View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 16:09

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Fender Deluxe Reverb RI brummar! 
Author Message

Hej!

Jag har haft ett problem med min deluxe ett tag nu och tänkte att jag kanske skulle ta mig tid att felsöka, men jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Jag har väldigt limiterade kunskaper men man kanske kan få lite tips på vägen?

Förstärkaren har ett volymkonstant lågfrekvent brum som skiftar om jag sätter mig på förstärkaren eller trycker på ovansidan. Det kan komma och gå men som oftast låter det hela tiden. Detta är oavsett om en gitarr eller kabel är tillkopplad. Oavsett om footswitchen är tillkopplad.

Vad kan vara på tok?

Tack på förhand

/Lars

MullBenkt

14 Oct 2008, 22:22
Profile ICQ WWW

Förslagsvis: Dåligt ansluten jordpunkt. Testa att systematiskt dra åt alla skruvar och muttrar till jack, potentiometrar, trafo- och kretskortsupphängningar och så vidare.

14 Oct 2008, 22:37
Profile ICQ WWW

Tack för tipset! Skall ta itu med det under morgondagen. Återkommer med resultatrapport [:)]

MullBenkt

14 Oct 2008, 22:40
Profile ICQ WWW

Brummet är bra mycket lägre nu, men inte helt borta. Skruvade åt varend skruv jag kunde hitta.

MullBenkt

15 Oct 2008, 16:54
Profile ICQ WWW

Bra att det hjälpte något att dra åt allt i vilket fall. Är brummet fortfarande beroende av hur du påverkar förstärkarens yttre fysiskt?

15 Oct 2008, 20:09
Profile ICQ WWW

Nu är brummet upp på samma volym igen. Ibland blir det högre en stund och sen går det ner. Nu händer det inte så mycket när jag trycker på ovansidan av förstärkaren. Brummet består.

MullBenkt

16 Oct 2008, 13:13
Profile ICQ WWW

Inga fler tips?

MullBenkt

19 Oct 2008, 23:49
Profile ICQ WWW

Hur låter den för övrigt? Alltså bortsett från brummet, har den en OK gitarrton?

19 Oct 2008, 23:52
Profile ICQ WWW

Fortplantar sig brummet ut i högtalaren och blandar sig med gitarrtonen?
Brummar det även i stand by-läge?
/Gunnar

20 Oct 2008, 06:46
Profile

Jag har stött på detta problem två gånger i nyare Fenderstärkare där skärmningen bl.a. är gjord med självhäftande aluminiumfolie. Den ena var en brun '63 Vibroverb reissue och den andra var någon DeVille, DeLuxe eller något sådant.

Jag förmodar att Deluxe Reverb reissue:n, precis som '63 Vibroverb:en, har självhäftande aluminiumfolie på undersidan av trälådans/kabinettets ovansida.

Vibroverben ifråga hade ett liknande brumfel som du beskriver här. Jag fattade nada... [:0] men fixade det genom att sätta isolerande eltejp på vissa ställen så att förstärkarchassiet låg ann mot, och hade kontakt med aluminiumfolien bara i en ände. Jag var väldigt förundrad över detta, men eftersom jag lyckades fixa bort brummet, och för att inte bli knäpp [:o)], slutade jag att fundera på varför och hur... [;)]

Att brummet i detta fall skiftar om du sätter dig på stärkaren eller trycker på ovansidan, får mig att undra om där är någon aluminiumfolie överhuvudtaget eller om folien verkligen har elektrisk kontakt med förstärkarchassit (vilket den ska ha).

Den andra stärkaren med detta problem som jag fixade, minns jag tyvärr inte hur jag gjorde, men det var något som spökade med folien där också...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

20 Oct 2008, 09:20
Profile

woodstock wrote:

Hur låter den för övrigt? Alltså bortsett från brummet, har den en OK gitarrton?

Tonen är skitbra annars, inga problem där.

MullBenkt

20 Oct 2008, 12:23
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

Fortplantar sig brummet ut i högtalaren och blandar sig med gitarrtonen?
Brummar det även i stand by-läge?
/Gunnar

Ja, brummet blandar sig med gitarrtonen, men det hörs bara på låga volymer eftersom att brummet är något sånär volymkonstant. På rep och sånt där volymen går upp mot 4 ibland 5, så hör jag aldrig brummet.

Brummar inte i standbyläge.

MullBenkt

20 Oct 2008, 12:25
Profile ICQ WWW

Sven-Johan wrote:

Jag har stött på detta problem två gånger i nyare Fenderstärkare där skärmningen bl.a. är gjord med självhäftande aluminiumfolie. Den ena var en brun '63 Vibroverb reissue och den andra var någon DeVille, DeLuxe eller något sådant.

Jag förmodar att Deluxe Reverb reissue:n, precis som '63 Vibroverb:en, har självhäftande aluminiumfolie på undersidan av trälådans/kabinettets ovansida.

Vibroverben ifråga hade ett liknande brumfel som du beskriver här. Jag fattade nada... [:0] men fixade det genom att sätta isolerande eltejp på vissa ställen så att förstärkarchassiet låg ann mot, och hade kontakt med aluminiumfolien bara i en ände. Jag var väldigt förundrad över detta, men eftersom jag lyckades fixa bort brummet, och för att inte bli knäpp [:o)], slutade jag att fundera på varför och hur... [;)]

Att brummet i detta fall skiftar om du sätter dig på stärkaren eller trycker på ovansidan, får mig att undra om där är någon aluminiumfolie överhuvudtaget eller om folien verkligen har elektrisk kontakt med förstärkarchassit (vilket den ska ha).

Den andra stärkaren med detta problem som jag fixade, minns jag tyvärr inte hur jag gjorde, men det var något som spökade med folien där också...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Intressant!

Såg ingen folie, men å andra sidan letade jag inte efter någon heller.
Om jag knackar lite på bottenplattan i kabinettet så brummar det till mer, men fortfarande ett konstant ljud. Jag kanske skulle ta och spela in förfarandet?

MullBenkt

20 Oct 2008, 12:26
Profile ICQ WWW

Såg ingen folie, men å andra sidan letade jag inte efter någon heller.
Om jag knackar lite på bottenplattan i kabinettet så brummar det till mer, men fortfarande ett konstant ljud.
På bottenplattan!? [:0][?] Alltså trälådans nederdel? I så fall misstänker jag reverbtanken. Har det betydelse i vilket läge Reverb-kontrollratten står. Har det betydelse om du kopplar ur reverbsladdarna ur förstärkarchassit (de som går från förstärkarchassit ner till reverbtanken som är i en svart vinylpåse på botten på insidan av kabinettet/trälådan)? Har det betydelse om fotomkopplaren är <u>in</u>kopplad (alltså, om proppen sitter i jacket i förstärkarchassit)?

Om det inte har så stor betydelse var du knackar, kan det också vara ett rörproblem, eller att det är glapp någonstans.

Folien, eller något motsvarande, ska sitta på insidan av kabinettets ovandel. Alltså på andra sidan av den träplatta som handtaget är placerat på. Man måste ta ut förstärkarchassit för att se detta.

Om du inte är van att jobba med rörförstärkare ska/bör du vara försiktig med att ta ut chassit i "gå in i förstärkaren". Där finns dödliga spänningar. Man kan både skada sig själv eller förstärkaren om man inte vet vad man ska göra och hur man ska göra det rätt.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

20 Oct 2008, 12:43
Profile

Jag misstänkte också reverbet. Har provat alla olika knep du nämner, inkl att koppla ur reverbtanken, fotpedalen och att kolla om det skiftar i brummet om jag vrider på reverbpoten. Ingen skillnad. Så länge förstärkaren är i "run"-läge (dvs både power och standby i på-läge) så brummar det lite.

När jag knackar på kabinettet (efter att ha demonterat reverbtanken) så får jag ett ljud ut i högtalaren. Kan vara ett slutrör som är mikrofoniskt, men det förklarar inte (eller det kanske det gör) varför det brummar lite hela tiden.

MullBenkt

20 Oct 2008, 22:15
Profile ICQ WWW

Prova lossa mick & högtalar jack helt från chassit

28 Oct 2008, 17:13
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]