det är den optimala drive compensation-varianten, men jag ska testa även med bootstrapped.

/Gunnar

22 Nov 2008, 10:50
Profile

Ja, jag menar att skala spänningen till fasvändaren. Jag har inte kolla på hur de olika PS-kiten är uppbygda, så jag vet inte om det går med ditt kit.

SB-1 verkar vara den enklare varianten av PS, så det du får göra är att lägga till en extra filternod från den skalade spänningen och mata fasvändaren därifrån.

Erik Runeson

22 Nov 2008, 13:22
Profile

SB-1 verkar vara den enklare varianten av PS, så det du får göra är att lägga till en extra filternod från den skalade spänningen och mata fasvändaren därifrån.

Hm, i praktiken en extra choke då också (om man inte nöjer sig med ett effektmotstånd antingen till preampen eller till pi).
/G

22 Nov 2008, 16:06
Profile

Det är här det är en stor fördel med "nya" DC powerscaling. Där behåller man hela filterkedjan och har istället en separat regulator för varje steg som ska skalas.

Men, jag tror att det funkar rätt OK om du använder choke till den oskalade spänningen och ett vanligt motstånd till fasvändaren. De första stegen är ju klart känsligare än fasvändaren.

Jag tror dessutom att själva PS-regulatorn i sig kan fungera som en slags aktiv choke om man har en filterkondning både före och efter. (Möjligen blir det mer värmeutveckling i PS-kretsen om man har en kondning före, har inte 100% koll på detta).

Erik Runeson

22 Nov 2008, 19:14
Profile
Reply to topic   [ 17 posts ]