View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 23:18

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Fender BF Bassman kab o chassi? 
Author Message

Post Fender BF Bassman kab o chassi?
Klurar lite på ett projekt.

Jag är väldigt förjutst i Bassman/Bandmaster-topparna från 60-talet. Blonde, BF och även senare SF. De är verkligen nätta. Och ändå är cahssit rymligt och lättmeckat. Men - jag hittar ingen som säljer sådana [V]

Kit verkar inte finnas (varför?). Men har någon en idé om var man kan hitta kab, chassi, frontplates och lite annan hårdvara. Innanmätet är ju lättare att fixa på fri hand liksom.

/Gunnar

23 Oct 2008, 10:39
Profile

Songwut i Thailand har i alla fall chassi med tillbehör:

Han har på eBay nu:
<b>http://cgi.ebay.com/Fender-Bassman-Chassis-and-much-more_W0QQitemZ320312380832QQcmdZViewItem?hash=item320312380832&_trkparms=72%3A1205%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3911.c0.m14</b>

Image

Här är allt vad han just nu säljer på eBay:
<b>http://shop.ebay.com/merchant/noojwut_W0QQ_nkwZQQ_armrsZ1QQ_fromZQQ_mdoZ</b>

Hans grejer är väldigt bra, och väldigt trogna Fender original. Jag har gjort två stärkare av hans chassin.

Marsh Amplification LLC har också det du söker: <b>http://store.marshamps.com/</b>

Deras chassi har jag gjort en stärkare av.

Du har sett alla mina tre stärkare jag menar... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

23 Oct 2008, 10:53
Profile

Songwut i Thailand har i alla fall chassi med tillbehör:

Hans grejer är väldigt bra, och väldigt trogna Fender original. Jag har gjort två stärkare av hans chassin.

Marsh Amplification LLC har också det du söker: <b>http://store.marshamps.com/</b>

Deras chassi har jag gjort en stärkare av.

Du har sett alla mina tre stärkare jag menar... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Jag har köpt en 'back plate' till en BF Bassman av Songwut (dock en pre CBS till min '65). Köpet gick snabbt och enkelt.[:)]

För ca ett halvår sedan köpte jag en duett SED 6L6-rör och ett par JJ/Tesla 12AX7-rör och 6V6-rör. Det ena av 6L6 hade en trasig 'key' (hela mittgrejen, vad-det nu-heter, på sockeln var borta[:0]). JJ/Tesla 6V6-röret var skevt (mellan sockeln och glaset,ser ut som lutande tornet i Pisa) och den blanka toppen var ojämn (såg ut som om den 'smält' nedåt på glasets insida).[:(]

Rören fungerar men det tycks vara skönhetsfel och andrasortering. Inget av detta stod dock på hemsidan.[}:)] Många saker i sortimentet hade de inte på lager (tilt back legs, Chassis Straps,skruvar m.m.)

Hur är det med Ted Webers kit? Har de reverb (=högre) på alla sina 'piggy backs'?

/R

Edit: Köpte rören från Marshamps om ni inte listade ut det själva.[B)]

Image
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards

23 Oct 2008, 12:10
Profile

Tack för era tips och förslag! Ska kolla in det noga.

Jo, dina prylar Sven-Johan ser verkligen ut att vara kvalitet! [^]

Weber har ingen sådan top utan reverb tyvärr.

Jag såg nu att Mojonte säljer Bassman cab och delar. TAD har några prylar men inget cab. Ingen av dessa leverantörer är dock särskilt billiga heller. (EDIT: fattar inte hur Marsh kan vara billigare än Mojo på Mojos cabs!? Mycket man icke begripa i denna värld...)

Hatar dock dollar och finanskriser just nu... [V][xx(]

/Gunnar

23 Oct 2008, 13:22
Profile

...Hatar dock dollar och finanskriser just nu...
När jag köpte mina grejer av både Songwut och Marsh var dollarn klart högre än vad den är idag... [;)][}:)][:D]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

23 Oct 2008, 14:24
Profile

Izzy wrote:

...Hatar dock dollar och finanskriser just nu...
När jag köpte mina grejer av både Songwut och Marsh var dollarn klart högre än vad den är idag... [;)][}:)][:D]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Jo jo, men du lever ju så billigt där ner i smålandskogarna. Här i stora stan blir man rånad, antingen av ligister, skattemasen, p-vakter eller hypoteksdirektörerna som snart äger mina kallingar... [;)][:)]

23 Oct 2008, 15:38
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]