View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2026, 19:02

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Marshall JCM900 4500 - vad göra för kul med den? 
Author Message

Post Marshall JCM900 4500 - vad göra för kul med den?
Vad kan man gör åt en Marshall JCM900 4500, dvs High Gain Dual Reverb? Fick en förfrågan om att pilla lite i en sådan för att få fram ett mer klassiskt rörljud. Men när man läser schemat är det som att kika i schemat till en kompjuter. IC å IC å dioder å...

http://www.schematicheaven.com/marshallamps/jcm900_dualrev_50w_4500.pdf

Folkesson säger sig modda dessa till "äkta rördist" [B)][:)] Men det kan väl i praktiken inte vara möjligt att få high gain rördist utan att langa in fler rör i preampen?

Jo, visst går det säkert att ta bort diodklippningen och skicka in en massa signal i steget som driver tonstack för att få mer rördist. Så att säga flytta distgenereringen till senare i stärkaren där rören tar vid, t.ex. genom att ta bort dioderna. Men blir det lyckat?

Någon som roat sig med denna stärkare och har goda idéer? Skriv några rader. (Men jag kanske inte svarar genast då jag är på resa ett antal dagar.)

/Gunnar

09 Nov 2008, 22:39
Profile

Du får ta bort bryggan och göra gainsteg av bägge rörstegen. Dock så får du räkna med ett opampdiststeg innan rörstegen. Ett rör till hade gjort allt fine and dandy och all silicon kunde förpassas till de sälla jaktmarkerna.

09 Nov 2008, 23:44
Profile

Okej, det var något sådant jag var inne på.
Jag antar att man måste ta ned signalen någonstans när bryggan klipps för att få jämnare förstärkning över stegen?
Jämrans opampar... Återkommer nog i frågan när jag sitter med stärkaren framför ögonen.
/Gunnar

10 Nov 2008, 06:59
Profile

Skulle behållt så mycket signal som möjligt fram till rören och kanske sloopat pre-eq. Trima nivån efter rören.

Blanda inte ihop dom två kanalerna när du tittar på schemat. Det är B delen av de två opamparna som hör till diodbryggan. Den andra har dioder i motkoppling istället. Bägge kanalerna kommer ju dock att påverkas av ändring av rörinställningarna.

Förstärkningen i gainopampen till diodbryggkanalen är 10k/1M=100 vilket ju bådar för en del distortion från opampen så att säga. Opampen är alltså en del av disten + diodbryggan.

Opamparna har en inbyggd switch så dom står för kanalbytet så att ta bort dom helt öppnar ju för ny problematik.

Personligen hade jag gjort så att opamparna går helt rent och slängt in ett rör till. Då är man hemma på välkänt territorium och med rör blir det ju bra nästan hur man gör[:D]

Detta schemat är tydligare. http://www.drtube.com/schematics/marsha ... 9-iss7.gif

10 Nov 2008, 10:39
Profile

Förresten, det finns en möjlighet att Folkesson tar det andra röret till preampen med. Det behövs ju igentligen inte där det sitter. Det färgar ju bara lite men det skulle ju färga mycket mer som ett brutalt diststeg i preampen.[:p]

10 Nov 2008, 10:42
Profile

Man kan också plocka bort R13 och minska R60 till sådär 47k, då blir det dist i detta rörsteg i mängder.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

10 Nov 2008, 11:49
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]