| Author |
Message |
|
Chopper
|
 Laney LC30-II
Hej. Min Laney är betydlig mer högljudd än sologitarristens Peavey ValveKing 112 som ska vara på 50W. Det innebär ett problem. Jag får alltid hålla igen för att inte nivåerna skall bli för höga. När vi spelade utomhus på en restaurangservering i sommras kunde jag dra upp volymen till drygt 2, alltså inte klockan 2, innan jag överröstade honom. Det innebär ju att stärkarn aldrig får jobba och bli det minsta pressad och jag använder då bara förstegsdist. Frågan är om det går att skala ned den i storlek, t ex genom att släcka ned ett par slutstegsrör (eller tre) och vad då detta skulle innebära i ombyggnad?
Jag gillar ju stärkarn, den låter bra till en liten peng, men skule gärna vilja få ut lite slutstegsdist. Naturligtvis går det att koppla in en konstlast, men det skulle vara trevligt att modda[:D] samtisigt som det är ännu trevligare att slippa bära en massa extra prylar (vid de fåtal spelningar vi har[:o)]) Någon som har nån ide? Förutom att vi skall börja spela högre[:D]
|
| 11 Nov 2008, 21:29 |
|
 |
|
Toburn
|
Prova mer trögdrivna högtalare, det gör med än man tror. /T
|
| 12 Nov 2008, 10:40 |
|
 |
|
Chopper
|
Sant[:)] 3dB nedåt i känslighet ska väl motsvara ca halva effekten om jag minns rätt. Gäller bara att hitta nåt jag tycker om då...
Edit: Kollade in data på det HH invader som sitter i och det har 97dB känslighet. Det är ju inte speciellt lågt. De flesta Eminence och Celestion börjar där och går uppåt [V]
|
| 12 Nov 2008, 11:17 |
|
 |
|
rudmark
|
Nu använder jag ju en likadan själv så jag borde veta....[V]-men i repan står den[:(!] men om det finns loop ut/in kan man använda den att sänka effekten,och koppla in nån pedal som har volymkontroll (pedalen kan ha annat också compressor bla bla men nu använder vi bara volymen, inte effekten i sig)och sänk volymen via denna---- kanske inte riktigt satsar på slutstegsdist, men ngnstans mittemellan. Alt 2: Laneyn är högljudd, all volle ligger före 12, men räcker inte prevolymen till då? Lo-inputen kan ju användas...
|
| 12 Nov 2008, 23:03 |
|
 |
|
Chopper
|
Hej Rudmark Jo det stämmer att i princip allt fläsk kommer före klockan tolv på volymkontrollen, men det har jag fått ett tips om tidigare hur man modifierar med ett par resistorer för att ändra kontrollens karaktär. Att sänka utnivån via loopen innebär väl bara att man ökar förstegsdisten och minskar gainen till slutsteget så det är inte den lösning jag söker även om tanken är god.[:)] Det jag vill är helt enkelt att få ner effektnivån så att jag kan få den där runda goa slutstegsdisten som inte blir surrig. Och jag har faktiskt aldrig ens använt high input...
Ett alternativ är naturligtvis att byta bort stärkarn mot nåt mindre, men jag gillar tanken att modda och lära mig hur en rörstärkare funkar. Jag har renoverat en gammal hagström rörhäck förut, och håller just på att byta kondingar samt modda tonkurvan lite på min Sovtek, men erkänner villigt att jag inte behärskar rörtekniken än. [:D] Jag är uppväxt i ett transistorsamhälle och det var allt vi lärde oss i skolan, sen har jag bara sysslat flyktigt med el, typ byggt mej transistorsystem till bilar/mc och felsökt/reparerat stereoapparater och insprutningssystem. Sånt är inte så svårt och det kanske inte rören är heller, men jag har än så länge inte kunnat pränta in hur de funkar och kan naturligtvis då inte beräkna signalnivåer osv. Dvs sånt som jag skulle behöva kunna för att räkna ut själv vad man ska göra för att modda[;)]
|
| 13 Nov 2008, 09:51 |
|
 |
|
Toburn
|
Du kanske ska prova att ta ut två rör?
|
| 13 Nov 2008, 14:11 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Om du lägger upp ett schema så är det lättare att disskutera vad som kan vara lämpligt att göra eller ej. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 13 Nov 2008, 14:38 |
|
 |
|
Chopper
|
Vad skulle man göra utan schematicheaven[:)]: http://www.schematicheaven.com/newamps/laney_lc30.pdfSjälvklart så skulle jag ju lagt upp det från början... om jag bara tänkt lite... /Magnus.
|
| 13 Nov 2008, 15:52 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Ja då var svaret lätt [:)] Eftersom det är en stärkare med katodebias är den nya DC-Power scaling den självklara kadidaten att göra det du önskar. Snik variant är att sätta in en pot som variabelt motstånd på katoden till dina slutrör. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 13 Nov 2008, 16:15 |
|
 |
|
Chopper
|
Tackar[:)] Då återstår bara för mig att lära mig vad power scaling är, men innan jag frågar ska jag kolla gamla trådar[;)]
|
| 13 Nov 2008, 20:34 |
|
 |
|
rudmark
|
En till mjukvarulösning: Vrid ner alla tonkontrollerna till 0, grundljudet finns kvar och är mycket Laney. Möjligen höj treble något. Det här beror ju vad man har för gitarr, men så har jag inställt. Tvingar mig att höja mastern om jag vill höras.[:D]
|
| 13 Nov 2008, 21:03 |
|
 |
|
Tubis
|
rudmark wrote: En till mjukvarulösning: Vrid ner alla tonkontrollerna till 0, grundljudet finns kvar och är mycket Laney. Möjligen höj treble något. Det här beror ju vad man har för gitarr, men så har jag inställt. Tvingar mig att höja mastern om jag vill höras.[:D]
Vad är meningen när volymen sitter direkt efter tonestacken? Att sänka allt ger ju inget annat än en liten frekvensvariation och inte någon annan påverkan........
|
| 13 Nov 2008, 21:08 |
|
 |
|
rudmark
|
Vad är meningen när volymen sitter direkt efter tonestacken? Att sänka allt ger ju inget annat än en liten frekvensvariation och inte någon annan påverkan........ [/quote] Du har rätt....men bättre ljud kan det bli. Kanske inte mer slutst-dist som så men väl en upplevd dylik.
|
| 13 Nov 2008, 21:40 |
|
|