View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 09:45

Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Det ska faen vara hjälte... 
Author Message

Post Det ska faen vara hjälte...
Ibland funderar man över om vilket värde en riktig hjälteinsats har. Hjälten från Gottröra krashen (en <b>DC-9-80</b>) kommer vi väl alla ihåg? Titta vad som hänt med mannen som räddade alla liv:

http://www.gt.se/1.502824

[V][V][V][V][V]

Mer förkovran i ämnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gottr%C3%B6raolyckan

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

15 Nov 2008, 00:25
Profile ICQ WWW

Ja,i det här skitlandet är det bara bankdirektörerna som får saftigt betalt trots att de gjort ett så dåligt jobb så de får sparken.
Det gäller att känna de rätta ryggdunkande styrelseproffsen och slicka röv tills man är alldeles brun runt käften,då kommer pengarna som ett brev på posten utan att man behöver anstränga sig![xx(]

Jag antar att detta är ett steg i vår väg mot att bli ett fullvärdigt gris-EU-land.

Det är dax att ta upp direktörerna och styrelseproffsen på 10000 meter och låta dem vara med om en Gottrörakrasch.Där kan de ju få testa om fallskärmarna bär,för ingen lär väl vara kompetent nog att ta spakarna och landa fanskapet skulle jag tro?

15 Nov 2008, 01:41
Profile WWW

FenderBender wrote:

Ibland funderar man över om vilket värde en riktig hjälteinsats har. Hjälten från Gottröra krashen (en <b>DC-9-80</b>) kommer vi väl alla ihåg? Titta vad som hänt med mannen som räddade alla liv:

[V][V][V][V][V]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

Också undrar folk varför jag är less på Sverige.......
Dagligen bevisar såna här saker för mig att jag har rätt i min övertygelse.

Tyvärr så är det så att man som privatperson i Sverige inte kan räkna med något stöd från samhället.

Min Email:
StraponyourguitarAThotmail.com

15 Nov 2008, 01:57
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Tyvärr så är det så att man som privatperson i Sverige inte kan räkna med något stöd från samhället.

Jag har aldrig undrat något över det.
Jag har själv ett funktionshinder, och har haft en arbetsplats i en musikaffär redo i ~6 månader, på den tiden har jag bara skickats mellan arbetsförmedlingen och försäkringskassan.
Arbetsförmedlingen hade inga hjälpmedel till mig, så jag skickades till Försäkringskassan, som började tjafsa med Arbetsförmedlingen om att de skulle betala mig.
Det slutade med att Försäkringskassan rev upp min ansökan, och tvingar mig nu att göra en ny, med ett nytt läkarintyg(För de var så jävla långsamma på att behandla min första ansökan att de han skriva om reglerna.).

Nu har jag blivit skickad till kommunen, och har äntligen blivit beviljad LSS, men vänta!
Kommunen hävdade att Försäkringskassan skulle sköta utbetalningarna, så då kontaktar vi Försäkringskassan, men då får vi höra att det faktiskt är kommunen som ska betala!!!!!
Åter igen så blir man bollad mellan alla dessa myndigheter som tydligen ska hjälpa oss med funktionshinder, och tänk då att jag har haft en redo arbetsplats under hela denna tiden(Som dock inte har råd att betala ut lön själva.)!

Världens högsta skattetryck, men ändå så har varken Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller kommunen pengar, och försöker lura den ena myndigheten att betala åt den andra(De erkände detta själva, dock upplindat i byråkratsvenska.)!

Edit:

Nu undrar ni vart skattepengarna tar vägen kanske? *återblick på Skånsk tandvård*

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>

15 Nov 2008, 02:51
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

Haraldrig wrote:

Jag har aldrig undrat något över det.
Jag har själv ett funktionshinder, och har haft en arbetsplats i en musikaffär redo i ~6 månader, på den tiden har jag bara skickats mellan arbetsförmedlingen och försäkringskassan.
Arbetsförmedlingen hade inga hjälpmedel till mig, så jag skickades till Försäkringskassan, som började tjafsa med Arbetsförmedlingen om att de skulle betala mig.
Det slutade med att Försäkringskassan rev upp min ansökan, och tvingar mig nu att göra en ny, med ett nytt läkarintyg(För de var så jävla långsamma på att behandla min första ansökan att de han skriva om reglerna.).

Nu har jag blivit skickad till kommunen, och har äntligen blivit beviljad LSS, men vänta!
Kommunen hävdade att Försäkringskassan skulle sköta utbetalningarna, så då kontaktar vi Försäkringskassan, men då får vi höra att det faktiskt är kommunen som ska betala!!!!!
Åter igen så blir man bollad mellan alla dessa myndigheter som tydligen ska hjälpa oss med funktionshinder, och tänk då att jag har haft en redo arbetsplats under hela denna tiden(Som dock inte har råd att betala ut lön själva.)!

Världens högsta skattetryck, men ändå så har varken Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller kommunen pengar, och försöker lura den ena myndigheten att betala åt den andra(De erkände detta själva, dock upplindat i byråkratsvenska.)!

Edit:

Nu undrar ni vart skattepengarna tar vägen kanske? *återblick på Skånsk tandvård*

<hr noshade size="1">

Skånsk tandvård. He he. Just det.
Sverige, landet där vem som helst kan få det bättre än medborgarna utan krav på motprestation.

Vi har ju faktiskt bara näst högst skattetryck numera. Med undantag av skattevilkoren för de större företagen, de har egna avtal med staten.

Sverige är ett land där det ska vara lika för alla, lika dåligt då alltså[;)]

Jag tycker personligen att antingen betalar man hög skatt och de offentliga tjänsterna är väl utbyggda och väl fungerande eller så betalar man väldigt låg skatt och betalar för de tjänster man vill använda sig av.

Många länder har avsevärt bättre välfärd än Sverige trots lägre skatter.

Ett annat stort problem jag ser med Sverige är att rikedom är förunnat en utvald grupp av samhället och de ser till att inte släppa in någon annan. Sen när de här supermedborgarna hamnar i trubbel så kommer staten (skattebetalarna) och räddar deras skinn (tex Wallenberg i början av 90talet).

Min Email:

15 Nov 2008, 03:02
Profile ICQ YIM WWW

Larsa334 wrote:

Jag antar att detta är ett steg i vår väg mot att bli ett fullvärdigt gris-EU-land.

Logiken kanske är självklar, men vad har Skandias tveksamma hantering av ett försäkringsärende med Sveriges EU-medlemskap att göra?

I övrigt har vi, så när som på Euro-samarbetet, mig veterligt varit ett fullvärdigt EU-land sedan 1995.

/David

15 Nov 2008, 03:24
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

I övrigt har vi, så när som på Euro-samarbetet, mig veterligt varit ett fullvärdigt EU-land sedan 1995.

Vi har inte godkänt euron.
Dock kommer den väl att gå igenom när som helst.

Själv tycker jag att EU är ett jävla skit som bara prackar på oss massa kassa regler & lagar som att gurkor inte får vara böjda, eller den nya antipiratlagen som gör att man kan sätta dit vem som helst med en bild fejkad i paint.

<hr noshade size="1">

15 Nov 2008, 03:53
Profile ICQ WWW

Det jag tycker är "typiskt Sverige" är att
många vet exakt vad som hänt <i>bara genom att läsa GT "],pratar om Sverige som ett skitland <i>utan att göra det minsta för att i så fall ändra på detta"].
Sveriges stora problem, i mina ögon, är att så många är experter på alltifrån flygning till EU-politik utan att ha vettigt underlag för detta (och absolut ingen tanke på att skaffa). När Wikipedia är detsamma som sanningen så är vi illa ute!

Surgubbe 2

15 Nov 2008, 10:48
Profile

FenderBender wrote:

[V][V][V][V][V]

Alltid trist när den lille människan kommer i kläm

Vill däremot vända mig lite mot den allmänna missuppfattningen att Per Holmberg skulle vara ngn sorts hjälte i "Gottröramiraklet".

Enligt vad jag minns så var det Kaptenen som var ansvarig för olyckan (han ska personligen kolla att det inte finns is på vingarna före start). Kaptenen (Rasmusson) drabbades av panik och blev handlingsförlamad. Styrmannen (Cedermark) behöll kylan och styrde ner planet på åkern. Per Holmbergs del i det hela vara att han lämnade sin stol i passagerarkabinen för att springa fram i cockpit och gapa och skrika, ngt som inte är tillåtet och som han därför också fick kritik för i Haverikommissionens rapport

Missförstå mig inte, detta är inget inlägg i debatten om huruvida Holmbergt borde ha ersättning från försäkringsbolaget eller inte. Jag vänder mig bara emot att Per Holmberg skulle vara ngn sorts hjälte, vilket han inte var. Han befann sig bara i cockpit när styrman Cedermark satte ner planet opå åkern. En åtgärd som enligt många förståsigpåare på den tiden snarare ska ses som ett mirakel och otrolig tur än som en kontrollerad och skickligt genomförd landning

/Flygexperten[;)]

EDIT (en timme senare): Faan vilken surgubbe man är ibland[;)] Nu har jag varit ute på promenad med hunden och ävben fått i mig frukost så nu är jag på gott humör igen

/Surgubben [:)]

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Ähhhhmmm... Rättning i ledet Josh. Nu ligger det till på det viset att min far är (numera) pensionerad SAS-pilot på just samma flygplanstyp och kände Gottröra-trion mycket väl. Han är också mycket väl förtrogen med vad som egentligen hände i cockpit eftersom alla DC-9 piloter tvingades repetera händelserna i flygsimulator lång tid efter.

Du har rätt i att det är kaptenen som är ansvarig för att avisning av vingarna sker innan start, vilket Rasmusen också gjorde. Problemet var att servicepersonalen vid den tidien inte hade några klara instruktioner för hur denna avisning skulle genomföras, så avisningen blev lite godtycklig i samtliga fall. Du har också rätt i att Rasmusen blev paralyserad (han hade relativt liten erfarenhet av flygning och hade varit förskonad från incidenter) när hans försök att kompensera thrusten i den friska motorn misslyckades, eftersom säkerhetssystemet (ATR) motverkade hans åtgärder. Detta system var installerat utan att piloterna fått veta det.

Vad Holmberg gjorde var att lämna sin plats i kabinen. När klev in i cockpit blev han välkomnad av Cedermark. Holmberg spände loss Rasmusson och lyfte honom ur stolen och tog hans plats. Cedermark var en mycket erfaren segelflygare (vilket var nödvändigt för att flyga en "sten") och Holmberg hade under sin tid i flygvapnet landat ett plan genom att utnyttja trädtopparna som "stötdämpare". Tillsammans satte de ner kärran.

I haverikommissionens rapport får Holmberg kritik för att han som uniformerad passagerare la sig i piloternas arbete men konstaterar också att, med tanke på kaptenens tillstånd, hade varit Cedermark övermäktigt att landa flygplanet på egen hand. Cedermark var "bara" assisterande pilot, medan Holmberg var kapten. "Flight crew" blev alltså komplett i och med Holmbergs medverkan. Märk väl, om Holmberg hade begått ett allvarligt fel, hade hans flygcert dragits in. Holmberg fortsatte flyga några år till för SAS efter olyckan och pensionerades ungefär samtidigt som min far.

15 Nov 2008, 11:07
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

Nu rörde debatten inte detta ämne (förhoppningsvis) men...
Sverige har mig veterligt ratificerat Maastrichtfördraget, genom folkomröstningen 1994. Följaktligen har vi "godkänt euron", som du kallar det. Att vi sedan av olika anledningar ännu inte deltagit i de sista stegen i fördragets delar som gäller valutasamarbete, det är en annan femma. Vi har i praktiken skyldighet att delta i valutsamarbetet fullt ut, och den skyldigheten grundar sig på en folkomröstning. Ett OK demokratiskt underlag, tycker jag.

Är dock fortfarande inte helt klar på kopplingen mellan EU-medlemskapet och Skandias hantering av en försäkring.

/D

15 Nov 2008, 11:32
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

notuern wrote:

Sverige har mig veterligt ratificerat Maastrichtfördraget, genom folkomröstningen 1994. Följaktligen har vi "godkänt euron", som du kallar det. Att vi sedan av olika anledningar ännu inte deltagit i de sista stegen i fördragets delar som gäller valutasamarbete, det är en annan femma. Vi har i praktiken skyldighet att delta i valutsamarbetet fullt ut, och den skyldigheten grundar sig på en folkomröstning. Ett OK demokratiskt underlag, tycker jag.

Är dock fortfarande inte helt klar på kopplingen mellan EU-medlemskapet och Skandias hantering av en försäkring.

/D
/D

JAg undrar huruvida svenska folket var medvetna om att samtidigt som de röstade ja till medlemskap i EU så röstade de även ja till Euron )som inte fan heter evro, let's go English and cut the Swedish crap). Politiker kan ju vara lite vaga med sina budskap. Sen plötsligt kom det en omröstning om Euron så jag tror att de flesta svenskar faktiskt antar att vi inte förr eller senare måste ta upp Euron.

Själv är jag pro Euro och är så less på svenska pesetas.

Min Email:

15 Nov 2008, 11:41
Profile ICQ YIM WWW

Var kommer det där med "spände loss Rasmusson och tog hans plats..." ifrån?

/H

15 Nov 2008, 12:21
Profile

Logiken kanske är självklar, men vad har Skandias tveksamma hantering av ett försäkringsärende med Sveriges EU-medlemskap att göra?

Haha,jag tänkte mer på de astronomiska ersättningsnivåer som förekommer i Europeiska storbolag.De som Svenska gärdsgårds-
företagsledare så gärna jämför med när deras i sammanhanget "futtiga" löner och fallskärmar ska diskuteras.
Vi ingår ju i "Europaklubben" nu,så det är heelt andra ersättningar vi diskuterar.... [:D]

Är det någon som vet hur Sverige ligger till i statistiken när det gäller att betala ut fallskärmar i 150-miljonerkronorsklassen till inkompetenta VD's som fått sparken efter bara 1,5år?
Kan det verkligen vara så att det inte ställs några krav på resultat efter att fallskärmen satts i övriga Europa?

Systemet verkar kontraproduktivt eftersom den inkompetente VD'n inte längre är motiverad att göra ett bra jobb eftersom han "har sitt på det torra" och nöjer sig med sin internationellt sett "minimala" ersättning.
Bevisligen fanns ju kompetens innan tillträdet som VD eftersom personen ifråga annars inte skulle ha nått så långt i företaget.
Kompetens åtminstone för att dunka rygg och slicka röv,men det kanske inte är kunskaper som behövs för att sitta i toppen av pyramiden och styra t.ex en bank eller försäkringsbolag? [:D]

15 Nov 2008, 12:35
Profile WWW

Var kommer det där med "spände loss Rasmusson och tog hans plats..." ifrån?

/H

sk. inside information! [:D]

15 Nov 2008, 12:43
Profile ICQ WWW

Och det där tramset om att utnyttja trädtopparna som b roms är ju bara en efterkonstruktion. Planet var på väg ner och dom hade inte kunnat göra på mycket annat sätt. Dessutom var det ett mycket högt spel eftersom denna manöver lika gärna kunde ha resulterat i en kraschlandning bland träden och då hade ingen överlevt
/Amatörkatstrofkommissionären [;)]

Det där med trätopparna är nog tyvärr inget trams. De sista 100 metrarna föll flygplanet 75 meter, vilket inte skulle vara möjligt utan att det tvingades ner eftersom man i det läget hade fulla klaffar och rätt skaplig bärkraft trots att man var på väg ner. Så nog var det en medveten handling från piloterna (oavsett vem/vilken det var).

Däremot fick såväl Cedermark som Holmberg en anmärkning för tilltaget, eftersom haverikommissionen såg riskerna som allt för höga. I nästa stycke konstaterar man också att det säkerligen var det beslut som ledde till att olyckan fick en sån lycklig utgång. [:D]

15 Nov 2008, 12:50
Profile ICQ WWW

Shoeshine wrote:

många vet exakt vad som hänt <i>bara genom att läsa GT "],pratar om Sverige som ett skitland <i>utan att göra det minsta för att i så fall ändra på detta"].
Sveriges stora problem, i mina ögon, är att så många är experter på alltifrån flygning till EU-politik utan att ha vettigt underlag för detta (och absolut ingen tanke på att skaffa). När Wikipedia är detsamma som sanningen så är vi illa ute!

Jag pratar om Sverige som ett "skitland" för att vi har så sanslöst högt skattetryck, men inte fan finns det någon hjälp för de som behöver den.
Jag tänker även göra något åt detta, genom att rösta, för tyvärr finns det inte så mycket mera man kan göra.

<hr noshade size="1">

15 Nov 2008, 15:55
Profile ICQ WWW

Oj!
Jag tror att trådens surkuskhalt uppnår åtta på en skala där maximalt 10 kan uppnås. :D

15 Nov 2008, 16:45
Profile ICQ WWW

Oj!
Jag tror att trådens surkuskhalt uppnår åtta på en skala där maximalt 10 kan uppnås. :D

Och vad i hela h-e är en surkusk???[:D]

15 Nov 2008, 17:53
Profile

Förresten, det kanske är dags att sticka ut huvudet. Den här tråden börjar ju kantra mot att det är ett försäkringsbolags fel att hjälten i fråga lider alla helvetes kval numera. Jag brukar ju (pga av min profession) reagera på den här typen av generaliseringar. Just försäkringsbolag är det visst extra tillåtet att ge tjyvsmäller trots att man inte har något att sätta bakom sina påståenden. Så låt oss analysera vad som står i artikeln:

1.<font color="red">Per Holmberg var, genom SAS, försäkrad i Skandia. Försäkringen borde ge honom ersättning för förlorat flygcertifikat - och förlorad möjlighet att jobba</font id="red">. Detta rör sig om en s k Loss of Licenseförsäkring. En försäkring som SAS tecknar eftersom de enligt kollektivavtal är skyldiga att ersätta en pilot som pga sjukdom ej längre kan flyga. SAS klantade alltså till det och glömde bort att anmäla skadan i tid vilket fick till följd att de tvingades betala ur egen ficka. Skandia följde bara det avtal som de hade med SAS.
Vem är boven? SAS eller Skandia?

2.<font color="red">Per hade en egen försäkring i Skandia via facket, Svensk Pilotförening. Men Skandia sade upp försäkringen som via försäkringsmäklaren Mercer överfördes till det amerikanska bolaget Marsh & McLennan</font id="red">. Det amerikanska bolaget Marsch & McLennan är inget försäkringsbolag utan en försäkringsmäklare och dessutom ägare till Mercer. Att Skandia sagt upp just Pers försäkring verkar ganska otroligt. Däremot kan det mycket väl vara så att man sagt upp hela försäkringsavtalet med Mercer/Marsch & McLennan. Varför man gjort detta vet jag inte men en trolig förklaring är att lönsamheten i avtalet var mindre bra. Lika troligt är att Mercer/Marsh sagt upp avtalet för omförhandling/omplacering. Det är ju det man lever på som försäkringsmäklare. Att placera om försäkringar med jämna mellanrum och därmed få in nya provisioner eller motivera det arvode man tar av sin kund (eller som det visat sig i Marsch fall, göra bådadera samtidigt...) Att Mercer/Marsch misslyckats med att placera om avtalet till samma villkor är i sig ett tecken på att avtalet inte var lönsamt för Skandia. Men detta är ju mindre intressant. Det intressanta är naturligtvis om det är Skandia som är boven i dramat? GT/Expressen verkar ha bestämt sig för att Mercer är boven i dramat eftersom man tillåter sig citera följande "Mercer har lurat skjortan av Per". En annan syndabock som inte lyfts fram överhuvudtaget är Svensk Pilotförening. De har lagt ut upphandling av sin försäkringslösning för sina medlemmar på Mercer. Men vilken kvalitetskontroll har de haft på den tjänst de köpt? Jag vet inte och avstår att döma. Dock törs jag sticka ut hakan så mycket att jag säger att av alla inblandade (Per Holmberg undantagen) så är Skandia den minst sannolika syndaren!

15 Nov 2008, 18:29
Profile

Josh D Ztorsion wrote:

notuern wrote:

Shoeshine wrote:

Jag pratar om Sverige som ett "skitland" för att vi har så sanslöst högt skattetryck, men inte fan finns det någon hjälp för de som behöver den.
Jag tänker även göra något åt detta, genom att rösta, för tyvärr finns det inte så mycket mera man kan göra.

<hr noshade size="1">

Jag håller på sätt och vis med dig, vi har ett högt skattetryck och många (de flesta?) medborgare tycker inte att dom får den vård/service de borde ha rätt till. Sjukpenningen är inte hög och heller inte sjukbidragen.

JAg tillhör däremot de som tror att vi skulle kunna få en bättre vård, högre sjukpenning och färre karensdagar utan att höja skattetrycket.

Men first things first, nu handlar det om att försöka effektivisera den service som vi redan har. Inte genom att försämra utan genom att rensa i byråkratträsket. Avveckla alla gamla mossiga utredningar och annan skattefinansierad sysselsättning. Sedan kan vi öka resurserna där det behövs, tex till sjukvården, skolan, skolmaten, åldringsvården mm

I det aktuella fallet med den whiplashskadade hjälten från Gottröra handlar det ju däremot om ngt helt annat än den allmänna sjukförsäkringen, här handlar det om en privat försäkring och den kan vi ju inte skylla Sverige för, om den inte fungerar[;)]

I USA så stämmer man skiten ur arbetsgivaren när man får en arbetsskada. Gissa om Amerikanska företag är måna om att det ska vara säkert på arbetsplatsen!!

Att få bättre offentlig service utan att öka skattetrycket fungerar uppenbarligen i andra länder så varför inte i Sverige. De tiotals miljarder som svensk byråkrati kostar börde kunna användas bättre. Att färemot privatisera allt hjälper absolut inte. Allting som privatiserats har bara blivit dyrare vilket Sverige kunde ha lärt sig av andra länder men eftersom vi har den där jobbiga attityden att vi är bäst i världen så ska vi begå alla misstag själva. Som integrationsfrågan. Inte ska Sverige lära sig av ENgland som har så offantligt mycket mer erfarenhet av invandring och fått uppleva alla stadier i invandringsprocessen (ny, andra generation etc)...

Sverige är bäst på att tro det är bäst[:p]

Min Email:

15 Nov 2008, 18:44
Profile ICQ YIM WWW

helmik wrote:

Förresten, det kanske är dags att sticka ut huvudet. Den här tråden börjar ju kantra mot att det är ett försäkringsbolags fel att hjälten i fråga lider alla helvetes kval numera. Jag brukar ju (pga av min profession) reagera på den här typen av generaliseringar. Just försäkringsbolag är det visst extra tillåtet att ge tjyvsmäller trots att man inte har något att sätta bakom sina påståenden. Så låt oss analysera vad som står i artikeln:

1.<font color="red">Per Holmberg var, genom SAS, försäkrad i Skandia. Försäkringen borde ge honom ersättning för förlorat flygcertifikat - och förlorad möjlighet att jobba</font id="red">. Detta rör sig om en s k Loss of Licenseförsäkring. En försäkring som SAS tecknar eftersom de enligt kollektivavtal är skyldiga att ersätta en pilot som pga sjukdom ej längre kan flyga. SAS klantade alltså till det och glömde bort att anmäla skadan i tid vilket fick till följd att de tvingades betala ur egen ficka. Skandia följde bara det avtal som de hade med SAS.

2.<font color="red">Per hade en egen försäkring i Skandia via facket, Svensk Pilotförening. Men Skandia sade upp försäkringen som via försäkringsmäklaren Mercer överfördes till det amerikanska bolaget Marsh & McLennan</font id="red">. Det amerikanska bolaget Marsch & McLennan är inget försäkringsbolag utan en försäkringsmäklare och dessutom ägare till Mercer. Att Skandia sagt upp just Pers försäkring verkar ganska otroligt. Däremot kan det mycket väl vara så att man sagt upp hela försäkringsavtalet med Mercer/Marsch & McLennan. Varför man gjort detta vet jag inte men en trolig förklaring är att lönsamheten i avtalet var mindre bra. Lika troligt är att Mercer/Marsh sagt upp avtalet för omförhandling/omplacering. Det är ju det man lever på som försäkringsmäklare. Att placera om försäkringar med jämna mellanrum och därmed få in nya provisioner eller motivera det arvode man tar av sin kund (eller som det visat sig i Marsch fall, göra bådadera samtidigt...) Att Mercer/Marsch misslyckats med att placera om avtalet till samma villkor är i sig ett tecken på att avtalet inte var lönsamt för Skandia. Men detta är ju mindre intressant. Det intressanta är naturligtvis om det är Skandia som är boven i dramat? GT/Expressen verkar ha bestämt sig för att Mercer är boven i dramat eftersom man tillåter sig citera följande "Mercer har lurat skjortan av Per". En annan syndabock som inte lyfts fram överhuvudtaget är Svensk Pilotförening. De har lagt ut upphandling av sin försäkringslösning för sina medlemmar på Mercer. Men vilken kvalitetskontroll har de haft på den tjänst de köpt? Jag vet inte och avstår att döma. Dock törs jag sticka ut hakan så mycket att jag säger att av alla inblandade (Per Holmberg undantagen) så är Skandia den minst sannolika syndaren!

1. SAS är boven och så vitt jag vet ägs det till stor del av svenska staten. Men danskarna och norrmännen ska fan också få skuld[:p]

2. Lagstiftnigen är fel. Man måste vara garanterad skydd när man betalar för det.

Min Email:

15 Nov 2008, 18:47
Profile ICQ YIM WWW

EDIT: SAS må vara klantiga, men de betalade ju till slut så då kan man väl knappast kalla dem bovar i detta fallet.

Och nej, inte ens piloter slipper skatt. [;)]

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

15 Nov 2008, 19:13
Profile

helmik wrote:

_jesper_ wrote:

Oj!

HAHAHAHA :D
:D

15 Nov 2008, 23:22
Profile ICQ WWW

_jesper_ wrote:

helmik wrote:

_jesper_ wrote:

Oj!

HAHAHAHA :D
:D

Det är han som kör droskor i regnet utan regnställ.

Min Email:

15 Nov 2008, 23:36
Profile ICQ YIM WWW

1. SAS är boven och så vitt jag vet ägs det till stor del av svenska staten. Men danskarna och norrmännen ska fan också få skuld[:p]

2. Lagstiftnigen är fel. Man måste vara garanterad skydd när man betalar för det.

Min Email:

1. Vid tillfället för Gottröra olyckan ägde Sverige, Norge och Danmarks stater totalt 50% av SAS. Andra halvan utgjordes av privata investerare. För ett antal år sedan splittrades SAS upp i tre delar, en svensk, en norsk och en dansk. Det diskuterades länge att SAS vid det läget skulle bli helsvenskt, men så blev det aldrig.

2. Det handlar inte om lagstiftning i det här fallet, utan om det finstilta i försäkringsbolagens avtal som ingen kan läsa. Och om man lyckas läsa vad som står, så förstår ingen någonting. Och om någon mot förmodan skulle förstå, så kan ingen tolka texten på rätt sätt, och om... [:D]

16 Nov 2008, 01:17
Profile ICQ WWW

EDIT: SAS må vara klantiga, men de betalade ju till slut så då kan man väl knappast kalla dem bovar i detta fallet.

Jag har växt upp som en medlem i den så kallade "SAS-familjen" och om det är någonting man på SAS är bra på så är det att ta hand om "de sina". SAS skulle aldrig behandla någon i personalen illa i en sån fråga. Allra minst piloterna. Varför? Dels är flygbolagsfamiljen speciell. Man bryr sig helt enkelt om varandra. För det andra: Det sista SAS vill är att reta upp piloterna - för inget flygbolag vill ha en pilotstrejk på halsen! [:D]

Det finns nog heller ingen yrkeskategori som är så bra på att hålla ihop som piloterna. Det är som sagt ingen tillfällighet att en flygkapten som fått gratis utbildning cashar in en 120 000 kr i månaden. Som styrman får du nöja dig med en 90 000 kr i månaden. Fram tills för ett tiotal år sedan rekryterade SAS endast flygvapenpiloter, som fått gratis utbildning i Flygvapnet.

16 Nov 2008, 01:26
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 61 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next