|
|
Page 1 of 1
|
[ 22 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Lostincepancake
|
 Hjälp!!! Bojare i nöd!!!
Sålde en gura till en engelsman över nätet för 3000 bagare.
Inga problem där....men han skickar mig en check på 6000 euros...som han vill att jag cashar ut, tar mina 3000, och skickar resterade med western union till nån typ i England.
Jag har iofs ett ganska rymligt samvete, och han bryr sig nog inte om att hämta gitarren, men frågan är vad som kan drabba mig i slutändan...[B)]
|
| 10 Oct 2008, 20:18 |
|
 |
|
pafal
|
Lostincepancake wrote: Sålde en gura till en engelsman över nätet för 3000 bagare.
Inga problem där....men han skickar mig en check på 6000 euros...som han vill att jag cashar ut, tar mina 3000, och skickar resterade med western union till nån typ i England.
Jag har iofs ett ganska rymligt samvete, och han bryr sig nog inte om att hämta gitarren, men frågan är vad som kan drabba mig i slutändan...[B)]
€6000 är vad som kan drabba dig i slutändan, plus en gitarr som försvann. //Patrik
|
| 10 Oct 2008, 20:21 |
|
 |
|
Lostincepancake
|
pafal wrote: Lostincepancake wrote: Sålde en gura till en engelsman över nätet för 3000 bagare.
€6000 är vad som kan drabba dig i slutändan, plus en gitarr som försvann. //Patrik Skickade följande mail till gangstarn i fråga tidigare ikväll: "Hello, Well I think you want to buy a landry machine, not a guitar. I'm not a total idiot.... I will look in to the danger of performing this transaction, before proceeding with this matter. Best regards Glenn" -Får väl se vad han svarar..
|
| 10 Oct 2008, 20:26 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Lostincepancake wrote: Sålde en gura till en engelsman över nätet för 3000 bagare.
Nigeriablåsning....Kanske? Och varför skulle en Engelsman skicka Euro till ett annat land och sen få pengarna skickade tillbaka till England. Skumt.
|
| 10 Oct 2008, 20:27 |
|
 |
|
bjoel
|
Grejen med internationella checkar är att de är luriga att lösa in. Du lämnar in den till banken, får penganra i handen. Problemet är att banken först efter detta kollar om checken verkligen är OK, och några veckor senare kommer de på att checken är falsk och drar tillbaka pengarna från dig. Dåligt av bankne, men en riktigt klassisk bluff.
Detta är anledningen till att t.ex. ebay-annonser i USA ofta säger "Personal checks: 2 weeks wait to clear".
Det du fått erbjudande om är ett riktigt klassiskt bedrägeriknep. Fall inte för det. Skicka åtminstone ingen gitarr innan din bank (efter flera veckor som sagt) garanterar att checken är helt OK. Det kommer den inte vara - vem skulle skicka en check på 20 gånger beloppet till en okänd person i främmande land?
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 10 Oct 2008, 20:30 |
|
 |
|
Lostincepancake
|
Haraldrig wrote: Lostincepancake wrote: Sålde en gura till en engelsman över nätet för 3000 bagare.
Nigeriablåsning....Kanske? Och varför skulle en Engelsman skicka Euro till ett annat land och sen få pengarna skickade tillbaka till England. Skumt. Nja...nigeriablåsning tror jag inte i och med att inga konton är inblandade. Men absolut pengatvätt! Hur är värden skapad när man inte ens kan lita på en gitarrköpare???
|
| 10 Oct 2008, 20:34 |
|
 |
|
Lostincepancake
|
bjoel wrote: Grejen med internationella checkar är att de är luriga att lösa in. Du lämnar in den till banken, får penganra i handen. Problemet är att banken först efter detta kollar om checken verkligen är OK, och några veckor senare kommer de på att checken är falsk och drar tillbaka pengarna från dig. Dåligt av bankne, men en riktigt klassisk bluff.
Detta är anledningen till att t.ex. ebay-annonser i USA ofta säger "Personal checks: 2 weeks wait to clear".
Det du fått erbjudande om är ett riktigt klassiskt bedrägeriknep. Fall inte för det. Skicka åtminstone ingen gitarr innan din bank (efter flera veckor som sagt) garanterar att checken är helt OK. Det kommer den inte vara - vem skulle skicka en check på 20 gånger beloppet till en okänd person i främmande land?
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
Huvudet på spiken där tror jag! När jag tänker efter så hade vi det problemet med tyskar när öst blev väst för ett antal år sedan.
|
| 10 Oct 2008, 20:36 |
|
 |
|
bjoel
|
Lostincepancake wrote: Nja...nigeriablåsning tror jag inte i och med att inga konton är inblandade. Men absolut pengatvätt!
Ingen tvätt. Bara ett sätt att blåsa dig på pengar och gitarr. [:)] ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 10 Oct 2008, 20:37 |
|
 |
|
Lostincepancake
|
bjoel wrote: Lostincepancake wrote: Nja...nigeriablåsning tror jag inte i och med att inga konton är inblandade. Men absolut pengatvätt!
Ingen tvätt. Bara ett sätt att blåsa dig på pengar och gitarr. [:)] ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. Mailade honom att hunden hade skitit i gitarren, och att jag inte på något sätt kan sälja gitarren till honom i detta usla skick. Men...fan vad irriterande!! Tack för upplysningar och om någon som heter Kelvin Brown vill köpa något av er så be honom dra på en gång!
|
| 10 Oct 2008, 20:54 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Lostincepancake wrote: bjoel wrote: Lostincepancake wrote: Nja...nigeriablåsning tror jag inte i och med att inga konton är inblandade. Men absolut pengatvätt!
Ingen tvätt. Bara ett sätt att blåsa dig på pengar och gitarr. [:)] ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. Mailade honom att hunden hade skitit i gitarren, och att jag inte på något sätt kan sälja gitarren till honom i detta usla skick. Men...fan vad irriterande!! Tack för upplysningar och om någon som heter Kelvin Brown vill köpa något av er så be honom dra på en gång! Dear Mr. Brown My dog shat in the immediate vicinity of the livingroom fan, which of course is on maximum speed at this time of year in Sweden. Unfortunately the guitar was lying in it's case straight below, waiting to be packed and sent. Unfortunately the shit hit the fan and went sprawling all over the guitar and case(as well as a large part of my living room[xx(]) and I do not feel that I can go through with the sale under the current circumstances. If the guitar can be reasonably sanitized, or I lose my senses completely, I will be in touch again. Sincerely, Staffan Westerbrandt.[^]
|
| 10 Oct 2008, 21:19 |
|
 |
|
bjoel
|
Inte maila spammare och bedragare, då bevisar du bara att din mailadress funkar = mer spam.
|
| 10 Oct 2008, 21:26 |
|
 |
|
daffyd
|
Går här å skrattar högt för mig själv[:D]! Hunden skitit i gitarren[:D][:D][:D]. Hoppas de löser sig för dig[:)]. Skaffa en målvakt, detta är helt okej metod idag bland många företagare och högre uppsatta personer. Betala någon sån där sjukskriven jävla historia en slant. Sen tar du gura å pengar själv och ber James eller va han hette att dra åt helvete Lostincepancake wrote: bjoel wrote: Lostincepancake wrote: Nja...nigeriablåsning tror jag inte i och med att inga konton är inblandade. Men absolut pengatvätt!
Ingen tvätt. Bara ett sätt att blåsa dig på pengar och gitarr. [:)] ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. Mailade honom att hunden hade skitit i gitarren, och att jag inte på något sätt kan sälja gitarren till honom i detta usla skick. Men...fan vad irriterande!! Tack för upplysningar och om någon som heter Kelvin Brown vill köpa något av er så be honom dra på en gång! Först så lever man, sen dör man!
|
| 10 Oct 2008, 21:29 |
|
 |
|
Lostincepancake
|
daffyd wrote: Går här å skrattar högt för mig själv[:D]! Hunden skitit i gitarren[:D][:D][:D]. Hoppas de löser sig för dig[:)]. Skaffa en målvakt, detta är helt okej metod idag bland många företagare och högre uppsatta personer. Betala någon sån där sjukskriven jävla historia en slant. Sen tar du gura å pengar själv och ber James eller va han hette att dra åt helvete Lostincepancake wrote: bjoel wrote: [quote="Lostincepancake"] Nja...nigeriablåsning tror jag inte i och med att inga konton är inblandade. Men absolut pengatvätt!
Ingen tvätt. Bara ett sätt att blåsa dig på pengar och gitarr. [:)] ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. Mailade honom att hunden hade skitit i gitarren, och att jag inte på något sätt kan sälja gitarren till honom i detta usla skick. Men...fan vad irriterande!! Tack för upplysningar och om någon som heter Kelvin Brown vill köpa något av er så be honom dra på en gång! Först så lever man, sen dör man! [/quote] Oooups! t.o.m. mindre samvete än vad jag är utrustad med[:D]
|
| 10 Oct 2008, 21:32 |
|
 |
|
Slinky
|
daffyd wrote: Skaffa en målvakt, detta är helt okej metod idag bland många företagare och högre uppsatta personer. Betala någon sån där sjukskriven jävla historia en slant. Sen tar du gura å pengar själv och ber James eller va han hette att dra åt helvete
Den tanken har slagit mig mer än en gång kan jag erkänna.. ______________________________________________ 
|
| 10 Oct 2008, 22:53 |
|
 |
|
daffyd
|
Äh lägg av nu! Har inte skrattat så här mycket i min ensamhet på sen jag vet inte när[:D][:D][:D], tårarna rinner och får ont i magen[:D][:D][:D]. Fan va kul skrivet! Mvh Daffyd danix wrote: Lostincepancake wrote: bjoel wrote: [quote="Lostincepancake"] Nja...nigeriablåsning tror jag inte i och med att inga konton är inblandade. Men absolut pengatvätt!
Ingen tvätt. Bara ett sätt att blåsa dig på pengar och gitarr. [:)] ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. Mailade honom att hunden hade skitit i gitarren, och att jag inte på något sätt kan sälja gitarren till honom i detta usla skick. Men...fan vad irriterande!! Tack för upplysningar och om någon som heter Kelvin Brown vill köpa något av er så be honom dra på en gång! Dear Mr. Brown My dog shat in the immediate vicinity of the livingroom fan, which of course is on maximum speed at this time of year in Sweden. Unfortunately the guitar was lying in it's case straight below, waiting to be packed and sent. Unfortunately the shit hit the fan and went sprawling all over the guitar and case(as well as a large part of my living room[xx(]) and I do not feel that I can go through with the sale under the current circumstances. If the guitar can be reasonably sanitized, or I lose my senses completely, I will be in touch again. Sincerely, Staffan Westerbrandt.[^] [/quote] Först så lever man, sen dör man!
|
| 10 Oct 2008, 23:12 |
|
 |
|
DNS
|
danix wrote: Lostincepancake wrote: bjoel wrote: [quote="Lostincepancake"] Nja...nigeriablåsning tror jag inte i och med att inga konton är inblandade. Men absolut pengatvätt!
Ingen tvätt. Bara ett sätt att blåsa dig på pengar och gitarr. [:)] ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. Mailade honom att hunden hade skitit i gitarren, och att jag inte på något sätt kan sälja gitarren till honom i detta usla skick. Men...fan vad irriterande!! Tack för upplysningar och om någon som heter Kelvin Brown vill köpa något av er så be honom dra på en gång! Dear Mr. Brown My dog shat in the immediate vicinity of the livingroom fan, which of course is on maximum speed at this time of year in Sweden. Unfortunately the guitar was lying in it's case straight below, waiting to be packed and sent. Unfortunately the shit hit the fan and went sprawling all over the guitar and case(as well as a large part of my living room[xx(]) and I do not feel that I can go through with the sale under the current circumstances. If the guitar can be reasonably sanitized, or I lose my senses completely, I will be in touch again. Sincerely, Staffan Westerbrandt.[^] [/quote] Faen danix, man kan nästan tro att du verkligen har en hund ju. Att du har en takfläkt får nog betraktas som självklart![;)]. ...the shit hit the fan ...[:D][:D][:D] <font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">
|
| 11 Oct 2008, 10:12 |
|
 |
|
daffyd
|
Hur har de gått med "skiten"?[:D] Mvh Daffyd
Först så lever man, sen dör man!
|
| 13 Oct 2008, 12:29 |
|
 |
|
Lostincepancake
|
daffyd wrote: Hur har de gått med "skiten"?[:D] Mvh Daffyd
Ska rama in checken som en ständig påminnelse om denna incident[:)] Det är som det gamla ordspråket: "Man lär så länge man har en lever"
|
| 13 Oct 2008, 15:32 |
|
 |
|
daffyd
|
Kan ju berätta att jag använde skrattmuskler i min mage som gjort att jag haft ont i den hela helgen[:D]. Först nu börjar de lugna sig. Mvh Daffyd
|
| 13 Oct 2008, 16:00 |
|
 |
|
Lostincepancake
|
daffyd wrote: Kan ju berätta att jag använde skrattmuskler i min mage som gjort att jag haft ont i den hela helgen[:D]. Först nu börjar de lugna sig. Mvh Daffyd
Den bjuder jag på[:o)] Sålde guran till ett gott hem i norrland istället! (mot postförskott!!....kan du tänka dig!)
|
| 13 Oct 2008, 19:45 |
|
 |
|
T.A
|
Ja jävlar, den va bra [:D]
Norrlänningar kan du lita på [:p]
|
| 15 Oct 2008, 22:08 |
|
 |
|
Lostincepancake
|
T.A wrote: Ja jävlar, den va bra [:D]
Norrlänningar kan du lita på [:p]
Jodå....klart man gillar norrland....när jag ser kulorna på kontot[:D] <b>Show me the kwan!</b>
|
| 15 Oct 2008, 22:21 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 22 posts ] |
|