View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 20:14

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Nytt projekt, viloström vid Powerscaling mm 
Author Message

Post Nytt projekt, viloström vid Powerscaling mm
Har tänkt att bygga en stärkare där jag låter slutesteget få riktigt låg spänning ca 200v men förförstärkaren får vanlig spänning.

Lite som en stärkare med icke reglerbar powerscaling.
(ska bli ngt princetonaktigt tror jag)

Hur som helst undrar jag bara hur jag ska tänka med viloströmmen, ska den ligga som om stärkaren fick den vanliga spänningen till slutrören eller ska jag öka viloströmmen.

Meningen är att stärkaren ska låta som en vanlig av samma modell bara svagare.

Ja just det, behöver jag tänka på utgångstrafons impedans eller kan jag bara använda en vanlig trafo avsedd för 6V6:or

15 Oct 2008, 14:05
Profile

Du kan köra samma trafo, det funkar ju uppenbarligen vid variabel PS, så givetvis funkar det även vid icke-reglerbar.

Jag har en stärkare med katodbias och "klassisk" Powerscaling (dvs inte DC-varianten). Strömmen genom slutröret minskar när man vrider ned PS (märks bl.a genom att spänningen till försteget ökar). Vet inte hur mycket det rör sig om; jag gissar att det kan vara ungefär linjärt med spänningsminskningen (nån annan kan säkert svara på detta).

Om du nu ändå bygger in en PS-krets i stärkaren tycker jag att du lika gärna kan göra den variabel. Du kan ju åtminstone lägga till en switch på baksidan där du kan växla mellan 2 olika lägen för mer eller mindre slutstegsdist.

Erik Runeson

15 Oct 2008, 21:46
Profile

Jo det är klart men jag hade tänkt att ta spänningen till slutsteget från mittappen på nättrafons utgång och därför få hälften av den spänning som jag får efter diodbryggan. Alltså ingen Ps-krets och därav den fasta spänningen.

Den låga spänningen från mittappen hade jag tänkt skicka till slutrör och den höga till förförstärkaren.

Jag har inte tänkt använda katodbias utan fast sådan.

Ps för katodbias har jag använt i en annan stärkare så att viloströmmen då minskar när man drar ner spänningen har jag också noterat.

Undrade mest hur jag skulle tänka med viloströmmen när det blev så mycket mindre spänning.

Är det nån som har mer synpunkter så vore det kul att få.

Michael

16 Oct 2008, 10:06
Profile

Kul projekt!
Bygg du biasdelen som orginal med justerbar bias.

Sen hade jag nog valt en annan väg att göra det du vill ha.
Jag hade byggt stärkan helt orginal till att börja med, för att sen sätta in DC-power scaling till en stärkar för katode bias.
Då kan du ställa in på vilken spänning du vill köra slutsteget på samtidigt som du efterjuster biasen.
Vill du sen ha full efekt är det ju bara att skruva upp bias o spänningen.

Varför göra det svårt när man kan göra det lätt, som min gamla lärare sa [;)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

16 Oct 2008, 10:26
Profile

Anledningen till att jag tänkte på det andra sättet var att både nät och utgpngstrafon jag har ser klena ut och jag tänkte använda en klen högtalare. Tänkte liksom minimera vikten och effekten men få ljudet av en "stor" stärkare, men era idéer tål att tänka på.

Hursomhelst när man sänker anodspänningen med ett vanligt PS-kit sänks viloströmmen, höjs eller strävar man efter att den ska vara lika stor som vid högre anodspänning.

Och det här med utgångstrafon funderade jag på eftersom det verkar som om slutrören vill möta olika impedans från utgångstrafon beroende på spänningen och det i så fall inte alltid är optimalt när man använder PS.

I så fall vad är den bästa impedansen för 6V6:or när man matar dem med ca 200V.

16 Oct 2008, 19:08
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]