|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
 Vox med EF86
Vilka modeller av Vox har EF86 som förstegsrör?
Prylgalen
|
| 18 Nov 2008, 00:50 |
|
 |
|
gammelnalle
|
AC 15 och AC30 i diverse upplagor....
|
| 18 Nov 2008, 08:04 |
|
 |
|
Mats
|
Hej ! Kan väl tillägga, AC4 och AC10.
Mats
|
| 18 Nov 2008, 08:51 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Hmm... Jag tar mig friheten att ännu en gång citera mig själv (navelskåderi eller... [;)]).
Detta är inlägg som jag gjorde några gånger på GMF-Rör-planket och även här på Ljudbojen... Detta svarar lite på frågan och ger nog lite kul kringinformation om AC30 (även om DC30).
De allra första AC30 som kom 1959 var egentligen förstärkare som i sin kretslösning var i princip exakt lika AC15 som funnits tidigare. AC30 fick en kraftigare nätdel och två slutrör ytterligare, jämfört med AC15. Dessa AC30 (och även då AC15) har bara två kanaler, varav den ena heter NORMAL och den andra VIB/TREM. Troligen var det NORMAL-kanalen som användes mest av flest musikanter. Varje kanal har två ingångsjack, så dessa AC30 kallas ibland för fyra-ingångars-AC30 och heter egentligen AC30/4.
NORMAL-kanalen har ett EF86-rör som första och enda förstärkarsteg före fasvändarsteget. De har inga direkta tonkontroller utan bara en omkopplare (BRILLIANCE ON/OFF) som växlar mellan två olika kondensatorer, så att i OFF-läget är ljudåtergivningen ganska rak i frekvensgången och i ON-läget finns bara diskant och övre mellanregister kvar. De har även en ratt som heter TOP CUT. Denna minskar diskant för båda kanalerna när man vrider upp den.
Som kuriosa kan nämnas att Dick Denney hos J.M.I. (Jennings Musical Industries, som tillverkade bl.a. de Engelska VOX-produkterna), som designade både AC15 och AC30, tycker att deras karaktäristiska ljud kommer framförallt av EF86 i förförstärkaren, EL84 i slutsteget, att slutstegsrören har gallerförspänning genom katodmotstånd (cathode bias) och att det inte finns någon negativ återkoppling.
Vidare kuriosa är att den ena kanalen i en MATCHLESS C30 (och DC30) är i sin kretslösning nästan exakt som en AC30/4, med EF86 och allt. MATCHLESS har dock i stället för omkopplaren BRILLIANCE ON/OFF, med sina två lägen, en sexlägesomkopplare där de två ytterlägena motsvarar VOX:ens enda två lägen. Den andra kanalen i MATCHLESS C30 är nästan exakt som BRIGHT-kanalen på en AC30 TOP BOOST (se nedan). Båda kanalerna i C30 har dock en 180pF-Bright-kondensator över volymkontrollerna som inte finns i AC30.
AC30/4 användes förståss inte bara till gitarr, utan även till bl.a. orgel och bas. Framförallt bas gör ju att hela stärkaren vibrerar rätt mycket. Dessa vibrationer ledde till att EF86:an, efter ett tags spelande fick en allt för stor egenmikrofoni som ställde till problem. J.M.I. och Dick Denney löste då detta problem genom att göra en ny design där EF86:an byttes mot ett ECC83 (12AX7, 7025). Eftersom man använde bara ena halvan av ECC83:an (som består av två trioder) per kanal så fick man en halva över i röret, och gjorde därför en kanal, med två ingångsjack, ytterligare. Nu fick AC30 alltså sex ingångsjack och fick namnet AC30/6. De tre kanalerna heter BRIGHT, NORMAL och VIB/TREM. Året var 1960.
Ett halvt ECC83 har mycket lägre förstärkning än ett EF86. Tonen som pentoden EF86 ger är också annorlunda än tonen som en halva av dubbeltrioden ECC83 ger. På AC30/6 fanns heller inte omkopplaren för BRILLIANCE ON/OFF. Detta gjorde att många musiker (framförallt gitarrister) tyckte att AC30/6 hade för lite diskant jämfört med vad AC30/4 hade. (Min egen gissning är att en orsak till detta att EF86-kretsen ger bl.a. mer övertoner). J.M.I. löste snart detta genom att tillverka tre olika modeller av AC30, NORMAL, TREBLE och BASS.
TREBLE-modellen skiljer sig mest mot de båda andra. Den har på alla kanaler en krets kring volymkontrollerna som gör att diskanten går igenom förstärkaren starkare än övriga frekvenser. Kopplingskondensatorerna på alla kanaler har lägre kapacitans så att lägre frekvenser inte förstärks lika mycket som högre. BRIGHT-kanalens förstärkarstegs katodmotstånd har en avkopplingskondensator som gör att rörets förstärkning är mycket högre på höga frekvenser än på låga. (J.M.I. kallade faktiskt denna kretslösning för TOP BOOST trotts att det inte är denna som blivit känd under det namnet.)
Som alla proffesionella förstärkartillverkare måste göra så lyssnade även J.M.I. på vad musiker önskade. Hank Marvin och killarna i The Shadows, som nu hade provspelat Fender Twin, ville gärna att AC30:n skulle ha tonkontroller på samma sätt som Fendern. Dick Denney och J.M.I gjorde då 1961 en tonkontroll-krets som man, antingen i efterhand eller på fabrik, kunde komplettera BRIGHT-kanalen på sin AC30 med. J.M.I kallade denna krets för "Brilliance Unit" och modifieringen för "VOX Top Boost Mod". Tonkontrollerna, som är BASS och TREBLE, placerades mitt på baksidan av förstärkaren, strax under den vanliga kontrollpanelen, i ett hål som sågades upp. Denna lösning kallas ibland för "Add-On-Top-Boost".
TOP-BOOST-kretsen med sina tonkontroller finns enbart på BRIGHT-kanalen. Den har ett extra rör (ECC83/12AX7/7025) och ger därför även bl.a. en rejäl förstärkningsökning. Tonkontrollernas lösning har vissa likheter med de konventionella Marshall- och Fenderkontrollerna men ger en ännu större minskning av mellanregistret. TREBLE-kontrollen påverkar dessutom inte lika långt ner i frekvens som hos Marshall och Fender. Tonkontrollerna gör förståss att BRIGHT-kanalen kan låta rätt annorlunda mot de andra kanalerna och mot AC30 utan TOP BOOST. Det extra röret gör att stärkaren kan distorera i fler steg och kanske med ett mer komplext ljud.
1964 kom så den AC30 TOP BOOST där det extra röret är inbyggt i förstärkaren "på riktigt" och tonkontrollerna sitter tillsammans med de andra kontrollerna på kontrollpanelen. Det är nog denna modell som vi oftast menar när vi pratar om VOX AC30 TOP BOOST.
Hoppas detta ger lite svar på frågan. Informationen har jag, utöver ur min egen erfarenhet av VOX:ar, hämtat i dels i schemana för de olika förstärkarna och dels i boken "The VOX Story" av David Petersen och Dick Denney."
| 18 Nov 2008, 11:01 |
|
 |
|
Bbenderman
|
Tack för bra svar Sven Johan. Men varför använder inte fler tillverkare EF86 som förstegs rör?. Jag har en DC30a och EF86 kanalen har mer av allt tycker jag.
Prylgalen
|
| 19 Nov 2008, 19:35 |
|
 |
|
Ocku
|
Bbenderman wrote: Tack för bra svar Sven Johan. Men varför använder inte fler tillverkare EF86 som förstegs rör?. Jag har en DC30a och EF86 kanalen har mer av allt tycker jag.
Prylgalen
Den har också mer av mikrofoni och lär ha mer av oljud i form av brus (kan inte bekräfta det senare).
|
| 19 Nov 2008, 20:15 |
|
 |
|
maglemer
|
Jag har använt pentoder (EF86 och 6SJ7) som ingångsrör en hel del, och tycker att de är suveräna till "rena" och småskitiga ljud, medan däremot ECC83 och 6SL7 är lättare att få till för en sammanhållen snygg dist. Pentoderna kan gärna bli lite för skrälliga om man driver dem för hårt, tycker jag. Matchless har nån sån distkanal med EF86 på nån av sina modeller (kanske flera, förresten), men det låter inget vidare, utan just skrälligt. Edit:[:I] där ser man, det kan ju vara bra att läsa trådarna ordentligt innan man ger sig in i diskussionen - jag hade inte uppfattat att Matchless redan var kommenterat, och därtill av trådskaparen. Helt klart är i alla fall att smak kan vara väldigt olika.[:D] Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 19 Nov 2008, 21:00 |
|
 |
|
Bbenderman
|
Håller med dig pressar man EF86 hårt låter det inget vidare. Men jag gillar det rena ljudet och bygger vidare på det med bra pedaler.
Har ett nytt bygge på G en Matchless Spitfire clon från Ceiatone Den ska jag bygga om till EF86. Köpte också orginal Matchless trafos den här gången. Bilder och info kommer när den är klar[:)]
Prylgalen
|
| 20 Nov 2008, 17:29 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|