View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 10:12

Reply to topic  [ 20 posts ] 
valvaka.. 
Author Message

Post valvaka..
Nån som är intresserad av President valet i staterna? Ska ni kolla valvakan? Har varit ett väldigt stort intresse för vad som händer i valet over there på senaste tiden...

04 Nov 2008, 18:56
Profile

Följer utvecklingen med stor spänning. Utgången av av valet är viktigt inte bara för USA utan för hela världsekonomin, chansen för amerikanarna till något nytt och fräscht kontra en Obama-förlust som kommer att innebära fortsatt upprustning, ökade insatser inom krigsmakten, mm...

Personligen hoppas jag att Obama vinner, men samtidigt VET jag att tanken på en färgad president är för de flesta amerikaner en tanke man väljer att inte ens tänka fullt ut. Färgad, demokrat... två "features" som inte går hem i staterna tyvärr.

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

04 Nov 2008, 19:12
Profile ICQ WWW

Färgad, demokrat... två "features" som inte går hem i staterna tyvärr.

Demokraterna har väl haft egen majoritet i representanthuset ett tag nu?

Det är lite roligt att se hur svenska media har varit mycket Obama-positiva och samtidigt idag lyckas få ut en rubrik som säger "Svenska tidningar håller sig opartiska". [:)] http://www.svd.se/nyheter/utrikes/usava ... 985273.svd

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

04 Nov 2008, 19:18
Profile

Följer utvecklingen med stor spänning. Utgången av av valet är viktigt inte bara för USA utan för hela världsekonomin, chansen för amerikanarna till något nytt och fräscht

Jag har inte hängt med i detaljerna, men vad vill Obama göra som kommer lyfta världsekonomin? Det enda jag tagit till mig via mediafiltret är en negativ iställning till frihandel vilket väl förmodligen leder till motsatsen av det du skriver, men det måste väl finnas mer?

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

04 Nov 2008, 19:43
Profile

Det Obama i första hand vill är att flytta fokus från omfattande kostnader för krigföring till att använda de pengarna inom USA och återuppbygga landets ekonomi. USA har aldrig varit särskilt pro-frihandel och kommer nog heller aldrig att bli det. Vinkeln mot världsekonomin finns snarare i att om USA's ekonomi går bra så gör världsekonomin det också.

Men återigen, underskatta inte den brännheta potatisen som en färgad (möjlig) President i praktiken är... Jag är skeptisk, men hoppas på Obama. Go man Go!

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

04 Nov 2008, 21:01
Profile ICQ WWW

En annan sak man måste tänka på när det gäller USA's Electorial System, är att förfarandet är uråldrigt och föga demokratiskt som man kopierade rakt av från Storbrittannien.

Man räknar vunna valdistrikt och inte antal röster. One man one vote gäller alltså inte!

I praktiken gör det att den som blir president inte nödvängtvis har en majoritet av rösterna, så länge han har vunnit i fler valdistrikt än sin motståndare.

Senast 2000 var det George W Bush som blev vald till president med en minoritet av rösterna. Sen var det lite tveksamheter med ogiltigförklarade röster i Florida, men det spelade ingen roll för utgången. Bush hade ändå vunnit fler valdistrikt än sin motståndare.

De flesta känner nog till att en president bara kan bli vald två gånger. Alltså första gången och sedan ett omval. Undantaget är Franklin D Roosevelt som tilläts kandidera en tredje period pga andra världskriget och alltså var President i hela tolv år.

Historiskt är det ganska många presidenter som aldrig blivit omvalda för en andra period, något som anses vara oerhört skamligt. I modern tid är det Herbert Hoover, Gerald Ford, Jimmy Carter och George Bush dä, som inte fick förnyat förtroende. Richard Nixon blev visserligen omvald, men tvingades avgå ett knappt år in på den andra perioden (Watergate skandalen).

04 Nov 2008, 21:15
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Färgad, demokrat... två "features" som inte går hem i staterna tyvärr.

Demokraterna har väl haft egen majoritet i representanthuset ett tag nu?

Det har bara en praktisk betydelse för hur lätt eller svårt presidenten har att få igenom sina förslag. Om demokraterna håller majoritet kan det möjligen vara lättare för en president som är demokrat att få föra sin politik utan kompromisser.

Men, och det är viktigt, om Obama vinner valet så har han inte så lång tid på sig förrän det är val till representanthuset. Ofta blir det så att republikanerna får majoritet där om presidenten är demokrat - och tvärtom. Det är vad amerikanerna kallar "safety net". [:)]

04 Nov 2008, 22:17
Profile ICQ WWW

Vaddå "OM Obama vinner"?? Det har väl varit klart i två veckor vem som blir president.

Frank Zappa sa en hel del roliga saker. Bl.a: "I USA har vi inte så mycket politiska val, det är mera en popularitets-omröstning"

04 Nov 2008, 23:06
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
De flesta känner nog till att en president bara kan bli vald två gånger. Alltså första gången och sedan ett omval. Undantaget är Franklin D Roosevelt som tilläts kandidera en tredje period pga andra världskriget och alltså var President i hela tolv år.

Nja...

1) FDR valdes till president fyra gånger, och hade han inte dött under den fjärde perioden hade han suttit i sexton år.

2) Det 22:a tillägget till konstitutionen, som begränsar det maximala antalet fulla perioder på presidentposten, tillkom inte förrän 1951, flera år efter FDR:s död.

3) Innan 1951 fanns inga legala begränsningar av möjligheten att kandidera till presidentposten (och inneha den) hur många gånger som helst.

/D

04 Nov 2008, 23:11
Profile ICQ WWW

Vaddå "OM Obama vinner"?? Det har väl varit klart i två veckor vem som blir president.

Frank Zappa sa en hel del roliga saker. Bl.a: "I USA har vi inte så mycket politiska val, det är mera en popularitets-omröstning"

It's not over until the fat lady sings [:D]

04 Nov 2008, 23:19
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Nja...

1) FDR valdes till president fyra gånger, och hade han inte dött under den fjärde perioden hade han suttit i sexton år.

2) Det 22:a tillägget till konstitutionen, som begränsar det maximala antalet fulla perioder på presidentposten, tillkom inte förrän 1951, flera år efter FDR:s död.

3) Innan 1951 fanns inga legala begränsningar av möjligheten att kandidera till presidentposten (och inneha den) hur många gånger som helst.

/D

Att man under andra världskriget (alltså före 1951) gjorde ett undantag när FDR tilläts överskrida de maximala två valperioderna är allmänt känt. Att det handlade om fyra perioder för FDR visste jag - men av någon anledning hade jag förträngt det när jag skrev inlägget. [:D]

Men jag noterar också att INGEN president, sedan Mr Washington's dagar, har suttit mer än två mandatperioder. Antingen har de suttitt fyra, eller åtta år. Eller tre (som var den vanliga mandatperioden förr i världen). Några presidenter har också suttit endast ett år men vad det beror på vet jag inte. (Källa: Vita Husets hemsida).

04 Nov 2008, 23:33
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Att man under andra världskriget (alltså före 1951) gjorde ett undantag när FDR tilläts överskrida de maximala två valperioderna är allmänt känt.

Nej, du har fel.
Det fanns ingen regel att göra undantag från före 1951. Före dess var det fritt fram att söka presidentposten, och vinna den, hur många gånger som helst. Att det sedan politiskt ansågs opassande att söka en tredje period är en annan femma. Konstitutionen förbjöd det inte.

04 Nov 2008, 23:38
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Att man under andra världskriget (alltså före 1951) gjorde ett undantag när FDR tilläts överskrida de maximala två valperioderna är allmänt känt.

Nej, du har fel.
Det fanns ingen regel att göra undantag från före 1951. Före dess var det fritt fram att söka presidentposten, och vinna den, hur många gånger som helst.

Jaja, om du säger det så är det säkert så. Men min mamma (som är från USA) har alltid sagt att det var extraordinära omständigheter i och med baksmällan från depressionen och andra världskriget som man tillät FDR att ställa upp för fler val. Jag måste fråga henne var hon har fått det ifrån.

04 Nov 2008, 23:41
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Jaja, om du säger det så är det säkert så. Men min mamma (som är från USA) har alltid sagt att det var extraordinära omständigheter i och med baksmällan från depressionen och andra världskriget som man tillät FDR att ställa upp för fler val. Jag måste fråga henne var hon har fått det ifrån.

Se edit ovan; den "politiskt opassande" aspekten bortsåg man möjligen ifrån 1941.

Lite intressant är också exempelvis att:

Skulle McCain vinna är det första gången på 80 år(!) som en republikansk "ticket" utan varken en Nixon eller en Bush som president- eller vicepresidentkandidat vinner valet.

Detta är första valet på 32 år som valet inte innehåller varken en Bush eller en Clinton bland någondera president-/vicepresidentkombinationen.

/D

04 Nov 2008, 23:44
Profile ICQ WWW

Hoppas verkligen att det inte blir en miljöförstörande stridis med gammaldags värderingar som tar över vita huset!

04 Nov 2008, 23:55
Profile WWW

FenderBender wrote:

Se edit ovan; den "politiskt opassande" aspekten bortsåg man möjligen ifrån 1941.

Lite intressant är också exempelvis att:

Skulle McCain vinna är det första gången på 80 år(!) som en republikansk "ticket" utan varken en Nixon eller en Bush som president- eller vicepresidentkandidat vinner valet.

Detta är första valet på 32 år som valet inte innehåller varken en Bush eller en Clinton bland någondera president-/vicepresidentkombinationen.

/D

Intressant!

Förresten, jag antar att ditt nick anspelar på Ersmark? Är det Ume eller Skellefte Ersmark?

05 Nov 2008, 00:28
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Förresten, jag antar att ditt nick anspelar på Ersmark? Är det Ume eller Skellefte Ersmark?

Inget dera... [8D]

05 Nov 2008, 00:30
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Inget dera... [8D]

Duuuh! Finns det fler Ersmark eller är jag helt fel ute som vanligt??? [:o)]

05 Nov 2008, 00:33
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Duuuh! Finns det fler Ersmark eller är jag helt fel ute som vanligt???

Nä, de är nog de enda orterna som heter så. [8D]

05 Nov 2008, 00:35
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Duuuh! Finns det fler Ersmark eller är jag helt fel ute som vanligt???

Nä, de är nog de enda orterna som heter så. [8D]

Ok, så då var jag fel ute då. Ditt nick är ingen travesti på orten Ersmark.. Då förstår jag INGENTING! [;)]

05 Nov 2008, 00:37
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 20 posts ]