|
| Author |
Message |
|
daffyd
|
Tror nog att Galanti menar att om man inte la så kopiöst mycke på en infokampanj, så skulle man kunna lägga pengar på andra områden för oss medborgare. Tycker nog att din frågeställning som jag hoppas jag fick markerat inte riktigt hör hemma i en bra och vuxen debatt[;)]. Eller va tycker du själv? Josh D Ztorsion wrote: Galanti wrote: 15 mille räcker till att försörja 50 heltidsjuka arbetare under ett helt år eller 100 halvtidsjuka under ett helt år eller ett oräknerligt antal kortidsjukskrivningar under ett helt år. Detta är anledningen till att jag reagerar på 15 mille, kunde inte detta gjorts billigare? Jag sparkar på försäkringskassan av anledningen att den inte fungerar som den ska utifrån de direktiv från Regering och Riksdag de har fått. Det är inte personkritik mot enskilda f-kasseanställda heller vilka arbetar efter de direktiv som givits dem. Min kritik riktar sig till den organisation samt det arbetssätt de har idag bl.a. sin hysterisk iver att jaga fuskare som långtidsjuka, arbetskadade, handikappade. Josh D Ztorsion wrote: daffyd: jag förutsätter att du inte vet så mycket om informationskampanjer eftersom du tycker att det inte är relevant att informera medborgarna om deras rättigheter, i alla fall inte om det kostar pengar. Jag håller med om att man skulle kunna köpa många Gibson LP för dessa pengar, antagligen kan man köpa rätt många starköl också, men för mig det känns inte detta riktigt relevant i detta sammanhang Det är mycket möjligt att det finns en del beslut när det gäller F-kassans verksamhet som kan verka inhumana, men att sparka på F-kassan för detta är bara korkat. F-kassan är en myndighet som får sina direktiv från Regering och Riksdag. (men det hade jag visst informerat om förut iofs..)  The beat goes on and I´m so wrong gitarrmissbrukare ok, då hänger jag med (tror jag[:I]) Så problemet är inte att F-kassan informerar, problemet är snarare att det kunde gjorts billigare? Nu är jag ingen expert på just informationskampanjer, men jag antar att du har rätt, den kunde nog ha gjorts billigare. Undrar hur mycket som hade varit OK.. Kanske 12 miljoner.. Näe de e ingen ide´ att jag spekulerar, det där kan jag nog inte tillräckligt mycket om Men matte har alltid varit en av mina paradgrenar så jag spinner vidare på din uträkning via lite gammal klassisk <i><b>regula de tri</b>"]: Om 15 MSEK räcker till 50 Heltidssjukskrivna arbetar under ett helt år.. Då ska vi se.. Fusket inom Socialförsäkringen uppgår tillca 4 Miljarder per år enligt vissa källor. Det är säkert bara högerpropaganda så låt oss säga att det bara är 1,5 Miljard som fuskas bort. Om vi nu kunde undvika att dessa pengar hamnar i fuskarnas fickor och istället använda dom till att att försörja heltidssjukskrivna arbetare under ett år så skulle det ju räcka till 5000 sjukskrivna arbetare (allt enligt din egen matematik, jag vet egentligen inte om det stämmer) <font color="green"><font size="1"> <font size="2">Så det är således bättre att skippa informationskampanjen och försörja 50 heltidssjukskrivna arbetare under ett år för pengarna än att jag in alla fusk-stålar och försörja 5000 av samma arbetare?</font id="size2">Nu börjar jag få svårt att hänga med i logiken faktiskt[:I]</font id="size1"></font id="green"> Jag håller med dig om att F-kassan inte fungerar som den ska utifrån de direktiv de fått från Riksdag och Regering. F-kassan har inte gjort det på många många år. Så mycket bättre då att det pågår ett förändringsarbete inom kassan som syftar just till detta. Att förbättra och förenkla. Läs lite i den informationskampanj som just nu pågår så får ni veta mer[:)] Och till sist: När du skriver <font color="blue"><b>"bl.a. sin hysterisk iver att jaga fuskare som långtidsjuka, arbetskadade, handikappade"</b></font id="blue"> så kan man tro att det är du som likställer fuskare med långtidssjukskrivna, arbetsskadade och handikappade. Jag kan försäkra dig om att så tycker man inte på F-kassan. De man jagar är främst såna som jobbar SAMTIDIGT som de är "sjuka" och uppbär bidrag för detta. Sånt kallas bedrägeri, är straffbart och skall stävjas. På den punkten har jag en rätt bestämd åsikt  The beat goes on and I´m so wrong Först så lever man, sen dör man!
|
| 11 Oct 2008, 15:53 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Josh D Ztorsion wrote: daffyd wrote: Tror nog att Galanti menar att om man inte la så kopiöst mycke på en infokampanj, så skulle man kunna lägga pengar på andra områden för oss medborgare. Tycker nog att din frågeställning som jag hoppas jag fick markerat inte riktigt hör hemma i en bra och vuxen debatt[;)]. Eller va tycker du själv?
Då har du nog missuppfattat mig, daffyd. Eller jag dig. Det jag försöker säga är att jag har svårt att förstå varför det inte är ok att lägga 15MSEK på en infokampanj som syftar till att vanligt folk ska förstå hur vårt försäkringssytem ska fungera smatidigt som det tydligen inte är viktigt att jaga in de mångdubbla belopp som det fuskas bort ur samma kassa EDIT: och nu lägger jag ner mig i F-kassedebatten för den här gången, jag tror att mina synpunkter har gått fram nu: 1. Det är ok och nödvändigt med samhällsinformation och det är OK att det får kosta pengar 2. Det är inte OK att det fuskas bort miljardbelopp ur Fkassan varje år 3. Det är viktigt att vi gör vad vi kan för att stävja detta fusk och att kräva tillbaks de stålar som stulits Jag ber samtidigt om ursäkt om ngn har känt sig påhoppad i min argumentation. Jag har träffat Galanti vid flera tillfällen och vet att han är en reko kille med värderingar rätt lika mina (faktiskt) och det sista jag vill här på BOJen är att det ser ut som att jag hoppar på er som inte tycker som jag. Så är det inte, jag gillar bara att käfta, framförallt när jag vet att jag har rätt[;)]  The beat goes on and I´m so wrong <font size="2"> "jag gillar bara att käfta, framförallt när jag vet att jag har rätt[;)]"</font id="size2"> LAgom subjektivt. Finns det verkligen rätt och fel i politik? Bidragsfuskare ska självklart knipas åt. Men det ska alla moms-fifflare och stora eko-brottslingar också. Som det ser ut idag så kommer man undan bara beloppet är tillräckligt stort. Skandiaaffären är ju ett fint exempel på att man kan lura till sig miljoner men inte straffas hårdare ån om man lurar till sig 250000kr.
|
| 11 Oct 2008, 16:21 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Josh D Ztorsion wrote: Haraldrig wrote: <font color="blue"><b>LAgom subjektivt</b></font id="blue">. Finns det verkligen rätt och fel i politik?
du vet uppenbarligen inte varf det finns smileys som den här[;)]... För övrigt var det inte politik jag diskuterade, det var moral[;)] (undrar om smileyn funkade nu....)  The beat goes on and I´m so wrong Jodå, jag vet vad de betyder. Försäkringskassa är väl i allra högsta grad politisk.
|
| 11 Oct 2008, 18:03 |
|
 |
|
daffyd
|
Vet precis hur de e när man känner att jag/man har rätt[;)]. Samma här Josh, repekterar dina åsikter även om jag tycker att dom känns sådär. Du har ju garanterat ett företag som är beroende av uppdrag och säkert skulle hoppa jämfota om t.e.x F-kassan skulle höra av sig så du kan sälja något riktigt flashigt för en liten nätt summa[;)]. Sen kör du själv med privata försäkringar och behöver egentligen inte bry dig ett skit om verkligheten för den stora massan i vårt idag kalla samhälle, men jag håller helt med dig om att de finns mängder av saker som är bra oxå givetvis. Ska jag va ärlig, jag som alltid röstat rött tycker fanimej inte märka så stor skillnad. Har ställt ett flertal frågor till dig men de e okej, att utebli kan ju vara ett väl så bra svar[;)]. Ha nu en riktigt bra lördag och här finns de absolut inga hard feelings. Har ju träffat dig en gång bara men du verkar hur okej som helst[:)]- Mvh Daffyd Josh D Ztorsion wrote: daffyd wrote: Tror nog att Galanti menar att om man inte la så kopiöst mycke på en infokampanj, så skulle man kunna lägga pengar på andra områden för oss medborgare. Tycker nog att din frågeställning som jag hoppas jag fick markerat inte riktigt hör hemma i en bra och vuxen debatt[;)]. Eller va tycker du själv?
Då har du nog missuppfattat mig, daffyd. Eller jag dig. Det jag försöker säga är att jag har svårt att förstå varför det inte är ok att lägga 15MSEK på en infokampanj som syftar till att vanligt folk ska förstå hur vårt försäkringssytem ska fungera smatidigt som det tydligen inte är viktigt att jaga in de mångdubbla belopp som det fuskas bort ur samma kassa EDIT: och nu lägger jag ner mig i F-kassedebatten för den här gången, jag tror att mina synpunkter har gått fram nu: 1. Det är ok och nödvändigt med samhällsinformation och det är OK att det får kosta pengar 2. Det är inte OK att det fuskas bort miljardbelopp ur Fkassan varje år 3. Det är viktigt att vi gör vad vi kan för att stävja detta fusk och att kräva tillbaks de stålar som stulits Jag ber samtidigt om ursäkt om ngn har känt sig påhoppad i min argumentation. Jag har träffat Galanti vid flera tillfällen och vet att han är en reko kille med värderingar rätt lika mina (faktiskt) och det sista jag vill här på BOJen är att det ser ut som att jag hoppar på er som inte tycker som jag. Så är det inte, jag gillar bara att käfta, framförallt när jag vet att jag har rätt[;)]  The beat goes on and I´m so wrong Först så lever man, sen dör man!
|
| 11 Oct 2008, 18:43 |
|
 |
|
daffyd
|
Hahaha! Denna sidan e den populäraste på Bojen[:D]. Jag som sitter med en jävla massa guror som behöver säljas[;)]. Mvh Daffyd
Först så lever man, sen dör man!
|
| 11 Oct 2008, 18:51 |
|
 |
|
Slowhand2
|
Haraldrig wrote: Josh D Ztorsion wrote: Haraldrig wrote: <font color="blue"><b>LAgom subjektivt</b></font id="blue">. Finns det verkligen rätt och fel i politik?
du vet uppenbarligen inte varf det finns smileys som den här[;)]... För övrigt var det inte politik jag diskuterade, det var moral[;)] (undrar om smileyn funkade nu....)  The beat goes on and I´m so wrong Jodå , jag vet vad de betyder. Försäkringskassa är väl i allra högsta grad politisk. Jodå Haraldrig--- Min fru jobbar på försäkringskassan och jag säger harald... du vet inte vad du snackar om... oavsett om du tror dig ha rätt eller annat. Försäkringskassan är inte någon myndighet som lever sitt eget liv. Det är tvärtom hårt kontrollerat och följer den politik som de du röstade fram vill genomföra. I dessa tider där kapitalister plöjer oss på allmänna tillgångar, roffar åt sig de finaste bostäderna i stan med hjälp av "marknaden" och "marknadpriser" på alla fina tillgångar o bantar på "onödiga skatter" så är situationen för de som jobbar på F-kassan helt ohållbar... moderaternas politik säger att man ska sänka skatter remember? men är det gratis att förutom hinna hjälpa folk i nöd att också hinna kolla alla som har en tveksam moraluppfattning? det finns inte resurser till det idag för att just de politiker du föredrar har sett till att kapa bort "onödiga skatter"... det vill säga de skatter som oftast hjälper de som behöver mest hjälp och då oftast inte några höginkomst moderat pojkar o flickor... Ja till en mänskligare värld... Jag vill ha tillbaka en innerstad i Sthlm som inte är reservat för rika. När jag bodde i Vasastan var det härligt med den blandning av små affärer, rika, mindre rika och också nödställda som bodde istan... idag finns en helt annan uppdelning av resurser... marknaden talade... jag lyssnar inte... och denna syn på rätten till egoism och "roffa åt sig mentalitet" är väl inte heller bara något som de välsituerade lider av... såklart att det sprider sig över hela samhället när man ser ena välgödda som säger till andra att nöja sig med mindre när de själva vräker i överflöd. dubbla tungor funkar sällan som ideologiskt och filosofiskt riktmärke... som sagt det finns grund för bra blues i samhället... mvh/Slowhand2 Peace - Love & LeftHanded Guitars http://www.swedenblue.comhttp://slow.blogg.se
|
| 11 Oct 2008, 18:57 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Slowhand2 wrote: Haraldrig wrote: Josh D Ztorsion wrote: [quote="Haraldrig"] <font color="blue"><b>LAgom subjektivt</b></font id="blue">. Finns det verkligen rätt och fel i politik?
du vet uppenbarligen inte varf det finns smileys som den här[;)]... För övrigt var det inte politik jag diskuterade, det var moral[;)] (undrar om smileyn funkade nu....)  The beat goes on and I´m so wrong Jodå , jag vet vad de betyder. Försäkringskassa är väl i allra högsta grad politisk. Jodå Haraldrig--- Min fru jobbar på försäkringskassan och jag säger harald... du vet inte vad du snackar om... oavsett om du tror dig ha rätt eller annat. Försäkringskassan är inte någon myndighet som lever sitt eget liv. Det är tvärtom hårt kontrollerat och följer den politik som de du röstade fram vill genomföra. I dessa tider där kapitalister plöjer oss på allmänna tillgångar, roffar åt sig de finaste bostäderna i stan med hjälp av "marknaden" och "marknadpriser" på alla fina tillgångar o bantar på "onödiga skatter" så är situationen för de som jobbar på F-kassan helt ohållbar... moderaternas politik säger att man ska sänka skatter remember? men är det gratis att förutom hinna hjälpa folk i nöd att också hinna kolla alla som har en tveksam moraluppfattning? det finns inte resurser till det idag för att just de politiker du föredrar har sett till att kapa bort "onödiga skatter"... det vill säga de skatter som oftast hjälper de som behöver mest hjälp och då oftast inte några höginkomst moderat pojkar o flickor... Ja till en mänskligare värld... Jag vill ha tillbaka en innerstad i Sthlm som inte är reservat för rika. När jag bodde i Vasastan var det härligt med den blandning av små affärer, rika, mindre rika och också nödställda som bodde istan... idag finns en helt annan uppdelning av resurser... marknaden talade... jag lyssnar inte... och denna syn på rätten till egoism och "roffa åt sig mentalitet" är väl inte heller bara något som de välsituerade lider av... såklart att det sprider sig över hela samhället när man ser ena välgödda som säger till andra att nöja sig med mindre när de själva vräker i överflöd. dubbla tungor funkar sällan som ideologiskt och filosofiskt riktmärke... som sagt det finns grund för bra blues i samhället... mvh/Slowhand2 Peace - Love & LeftHanded Guitars http://www.swedenblue.comhttp://slow.blogg.se[/quote] JAg tycker att följande jag skrev; "<font color="red">Försäkringskassa är väl i allra högsta grad politisk</font id="red">" matchar dina meningar; <font color="green">"Försäkringskassan är inte någon myndighet som lever sitt eget liv. Det är tvärtom hårt kontrollerat och följer den politik som de du röstade fram vill genomföra</font id="green">". Vad du skriver och tycker är subjektivt. Det är ingen sanning om Sverige eller "kapitalismen". När du avfärdar mig med "du vet inte vad du snackar om" så borde du i alla fall bemödat dig med att följa upp med något intelligent och inte bara ett par subjektiva meningar till[xx(][xx(][xx(][xx(]
|
| 11 Oct 2008, 19:41 |
|
 |
|
daffyd
|
Skål Josh från Götet! Jo jag har frågat om de inte va så att högste chefen på F-kassan avgick p.g.a hon inte kunde ställa upp på dessa nya regler. Sen har jag frågat om du läst visserligen KD.s motion om företagare som momsfifflar för mellan 150/200 miljarder per år. Sen skulle jag aldrig frågat dig eller förmodat att du tycker att de helt okej[;)]. Mvh Daffyd (lite lullig nu av ett par glas[;)]) men hoppas att att du förstår? Josh D Ztorsion wrote: daffyd: nu har jag verkligen gått igenom alla dina inlägg i denna marathontråd för att försöka hita de frågor du har ställt. Den enda frågan jag hittar är denna: <i>Kom inget till gretschen? E de skickat."] Jorå, jag ska skicka, har bara inte varit hemma så mycket på sistone. grejjorna kommer[:)] För övrigt tycker jag att du verkar vara en trevlig prick, trots att vi bara har träffats några minuter. Att ha olika åsikter om saker å ting behöver ju inte betyda att an tycker illa om varandra[:)]  The beat goes on and I´m so wrong Först så lever man, sen dör man!
|
| 12 Oct 2008, 02:35 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Josh D Ztorsion wrote: daffyd wrote: Skål Josh från Götet! <font color="blue"><b>Jo jag har frågat om de inte va så att högste chefen på F-kassan avgick p.g.a hon inte kunde ställa upp på dessa nya regler. Sen har jag frågat om du läst visserligen KD.s motion om företagare som momsfifflar för mellan 150/200 miljarder per år.</b></font id="blue"> Sen skulle jag aldrig frågat dig eller förmodat att du tycker att de helt okej[;)]. Mvh Daffyd (lite lullig nu av ett par glas[;)]) men hoppas att att du förstår? Josh D Ztorsion wrote: daffyd: nu har jag verkligen gått igenom alla dina inlägg i denna marathontråd för att försöka hita de frågor du har ställt. Den enda frågan jag hittar är denna: <i>Kom inget till gretschen? E de skickat."] Jorå, jag ska skicka, har bara inte varit hemma så mycket på sistone. grejjorna kommer[:)] För övrigt tycker jag att du verkar vara en trevlig prick, trots att vi bara har träffats några minuter. Att ha olika åsikter om saker å ting behöver ju inte betyda att an tycker illa om varandra[:)]  The beat goes on and I´m so wrong Först så lever man, sen dör man! OK, på A svarar jag Ja och på B svarar jag ja[;)] Vilket inte har ett dugg med min debattvinkel att göra. Att ngn fuskar mer nån annanstans rättfärdigar knappast att vi inte ska jaga fuskare i försäkringssystemen. Det fuskas för miljardbelopp i hela samhället och jag är som bekant emot allt fusk, framförallt när det drabbar våra gemensamma pengar. Självfallet ska även skattesmitare och momsfifflare jagas, vilket också sker i allt större utsträckning  The beat goes on and I´m so wrong Hade det inte varit mycket enklare och billigare att bara sänka momsen och skatterna.
|
| 12 Oct 2008, 08:51 |
|
 |
|
bjoel
|
När det gäller det s.k. "skattefelet" som nämns här på 100-200 miljarder bör väl kanske den uppmärksamme debattören uppmärksamma att senaste siffran från Skatteverket är 133 miljarder - och den har fått stark kritik för att vara uppblåst och felaktig. Bland annat har man tydligen ansett att svartarbetande privatpersoner och vissa kriminiella ska räknas som småföretag och att de olagliga varorna därför borde momsas.
Även skatteverket själva säger att en ganska stor del av summan är "ärliga misstag" eftersom reglerna är snåriga i många fall.
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 12 Oct 2008, 09:06 |
|
 |
|
Slowhand2
|
Haraldrig wrote:
Hade det inte varit mycket enklare och billigare att bara sänka momsen och skatterna.
sänka skatter..hmmm jovisst... Sveriges ekonomi är som en brunn... man samlar vatten i brunnen och sedan pumpa man upp det för att vattna det som vattnas behövs... i en rödare värld pumpar man vatten till gemensamma sektorn, sjukhus, skola, dagis,osv... i din värld sänker man skatten för de redan välbeställda... sedan säger "marknaden" fyllt på brunnen med kommunala och statliga medel... att det är så tydligt och skarpt idag går inte att missa när bankerna och "marknaden" går bankrutt, efter att ha roffat åt sig dessa "skattesänkningar, kräver precis det jag nämnde tidigare och hotar med arbetslöshet och svält... DET är inte subjektivt Harald... det är verklighet idag... Du föredrar en värld där de väl besuttna får vara giriga och där mycket vill ha mer... jag tror på en annan världsbild, därför kommer aldrig våra uppfattningar att hitta varandra... that's so simple... Säg inte att dagens makthavarna inte gynnar de som har det gottställt, jag har märkt det själv... de fyller på min plånbok men jag är inte övertygad om att det är rätt. Jag hör faktiskt till dem som tjänar bra och gärna vill betala mer skatt så att man slipper se de eländiga situationer som skapas i sjukvård eller skola... mer skatt så folk som inte tjänar lika bra får ändå bo bra och centralt utan att bli undanknuffade av andra som i kraft av sin egen ekonomi (delvis påfyllt med skattepengar/sänkningar) tror sig ha rätten till de bästa bostäderna, den bästa sjukvård, de bästa skolorna, osv... Jag har det gottställt men jag vill inte behöva röra mig i en värld där det finns människor som måste sova under broar bara för att samhället inte tycker sig ha råd att ge dem stöd, mat och en säng att sova i, eftersom man måste sänka skatten för de redan rika. Den egoism som fortplantar sig hos fler och som gör oss så torra i själen är inte värt de skattesänkningar du framför som lösning till allt. mvh/Slowhand2 Peace - Love & LeftHanded Guitars http://www.swedenblue.comhttp://slow.blogg.se
|
| 12 Oct 2008, 09:07 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Slowhand2 wrote: Haraldrig wrote:
Hade det inte varit mycket enklare och billigare att bara sänka momsen och skatterna.
sänka skatter..hmmm jovisst... Sveriges ekonomi är som en brunn... man samlar vatten i brunnen och sedan pumpa man upp det för att vattna det som vattnas behövs... i en rödare värld pumpar man vatten till gemensamma sektorn, sjukhus, sokla, dagis,osv... i din värld sänker man skatten för de redan välbeställda... sedan säger "marknaden" fyllt på brunnen med kommunala och statliga medel... att det är så tydligt och skarpt idag går inte att missa när bankerna och "marknaden" går bankrutt efter att ha roffat åt sig dessa "skattesän kräver precis det jag nämnde tidigare och hotar med arbetslöshet och svält... DET är inte subjektivt Harald... det är verklighet idag... du föredrar en värld där de väl besuttna är giriga och där mycket vill ha mer... jag tror på en annan världbild, därför kommer aldrig våra uppfattningar att hitta varandra... that's so simple mvh/Slowhand2 Peace - Love & LeftHanded Guitars http://www.swedenblue.comhttp://slow.blogg.seJAg växte upp i det ultra-socialdemokratiska Sverige. Alla skulle vara lika, ingen fick vara individuell. Man var tvungen att göra och tycka som alla andra i skolan. JAg vill ALDRIG uppleva ett socialdemokratiskt Sverige igen. Även om man inte kan se någon markant skillnad mellan M och S idag. Vilket är en annan diskussion. Just, det. S tar in en tjuv och fifflare som partiledare, det säger väl allt om deras politik.
|
| 12 Oct 2008, 09:16 |
|
 |
|
Haraldrig
|
bjoel wrote: När det gäller det s.k. "skattefelet" som nämns här på 100-200 miljarder bör väl kanske den uppmärksamme debattören uppmärksamma att senaste siffran från Skatteverket är 133 miljarder - och den har fått stark kritik för att vara uppblåst och felaktig. Bland annat har man tydligen ansett att svartarbetande privatpersoner och vissa kriminiella ska räknas som småföretag och att de olagliga varorna därför borde momsas.
Även skatteverket själva säger att en ganska stor del av summan är "ärliga misstag" eftersom reglerna är snåriga i många fall.
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
Det är väl som när Leijonborg beställer skolstatistik som passar honom och det han tycker vi ska tycka.
|
| 12 Oct 2008, 09:19 |
|
 |
|
Slowhand2
|
Haraldrig wrote: JAg växte upp i det ultra-socialdemokratiska Sverige. Alla skulle vara lika, ingen fick vara individuell. Man var tvungen att göra och tycka som alla andra i skolan.
haha ordbajs är detta... moderatslogan utan innebörd... bevisen på att alla inte är lika och att man har individuella vägar i sina liv är både du o jag ett bevis för... om du sedan tyckte att du var tvungen att tycka som andra får vara ett problem som DU bör jobba med. Nej du individualism och egoism är på samma sida av myntet i den blåa världen... Gott ska ha det ännu gottare... de som har det tufft får skylla sig själva... de får låta bli att ha råd till tandläkaren, de får sova under broarna medan eliten i centrala staden har tagit över alla bostäder, slängt ut de mindre prioriterade till ghetto utanför staden, osv... DET är verkligheten bakom ditt snack om individualism och frihet. Med den politik som du företräder accepterar man att det är skillnad på folk o folk. Man bygger ekonomiska murar mellan dem. den som har ont om pengar får lov att gå o köpa "andrahandsmat" hos Lidl som sysslar med billig import medans de som har råd går å fixar första prima vara åt sig själva. I min värld så är det OK med gemensamma inköpsställen där alla har råd till samma mat av god kvalité. en värld där klassuppdelningen inte finns och färgar av sig i vilka skolor som lockar till sig de bästa lärarna och som förstås råkar hamna i områden där de redan välbeställda bor. Jag vill inte höra om individualism politik som skapar ghetto för folk som man vill slippa ha till grannar. Denna världuppfattning jag har är, för mig, värt de fjuttiga kronorna som du tycker att jag ska slippa betala i skatt. nej jag betalar gärna skatt så att man jobbar bort dessa klyftor istället! Mina skatter får hellre gå till att fylla på kassan hos de skolor som behöver det mest eller organisationer som kämpar för en bättre värld än att delas ut till unga finanslejon hos Swedbank som råkade spela bort våra gemensamma pengar på den kapitalistiska karusellen i frihetens namn. mvh/Slowhand2 Peace - Love & LeftHanded Guitars http://www.swedenblue.comhttp://slow.blogg.se
|
| 12 Oct 2008, 09:37 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Slowhand2 wrote: Haraldrig wrote: JAg växte upp i det ultra-socialdemokratiska Sverige. Alla skulle vara lika, ingen fick vara individuell. Man var tvungen att göra och tycka som alla andra i skolan.
haha ordbajs är detta... moderat slogan utan innebörd... bevisen på att alla inte är lika och att man har individuella vägar i sina liv är både du o jag ett bevis för... om du sedan tyckte att du var tvungen att tycka som andra får vara ett problem som DU bör jobba med. Nej du individualism och egoism är på samma sida av myntet i den blåa världen... Gott ska ha det ännu gottare... de som har det tufft får skyla sig själva... de får låta bli att ha råd till tandläkaren, de får sova under broarna medan eliten i centrala staden har tagit över alla bostäder, slängt ut de mindre prioriterade till ghetto utanför staden, osv... DET är verkligheten bakom ditt snack om individualism och frihet mvh/Slowhand2 Peace - Love & LeftHanded Guitars http://www.swedenblue.comhttp://slow.blogg.seTycker du... Glöm inte att det var V, S och Mp som började "kyla" ner Sverige och skapa klasskillnaderna och den ojämna fördelningen.
|
| 12 Oct 2008, 09:46 |
|
 |
|
Slowhand2
|
Haraldrig wrote:
Tycker du... Glöm inte att det var V, S och Mp som började "kyla" ner Sverige och skapa klasskillnaderna och den ojämna fördelningen.
sure, Baby, Sure... mvh/Slowhand2 Peace - Love & LeftHanded Guitars http://www.swedenblue.comhttp://slow.blogg.se
|
| 12 Oct 2008, 09:54 |
|
 |
|
Molle
|
Slowhand2 wrote: Haraldrig wrote: JAg växte upp i det ultra-socialdemokratiska Sverige. Alla skulle vara lika, ingen fick vara individuell. Man var tvungen att göra och tycka som alla andra i skolan.
haha ordbajs är detta... moderatslogan utan innebörd... bevisen på att alla inte är lika och att man har individuella vägar i sina liv är både du o jag ett bevis för... om du sedan tyckte att du var tvungen att tycka som andra får vara ett problem som DU bör jobba med. Nej du individualism och egoism är på samma sida av myntet i den blåa världen... Gott ska ha det ännu gottare... de som har det tufft får skylla sig själva... de får låta bli att ha råd till tandläkaren, de får sova under broarna medan eliten i centrala staden har tagit över alla bostäder, slängt ut de mindre prioriterade till ghetto utanför staden, osv... DET är verkligheten bakom ditt snack om individualism och frihet. Med den politik som du företräder accepterar man att det är skillnad på folk o folk. Man bygger ekonomiska murar mellan dem. den som har ont om pengar får lov att gå o köpa "andrahandsmat" hos Lidl som sysslar med billig import medans de som har råd går å fixar första prima vara åt sig själva. I min värld så är det OK med gemensamma inköpsställen där alla har råd till samma mat av god kvalité. en värld där klassuppdelningen inte finns och färgar av sig i vilka skolor som lockar till sig de bästa lärarna och som förstås råkar hamna i områden där de redan välbeställda bor. Jag vill inte höra om individualism politik som skapar ghetto för folk som man vill slippa ha till grannar. Denna världuppfattning jag har är, för mig, värt de fjuttiga kronorna som du tycker att jag ska slippa betala i skatt. nej jag betalar gärna skatt så att man jobbar bort dessa klyftor istället! Mina skatter får hellre gå till att fylla på kassan hos de skolor som behöver det mest eller organisationer som kämpar för en bättre värld än att delas ut till unga finanslejon hos Swedbank som råkade spela bort våra gemensamma pengar på den kapitalistiska karusellen i frihetens namn. mvh/Slowhand2 Peace - Love & LeftHanded Guitars http://www.swedenblue.comhttp://slow.blogg.seKunde inte sagt det bättre själv! Vägra elgitarr!
|
| 12 Oct 2008, 10:44 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Josh D Ztorsion wrote: För övrigt tycker jag att du verkar vara en trevlig prick, trots att vi bara har träffats några minuter. <font color="red">Att ha olika åsikter om saker å ting behöver ju inte betyda att an tycker illa om varandra</font id="red">[:)]
Hehe, annars skulle inte mitt äkteskap blivit långvarigt! [;)] Helt rätt Josh, man måste kunna skilja på sak och person. [^]  <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="size1"></font id="green">
|
| 12 Oct 2008, 10:54 |
|
 |
|
daffyd
|
Tänk om alla människor tänkte såhär[:)]. Vilket ljuvligt samhälle vi skulle få då[:)]. Viktigt att se samhället som en enda stor familj tror jag där alla ska ingå och att man vurmar för varann[:)]. Såg ett program för ett tag sen, från nån stad i Canada som gjorde mig väldigt imponerad. Borgmästaren var oerhört engagerad i sina medborgare och i mina ögon såg de ut som dom lyckats med att få till ett fungerande samhälle. Då blir man glad[:D]. Sveriges politiker åker istället över till England och gör studiebesök[;)]. Gjorde kanske detta för att se hur man inte skall göra[:D][:D][:D]. Mvh Daffyd Slowhand2 wrote: Haraldrig wrote: JAg växte upp i det ultra-socialdemokratiska Sverige. Alla skulle vara lika, ingen fick vara individuell. Man var tvungen att göra och tycka som alla andra i skolan.
haha ordbajs är detta... moderatslogan utan innebörd... bevisen på att alla inte är lika och att man har individuella vägar i sina liv är både du o jag ett bevis för... om du sedan tyckte att du var tvungen att tycka som andra får vara ett problem som DU bör jobba med. Nej du individualism och egoism är på samma sida av myntet i den blåa världen... Gott ska ha det ännu gottare... de som har det tufft får skylla sig själva... de får låta bli att ha råd till tandläkaren, de får sova under broarna medan eliten i centrala staden har tagit över alla bostäder, slängt ut de mindre prioriterade till ghetto utanför staden, osv... DET är verkligheten bakom ditt snack om individualism och frihet. Med den politik som du företräder accepterar man att det är skillnad på folk o folk. Man bygger ekonomiska murar mellan dem. den som har ont om pengar får lov att gå o köpa "andrahandsmat" hos Lidl som sysslar med billig import medans de som har råd går å fixar första prima vara åt sig själva. I min värld så är det OK med gemensamma inköpsställen där alla har råd till samma mat av god kvalité. en värld där klassuppdelningen inte finns och färgar av sig i vilka skolor som lockar till sig de bästa lärarna och som förstås råkar hamna i områden där de redan välbeställda bor. Jag vill inte höra om individualism politik som skapar ghetto för folk som man vill slippa ha till grannar. Denna världuppfattning jag har är, för mig, värt de fjuttiga kronorna som du tycker att jag ska slippa betala i skatt. nej jag betalar gärna skatt så att man jobbar bort dessa klyftor istället! Mina skatter får hellre gå till att fylla på kassan hos de skolor som behöver det mest eller organisationer som kämpar för en bättre värld än att delas ut till unga finanslejon hos Swedbank som råkade spela bort våra gemensamma pengar på den kapitalistiska karusellen i frihetens namn. mvh/Slowhand2 Peace - Love & LeftHanded Guitars http://www.swedenblue.comhttp://slow.blogg.seFörst så lever man, sen dör man!
|
| 12 Oct 2008, 18:11 |
|
 |
|
Haraldrig
|
daffyd wrote: Tänk om alla människor tänkte såhär[:)]. Vilket ljuvligt samhälle vi skulle få då[:)]. Viktigt att se samhället som en enda stor familj tror jag där alla ska ingå och att man vurmar för varann[:)]. Såg ett program för ett tag sen, från nån stad i Canada som gjorde mig väldigt imponerad. Borgmästaren var oerhört engagerad i sina medborgare och i mina ögon såg de ut som dom lyckats med att få till ett fungerande samhälle. Då blir man glad[:D]. Sveriges politiker åker istället över till England och gör studiebesök[;)]. Gjorde kanske detta för att se hur man inte skall göra[:D][:D][:D]. Mvh Daffyd Slowhand2 wrote: Haraldrig wrote: JAg växte upp i det ultra-socialdemokratiska Sverige. Alla skulle vara lika, ingen fick vara individuell. Man var tvungen att göra och tycka som alla andra i skolan.
haha ordbajs är detta... moderatslogan utan innebörd... bevisen på att alla inte är lika och att man har individuella vägar i sina liv är både du o jag ett bevis för... om du sedan tyckte att du var tvungen att tycka som andra får vara ett problem som DU bör jobba med. Nej du individualism och egoism är på samma sida av myntet i den blåa världen... Gott ska ha det ännu gottare... de som har det tufft får skylla sig själva... de får låta bli att ha råd till tandläkaren, de får sova under broarna medan eliten i centrala staden har tagit över alla bostäder, slängt ut de mindre prioriterade till ghetto utanför staden, osv... DET är verkligheten bakom ditt snack om individualism och frihet. Med den politik som du företräder accepterar man att det är skillnad på folk o folk. Man bygger ekonomiska murar mellan dem. den som har ont om pengar får lov att gå o köpa "andrahandsmat" hos Lidl som sysslar med billig import medans de som har råd går å fixar första prima vara åt sig själva. I min värld så är det OK med gemensamma inköpsställen där alla har råd till samma mat av god kvalité. en värld där klassuppdelningen inte finns och färgar av sig i vilka skolor som lockar till sig de bästa lärarna och som förstås råkar hamna i områden där de redan välbeställda bor. Jag vill inte höra om individualism politik som skapar ghetto för folk som man vill slippa ha till grannar. Denna världuppfattning jag har är, för mig, värt de fjuttiga kronorna som du tycker att jag ska slippa betala i skatt. nej jag betalar gärna skatt så att man jobbar bort dessa klyftor istället! Mina skatter får hellre gå till att fylla på kassan hos de skolor som behöver det mest eller organisationer som kämpar för en bättre värld än att delas ut till unga finanslejon hos Swedbank som råkade spela bort våra gemensamma pengar på den kapitalistiska karusellen i frihetens namn. mvh/Slowhand2 Peace - Love & LeftHanded Guitars http://www.swedenblue.comhttp://slow.blogg.seFörst så lever man, sen dör man! Göran Johansson från Gbg åkte till Japan[;)] Det han fick ut av det besöket var att han fick besöka en japansk bilfabrik. Han var imponerad för de byggde en bil på halva tiden jmfrt med Volvo. Den stora frågan är dock hur man ska kunna implementera en mer altruistisk syn på sina medmänniskor.
|
| 13 Oct 2008, 14:50 |
|
 |
|
Slowhand2
|
Haraldrig wrote:
Göran Johansson från Gbg åkte till Japan[;)] Det han fick ut av det besöket var att han fick besöka en japansk bilfabrik. Han var imponerad för de byggde en bil på halva tiden jmfrt med Volvo.
Den stora frågan är dock hur man ska kunna implementera en mer altruistisk syn på sina medmänniskor.
haha så du menar att han såg upp till de villkor som japanska arbetare har på deras löpande band?... tycker man att det är ballt med slavar så kan jag nämnda ställen där man får ännu mer gjort för mindre peng... mörka fuktiga källarlokaler utan ljus med 10-13 åringar som sliter så gott som gratis i nån stackars u-land och som produceras åt den rika världen... det är ett riktigt bekymmer för världen i stort om det är så att man ska se till att det arbetande folket i i-länderna ska behöva ta sig ner till de nivåer som stackars fattiga arbetare har i vissa länder istället för att kämpa internationellt så att dessa får lika bra livsvillkor som vi har istället. det är dock åter produkten av vilken människosyn man har som gör att man väljer ena eller andra spåret. Jag ser tydligt i min egen yrkesverksamhet. Att datorisera företag kan vara för att effektivisera produktionen eller för att ersätta människor. Det första jobbar jag gärna med men inte det sistnämnda. Man har alltid VAL att göra i sitt liv... att tycka i det tysta att det är en ofrånkomlig utveckling att de som har det tufft ska få ha det ännu tuffare i framtiden så är det också ett val. mvh/Slowhand2 Peace - Love & LeftHanded Guitars http://www.swedenblue.comhttp://slow.blogg.se
|
| 13 Oct 2008, 18:36 |
|
 |
|
bjoel
|
Slowhand2 wrote: Jag ser tydligt i min egen yrkesverksamhet. Att datorisera företag kan vara för att effektivisera produktionen eller för att ersätta människor. Det första jobbar jag gärna med men inte det sistnämnda. Man har alltid VAL att göra i sitt liv...
Du ser inte en koppling mellan de där två målen? ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 13 Oct 2008, 19:48 |
|
 |
|
daffyd
|
Trådlöst[;)]![:D].
Först så lever man, sen dör man!
|
| 13 Oct 2008, 19:51 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Slowhand2 wrote: Haraldrig wrote:
Göran Johansson från Gbg åkte till Japan[;)] Det han fick ut av det besöket var att han fick besöka en japansk bilfabrik. Han var imponerad för de byggde en bil på halva tiden jmfrt med Volvo.
Den stora frågan är dock hur man ska kunna implementera en mer altruistisk syn på sina medmänniskor.
haha så du menar att han såg upp till de villkor som japanska arbetare har på deras löpande band?... tycker man att det är ballt med slavar så kan jag nämnda ställen där man får ännu mer gjort för mindre peng... mörka fuktiga källarlokaler utan ljus med 10-13 åringar som sliter så gott som gratis i nån stackars u-land och som produceras åt den rika världen... det är ett riktigt bekymmer för världen i stort om det är så att man ska se till att det arbetande folket i i-länderna ska behöva ta sig ner till de nivåer som stackars fattiga arbetare har i vissa länder istället för att kämpa internationellt så att dessa får lika bra livsvillkor som vi har istället. det är dock åter produkten av vilken människosyn man har som gör att man väljer ena eller andra spåret. Jag ser tydligt i min egen yrkesverksamhet. Att datorisera företag kan vara för att effektivisera produktionen eller för att ersätta människor. Det första jobbar jag gärna med men inte det sistnämnda. Man har alltid VAL att göra i sitt liv... att tycka i det tysta att det är en ofrånkomlig utveckling att de som har det tufft ska få ha det ännu tuffare i framtiden så är det också ett val. mvh/Slowhand2 Peace - Love & LeftHanded Guitars http://www.swedenblue.comhttp://slow.blogg.seHar du ens varit i Japan? De har högre löner än oss och ett bonussystem där inte enbart VD'ar ingår. Anledningen till att Japanerna är så effektiva är deras moral, att de har världens modernaste och mest avancerade industripark samt en regering som vill hålla arbetslösheten så låg som möjligt. Kommer inte ihåg exakta siffror men har för mig det var runt 70% av världens alla idustrirobotar finns i Japan.
|
| 13 Oct 2008, 20:11 |
|
 |
|
Lostincepancake
|
Måste bara slänga in mitt favoritcitat a'la Mona...
-Arbetslösheten drabbar tydligast och hårdast de som blir utan jobb.
(Detta är endast ett inlägg för flytta bensindunken ytterligar lite närmare brasan)[:D]
|
| 13 Oct 2008, 20:15 |
|
 |
|
Haraldrig
|
bjoel wrote: Slowhand2 wrote: Jag ser tydligt i min egen yrkesverksamhet. Att datorisera företag kan vara för att effektivisera produktionen eller för att ersätta människor. Det första jobbar jag gärna med men inte det sistnämnda. Man har alltid VAL att göra i sitt liv...
Du ser inte en koppling mellan de där två målen? ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. Där staten är en av de kallaste arbetsgivarna. Var det inte staten som sparkade en massa folk från försäkringskassan med ursäkten att i experiment med apor så visade det sig att de jobba bäst i mindre grupper?
|
| 13 Oct 2008, 20:19 |
|
|