View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 21:46

Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Slutstegsdist? 
Author Message

Sedan ville jag ha igång diskussionen för att kanske få lite klarhet i om du verkligen har rätt i t.ex. detta:
Quote:
...För i dom flesta stärkare börjar pre-ampen dista sen fasvändaren och sist slutrören...

...Förstärkare som Vox AC30, gamla fendrar och marshllar som ej har mastervolym är det inte ovanligt att höra personer missta sig om vad som händer i stärkaren när dom tycker det låter bättre ju högre dom spelar.
Att det då primärt handlar om att: när man drar upp volymen så kommer pre-ampen börja jobba= man hittar sweetspoten för pre-ampen och även fasvändaren börjar bidra med dist.Detta upplever jag att allt för många just misstar sig på, och kallar för slutrörsdist...
Visst du kan ha rätt, men jag undrar och tycker att det vore kul att utröna detta.

Jag kan även tänka mig inte går att generalisera, utan att det kan vara olika t.ex. i en Fender Super Reverb AB763 och en Marshall Lead 1987. Eller kanske i Super Reverb AB763 och en Vibrolux Reverb AA964.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Well, om vi som exsempel tar en vox AC30, så satt jag in en master efter fasvändaren i en sådan, nå hur lät det då?

Jo, just det som jag kallar: primärt vad som händer i en stärkare var just det som hände=
Man kunde ställa sin "sweetspot" av pre-amp o fasvändare på rimliga volymer och även låga med väldigt bra resultat.
Så man fick den där rappa atacken och närheten i tonen som man var endast van vid att uppleva med stärkan på hög volym.
Visst,så saknade man ju det där lilla extra "grädden på moset" som slutrör ger när dom är med o jobbar, men merparten av vad jag tror många saknar hos sin vox på lägre volym fanns ju där [^]

Så varför springa iväg o köpa en dyr attenuator som sliter ännu mer på en redan hårt jobbande Vox, när man med en enkel master kan täcka stora dela av ens behov[?]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

14 Oct 2008, 11:11
Profile

...Well, om vi som exsempel tar en vox AC30, så satt jag in en master efter fasvändaren i en sådan, nå hur lät det då?...

...Så varför springa iväg o köpa en dyr altinator som sliter ännu mer på en redan hårt jobbande Vox, när man med en enkel master kan täcka stora dela av ens behov?
Änträsangt!

T.ex. Matchless har ju, med uppskattat resultat, gjort detsamma i sina AC30-inspirerade stärkare (fast jag misstänker att du kanske använde en annan typ av Master Volume än de gjorde [;)][}:)]). Vilken typ använde du?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

14 Oct 2008, 11:17
Profile

Amp Healer wrote:

...Well, om vi som exsempel tar en vox AC30, så satt jag in en master efter fasvändaren i en sådan, nå hur lät det då?...

...Så varför springa iväg o köpa en dyr altinator som sliter ännu mer på en redan hårt jobbande Vox, när man med en enkel master kan täcka stora dela av ens behov?
Änträsangt!

T.ex. Matchless har ju, med uppskattat resultat, gjort detsamma i sina AC30-inspirerade stärkare (fast jag misstänker att du kanske använde en annan typ av Master Volume än de gjorde [;)][}:)]). Vilken typ använde du?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Stämmer, tycker dubbelpot funkar bättre samtidigt som man kan labba lite med värdet på den för att hitta sin egen sweetspot på den volym man lirar på mest.

Häls
Owe Johnson

14 Oct 2008, 11:26
Profile

Någon som testat att slänga en buffer mellan långsvansaren och kraftrören?
Tänkte på att det kunde bli mer fjong på högre volym eftersom drivbarheten ökar. Och att pi inte börjar dista bara för att den inte orkar driva på om gallrena börjar vilja dra ström på högt ställ?

14 Oct 2008, 20:28
Profile

Någon som testat att slänga en buffer mellan långsvansaren och kraftrören?
Tänkte på att det kunde bli mer fjong på högre volym eftersom drivbarheten ökar. Och att pi inte börjar dista bara för att den inte orkar driva på om gallrena börjar vilja dra ström på högt ställ?

Standard procedure i klass AB2 då behöver trycka avsevärd ström in i styrgallren.

Som ett kort kommentar till trådens huvudämne: man kan inte prata om slutstegsditortion taget ur sammanhang dvs hela effektförstärkaresn krets. Allt hänger ihop.

Exempel: ett slutsteg optimalt dimensionerad för EL34. Gallerförspänning hamnar kring -40V med ca 450V B+, för att få maximal utsyrning har fasvändaren diemnsionerats för att kunna lämna +-45V max.
Nu sätter du in 6L6GC vilka vid samma B+ skall ha -50 till -60V gallerförspänning. Fasvändaren kommer aldrig att kunna styra ut dessa slutrör till någon distortion att tala om, lite kompression i anslagtransienter blir det om de klarade sig genom hela preampen utan amputation.
Men dist vid full ställ infinner sig likväl. V.G. spekulera[;)]
Sedan är distortionsmekanismen annorlunda i ett globalt återkopplat slutsteg jämfört med icke återkopplat. Bara lite tankeföda.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

14 Oct 2008, 21:34
Profile WWW

Quote:
T.ex. verkar flera förstärkartillverkare, till skillnad från Martin, mena att långsvansfasvändare är bättre än Concertina för att få slutrörsdist och att Concertinan i sig själv distar för lätt...

Jess, så är det ju... (fast: Orange, någon?) men mina öron säger att concertinan ger mer dynamik, kanske har det också med att göra att den klipper väldigt mjukt, mest jämna övertoner, vad vet jag.

Sen är balansen skitviktig, vilket du Sven-Johan ju också tidigare rapporterat om.
När det gäller spajsning, så tycks det vara så att spajsning inte riktigt kan följa de dynamiska förloppen i en concertina, i alla fall ger den mycket bättre balans och dynamik vid labbtester har jag läst.
Concertinan ger dessutom en enorm fördel gentemot Schmitten när det gäller förstesdist: man kan sätta en master direkt före, och får då ett riktigt gainsteg att optimera för dist, och en master som är snorenkel och lågbrusig, eftersom man kan köra med 25-100k pot.
Disten som man får från en klippande Schmitt är ju ärligt talat ganska ostig om man säger....
Fast missförstå mig rätt, jag gillar ljudet från en Schmitt också, men just när man ska renodla slutrörsdisten blire inte riktigt samma klipp, den komprimerar attacken. Så det kan vara så att du Tubis har rätt i princip, men inte i praktiken. [;)]
Sen ska man veta för resonemangets skull att jag inte distar slutsteget på full effekt, (nåja, har väl hänt på nåt gig.[}:)]....) utan använder PS just som en master.
Äsch, kom förbi och prova vetja!

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

14 Oct 2008, 21:55
Profile ICQ WWW

den komprimerar attacken.

Vet du vad det är som gör att attacken komprimeras? Kunskapstörsten sinar aldrig[:)]

14 Oct 2008, 22:03
Profile

Tubis wrote:

Martin Kuhn wrote:
den komprimerar attacken.

Vet du vad det är som gör att attacken komprimeras? Kunskapstörsten sinar aldrig[:)]

Det är du som är spajskungen ju?[;)]
Allvarligt, det är ju frågan om klang och kraktär här, kanske inte ens mätbart, men klart hör- och kännbart. Men det kan ha att göra med den interna motkopplingen i Schmitten. Sen påverkar ju storleken på tailresistorn väldig mycket. För övrigt en modd jag rekommenderar: sätt en DPDT on-off-on på tailresistorn, så kan du switcha mellan, säg 6k8-22 och 47 eller 68k. Mycket användbar switch som ger di där finlirsförändringarna i attack och karaktär. Musik för fan.

14 Oct 2008, 22:26
Profile ICQ WWW

Som sagt, vissa saker låter sig inte spicas så väl[:I]

14 Oct 2008, 22:46
Profile

Concertinan ger dessutom en enorm fördel gentemot Schmitten när det gäller förstesdist: man kan sätta en master direkt före, och får då ett riktigt gainsteg att optimera för dist, och en master som är snorenkel och lågbrusig, eftersom man kan köra med 25-100k pot.

Hur då, hur då? [:p]

Tänker du en enkel spänningsdelare innan concertinan? Men då verkar 25-100k för litet. Du har någon annan variant tror jag bestämt.

/Gunnar

14 Oct 2008, 23:53
Profile

Kram och tack för kommentaren Alex [:)][:X]!

VacuumVoodoo wrote:

...man kan inte prata om slutstegsditortion taget ur sammanhang dvs hela effektförstärkaresn krets. Allt hänger ihop.
Hmmm... Jo... Ja... Det var, typ, så jag också tänkte/trodde/anade när jag försökte(!) tänka vidare och insåg att "många parametrar blir det!"

Quote:
...Exempel: ett slutsteg optimalt dimensionerad för EL34. Gallerförspänning hamnar kring -40V med ca 450V B+, för att få maximal utsyrning har fasvändaren diemnsionerats för att kunna lämna +-45V max.
Nu sätter du in 6L6GC vilka vid samma B+ skall ha -50 till -60V gallerförspänning. Fasvändaren kommer aldrig att kunna styra ut dessa slutrör till någon distortion att tala om, lite kompression i anslagtransienter blir det om de klarade sig genom hela preampen utan amputation.
Hmmm... Jo, där hänger jag med. Då var jag inte så långt borta i mina tankar utifrån bl.a. mitt Clean King KT88/6L6/EL34-test.

Quote:
...Men dist vid full ställ infinner sig likväl. V.G. spekulera[;)]...
Sabla Alex... [;)][:D]... Min grå celler börjar ju bli vimsiga... [;)] Men, spekulation blir det, när jag bara fått ordning på de grå cellerna (jag har nog bara två, och de verkar motverka varandra [;)][:o)]).

Quote:
...Sedan är distortionsmekanismen annorlunda i ett globalt återkopplat slutsteg jämfört med icke återkopplat. Bara lite tankeföda...
[:o)][:o)][:o)] Tjofadderittanlambo... [:o)][:o)][:o)]... Tankeföda var exactemente vad jag ville ha [:o)][8D].

Skämt åtsido, så är detta klart intressant [:p]. Bl.a. eftersom jag personligen oftast gillar stärkare med ganska hög global återkoppling i slutsteget och andra gillar de utan återkoppling alls.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

15 Oct 2008, 09:43
Profile

Angånde Vox-AC30 så har jag en på ingånde som jag ska sätta in power scaling i, du är mer än välkommen att komma o prova den när jag är klar.
Då kan du få höra hur det låter när man vekligen har slutrörsdist [;)]

Häls
Owe Johnson

15 Oct 2008, 14:07
Profile

Tänker du en enkel spänningsdelare innan concertinan? Men då verkar 25-100k för litet. Du har någon annan variant tror jag bestämt.

/Gunnar

Om jag får gissa: Bootstrapped master mellan drivsteget och concertinan.

Tack alla för en av de intressantaste trådarna vi haft på länge. Många bra inlägg, både på praktisk, teoretisk och filosofisk nivå!

Erik Runeson

16 Oct 2008, 11:52
Profile

Izzy wrote:

/Gunnar

Tack alla för en av de intressantaste trådarna vi haft på länge. Många bra inlägg, både på praktisk, teoretisk och filosofisk nivå!

Erik Runeson

Stämmer bra Erik!
Gunnar läser du inte din TUT4 eller [}:)][;)]

Häls
Owe Johnson

16 Oct 2008, 12:37
Profile

d95err wrote:

Izzy wrote:

/Gunnar

Erik Runeson

Stämmer bra Erik!
Gunnar läser du inte din TUT4 eller [}:)][;)]

Häls
Owe Johnson

Har inte fyran...[V] Bara 1 o 3 tror jag. Ska nog investera lite när jag blir rik på kommande börsuppgång.
/G

16 Oct 2008, 13:58
Profile

Innebär det att man alltid kan ersätta biasmotståndet, som normalt är på 1M, med 25-100k (om man inte använder en master)?

Erik Runeson

16 Oct 2008, 21:14
Profile

d95err wrote:

Martin Kuhn wrote:

Innebär det att man alltid kan ersätta biasmotståndet, som normalt är på 1M, med 25-100k (om man inte använder en master)?

Erik Runeson

Jag har inte räknat på det där, men ingångsimpedansen blir väldigt hög på en concertina, så jag har labbat med värden ner till 4k7. No problem! Eftersom gallerläckan kan sägas ligga parallellt med anodmotståndet på gainsteget före, påverkas naturligtvis tonen där, fast med annan bias jämfört med om man skulle sänka anodmotståndet i stället.
Jorå, det finns mycket att utforska!

16 Oct 2008, 22:30
Profile ICQ WWW

Funkar det lika bra med "original-concertina" som med paul c-moddad? Eller förutsätter ett lågt potvärde att man har den omoddade concertinan med en 56k mot jord?

Vad vinner man lågt pot-värde? Det blir naturligtvis väldigt lite serieresistans när man vrider ned. Men förlorar man något i soundet?

/Gunnar

16 Oct 2008, 22:43
Profile

Hmmm... Ordmärkarpolisen slår till igen... [}:)][;)]

I de flesta rörkopplingar, i våra sammanhang, med <i>gallerförspänning genom katodmotstånd"] (<i>cathode bias"]), vars sig det är en consertinafasvändare, de flesta förstegsrörkopplingar eller slutstegsrör, är det inte motståndet från styrgallret till jord (eller motsvarande) som ger <i>biasspänning"] (<i>gallerförspänning"]). Det är <i>katodmotståndet"] (<i>cathode resistor"]) som gör det.

Motståndet från <i>styrgallret"] till jord (eller motsvarande) heter <i>gallerläcka"] eller <i>gallerläckmotstånd"] (<i>grid leak resistor"]).

Image

Kanske även denna engelsk-svenska ordlista kan vara intressant: <b>http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=14718</b>

Tjofadderittanlambo [:o)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

17 Oct 2008, 08:32
Profile

Skönt få ordning på begreppen... Vi i informationsbranschen uppskattar språkpolisiära insatser [:)]

Men visst måste väl en masterlösning se olika ut beroende på vilken conctertina-krets man har? Jag menar i den pual c-moddade varianten lär det blir rätt tyst om man kör en 4.7 eller 25k-pot istället för gallerläckmotståndet på 1M? Antagligen även med 100k-pot? Det blir väl inte ens bootstraped, eller hur? Det måste rimligen förutsätta original-concertinan?

(Tack för lånet av bildern S-J... [B)])

/G

Image
Image

17 Oct 2008, 09:26
Profile

Innebär bootstrapped master att man bara byter ut gallerläckan mot pot? Blir det verkligen en volym som blir tyst på 0?

17 Oct 2008, 10:01
Profile

Innebär bootstrapped master att man bara byter ut gallerläckan mot pot? Blir det verkligen en volym som blir tyst på 0?

Om du kör en ltp och byter endast ena gallerläckan mot pot blir det inte helt tyst. Däremot om man kör en dubbelpot (typ 2x100k eller 2x250k) som ersätter båda 1M-motstånden funkar det perfa.

Hur det blir med concertina och bootstraped vet säker master-master kuhn.

/G

17 Oct 2008, 10:13
Profile

I vilket fall kommer det klippa mindre från fasvändaren om man sätter en master där. Alltså mindre fasvändardist ju lägre volym.

17 Oct 2008, 11:13
Profile

I vilket fall kommer det klippa mindre från fasvändaren om man sätter en master där. Alltså mindre fasvändardist ju lägre volym.

Precis.

Har funderat på om man på något bra sätt kunde kombinera denna master med ppimv.

Eftersom en neddragen ppimv gör att fasvändaren börjar dista mer vid ett visst läge skulle man kunna kompensera detta genom att samtidigt minska värdet på gallerläckan till fasvändaren. Kanske en enklare operation än att försöka ge fasvändaren mer nfb när ppimv dras ned?

I princip skulle man kunna ha en liten switch med ett "dämpat läge" då man ska köra med ppimv/ingen nfb, ett läge för att köra utan master/master på max. Jag tror inte man behöver ha den ställbar med pot. Den stora skillnaden i mängden dist i fasvändaren uppstår när nfb försvinner.

Hm, det här blev visst mer om master än slutstegsdist, men det hänger ju ihop.

/Gunnar

17 Oct 2008, 11:34
Profile

Kör man master före fasvändaren och powerscaling brukar man skala även själva fasvändaren.

Izzy: Hur funkar varianten med dubbelpot när man har negativ återkoppling? T.ex borde väl en Presence-kontroll sluta funka när man vrider ned?

Erik Runeson

17 Oct 2008, 11:37
Profile

Precis.

Har funderat på om man på något bra sätt kunde kombinera denna master med ppimv.

Eftersom en neddragen ppimv gör att fasvändaren börjar dista mer vid ett visst läge skulle man kunna kompensera detta genom att samtidigt minska värdet på gallerläckan till fasvändaren. Kanske en enklare operation än att försöka ge fasvändaren mer nfb när ppimv dras ned?

I princip skulle man kunna ha en liten switch med ett "dämpat läge" då man ska köra med ppimv/ingen nfb, ett läge för att köra utan master/master på max. Jag tror inte man behöver ha den ställbar med pot. Den stora skillnaden i mängden dist i fasvändaren uppstår när nfb försvinner.

Hm, det här blev visst mer om master än slutstegsdist, men det hänger ju ihop.

/Gunnar

Sätt en fasvändare i preampen istället så slipper du problemet för evigt. En liten variant på Folkesson.

17 Oct 2008, 11:46
Profile

Izzy: Hur funkar varianten med dubbelpot när man har negativ återkoppling? T.ex borde väl en Presence-kontroll sluta funka när man vrider ned?

Erik Runeson

Effekten av precense försvinner snabbt när man vrider ned. Gäller både enkel och dubbel bootstrapped.
/Gunnar

17 Oct 2008, 13:22
Profile

Quote:
Hur det blir med concertina och bootstraped vet säker master-master kuhn.

Det blir inte helt tyst, nej. Men de flesta förstärkare har ju strömbrytare.
Quote:
Funkar det lika bra med "original-concertina" som med paul c-moddad?
Nej, det går inte, mastern skulle då påverka biasen till concertinan. Fast det kanske skulle låta intressant. Prova! Inget kommer att gå sönder, möjligtvis en och annan föreställning.
Quote:
Eller förutsätter ett lågt potvärde att man har den omoddade concertinan med en 56k mot jord?

Om du med det menar en bootstrappad concertina, så ja.
Det är bootstrappingen (alltså att man lyfter referenspunkten för gallerläckan) som ger den höga ingångsimpedansen, vilket i sin tur gör att man kan gå ner i resistans, och därigenom vinna en del brus framför allt. Men lika viktigt är, att ingångsimpedansen ju påverkar gainen i steget före, och det är något som intresserar oss musikanter!
Veckans hemuppgift: titta på diststeget i en Trainwreck!

Master Messerschmitt

17 Oct 2008, 17:24
Profile ICQ WWW

Master Messerschmitt

Ja Massa [:X]

Just det diststeget har jag stirrat på tills ögonen blivit nästan lite vita i ögonrödorna [B)]

Tror jag börjar hajja hur det funkar. Framför allt hur mycket man kan styra både gain och frekvenser genom att endast labba med resistanserna mot jord och styrgaller.

Tack för synpunkterna. Det är naturligtvis bara att labba friskt här. Tur att det är helg... [:)]

/Gunnar

17 Oct 2008, 19:32
Profile

Martin Kuhn wrote:

Master Messerschmitt

Ja Massa [:X]

Just det diststeget har jag stirrat på tills ögonen blivit nästan lite vita i ögonrödorna [B)]

Tror jag börjar hajja hur det funkar. Framför allt hur mycket man kan styra både gain och frekvenser genom att endast labba med resistanserna mot jord och styrgaller.

Tack för synpunkterna. Det är naturligtvis bara att labba friskt här. Tur att det är helg... [:)]

/Gunnar
Kul att se herr Kuhn tillbaka på dessa sidor! Kul också med små hemuppgifter! [:)]
Dock inser jag med all icke önskvärd tydlighet att jag har <b>mycket</b> att lära![:I]

Det börjar bli dags att anskaffa en bunt litteratur för ändamålet samt att börja labba lite. Även jag har ju stirrat mig blind på TW-kretsen i min Weber Java/Komet/'wreck -- som dessutom luktar lagom mkt bränt efter senaste repet... [B)] Vad passar bättre än att labba med eländet när man ändå måste öppna skiten för översyn?!

Finns det några bra rekommendationer vad gäller litteratur? Någon av TUT:arna kanske? Martin, Gammelnalle, Owe, Gunnar -- har ni några förslag?

Edit: Jag gick till Aiken! Lite klokare! [:)]
http://aikenamps.com/CommonCathode.htm
http://aikenamps.com/InputRes.htm

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

18 Oct 2008, 10:08
Profile
Reply to topic   [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next